SSL-studiedagen 24 - 25 februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Advertisements

Technische en economische kengetallen van rosés in 2008 Willeam Schoonhoven.
Sharon Baute Dr. Katia Levecque Prof. Dr. Ronan Van Rossem
SSL-studiedagen februari 2011 Zijn er succesvolle richtingen in het S.O., en andere? Een antwoord vanuit de aanvankelijke postsecundaire loopbaan.
OnderwijsLoopbaanBegeleiding Leerlingen en ouders van het zesde leerjaar WELKOM Welkomstdia. Korte voorstelling persoon, CLB en OLB.
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de belangstelling en de specifieke begaafdheid op de studiekeuze Ellen Deprez en Jan Van Damme.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Een tienkamp voor gelijke onderwijskansen Seminariereeks ‘Onderwijs en Opvoeden in de 21 ste eeuw’ KU Leuven, 25 februari 2008.
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Jong geleerd, fout gedaan?
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
CSE Vaardigheden.
Leren met meer effect I en II
Seminar Hoger Bedrijfsdiploma Voorbeeld nut HBd private aanbieder 8 april 2013 Professionals in kinderopvang.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Conferentie van het Steunpunt SSL februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Rookstopcursus voor jongeren
Sessie 1 Schoolloopbanen Nele Havermans (FaPOS, K.U.Leuven) Prof. Dr. Em. Jan Van Damme (K.U. Leuven) LAGO studiedag 22 september 2011.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Nederlands tijdschrift voor Diabetologie
Gemeenschapsdienst en recidive een vergelijking met de traditionele jeugdbeschermingsmaatregelen (Tijdschrift voor Criminologie : Geudens Hilde) Vanoverbeke.
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Inspiratie voor de toekomst: bedenkingen op basis van ‘Het Onderwijsdebat’ Bram Spruyt, Onderzoeksgroep TOR | pag. 1.
Zittenblijven. Inhoud Cijfers Effectiviteit Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08.
Antecedenten en gevolgen van baanonzekerheid in Vlaanderen tussen 1996 en 2007: risicogroepen i.f.v. de economische conjunctuur Hans De Witte & Carissa.
Wisselstroom 24/02.
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
HOORCOLLEGE 5 ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
GENDER in het basisonderwijs Doorbreking van seksestereotiepe beelden Cocky Booy 22 maart 2010 Hanzehogeschool Groningen.
Een nieuwe verbinding tussen docent/slb’er en student Significanties assessment bij BRV Online intakearrangement.
Welke aspecten bepalen studenttevredenheid? Dr. Anja van den Broek (ResearchNed) Drs. Cynthia de Gans (InHolland) Drs. Dimphy Hooijmaijers (Fontys) Drs.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Project titel Typ hier de titel van uw project Uw naam De naam van uw leraar Uw school.
Marjolein van de Pol. , J. Lagro, C. Fluit, M. OldeRikkert, A
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Een kijkje in de keuken van de Academische werkplaats Onderwijs
Kansarmoede in de kleuterschool
Jaarwerk: Onderzoeksproject naar de invloed van sociale netwerkleden op retentie in en succes na behandeling in een TG Ellen Cocquyt Olivier Colins Emma.
Titel van wetenschappelijk project
Wetenschapsbeursproject
Michiel Kamermans Rob van den Berg Bestuursleden HPF
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
Transcript van de presentatie:

SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan Van Damme

OVERZICHT •Onderzoeksopzet •Resultaten •Conclusies •Beleidsimplicaties

OVERZICHT •Onderzoeksopzet •Resultaten •Conclusies •Beleidsimplicaties

OPZET – Afhankelijke variabelen •Slaagkans van studenten in hoger onderwijs: • Academisch onderwijs • Hoger onderwijs van twee cycli • Hoger onderwijs van één cyclus •Zowel slaagkansen op: • Korte termijn • Lange termijn

OPZET – Onafhankelijke variabelen •Eindpositie •Al dan niet normaalvorderend zijn •Al dan niet overschakelen van onderwijsvorm •Toetsprestatie Nederlands eind zesde leerjaar secundair onderwijs

OPZET – Controlevariabelen •Sociaal-economische status •Aanvangsleeftijd secundair onderwijs •Cognitief aanvangsniveau •Geslacht •Voertaal •Studie-attitude

OPZET - Model AFHANKELIJKE VARIABELEN Succes in: • Academisch onderwijs • Hoger onderwijs twee cycli • Hoger onderwijs één cyclus Op: • Korte termijn • Lange termijn ONAFHANKELIJKE VARIABELEN: • Eindpositie in secundair onderwijs • Normaalvorderend of met vertraging • Overschakeling van onderwijsvorm • Toetsprestatie Nederlands CONTROLEVARIABELEN • Sociaal-economische status • Cognitief aanvangsniveau • Aanvangsleeftijd • Geslacht • Voertaal • Studie-attitudevariabelen

