Echo’s Hoe efficiënt werkt u? (vacature.com)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
België in een internationaal perspectief Erik Schokkaert.
Advertisements

Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Model RI&E Sociale Werkvoorziening
Implementatie van de UNCO-MOB
Online Personeelsregistratiesysteem
Integrale Gebiedsanalyses en GGOR Frans Jorna adviseur Integraal Waterbeheer, procesbegeleider.
Methodisch begeleiden
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Risico’s en gevaren van techniek
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
‘Op weg naar de huisarts’
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
[datum].
Gepersonaliseerd leren
POP inleiding: definitie, uitvoering en effecten
CBE: Centra voor Basiseducatie
Nieuw datamodel volwassenenonderwijs. Afdeling Volwassenenonderwijs2 Efficiëntere administratie volwassenenonderwijs Aansluiting volwassenenonderwijs.
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
Thema 5 Begeleidingsmethoden
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Organisatiestructuur en
Studie werklastmeting Werkgroep activering 18/04/2013.
O pdracht, O pdrachtgever, Product en P roces. I nhoudsopgave De opdracht De sturing.
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Door M.J.Roos Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Risicoanalyse voor het waterbeheer:
Oproep Mensgericht ondernemen.  Geef een korte situatieschets van uw organisatie op dit moment zowel naar werking als naar context. Link dit aan uw kwaliteitsopstap/
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Deel anders, mijn organisatie
“Grip op uw inkooporganisatie” inkoopdiagnose als tool voor inkoop 2
De kubus van CSPE succesfactoren!
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Koppeling VTE – processen Toelichting bij SOBO-nota 25 juni 2014.
Personeel en organisatie
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
MANTELZORGCOACH.
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Handboek Jobcoaching Ann De Cuyper, Veerle Eeckhout, Véronique Hauglustaine en Inge Vancauwenberghe.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Combinatiefuncties Doetinchem 15 november INLEIDING Voorstel ronde Waarom een visie ontwikkelen? Hoe het kwartiermakerstraject oppakken? Wat zijn.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Abstract I&I-conferentie Wat maakt een LeerlingVolgSysteem (LVS) tot een succes binnen de organisatie? Natuurlijk moet er worden voldaan aan tal van randvoorwaarden,
Complexe Projecten “Een brede verkenningsfase als stevige basis voor de andere fases”
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Succesvolle samenwerking tussen organisaties. Soms zo verdomd moeilijk ! Veerle Opstaele Wijnegem 26/05/16.
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
bij kwaliteit en outcome
Basics over communicatie
Oproep Mensgericht ondernemen
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Inleiders: Bart Muller Paul Eijgendaal
Kantelen in Rotterdam Experimenteerzone 5 VWO Kunstaanbod
DE TOEKOMST VAN ONLINE FONDSENWERVING
Transcript van de presentatie:

Werklastmeting in de praktijk Veerle Conings Instituut voor de Overheid

Echo’s Hoe efficiënt werkt u? (vacature.com) ... dans le souci de mieux cerner l'encadrement et le financement de la justice (La Libre Belgique) Acht op tien bedrijven meten werklast (vacature.com) Het gaat niet om de werklast van 1 individuele werknemer, wel om de processen (vacature.com) Meting niet voor individuele controles (instituutvoordeoverheid.be) Hoe efficiënt werkt u? (vacature.com)

Opbouw Waarom werklastmeting ? Hoe ziet werklastmeetsysteem eruit? Wat zijn de procesfases? Wat maakt dat de werklastmeting slaagt?

Waarom werklastmeting ? Opbouw Waarom werklastmeting ? Hoe ziet werklastmeetsysteem eruit ? Wat zijn de procesfases ? Wat maakt dat de werklastmeting slaagt ?

Doelstellingen De actuele personeelsbehoefte inschatten en budgetteren Inzicht krijgen in de manier waarop het werk wordt georganiseerd Collectief nadenken over de werkbelasting of het werkcomfort Evenredige verdeling van het werk NOOIT EXPLICIET: Individuele prestaties in kaart brengen en ondermaatse prestaties opsporen

Hoe ziet werklastmeetsysteem eruit ? Opbouw Waarom werklastmeting ? Hoe ziet werklastmeetsysteem eruit ? Wat zijn de procesfases ? Wat maakt dat de werklastmeting slaagt ?

2 systemen: ‘volumes’ of ‘tijden’ a) Volumes: Gemiddeld aantal dossiers per persoon Veronderstelling: Men werkt op zelfde manier, zelfde werkmethode Geen rekening met complexiteit dossiers Geen zicht op niet-dossiergebonden tijd Geen ruimte voor verbetering

Normen maken: vb MUNAS Arresten Effectief aantal magistraten Aantal per magistraat Antwerpen 8.408 43 196 Brussel 8.287 49 169 Gent 7.545 45 167 Liège 5.856 32 183 Mons 3.797 23 165 Totaal 33.889 195 173

2 systemen: ‘volumes’ of ‘tijden’ b) Tijd besteed aan een dossier Van input naar output: wordt opgedeeld in activiteiten waaraan tijden gekoppeld worden Inzicht in knelpunten in organisatieprocessen Mogelijkheid tot verbetering Zicht op arbeidsorganisatie Zicht op dossier- en niet-dossiergebonden tijd

Kernelementen Werklastmeting Hoeveelheid werk (volume) bepalen Tijdsnorm bepalen Dossiergebonden tijd bepalen Personeelsbehoefte bepalen en procesverbeteringsvoorstellen formuleren

c. Dossiergebonden tijd Totale werktijd (bruto besteedbare tijd / jaar / VTE) 1976 uren (52 weken * 38 uren) Minus onbeschikbare tijd (verlof, feestdagen, ziekte, …) Minus 376 uren Beschikbare tijd 1600 uren Minus tijd voor niet-dossiergebonden activiteiten Minus 400 uren Dossiergebonden tijd (per VTE per jaar) 1200 uren

d. Personeelsbehoefte Werklast van de organisatie (tijd p1* volume p1 + tijd p2 * volume p2 + …) Gemiddelde dossiergebonden tijd per VTE per jaar

Wat zijn de procesfases ? Opbouw Waarom werklastmeting ? Hoe ziet werklastmeetsysteem eruit ? Wat zijn de procesfases ? Wat maakt dat de werklastmeting slaagt ?

Procesfases Fase 1: Sensibiliseren, draagvlak creëren Fase 2: Het instrument ontwikkelen Fase 3: Werklastmeting uitvoeren Fase 4: Perceptie van de werklast Fase 5: Integratie van resultaten uit fase 3 en 4

a) Fase 1: Sensibiliseren De meerwaarde van werklastmeting en de bezorgdheden over het thema op tafel krijgen Ambassadeur worden van het project Bezorgdheden ombuigen in: “het project zal niet evident zijn, maar we zijn ons bewust van de voordelen”

Risico’s vermijden vanuit volgende principes GEEN instrument voor interne evaluatie, GEEN resultaten vrijgegeven per afdeling WEL gemiddelde werklast voor een werknemer De werkgroepen werken een voorstel uit over het ‘hoe’, de stuurgroep bekrachtigt Aandacht voor de perceptie van de werklast

b) Fase 2: Het instrument ontwikkelen Wat gaan we meten? Soorten dossiers oplijsten Werkinhoud in activiteiten opdelen Niet-dossiergebonden werk inventariseren Hoe gaan we meten? Methode voor dossiergebonden werk Methode voor niet-dossiergebonden werk

b) Fase 2: Hoe gaan we meten? Dossiergebonden werk Tijdschrijven op een timesheet Tijdschatten in werkgroepen Combinatie Niet-dossiergebonden werk Benchmarking van soortgelijke organisaties

c) Fase 3: Werklastmeting uitvoeren In functie van de keuzes uit fase 2

d) Fase 4: Perceptie van de werklast In groep nadenken over de kwaliteit van de werkorganisatie en de perceptie van de werklast Stressbeleving Motiverende arbeidsinhoud Teamwerk Vervangingsbeleid bij ziekte …

e) Fase 5: Resultaten Integratie van resultaten uit fase 3 en 4 en intern debat over de resultaten

Wat maakt dat de werklastmeting slaagt ? Opbouw Waarom werklastmeting ? Hoe ziet werklastmeetsysteem eruit ? Wat zijn de procesfases ? Wat maakt dat de werklastmeting slaagt ?

Wat maakt dat de werklastmeting slaagt? Open communicatie en betrokkenheid Tweeledige rol: expert én procesbegeleider Participatieve werkvormen Eenvoudig, hanteerbaar instrument Breng de meerwaarde voor het individu in kaart Anonieme verwerking van gegevens, het gaat over de organisatie, niet het individu

Contact Dank u Voor info: veerle.conings@soc.kuleuven.be vormingscoördinator