Begrijpen we elkaar? Communicatie en samenwerking tussen de persoon met NAH, familieleden / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een menswaardig levenseinde
Advertisements

Aandacht voor het steunend netwerk
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Het venijn zit in de staart Ede, 29 maart 2007 Door inzicht meer uitzicht in de chronische fase Prof.dr. Trudi van den Bos, AMC Symposium Het venijn zit.
“In balans” met sociale netwerken
Resultaatgericht Samenwerken
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Visie op verplegen  .
Hoe ontstond dit initiatief ?
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Communicatie met de klant
Respectvolle bejegening
Zorg - Welzijn - Wonen Niels de Beer Active Ageing.
Vraaggericht werken.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Netwerkondersteuning en trajectbegeleiding
ROUW BIJ HET SYSTEEM Henny Groote Schaarsberg geestelijk verzorger
Hogescholen in Dialoog
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Hoe gaat het met de mantelzorger? Nascholing: Hinderlijke Hoofdzaken
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Netwerkondersteuning en trajectbegeleiding
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Begeleidingsplannen GGZ
Herstelondersteunende zorg in Nederland
Themabijeenkomst 1oktober 2009
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Mijn Trajectboekje Een handige hulp?.
workshop Bespreekbaar maken van seksualiteit 28 november 2011
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Het venijn zit in de staart
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Marjan Hurkmans Anneke de Jong. Wat is de Wandeling Mantelzorger: verwerking intensieve periode, vergroten draagkracht, inzet ervaringsdeskundigheid.
eigen regie en zelfredzaamheid in zorg & welzijn In Nederland
WAT IS MANTELZORG?.
Regie over eigen leven..
Taalkundige feiten en hypothesen
De tablet speciaal ontwikkeld voor ouderen Laat ouderen weer delen in onze digitale wereld: foto’s & video’s, berichten, beeldbellen, lokaal nieuws, online.
Drie sociaal ondernemers die geloven in samenwerken
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Mantelzorg is goedkoop maar niet gratis Voordracht van prof. Guus Schrijvers bij het Congres organisatie en financiering van CVA-zorg op weg naar 2020.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Hoe pedagogisch handelen?
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Opnieuw licht op de zaak CVA Nazorgdagen. Waarom? Opnieuw licht op de zaak! Informatie is weggezakt Nieuwe vragen zijn ontstaan Lotgenotencontact (ook.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Mondzorg - persoonsgericht
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
Resultaatgericht Samenwerken
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
4e Fysieke overlegtafel 26 juni 2014
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Inzetten van het netwerk als hefboom voor re-integratie
Opnieuw licht op de zaak
Werken aan een buurt voor iedereen
Eigen regie: niets voor deze doelgroep? Natuurlijk wel!
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Lespakket Dementievriendelijk
Transcript van de presentatie:

Begrijpen we elkaar? Communicatie en samenwerking tussen de persoon met NAH, familieleden / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector Participatie, Zorg en Ondersteuning Kenniscentrum Sociale Innovatie

Jean Tinguely, chaos I (lithografie) 2006

Impact roept veel communicatie op * Impact roept veel communicatie op * Veelheid van berichten roept veel verwarring op

Communicatie heeft meerdere intenties:. uitdrukking van emoties Communicatie heeft meerdere intenties: * uitdrukking van emoties * achter de feiten komen

Communicatie verbindt mensen

Communicatie: orde scheppen in de chaos communicatie na vliegtuigcrash

Communicatie: orde scheppen in de chaos Traumatisch Hersenletsel, een persoonlijke ramp * grote impact op sociaal leven * verandert communicatieve handelen dramatisch communicatie na vliegtuigcrash

www.goeiesnap.nl

De complexiteit van de communicatie bij NAH Groot aantal verschillende actoren De problematiek zelf Veranderde machtsverhoudingen

Intermezzo 1

Wat leren we uit het onderzoek? Groot verlangen naar dialoog: Communiceren in de driehoek Begrip Ondersteuning Continuïteit

Thema’s

Drie verdiepingen Dialoog: communiceren in de driehoek De stem en behoefte van naaste familie Wat is goede (communicatieve) zorg?

Dialoog: communiceren in de driehoek Woorden vinden Elkaar verstaan Gezamenlijk zoeken persoon met NAH belangrijke naaste hulpverlener

Intermezzo 2

De stem en behoefte van naaste familie De stem van een belangrijke naaste Erkenning van de eigen behoeften van de naaste familie /mantelzorgers Het goed gebruiken van de stem Verwerking en rouw Om kunnen gaan met een veranderd leven Het kunnen volhouden Een steunsysteem organiseren

Wat is goede (communicatieve) zorg? Goede zorg is zorg die als goed gepercipieerd wordt Goede zorg is ingebed in een persoonlijk-professionele relatie Goede zorg sluit aan bij behoeftes Goede zorg is herstelondersteunend, hoopvol en versterkend

Goede zorg is zorg die als goed gepercipieerd wordt Waarneming van zorg: Objectief Subjectief Communicatie van ‘het goede’ Behandeling en Bejegening

Goede zorg is ingebed in een persoonlijk-professionele relatie Menselijke maat Menselijk contact; betrokkenheid Begrip Erkenning (van lijden, van behoeftes, van mens-zijn) Waardigheid Presentiebenadering (Baart, 2001) Zorgethiek (Van Heijst, 2007)

Goede zorg sluit aan bij behoeftes Als iemand had gevraagd: maar hoe gaat het nu met u? dan hadden we waarschijnlijk gezegd: het gaat wel. Maar als iemand had gezegd: ik kom iedere week een kopje koffie drinken en dan praten, dan waren we daar zeker op ingegaan.

Intermezzo 3

Goede zorg is herstelondersteunend Aansluiten bij fase herstelproces Aandacht voor transities meersporencommunicatie perspectiefcommunicatie Ontstaan van het trauma: Crisis Stabilisatie Revalidatie: verwerking; rouw; heroriëntatie Re-integratie: wonen, activiteiten (invulling geven aan Kwaliteit van Leven)

Goede zorg is herstelondersteunend Samen zoeken naar optimale zelfstandigheid (autonomie): versterken van eigen regie en kracht. mensen helpen (weer) in een actorpositie te komen ondersteuning bij het laten horen van de stem helpen bij kwaliteit van leven (tijdsbesteding, evenwichtige inzet mantelzorg etc.)

Goede zorg is herstelondersteunend Als ik ga wandelen en fietsen dan weet ik weer hoe het vroeger was en dat ik dat vroeger heel goed kon en deed. Nu kan ik het ook weer en dat komt omdat ik veel ging oefenen. Het is genieten en genieten en genieten.

Goeie Snap van Elkaar Bestaat uit vele elementen en is niet zo eenvoudig. Langzamerhand krijgen we zicht op wat belangrijke aspecten zijn. Het begint echter met de intentie elkaar te willen begrijpen en het besef elkaar nodig te hebben om tot goede, herstelondersteunende, zorg te komen.