Leerlijnen en praktijklessen in het VSO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Keuzetraject in ons VMBO
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Naar het MBO Info over doorstroom van onze leerlingen naar het middelbaar beroepsonderwijs.
Presentatie Procedure naar het VO
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
BattleBots The school battle.
<Naam spreker en school/ gemeente
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Overgang van PO naar VO Let op!
VSO de Widdonckschool Weert
De weg naar het voortgezet onderwijs
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
VSO de Widdonckschool Weert
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Overzicht bespreekpunten
Onderwijs op maat.
Handelingsgericht werken
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Qompas SectorKeuze De online gids voor keuzes binnen het vmbo en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
Activeren van voorkennis
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
De weg van de leerling met specifieke
Concept examenprogramma
Informatie voor ouders groep 8 over:
Twents Carmel College praktijkonderwijs
Bijeenkomst September 2015
Bovenbouw VMBO Het Montessori Vaklyceum is onderdeel van het Uitdagend VMBO onderwijs VMBO TL3 & VMBO TL4 Diana Blanksma.
Bijeenkomst September 2015
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
Informatiebijeenkomst Overstap Primair onderwijs - Voortgezet onderwijs 12 september 2016.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatiebijeenkomst Overstap
Info-avond september 2017.
Informatiebijeenkomst Overstap
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Ouderinformatie avond
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Informatie voor ouders groep 8 over:
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Gepersonaliseerd leren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Welkom bij de Stage-informatieavond
Welkom op het Saenredam College
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Leerlijnen en praktijklessen in het VSO Leren leren in een speciale klas Hondsberg en RENN4 4 maart 2009

Programma Inleiding op het project Doelgroep Werken met het instructiemodel: uitleg en video Voorbeeld van praktijkles koken gebaseerd op de leerlijn ‘leren leren’: taakaanpak en zelfstandigheid Aan de slag met het instructiemodel en de leerlijn: feedback op de voorbeeldles Terugkoppeling en afsluiting

Inleiding op het project Hondsberg/RENN4 Taakaanpak (onderdeel van leerlijn leren leren) van leerlingen arbeidsgericht VSO verbeteren. Deze vaardigheden expliciteren tijdens kooklessen. Daartoe voorbeeldlessen ontwikkelen en uitproberen. Mogelijkheden tot generalisatie onderzoeken. Vandaag: Stand van zaken en feedback.

Doelgroep PI school Hondsberg Leerlingen in de leeftijd van 0-18 jaar met complexe psychiatrische problemen in combinatie met een lichte, matige dan wel ernstige verstandelijke beperking. De functie van het Observatiecentrum en Pedologisch Instituut De Hondsberg is observatie, diagnostiek en exploratieve behandeling. De leerlingen bezoeken de school gemiddeld 9 maanden.

Uitstroom VSO PI school Hondsberg VSO ZML VSO cluster 4 Praktijkonderwijs MBO AKA Sociale werkvoorziening Werk

Bouwstenen opbouw VSO onderwijs Praktijklessen gericht op zelfredzaamheid Praktijk en stageoriëntatie in de school en buiten de school op het terrein van de Hondsberg. Praktijk en stage op interesse in de school en buiten de school op het terrein van de Hondsberg Verdiepingslessen op school op stage gericht Externe stage Arbeidsmatige dagbesteding

Assessment en motivationeel interview Uitgangspunt voor onderwijs: terugkomend gesprek tussen leerlingen en begeleider aan de hand van oplossingsgericht interview (wat is mijn droom om te worden; waar sta ik nu en wat zijn stappen op deze school die ik wil nemen). Leerlingen en leraren/begeleiders gebruiken een beslisboom, die laat zien waar ze staan en wat een volgende stap is naar het gewenste niveau. Leerlingen bouwen eigen portfolio op. Assessment bij start en verloop gericht op optimaal leer-rendement (o.a. gebruik van Melba)

Cluster 4 SO en VSO in Groningen, Friesland en Drenthe Leerlingen RENN4 Cluster 4 SO en VSO in Groningen, Friesland en Drenthe Drie VSO-onderwijszorgprofielen met uitstroom: 1 regulier: voortgezet onderwijs (VMBO KB, GT; HAVO/VWO) en secundair beroepsonderwijs (MBO niveaus 3 en 4) 2 semiregulier: VMBO BB, MBO niveaus 1 en 2 3 praktijk: praktijkonderwijs, MBO niveau 1, cluster 3, (beschermd) werk

Doel: ondersteuning bij het “hoe” van het onderwijsaanbod Instructiemodel Doel: ondersteuning bij het “hoe” van het onderwijsaanbod Effectieve structuur van lessen Effectieve instructie Inspelen op specifieke onderwijsbehoeften cluster 4-leerlingen met name ten aanzien van leren leren

Structuur in lessen (voor leraar/begeleider en leerling) Lesmodel: Start -warming up -lesoverzicht -ophalen voorkennis -formuleren doelstelling Kern -uitleg -verwerking (begeleide inoefening/zelfstandige verwerking) Slot -evaluatie -terug- en vooruitblik

Effectieve instructie en inspelen onderwijsbehoeften Model biedt richting en houvast bij didactisch handelen leraren/begeleiders middels: -suggesties voor concreet leraargedrag, een keuzerepertoire -doelen leergebiedspecifiek -doelen leergebiedoverstijgend (leren leren) Ondersteunt daarmee het leren van de leerlingen en bevordert een actieve en zelfstandige rol van leerlingen.

Toelichting Warming-up omschakelen Lesoverzicht voorspelbaarheid Voorkennis koppelen Doelstelling inzicht waarom, hoe, wanneer Uitleg nieuw Verwerking beheersen, toepassen Evaluatie verbanden Terug- en opslaan, overzicht, vooruitblik generaliseren

-concept leerlijn taakaanpak en zelfstandig werken Lesvoorbeelden Uitgangspunten: -concept leerlijn taakaanpak en zelfstandig werken -instructiemodel RENN4 Toelichting lesvoorbeeld Hondsberg Toelichting lesvoorbeeld RENN4 Opdracht: -Suggesties ter verbetering van voorbeeldlessen

Meer weten? Hondsberg Karel Smeets k.smeets@fontys.nl RENN4 Christy Tenback c.tenback@renn4.nl Liesbeth Bierdrager l.bierdrager@renn4.nl