Geloof in de aanbieding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren over politiek
Advertisements

Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Geloof in werking GEMEENTE DOK MARCEL GENEZING GAVEN VAN DE GEEST.
Ondernemen in de praktijk
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Droge voeten en schoon water Help, er loopt een dijk door mijn tuin! 08 November 2012 Marco Maréchal (Hoofd communicatie HHSK)
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
ENKELE ONTWIKKELINGEN IN DE ZORG. INLEIDING Belangrijkste ontwikkelingen Vergrijzing Ontwikkeling huishoudens Ontwikkelingen in de zorg 2 IBA Studiemiddag.
Christen-zijn op je Werk Hoe Jezus’ volgelingen de maatschappij kunnen veranderen Aanbid God met je Werk.
Welkom bij de tussentijdse presentatie
Levensvragen Over geluk…..
Workshop intrapreneurschap Ondernemerschap binnen de bedrijfsmuren.
Management en Organisatie
Secularisering en de toekomst van christelijke organisaties
Workshop contentstrategie
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Sjoerd Kooiker (met dank aan Josje den Ridder)
Participatie en een Klantenraad
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Wat willen we vandaag doen?
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Aan de slag met een 6 Minuten Zone!
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Visie & Strategie.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie & Strategie.
Dossier Empowerment.
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Better Practices Theater Trends, Cases en Onderzoek Welkom in het Better Practices Theater Doe mee aan het Nationaal Benchmark- en Trendonderzoek Klantinteractie.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Strategie DAG 1: Missie : WAAR WE VOOR STAAN Waarom bestaan we, toegevoegde waarde, Waarin onderscheiden we ons? Visie : WAAR WE VOOR.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
De Bijbel, het meest verkochte boek….
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
50.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
DE ZEGEN VAN EVANGELISATIE Huh?? Zegen??. WELK BEELD HEEFT U?
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Leerdienst thema 2 ‘Christen zijn: naar Christus toe bewegen’ 1 Thema 2: Christen worden, christen zijn christen blijven Wat is christen zijn ? 1.Duidelijke.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
“eigenheid” & “diversiteit”
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
…is een interkerkelijke stichting die plaatselijke kerken helpt
Transcript van de presentatie:

Geloof in de aanbieding. TO DO: Presentatie EA – 25 september Afstudeeronderzoek – Annemarie van der Plas

Introductie. Dr. René Bekkers: “Secularisering is het probleem voor de filantropie in de 21e eeuw”. Civic Core – een klein deel van de bevolking verantwoordelijk voor een groot deel van de maatschappelijke participatie - Wie zijn dit? Een mogelijk probleem voor goededoelenorganisaties. Wat zegt dit voor u?

Mijn onderzoeksvraag. “In hoeverre houden christelijke goededoelenorganisaties in hun fondsenwerving rekening met de secularisering en welke strategische keuzes maken zij met betrekking tot het profileren van hun christelijke identiteit.”

Vanmorgen. Secularisering De onderzoekspopulatie Christelijke identiteit Resultaten en theoretische onderbouwing (Deel 1, 2 en 3) Aanbevelingen

Secularisatie vindt plaats op 3 niveaus Secularisering. Macro Samenleving Meso Organisatie Micro Individu Secularisatie vindt plaats op 3 niveaus Bron: Dobbelaere 1981

De onderzoekspopulatie. 20 christelijke goededoelenorganisatie – in de sectoren internationale hulporganisaties en sociale en maatschappelijke organisaties Directie/management Categorisering

Gereformeerde Zendingsbond (GZB) Categorisering.  Werkveld Evangelisatie/ christelijke waarden Hulpverlening & Evangelisatie Hulpverlening Totaal Buitenland Trans World Radio Open Doors Gereformeerde Zendingsbond (GZB) ZOA 11 Nederland Agapè Bond tegen vloeken  Youth for Christ Stichting Present 9 6 5 20

Christelijke identiteit meetbaar? Typologie (bron: Sider en Unruh 2004) geeft inzicht in de religiositeit van een organisatie Religie- Doordrongen Religie-Gecentreerd Religie-Verwant Religie-achtergrond Religie-seculiere samenwerking Seculier PLAATS VAN GELOOF IN ORGANISATIEASPECTEN Taalgebruik (missie, zelfbeschrijvende tekst): expliciet  afwezig Rol gebed: centraal afwezig Personeelsbeleid : Strikt geen aanname-eisen PLAATS VAN GELOOF IN HET PROGRAMMA Mate waarin de geloofsboodschap in het programma wordt gedeeld: expliciet  afwezig Manier waarop ‘deelnemer’ kennismaakt met geloofsinhoud: verplicht /onontkoombaar  geen inhoud van programma

Onderzoek deel 1. Hypotheses.

