De leerkracht als dj? Meisjes luisteren, jongens knikken, de school twijfelt. P. De Bruyckere Arteveldehogeschool, Gent, met steun van het CompAHS-fonds.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Jongeren over politiek
KWALITEITSZORG november 2012
Commercial off the shelf games in de klas
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Edushock leerfestival
Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Tom ter Bogt Uva 2004 Popmuziek en popidolen in de jaren negentig Tom ter Bogt.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Indeling profielen schooljaar Havo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (400) Engels (360) Algemene Natuurwetenschappen (120.
11/06/2009 | pag. 1 De weg naar cultuur Ruimtelijke aspecten van culturele interesse en deelname aan het cultuuraanbod. Badisco, J., I. Glorieux, L. Jacobs.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
De Grootste Fuif enquête van Brasschaat. De Grootste Fuifenquête Jeugdraad : opstart “werkgroep Fuiven” (eind 2004) Werkgroep Fuiven: Beoordeling fuif-en.
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
Adolescenten en maatschappelijke kwetsbaarheid
KLAS 2 EIGENTIJDSE LEREN
Voorlichting HAVO-3 en VWO-3. Leerjaar 2 leerling kiest leerroute resultaten leerling CSG Beilen adviseert.
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Enquête.
Drugpreventie bij jongeren
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Ongelijkheid in toegang tot digitale systemen Twee voorbeelden Invloedsfactoren Statistieken en Bronnen Alexandre Vantomme.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Centrummaten en Boxplot
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
Als cijfers meer dan enkel verwarrend zijn ...
Informatieavond Groep 8
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Jongeren vandaag. - Wie zijn ze. - Wat doen ze. - Wat drijft hen
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
“Goed voor de maatschappij maar te moeilijk voor ons” Een studie naar attituden van 14- en 15-jarige havo/vwo leerlingen Martijn Luub.
Begin Rondleiding Begin Rondleiding Sven Beirnaert Onderwijs dichtbij (t)huis!
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie. Wat en waarom? © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
Workshop 'Anachronisme: historische zonde of handig didactisch instrument?': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch.
Het (meervoudig) gebruik van tabak, alcohol en illegale drugs in Vlaanderen Tabaksgebruik.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Jongeren in cijfers en letters: Situering van de JOP-monitoren Lieve Bradt Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek, UGent 22 maart 2019.
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
Transcript van de presentatie:

De leerkracht als dj? Meisjes luisteren, jongens knikken, de school twijfelt. P. De Bruyckere Arteveldehogeschool, Gent, met steun van het CompAHS-fonds Silver - Comeniusproject funded with support of the European Commission: LLP-BE-COMENIUS-CMP

Onderzoek  Onderzoek in Vlaanderen bij 1783 leerlingen en 105 leerkrachten naar gebruik van muziek op school.  Matchen van leerkrachten aan eigen leerlingen.  Vooral eerste en tweede graad, goede spreiding over de verschillende onderwijsniveaus, ook representatief qua geslacht.

Onderzoeksvragen  Hoe vaak wordt popmuziek in de klas gebruikt?  Waarvoor wordt de popmuziek gebruikt?  Hoe denken leerkracht over het gebruik van popmuziek in de klas?  Hoe is de houding van de leerlingen op het gebruik van popmuziek in de klas?

Onderzoeksvragen  Hoe vaak wordt popmuziek in de klas gebruikt?  Waarvoor wordt de popmuziek gebruikt?  Hoe denken leerkracht over het gebruik van popmuziek in de klas?  Hoe is de houding van de leerlingen op het gebruik van popmuziek in de klas?

Onderzoeksvragen  Hoe vaak wordt popmuziek in de klas gebruikt?  18% tijdens de week van afname  23% tijdens de voorbije maand van afname  22% al tijdens het lopende trimester.  38% had geen muziek gebruikt.  Waarvoor wordt de popmuziek gebruikt?  Vooral in godsdienst en vreemde talen, maar ook in geschiedenis, wiskunde en informatica.

Songs in handboeken Willekeurige greep  Hotel Barcelona (Stef Bos)  Imagine (Lennon)  Harlekijnlied (Van Veen) (uit oefening van mijn studenten: de 21 ste eeuw is nog niet doorgebroken in de handboeken)

Onderzoeksvragen  Hoe denken leerkracht over het gebruik van popmuziek in de klas?  58% vindt popmuziek hoort thuis in de klas vs 19% niet  Is een handig middel om de aandacht vast te grijpen (69% vs 16%) + met effectief meer aandacht (82%)  12 % zegt dat het de aandacht afleidt  49 % vindt dat de leerlingen moeten leren luisteren naar populaire muziek (vs 32%)  Geen invloed van leeftijd, geslacht, enkel van zelf muziek maken + waar men studeerde.

