Wat moet ik met Sociale Media in mijn KMO? Mic Adam – Nadja Desmet
Het antwoord ligt in 3 vragen Doelstelling? Doelgroep? Content?
Sociale media insteek
Customer Support Market Research Online Reputation Management Community Management Consumer Insights Recruiting Business Development Sales P.R. Business Measurement Marketing Education Thought Leadership Search/SEO Mobility Waar Sociale Media echt past in de kmo! Customer Acquisition Lead Generation Crisis Management Internal collaboration Customer Retention Advertising Advocacy Event Management Fund-Raising Corporate Communications
Nadja Desmet Sociale media voor kmo’s Welke zijn interessant en welke niet? VOKA - Dag van marketing - 21 maart 2013
• Wie en wat is steviagids.be? • Welke sociale media gebruiken we vandaag? • Waarom kiezen voor sociale media? • Wat is de feedback en ROI? • Wat zijn de toekomst plannen? • Wat zijn de belangrijkste "lessons learned”? VOKA - Dag van marketing - 21 maart 2013
Wie en wat is steviagids.be? 300 x zoeter dan suiker 0 calorieën 100% natuurlijk Geen invloed op de bloedsuikerspiegel Geen tandbederf Troeven Doelgroep Gezondheid Diabetes Obesitas Aanbod op de markt (Tafel)zoetstoffen Producten met stevia Plantje stevia VOKA - Dag van marketing - 21 maart 2013
Wie en wat is steviagids.be? Online – community voor en door stevia-lovers Een online community is een virtuele plek waar mensen met gemeenschappelijke interesses een basis hebben om bij elkaar komen, om elkaar direct of indirect te helpen in het verwezenlijken van doelen, verwachtingen en activiteiten door middel van het delen van informatie en ideeën, waarmee zij bijdragen aan het duurzaam ontwikkelen van een gemeenschap. VOKA - Dag van marketing - 21 maart 2013 steviagids.be wordt dé referentie voor informatie- en ervaringsuitwisseling over stevia voor consumenten producenten voedingsconsulenten verdelers/verkopers van producten met stevia
Welke sociale media gebruiken we vandaag? VOKA - Dag van marketing - 21 maart 2013
Welke sociale media gebruiken we vandaag? stevia-nieuwtjes acties inspiratie tips en tricks gezonde en lekkere stevia-ervaring steviagids.be stimuleert de gezonde stevia-beleving. steviagids.be wordt dé referentie voor informatie- en ervaringsuitwisseling over stevia voor de consument, de producent, voedingsconsulenten en verdelers van producten met stevia. Nood aan: Informatie over stevia Wat kan? Wat mag? Wat bestaat? Welke producten? Hoe bakken en koken? Ervaringsuitwisseling! VOKA - Dag van marketing - 21 maart 2013
Welke sociale media gebruiken we vandaag? VOKA - Dag van marketing - 21 maart 2013
Waarom kiezen voor sociale media? Conversatie Interactie Inspiratie Ervaringsuitwisseling Beleving Word of mouth Co-creatie Participatie Faciliteren Goede content Sharen / like / delen / Reageren Favoriete plek in ‘online tijd’ In sociale context VOKA - Dag van marketing - 21 maart 2013
Waarom kiezen voor sociale media? Sociaal Nieuw communicatiemodel Nieuwe – virale – marketing Innovatief Veel potentieel Inspelen op trends VOKA - Dag van marketing - 21 maart 2013
Wat is de feedback en ROI? ROI Opbouwen community stevia-lovers • FB- Vind ik leuks • Twitter-Volgers Aantal • Conversaties • Reacties • Vind ik leuks Referentie worden /zijn Feedback VOKA - Dag van marketing - 21 maart 2013
Wat zijn de toekomstplannen? Website als thuisbasis. Online dynamisch platform. - Verzamelt en bundelt info online en offline - Integratie van de sociale media accounts: interactie en dynamiek - Makkelijk info vinden, reageren en delen Actueel – inspiratie – informatie – moederschip – ‘bottom-up’ Lancering via sociale media campagne Bezoekers, gebruikers, volgers opbouwen = waarde opbouwen = referentie worden / zijn VOKA - Dag van marketing - 21 maart 2013
Wat zijn de toekomstplannen? Steviagids.be uitbouwen tot dé referentie voor de consument: focus op customer-experience, conversatie faciliteren en boeien met inspirerende content voor de producent, de voedingsconsulent en verdelers/verkopers van stevia als nieuwe-marketingtool VOKA - Dag van marketing - 21 maart 2013
Wat zijn de belangrijkste "lessons learned”? VOKA - Dag van marketing - 21 maart 2013
Facebook.com/steviagids.be VOKA - Dag van marketing - 21 maart 2013
En hoe begin ik eraan?
Wees je bewust van...
Stap 1: Luisteren (aka Social Media Monitoring)
Stap 2: Bepaal je objectieven Vertrek van bedrijfsdoelstellingen om je sociale media doelstellingen te bepalen!
Stap 3: Maak Sociale Media Accounts •LinkedIn •Twitter •Blog •Video •Photo •Facebook •Twitter •Video •Photo •Blog •LinkedIn •Facebook •Twitter •LinkedIn •Video •Photo •Blog
Step 3: Niet alles tegelijkertijd!
Stap 4: Sociale Media Richtlijnen (aka Social Media Policy)
Stap 5: Sociale Media Bewustmaking
Step 6: Plaats regelmatig berichten Stap 7: en ga de gesprekken aan...
Stap 8: Integreer IRL en SoMe
Tot slot: “Hoe beter worden met en winst halen uit sociale media?” •Succes moet je opbouwen •Iedereen betaalt leergeld •Kijk en leer van anderen •Kom origineel uit de hoek •Just do it! •Start conversaties •Experimenteer met content •Hou het fun •Help anderen •Vergelijk jezelf niet met anderen
Connect with me!