Onderzoek deel 1. - Resultaten.

Christelijke identiteit meetbaar? Typologie (bron: Sider en Unruh 2004) geeft inzicht in de religiositeit van een organisatie Religie- Doordrongen Religie-Gecentreerd Religie-Verwant Religie-achtergrond Religie-seculiere samenwerking Seculier PLAATS VAN GELOOF IN ORGANISATIEASPECTEN Taalgebruik (missie, zelfbeschrijvende tekst): expliciet  afwezig Rol gebed: centraal afwezig Personeelsbeleid : Strikt geen aanname-eisen PLAATS VAN GELOOF IN HET PROGRAMMA Mate waarin de geloofsboodschap in het programma wordt gedeeld: expliciet  afwezig Manier waarop ‘deelnemer’ kennismaakt met geloofsinhoud: verplicht /onontkoombaar  geen inhoud van programma

Gereformeerde Zendingsbond (GZB) Categorisering.  Werkveld Evangelisatie/ christelijke waarden Hulpverlening & Evangelisatie Hulpverlening Totaal Buitenland Trans World Radio Open Doors Gereformeerde Zendingsbond (GZB) ZOA 11 Nederland Agapè Bond tegen vloeken  Youth for Christ Stichting Present 9 6 5 20

Onderzoek deel 1. - Resultaten.

Een aantal eerste conclusies. Verband tussen overheidssubsidie en de profilering van de christelijke identiteit. Belemmeringen worden ervaren bij organisaties met een evangelisatiedoelstelling Organisaties zonder evangelisatiedoelstelling mogelijk sprake van een omgekeerd verband

Onderzoek deel 2. Ziet u gevaren van de secularisatie?

Of..?

De ‘harde’ cijfers van deel 2. 60% ziet enig gevaar Op microniveau 8 organisaties Op macroniveau 5 organisaties Op mesoniveau 3 organisaties Opvallend: Organisaties in het linkse spectrum zien gevaar van macro en mesoniveau (anbi-status, verlies subsidie) Organisaties in het rechtse spectrum zien gevaar van secularisatie op microniveau

Onderzoek deel 3. Strategie Voor bedrijf: een aantrekkelijke relatieve positie -> lage kosten of een speciaal product. Voor non-profit: lage kosten niet van toepassing -> scheiding tussen programma en fondsenwerving/marketing, echter wel concurrentie! Strategische positionering van belang. -> maken van onderscheid. Manier van positioneren beïnvloed door: ontwikkelingen omgeving, organisatie zelf en de invloed van aandeelhouders/stakeholders.

Strategie non-profits. Invloed Externe omgeving Invloed organisatie Invloed stakeholders Strategische beslissingen m.b.t. positioneren Bron: Chew 2003

Strategie non-profits. Invloed Externe omgeving Invloed organisatie Invloed stakeholders Strategische beslissingen m.b.t. positioneren Algemene strategie Belangrijkste doelgroepen Positioneringsdimensies Bron: Chew 2003

1. Algemene strategie. Differentiatieposititonering - onderscheidende werkzaamheden om daardoor verschillende doelgroepen aan te spreken Focuspositionering - één onderscheiden doelgroep Aldus: Chew 2003

Resultaten – algemene strategie. Evangelisatie/ christelijke waarden Hulpverlening en evangelisatie Hulpverlening Focus: 5 4 7 Differentiatie: 1 2 2 organisaties uit de categorie hulpverlening kleuren identiteit meer in: “We willen onze christelijke identiteit meer benadrukken. We denken toch dat in de christelijke groep de betere donateurs zitten die meer bij ons aansluiten. Als je in Nederland kijkt naar de beste gevers, die vind je toch in de christelijke achterban”.

2. Belangrijkste doelgroepen. Donateur Hulpontvanger Overheid/ seculier fonds Profilering door organisatie

Donateurs. 70% van de organisaties houdt in communicatie rekening met gevoeligheden in de achterban: “Je houdt rekening met gevoeligheden in de achterban; in woord en daad” “We proberen het zo algemeen mogelijk te houden. Dat iedereen het goed vindt. Dat is soms balanceren” “Dan krijg je mailtjes, telefoontjes vanuit de achterban, hoe zit dat?”.

‘Hulpontvangers’. Speelt vooral bij organisaties die zich richten op evangelisatie/christelijke waarden (werkgebied Nederland). Belangrijke vraag: hoe bereik je de ander? “We schieten niet meer met hagel.” “In een land als Afrika is dat veel minder een issue, daar heeft geloven een grote plaats in het dagelijks leven.”

Overheid/seculiere financiers. Organisaties passen hun communicatie toe: “Je doet geen water bij de wijn, maar je maakt wel de communicatie op maat”. “We kunnen ons hier niet meer of minder profileren, we zijn wie we zijn”. Organisaties die een evangelisatiedoelstelling hebben verantwoorden de ‘technische’ programma’s. Veel van deze organisaties ervaren belemmeringen, maar niet allemaal: “Subsidie wordt niet gegeven op basis van christelijke overtuiging, maar ook niet onthouden. Ik weet dat er op christelijk erf anders over wordt gedacht, maar daar ben ik het niet mee eens. Opdrachten worden je gegund op basis van kwaliteit.”

Kortom: een complexe situatie. Donateur Hulpontvanger Overheid/ seculier fonds Profilering door organisatie

3. Positioneringsdimensies Organisaties onderscheiden zich naar eigen zeggen in missie en identiteit 25% ervaart concurrentie van soortgelijke organisaties Echter, verschil tussen de categorieën: Evangelisatie/christelijke waarden – onderscheid op Programma: “de christenen die overblijven zijn de bewustere christenen, die juist ook aan ons geld zullen geven. Er zijn relatief weinig organisaties die zich richten op zending en evangelisatie, daarin zijn we tamelijk uniek en spreken we juist die groep aan” Evangelisatie en hulpverlening – onderscheid op Programma en Organisatie Hulpverlening – Organisatie christelijke identiteit niet los te halen van hele ‘zijn’ van organisatie: “Wij hebben identiteit, daar geloven we in. Wij leven vanuit die identiteit. We zien het niet als tool, als programma. We moeten onszelf blijven en vanuit dat eigen ik het werk inrichten”.

Concluderend deel 3. Organisaties kiezen over het algemeen voor focuspositionering Complexe situatie met veel doelgroepen Hoe men zich profileert verschilt sterk

Algemene Conclusie. In hoeverre houden christelijke goededoelenorganisaties in hun fondsenwerving rekening met de secularisering en welke strategische keuzes maken zij met betrekking tot het profileren van hun christelijke identiteit? Meer dan 50% ziet gevaar secularisatie, maar onderneemt geen actie. Keuze om zich aanhoudend christelijk te profileren om binding oorspronkelijke achterban te behouden.

Aanbevelingen. Vergelijken van hoe organisaties omgaan met profilering heeft weinig zin. Een slag naar samenwerking tussen soortgelijke organisaties daarentegen wel. Voor organisaties met een evangelisatiedoelstelling is het goed om voorzichtig met het aanvragen van overheidssubsidie om te gaan. Mogelijk winst te halen bij bewustwording christelijke doelgroep. Korte termijn succes in de christelijke doelgroep moet samengaan met een langetermijnvisie op ontwikkelingen in civic core.

Einde van mijn presentatie. Dank voor uw aandacht! TO DO: Presentatie EA – 25 september Afstudeeronderzoek – Annemarie van der Plas

Stellingen. Stelling 1: Organisaties binnen eenzelfde categorie (evangelisatie, hulpverlening, een combinatie) moeten met het oog op de secularisatie een samenwerkingsslag maken. Stelling 2: Organisaties zonder evangelisatiedoelstelling moeten zich inspannen om ook niet-gelovige donateurs te werven. Stelling 3: We zijn bezig op korte termijn ons hoofd boven water te houden en putten uit de makkelijkste groep donateurs, maar het houdt een keer op. Een langetermijnvisie is nodig.