Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
Jan Linders = 57 supermarkten in Zuid-Oost Nederland 3300 medewerkers 325 miljoen omzet 1% marktaandeel Logistiek: State of The Art
Jan Linders wil de beste supermarkt van het zuiden zijn door: Kwaliteit van producten Prijzen lager dan gemiddeld Klantgerichte medewerkers Lokale en regionale betrokkenheid
Kwaliteit: 9x Beste Bakker van het land Beste Verssupermarkt 2010 + 2011 Toplijnen als bewijs Groeiende inkoop in de regio
Regionale betrokkenheid: Regionale identiteit Regionale sourcing Aansluiten bij lokale initiatieven
Maatschappelijk verantwoord ondernemen = voorwaarde Natuur en Milieu Mens Dierenwelzijn Producten
Jan Linders, Sterk: Concentratie in één regio Inkoop gebundeld (Superunie) Positief imago bij stakeholders Korte lijnen Sterke logistiek Beste verssupermarkt
Niet sterk: Relatief kleine speler Innovatiekracht beperkt Toegang tot massamedia Gevaar van Stuck-in-the-middle
Dus, Focus op onderscheid.
Vers is sleutelcategorie voor de supermarkt.
Onderscheid Vers Houdbaar door Product ja beperkt Presentatie ja beperkt Promotie ja ja
Onderscheid Vers Houdbaar door Personeel ja nee Prijs ja beperkt Distributie ja beperkt (Just in time)
Vers bij Jan Linders: Product: Speerpunten Kampioensartikelen Regionale sourcing Samenwerking
Vers bij Jan Linders: Presentatie: Deli-counter Versplein
Vers bij Jan Linders: Promotie: Breed pakket Variatie & Verrassing Hoge korting mogelijk
Vers bij Jan Linders: Personeel: Training Klantgerichtheid
Vers bij Jan Linders: Prijs: In lijn met concurrentie Wel hoge price-off
Vers bij Jan Linders: Just-in-time: Up to date distributie Forecast & Replenish
Vers in de supermarkt: Onderscheid of Rendement?
Betalen “de supermarkten”te weinig?
Of kent de agro-sector de markt niet?
Klanten; afnemers of consumenten?
Anticiperen of volgen?
Zoek elkaar op.
Bedankt.