Onderzoeksvragen  Hoe is de houding van de leerlingen op het gebruik van popmuziek in de klas?  76% is niet afkerig van popmuziek in de klas,  In de klas thuishoren: 33 % neutraal 23% contra Meisjes echter significant overtuigd van wel.  De leerlingen vinden eerder niet dat muziek de aandacht afleidt, maar zijn terug eerder op hun goede of ze wel beter opletten als er muziek gebruikt wordt. 40% niet, 38% wel, met invloed van leeftijd.

Opmerkelijk  Enerzijds: Meisjes vinden muziek in de klas significant belangrijker dan jongens  Anderzijds: de bepalende factor hoe vaak muziek in de klas gebruikt wordt… is het aantal jongens. Dus hoe meer jongens in de klas, hoe vaker de muziek.  Voor beide geslachten: wel met mate (zie ook Roe 2001)

2 interessante vragen 1. Waarom appreciëren meisjes meer muziek in de klas? 2. Waarom maken leerkrachten deze fout?

Leerlingen  Mogelijke verklaringen  Link met lyrics  Gebruikte genres in de klas  Geen link met muziek maken

Leerlingen  Geen link met muziek maken  beide geslachten spelen quasi even vaak muziek, wel andere instrumenten (opvallend, Green 1997 toonde aan dat muziekleerkrachten meisjes inferieur inschatten, maar meer meisjes gaan naar bvb het deeltijds kunstonderwijs, 66% (gegevens Klasse, Vlaamse overheid)

Leerlingen: “It’s got vocals” (M. Monroe)  Veel van het gebruik in de klas draait rond de teksten:  Voorbeelden in de taallessen  Basis voor poëzie  Basis voor zingeving in godsdienstlessen of zedenleer  Onderzoek van Schwartz uit 1999 toonde al dat de betekenisgeving en de lyrics bij meisjes een meer belangrijke rol spelen dan bij jongens.

Leerlingen: genres  Genres die gebruikt worden in de klas stellen lyrics centraal of ritme  Ritme:  Lichamelijke opvoeding, (scoort hoog)  Dactylo

Leerlingen: genres  Populaire genres in de klas  Frans chanson  Dance  Kleinkunst  Vlaamse rock  Wereldmuziek (terug in godsdienst, maar ook aardrijkskunde)  Allemaal genres die significant hoger gewaardeerd worden door meisjes.

Leerkrachten:  Waarom maken leerkrachten deze fout?  Jongens opvallender?  Link met jeugdcultuur?  Weinig sociologie bij lerarenopleidingen, CCCS-idee over jeugdcultuur nog meest levend  Jongens moeilijker te motiveren?  Heeft veel met perceptie te maken, minder met feitelijkheid.

Contactgegevens  Pedro De Bruyckere   

Bibliografie  Green, Lucy (1997), Music, gender, education, Cambridge: Cambridge University Press  Lincoln, Sian (2004), Teenage Girls’ ‘Bedroom Culture’: codes versus Zones, In: Bennet, A, Kahn-Harris, K, (ed) After Subculture, New York: Palgrave  Schwartz, Kelly (1999), "music test, The". Group. FindArticles.com. 26 May test, The  Voor onderzoek:  Roe, K., Van den Bulck, J., De Cock, K. & Dusart, C.(2001), Het onderwijs in een concurrentiestrijd. Een studie naar de positie van formele leerkanalen in een informele kennismaatschappij, K.U.Leuven, Departement Communicatiewetenschap.  De Groof, S., Leerlingenparticipatie nader bekeken. Een kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar de betekenis en het belang van participatie op school. Eindverslag van het OBPWO-project in opdracht van het Departement Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap en op initiatief van de Vlaamse Minister voor Onderwijs, Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel,  Kavadias, Dimokritos, (2001) De houdingen van adolescente Vlamingen aan de dageraad van de 21ste eeuw. Een overzicht., Onuitgegeven onderzoeksrapport, VUB, Vakgroep Sociologie, Onderzoeksgroep TOR, Brussel)  Smits, W., (2004) Maatschappelijke participatie van jongeren. Bewegen in de vrijetijds-, sociale en culturele ruimte. Eindverslag van het Programma Beleidsgericht Onderzoek 'Maatschappelijke participatie van jongeren'. PBO99A/14/85 in opdracht van de Administratie Cultuur, Afdeling Jeugd en Sport van de Vlaamse Gemeenschap, Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel,  Stevens, F., (2001) Gemaakte keuzes? Een analyse van de muziek- en mediapreferenties van Vlaamse jongeren. In: Sociologische Gids, 2001, 48, 2: Stevens, F. & Elchardus, M, (2001) De Speelplaats als cultureel centrum. De beleving van de leefwereld van jongeren. Eindverslag voor het PBO-project PBO 97/16/115, Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel.