SCRUM workshop.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

PAVO Proces-Analyse, -Verbetering en -Ontwikkeling met de internet-werkomgeving van Helder & De Witte.
Wideband Delphi methode
Door goede gesprekken groeien
Kennismaken met Scrum 1.
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Scrum: een introductie Jan Thielen 4 augustus
How to avoid being a code monkey ? Peter Vantieghem 18/6/2013.
The CAF Procedure voor externe feedback
Agile ontwikkelen bij UWV
A road with hiccups team Quatsj. Inhoud Wie zijn team Quatsj Playreal Process Concepten Het einde Drakeneiland Process Concepten Te verwachten.
Workshop creatief brainstormen
Agile Development Methodologie
Verbetering van kwaliteit begint bij de individuele ontwikkelaar E-ducation is our mission NIOC Eric van der Vliet SPI Consultant.
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Inleiding Software Engineering
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Projectmanagement Week 6 9 maart Agenda De PM deliverables van het kernproject Planning Begroting Projectverslag  kort Afronding van een project.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Web 2.0 Social Software Toolkit 1/21 Introductie tot Social Software Patrick Klaassen RU
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
A WAY OF LIFE René Blok. Ideamanagement is een middel om alle medewerkers op een creatieve manier te laten meedenken met het bedrijf.
Introductie OHSAS
Scrum introductie 1.
De methode van doorontwikkelen Bron
Presentatie Socialbesitas Hogeschool VHL
Samenwerking die vleugels geeft Ellen Reehorst eduScrumnederland.nl
Rode assen Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Agile aanpak volgens scrum - Agile development approach for BVH
Agile Roadblocks Agile Roadblocks 3 Manifest voor Agile Software Ontwikkeling Wij laten zien dat er betere manieren zijn om software te.
Iedereen is context driven!
Samenwerken.
COMPUTEST BORREL – 2 Mei 2014 Van Performancetesten naar Performance Assurance TestNet Najaarsevenement 2014 Versie: 1.0 Datum: 30 oktober 2014.
De Dynamische Testrapportage: BDD en de deployment pipeline
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Gerard Wagenaar, Avans Hogeschool
SCRUM Agile ontwikkelen
Waarom Scrum? Structuur Flexibeliteit Kwaliteit Toegevoegde waarde
PRESENTATIE Kickoff CMO/Venturaplus 17 september 2015.
Week 3 Skills DoD (Definition of done) en Burn down chart Kwartaal 3: 2014/2015.
Sprint 4 Deliveries Project 1 – Web development. Last lesson (Monday 27 October)  During the lesson, each group presents its product to the rest of the.
Skills week 2 INFSKL01-1 week 2.
Verschillende rollen en stijlen
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Peter Roozendaal TestNet Voorjaarsevenement 11 mei 2016.
Application Maintenance & Services De wendbare FB-er Amsterdam 23 november 2015.
Pad: Combi.
Software- en Gameproject Inleidende colleges periode /2018 College 1 – Eerste stappen met Scrum en Agile Johan: opletten, kijk naar de college.
Werken in studiegroepen
Executieve functies Marije Ruben.
Het brancheboek.
Testen en Testautomatisering in een Agile CI / CD omgeving
Automatisering van A tot Z
Smart World Workshop Scrum en Design Thinking
SCRUM.
Waarom Scrum? Structuur Flexibeliteit Kwaliteit Toegevoegde waarde
Agile in een niet Agile context
Software- en Gameproject Inleidende colleges periode /2019 College 1 – Eerste stappen met Scrum en Agile Johan: opletten, kijk naar de college.
Meeting Agile Measurement dd
Meten & Analyseren (M&A)
Verbeteren paspoort – review 1
De PRA is dood! Leve de PRA!
Team 5 Jeffrey.
Sprint retrospective & Sprint planning
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Agro Data Cube: Big Data faciliteit voor open innovatie
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

SCRUM workshop

Introductie

Leuk, maar wie is verantwoordelijk voor de deployment? Ze zeggen dat dit de manier is. Laten we het maar gewoon doen... Leuk, maar wie is verantwoordelijk voor de deployment?

The Problem: The Chaos Report Onderzoek gestart in1994 Ruim 35,000 software development projecten bekeken In 2000: Source: Standish “Chaos” Report, Jim Johnson lecture at XP2002 conference: http://www.xp2003.org/xp2002/talksinfo/johnson.pdf

Functies gebruikt in een typisch systeem One problem with the Chaos report is it measures success against the original requirements, which have a tendency to change during the project. Begs the question of which of the original requirements should have been delivered, ever? Is this a reasonable way to measure software development success? Source: Jim Johnson lecture at XP2002 conference

Waarom mislukken IT projecten? Aannames Gewijzigde prioriteiten Gebrek aan samenwerking Omgeving wijzigt Beperkingen in communicatie Probleem is niet duidelijk Oplossing is onbekend Technische beperkingen …

Voorbeelden: Er gaat iets fout tijdens de deployment. Traditioneel: extra controles, 4 ogen principe etc = processen. Agile: samenwerken Een bug vinden in de documentatie, wow. 2x het systeem gebouwd. Geschreven documenten zijn vaak dikker dat de code. Voorbeeld multomap vs 60 regels code (fondskoers inlezen: datamodel, use case, ucr, logica, ui design). En 4) Tekening plan volgen versus sprint en bijstellen. Wat levert meer op? Bron: http://agilemanifesto.org/iso/nl/

Waterfall vs Agile

Coingame

Wat is Scrum

Wat is Scrum Ontwikkelt in’90 – ’96 door Ken Schwaber & Jeff Sutherland Simpel en populair framework Youtube: Jeff Sutherland breaks down the structure of scrum

Scrum = Prioriteren op waarde Voorspelbaarheid Feedback Fun

Scrum overview D.O.R. D.O.D. Scrum bord Burndown Belemmeringen 3 2 1 Dagelijkse update 8 13 5 20 40 100 3 wekelijkse sprint Sprint Demo & retrospective Productbacklog Sprintplanning Sprint backlog Shipable product D.O.R. D.O.D.

Scrum overview 3 rollen 4 gebeurtenissen 4 artifacten Team Product owner Scrummaster 4 gebeurtenissen Sprintplanning Daily scrum Sprint demo/review Sprint retrospective 4 artifacten Product backlog Sprint backlog Burndown Definition of Done Scrumguide (scrum.org)

Scrum Board

Ideale setup? Backlog en scrumboard visueel?

Burndown? Velocity? Zie ook de timeboxes!

Retrospective

Large scrum: 5 teams parallel.

Teamwork

3 rollen Team Productowner Scrummaster

Productowner Bepaalt de functionaliteit van het product Bepaalt de einddatum en inhoud Is verantwoordelijk voor de winstgevendheid (ROI) Bepaalt functionaliteit en prioriteit in volgorde van marktwaarde Functionaliteit en prioriteit kunnen elke iteratie aangepast worden, naar behoefte Accepteert het uiteindelijke resultaat (of niet)

Geschreven specificaties Maak 2-tallen (Analist en Developer) Developers gaan de zaal uit Analisten maken in 5 minuten geschreven specificaties Analist geeft specs aan Developer zonder te spreken Developer krijgt 5 minuten om de specs te realiseren

Geschreven specificaties

Product backlog = userstory Sprint 1 Sprint 2 Schatting Done bij een Velocity van X Schatting Done bij een velocity van Y

Userstory Userstory: As a <role> I want to <what> So that <why> +/- requirement Notes: e.g. ref to wireframe, non-functional requirement etc. Zou gekoppeld kunnen worden aan testscenario’s en testscripts How to demo / how to test: <as smart as possible> Estimate <story-points>

Effective Communication

Scrum team Gebruikelijk 5-9 mensen Multi-disciplinair: Programmeurs, testers, ontwerpers, etc. Leden zijn fulltime toegekend Teams organiseren zichzelf In het ideale: helemaal geen titels/rollen Teamindeling is vast Focus

Scrummaster Verantwoordelijk voor de toepassing van Scrum waarden en normen Wegnemen van belemmeringen Zorg voor optimale productiviteit van het team Zorg voor samenwerking tussen de verschillende disciplines en rollen Schermt het team af van verstoringen van buiten het team

4 Meetings Sprint planning Daily scrum Sprint review Sprint retrospective Alle meetings getimeboxed

Sprintplanning Ref Mike Cohn “Agile Estimation and Planning” (zie ook YouTube) Een aantal biologische feiten: Het is voor het menselijk brein moeilijk tijd in te schatten, zeker als het meer dan een aantal uur is. Dit wordt uitvergroot door de hoeveelheid onzekerheden in software development, druk vanuit management verschil in skills van het team, … Echter, we zijn redelijk goed in het vergelijken van dingen. Dat kunnen we vrij accuraat.

Uren of storypoints Planning op basis van uren: Minder dan 1 dag: 1, 2, 4 of 8 uur. Meer: 2, 3, 5, 10 dagen, 1 maand etc. Als aan een taak gewerkt is wordt het restant opnieuw geschat. Plannen op basis van StoryPoints: Het idee is om één referentie user story een aantal story points te geven en vervolgens andere user stories, punten te geven relatief t.o.v. de referentie. Voordeel: snel en gezamenlijk. Schatting is een beladen woord, misschien gokken of fantaseren noemen? Voorbeeld: geef een schatting om van hier naar centrum van den haag te komen: welk vervoermiddel, welke status, drukte, ken je de weg Hoe kunnen we iets schatten wat nog niet bestaat Pokerspel laten zien – afgeronde fibonacci reeks (rij van Fibonacci) 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144 steeds twee voorgaande optellen 0, 0.5, … 20 ,40, 60, 100

Planning poker Simpele en effectieve methode die als team uitgevoerd kan worden Zorgt voor interactie tussen alle team leden en product owner Snel achterhalen van de daadwerkelijke opdracht. Zorgt voor een gedragen schatting van het gehele team. Regels: Productowner leest user story voor en geeft toelichting Vragen stellen/discussie over de userstory Iedereen trekt een kaart en legt hem omgekeerd neer Alle kaarten worden tegelijk omgedraaid Alle schattingen gelijk -> Volgende userstory Schattingen ongelijk -> hoogste en laagste geven toelichting, daarna opnieuw naar 3 (zolang het nodig is).

Storypoints vertaald naar planning De velocity is het aantal storypoints het team kan afronden in de gegeven tijd (sprint). Het team kan haar velocity pas bepalen na een aantal sprints (4+).

Samenvatting Focus op continue verbeteringen Snel inspelen op veranderingen Waarde toevoegen, belangrijkste eerst (backlog) Timebox (sprint) 3 rollen (productowner, team, scrummaster) 4 meetings (planning, daily, demo, retro)

Simplifying Life with SCRUM Twitter: #intoscrum