OPZET - Proefgroep Academisch onderwijs Hoger onderwijs twee cycli Hoger onderwijs één cyclus EindpositieASO TSO BSO3362 NormaalvorderendWel Niet Overgang onderwijsvormGeen Wel

OPZET - Methodologie •LOSO-project •Logistische regressie analyse •Laat toe om verschillende condities te vergelijken met een referentiecategorie •Referentiecategorie = wetenschappen-wiskunde

OVERZICHT •Onderzoeksopzet •Resultaten •Conclusies •Beleidsimplicaties

RESULTATEN JuistFout

RESULTATEN - Controlevariabelen Het onderwijs garandeert gelijke kansen aan elke student om te slagen in hoger onderwijs Jongen of meisje, Nederlandstalig of anderstalig, hoge of lage sociaal-economische status,... beïnvloedt de slaagkansen in hoger onderwijs niet

RESULTATEN - Controlevariabelen •Achtergrondkenmerken hebben een invloed op de slaagkansen in hoger onderwijs •Toch verklaren die slechts een klein gedeelte van de variatie in succes in hoger onderwijs (5,8% – 13,1%)

RESULTATEN - Eindpositie ‘Hoog mikken’ door te kiezen voor de traditioneel succesvolle opleidingen (zoals Latijn-Grieks, wetenschappen-wiskunde, Latijn-wiskunde) is een goede strategie om de slaagkansen in hoger onderwijs zo hoog mogelijk te houden Gecontroleerd voor: •Achtergrondkenmerken

Succes in academisch onderwijs op korte termijn

Succes in academisch onderwijs op lange termijn

Succes in hoger onderwijs van twee cycli op korte termijn

Succes in hoger onderwijs van twee cycli op lange termijn

Succes in hoger onderwijs van één cyclus op korte termijn

Succes in hoger onderwijs van één cyclus op lange termijn

RESULTATEN - Normaalvorderend Leerlingen die zijn blijven zitten in het secundair onderwijs, hebben hun achterstand ingehaald. Hun slaagkansen zijn zodoende opnieuw even hoog als de slaagkansen van normaalvorderende leerlingen. Gecontroleerd voor: •Achtergrondkenmerken •Eindpositie

RESULTATEN - Normaalvorderend •Zittenblijvers hebben lagere slaagkansen in hoger onderwijs dan normaalvorderende leerlingen, zowel op korte als op lange termijn •Significantie: • Academisch onderwijs: significant • Hoger onderwijs van twee cycli: niet-significante tendens • Hoger onderwijs van één cyclus: significant

RESULTATEN – Overschakelen van onderwijsvorm Overschakelen van onderwijsvorm heeft geen bijkomende invloed op de slaagkansen in hoger onderwijs Gecontroleerd voor: •Achtergrondkenmerken •Eindpositie •Al dan niet normaalvorderend zijn

RESULTATEN – Overschakelen van onderwijsvorm •Geen significant effect van het overschakelen van onderwijsvorm, na controle voor de voorgaande variabelen •Wél een zelfde niet-significante tendens in de drie vormen van hoger onderwijs en dit zowel op korte als op lange termijn: leerlingen die geen overgang van onderwijsvorm maakten, hebben hogere slaagkansen dan leerlingen die minstens eenmaal zijn overgeschakeld.

RESULTATEN – Toetsprestatie Nederlands De toetsprestatie Nederlands heeft geen bijkomende invloed op de slaagkansen van studenten in hoger onderwijs Gecontroleerd voor: •Achtergrondkenmerken •Eindpositie •Al dan niet normaalvorderend zijn •Al dan niet overschakelen van onderwijsvorm

RESULTATEN – Toetsprestatie Nederlands •Geen significant effect •Wél zelfde niet-significante tendens in de drie vormen van hoger onderwijs en dit zowel op korte als op lange termijn: Leerlingen met een hogere score op de toetsprestatie Nederlands op het einde van het zesde jaar secundair onderwijs, hebben hogere slaagkansen in het hoger onderwijs

OVERZICHT •Onderzoeksopzet •Resultaten •Conclusie •Beleidsimplicaties

CONCLUSIE •Achtergrondkenmerken •Eindpositie •Al dan niet normaalvorderend •Al dan niet overschakelen van onderwijsvorm •Toetsprestatie Nederlands

OVERZICHT •Onderzoeksopzet •Resultaten •Conclusie •Beleidsimplicaties

BELEIDSIMPLICATIES •Onderwijsstructuur: gelijke toegang tot hoger onderwijs voor elke leerling? •Hoe balans bewaren tussen enerzijds positieve effecten van ‘hoog mikken’ en anderzijds negatieve effecten van zittenblijven op de slaagkansen in het hoger onderwijs? •Wat met afzakken in plaats van zittenblijven, maar hierbij meer mogelijkheden creëren om later opnieuw op te klimmen? •Studieloopbaanbegeleiding: implicaties voor begeleiding tijdens het secundair onderwijs en bij de overgang van secundair naar hoger onderwijs? Wat met ‘juiste oriëntering’ van leerlingen?

Bedankt!