Microsoft CRM Academy Introductie in CRM

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Wat is strategisch leren?
Creëer buitengewone klantbeleving
Menno Karres Lead Auditor
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Management Informatie en Business Intelligence voor uw kantoor
Maar niet elke koning is even belangrijk!
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Bedrijfspresentatie Promavise
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Presentatie CRM Ayoub Boufous Yusuf Cetinkaya
Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
CRM in Nederland Trends en Vooruitzichten Utrecht 23 januari 2008.
Facility management en inkoop
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
H8: Distributie.
Jeroen Meurs 3 BO.
Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
The vision at work Batteries included Ervaringen van een ISV op hosting avontuur Sven Middelkoop Corporate ICT Manager Exact Holding N.V.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Wat is Customer Relationship Management?
Thinking Bigger About BI
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Een dialoog met klanten opbouwen
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Welke mogelijkheden biedt ICT voor een onderneming ? William Mosseray Chief Strategy Officer - Belgacom.
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
© de vries business consultancy, 2008
Business Marketing Management
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
Meer grip op uw verkoop Crisis=verkopen Afwachten=> actie
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Neer landt, Op waarts! Ingrid Römer, Farah Klinkers, Pieter Cuppen, Bas Michielsen.
A B Laag Hoog Leverancierswaarde voor klant Segment 1 Segment 2 Segment 3 Segment 4 Hoog Klantwaarde voor leverancier Laag.
ArchiValue: de APG-Case
Customer Relationship Management (CRM) Strategie Systemen Presentatie MSC-Consultancy Prior Adviesgroep werkt samen met Ingrid E. Römer
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Naar een optimaal HR - beleid
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Business en IT Consulting
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Procesmigratie van ITIL naar ISM
JAN HOLSAPPEL.
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

Microsoft CRM Academy Introductie in CRM Gert van Hardeveld Customer Marketing International (CMI)

Onderwerpen Wat is CRM? Wat levert CRM op? Managen van relaties? Implementatie ervaringen

Wat is CRM en wat levert het op?

“The true business of every company is to make and keep customers.” Enkele gedachten over Customer Relationship Management door de jaren heen “The true business of every company is to make and keep customers.” – Peter Drucker, 1954 “The customer is not an interruption of our work, but the purpose of it.” – Mahatma Gandhi, 1928

CRM volgens Gartner CRM is een klantgerichte bedrijfsstrategie met als doel optimalisering van omzet en winstgevenheid van de leverancier en verbetering van de klanttevredenheid van zijn afnemers

Microsoft definitie van CRM CRM is een bedrijfsstrategie, ondersteund door technologie, ter verbetering van het verwerven, behouden en ontwikkelen van klanten. Applicatie technologie Bedrijfsstrategie Verbetering van acquisitie, behoud en ontwikkeling van klanten

CRM Drivers CRM Toenemende concurrentie Individualisering Winstmaximalisatie (5% klantbehoud vergroot Winst met meer dan 25%) Concentratie van afnemers (20% zorgt voor 80% omzet) Nieuwe technologische mogelijkheden

CRM & Strategie  Waardedisciplines Product Leadership Gericht op het bedenken, maken en commercialiseren van nieuwe producten en diensten Operational Excellence Gericht op het bouwen en managen van excellente faciliteiten voor hoog volume en repeterende taken Customer Intimacy Gericht op het bouwen van een goede relatie met klanten, met als doel deze te werven, behouden en ontwikkelen Bron: De discipline van marktleiders van Treacy en Wiersema

CRM Toepassingen Operational Excellence Product Leadership Customer Intimacy Value Drivers Lage kosten, Hoge betrouwbaarheid Innovatie Imago/Merk Klantkennis Oplossingsgerichtheid Succesfactoren Standaardisatie Uniformiteit Efficiency Kennissystemen Creativiteit Time-to-market Klantkennis Integratie Klant Flexibiliteit CRM Toepassingen Tracking & Tracing Informeren en bestellen via web Service via web Call- en contactcenters Communities, Discussiegroepen Testen nieuwe producten CRM systemen Loyaliteitsprogramma’s Customization Personal sites

Waarom bedrijven CRM toepassen Source; Ondernemen met ICT, 2003

Wat levert CRM op Kwalitatieve verbeteringen Hogere klanttevredenheid Betere managementbeslissingen Verhogingconcurrentiekracht Hogere Omzet (effectiviteit) Focus op kansrijkere klantgroepen We kennen de klant beter en spelen daarop in Lagere Kosten (efficiency) Klant wordt sneller en deskundiger geholpen Informatie over de klant wordt sneller gevonden Lagere mailkosten door gerichter mailen

CRM typen Analytische CRM Statistische methoden voor het identificeren van de meest winstgevende klanten en prospects. Operationele CRM Dagelijkse processen voor het verwerven van winstgevende klanten en het bereiken van het grootste klantaandeel, waarbij marketing, sales en service zo effectief en efficiënt mogelijk worden ingericht.

CRM en het managen van de Klantrelatie?

Managen van Relaties 3) Behouden 1) Werven 2) Ontwikkelen “Top” “Groot” “Medium” “Klein” “Inactief” Prospects Suspects 3) Behouden 1) Werven 2) Ontwikkelen Move right finger up in the air Source: THE CUSTOMER MARKETING METHOD How To Implement and Profit from Customer Relationship Management By Jay Curry and Adam Curry Free Press, 2000, ( 256 pages,) Hardcover, ISBN: 0-684-83943-1 Copyright © 2004 Customer Marketing International 30

Segmenteer klanten in een klantpiramide 1% van de klanten “Top” “Groot” “Medium” “Klein” “Inactief” Prospects Suspects 4% van de klanten 15% van de klanten 80% van de klanten The pyramid is made by making a list of customers for a period and sort them in descending order. Example of a company with 2,000 customers. Then draw a line after the first 1% (20), the next 4% (80) the next 15% (300) and leaving 1,600 (80%) small customers. Source: THE CUSTOMER MARKETING METHOD How To Implement and Profit from Customer Relationship Management By Jay Curry and Adam Curry Free Press, 2000, ( 256 pages,) Hardcover, ISBN: 0-684-83943-1 Copyright © 2004 Customer Marketing International 10

Ervaringen met de klantpiramide Bestaande klanten leveren 90% van de omzet 20% van de klanten levert 80% van de omzet 20% van de klanten levert meer dan 100% van de winst 5 tot 30% van de kleine klanten kunnen groeien, vanwege laag klantaandeel Kleine opwaartse beweging leidt tot groei omzet, maar acceleratie van winst Opwaartse migratie gebeurt alleen indien u klanten tevreden zijn Klanten zijn alleen tevreden indien u organisatie, communicatie en informatie klantgericht is

Waarom industriële klanten vertrekken Ontevredenheid over Product 14% Prijs 9% Nieuwe persoonlijke relatie 5% Verhuizing 3% Dood 1% Onverschilligheid 68% Source: McKinsey Quarterly

Klantgerichtheid is de sleutel Winst Klant Prestatie Klantwinstgevendheid Klantgedrag Klanttevredenheid Klantgerichtheid Organisatie * Informatie * Communicatie Copyright © 2004 Customer Marketing International

Nodig zijn meet- & regeltechnieken en tools voor klant management Registratie Analyse Planning Nodig zijn meet- & regeltechnieken en tools voor klant management Realisatie Customer-based metrics are also in vogue. In the US, Bain & Co. conducted a survey in 1990 (quoted by just about every speaker on CRM) that showed the dramatic profit increases if customer defection could be reduced by 5%. And the Customer Based Accounting methods described in this book have been published in the USA and six European languages—plus Japanese and Chinese Finally, the quality movement—and the requirement for ISO certification—has introduced the concept of statistical process control techniques outside of production. Statistical process control is embodied in the cybernetic loop applied by quality control people around the world to production, logistical and administration activities. It includes these steps: Registration and collection of necessary data on critical factors. Analysis of the data so you know where you are now Planning and budgeting based on the data Realization of the plans made. Re-registration by going back into the loop again with re-measurement of the data on the critical factors. Source: THE CUSTOMER MARKETING METHOD How To Implement and Profit from Customer Relationship Management By Jay Curry and Adam Curry Free Press, 2000, ( 256 pages,) Hardcover, ISBN: 0-684-83943-1 Operationele CRM Analytische CRM Copyright © 2004 Customer Marketing International

Implementatie ervaringen

Zorg voor balans in alle aspecten Vaardigheden Opleiding en training Cultuur Structuur Informatie Technologie Mensen Strategie Processen Infrastructuur Applicaties Maatwerk Integratie Datakwaliteit Klantgerichtheid Zelfstandigheid Afspraak is afspraak Helpdesk Rapportagestructuur Beloningen Nieuwe werkwijzen Verandering in taken en verantwoordelijkheden

CRM is voor velen een grote verandering “Koning” Ontkenning Participatie Acceptatie Weerstand Actieve acceptatie Woede Passieve acceptatie Crisis! Tijd

Succesfactoren Heldere visie met concrete doelstellingen Realistische business case Sterke betrokkenheid van het management Integrale en multidisciplinaire aanpak Incrementele realisatie (quick wins eerst) Lijn is verantwoordelijk voor het veranderingsproces Professionele uitvoering en ondersteuning Open en duidelijke communicatie Klantwaarde en -behoefte als basis Zorg voor een goede embedding in de organisatie

De kracht van MS-CRM Outlook integratie en look en feel Positie op de desktop Gepositioneerd en ontwikkeld voor het MKB Veilige keuze in een financieel sterke partner Flexibiliteit (mede door .net) Gebruikersvriendelijk (less is more) Verticale benadering via de Partners die de branches kennen

MS-CRM voldoet hier als geen ander aan! Last but not least Gebruikers willen graag een vriendelijk, toegankelijk en eenvoudig systeem Interne ICT wil een eenvoudig te beheren CRM systeem dat goed past binnen de bestaande infrastructuur en applicaties MS-CRM voldoet hier als geen ander aan!