Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
SWPBS Materclass prof. George Sugai 20 september 2013 Kenniscentrum voor Gedrag en SWPBS.
Formatief - summatief evalueren
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Ontwerpprojecten In de praktijk
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Toetsvormen en toetsbeleid
Voortgangstoets. Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
EVC en duurzaam beoordelen Welkom!
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Kwaliteit door een zelf regulerend proces, ondersteunend en motiverend
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Jos van Hijfte 8 November 2007
NME: kiezen, leren, meedoen
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
competentie ontwikkeling en assessment
Studiecoach Bijeenkomst
Skillstoetsing Van vele korte praktijktoetsen naar een aantal langduriger assesments.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Workshop “Beoordelen”
Leren en beoordelen op de werkplek Docentenoverleg Workshop alternatieven voor KPB’s Juli 2014.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Klik om de stijl te bewerken Toetsen, niet minder maar anders Welkom! Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Hedendaags toetsen in het hoger onderwijs. Waar gaat het nu over?
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
+ Gevalideerd beoordelen van een gepersonaliseerd portfolio Marieke van der Schaaf Department of Education, Utrecht University
DE KWALITEIT VAN DE TOETSING BORGEN EN ZORGEN Studiemiddag examencommissies 26 mei 2016 Martine Pol.
Leren van professionals Workshop miniconferentie OU, 28 mei 2010 Kitty Kwakman Hogeschool Zuyd Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Toetsen en beoordelen op de Annette Markusse voorzitter toetscommissie.
De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
De Wever Zorg Innovatie Centra
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst

Voettekst

TAALTOETSING IN HET PABOCURRICULUM Joost van Berkel en Nanke Dokter Miniconferentie Taal Meten 4 17-1-2012

Kennisbasis Nederlands

TOETSING TAAL in het pabo-curriculum vanaf studiejaar 2012-2013 Landelijke kennisbasistoetsing (wat?) Instituutsgebonden toetsing (hoe?) Domeindidactiek Taaldidactiek en -beleid Eigen vaardigheid 13 doelen referentieniveaus entreeniveau in de propedeuse

(Bron: Joosten-ten Brinke, Sluijsmans en Peeters) Kwaliteit van toetsen (Bron: Joosten-ten Brinke, Sluijsmans en Peeters)

Duurzaam beoordelen (Sluijsmans) Feedback is een structureel onderdeel van het leerproces Beoordelen is niet alleen het sluitstuk van onderwijs. Bij duurzaam beoordelen gaat het om beoordelen dat met het oog op de toekomst beklijving van (het kunnen ontwikkelen van) kennis en kunde stimuleert met een centrale rol voor de student.

Methodenmix (Jaspers & Van Zijl) Een diversiteit aan toetsvormen (hands-on en hands-off) om sterktes en zwaktes van de toetsen in betrouwbaarheid en validiteit op te vangen. Er wordt veel informatie over de student verzameld, hetgeen erg belangrijk is om een uitspraak te doen over het (competentie)niveau van de student   Hands-on: toetsvormen waarbij de student in realistische/reële werksituatie kenmerkende taken uitvoert. ( Bijv. beoordeling van het werkplekleren, beoordeling van de beroepsproducten, competentie-examen) Hands-off: studenten krijgen taken voorgelegd waaruit moet blijken of ze de cognitieve component van een competentie beheersen (bijv. kennistoetsing).

CAP: kwaliteit van de toetsprogramma’s Twaalf kwaliteitscriteria (Baartman) http://www.exposz.nl/eigenbestanden/files/Wouda%20vouwblad%20voorkant%20CAP%20versie%20HGZO%202011.pdf

Kwaliteitscriteria van toetsen Validiteit Betrouwbaarheid Objectiviteit Transparantie Normering

Succesfactoren toetsing (Kratsborn & Van Berkel) een hoog toetsbewustzijn bij docenten, studenten en externe beoordelaars; een duidelijke samenhang tussen de diverse te toetsen onderdelen; een stevig competentie-examen met een sterk integratief karakter; zichtbare uitgangspunten van ‘duurzaam beoordelen’ (sustainable assessment) en de kracht van de methodenmix (conform het Competentie Assessment Programma).

Succesfactoren toetsing (Kratsborn & Van Berkel) openbaarheid van beschrijvingen van examens, procedures en beoordelingsformulieren; verregaande digitalisering van begeleiding en beoordeling; voortdurende mondelinge, maar vooral ook schriftelijke feedback op het leren (‘assessment for learning’); scheiding van begeleiden en beoordelen daar waar gewenst en mogelijk.

Bronnen Baartman, L. (2008). Assessing the assessment. Development and use of quality criteria for Competence Assessment Programmes. Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Jaspers, M. & Zijl, E. van (2011). Kwaliteit van toetsing in het Hoger Onderwijs. Naar een versterkte rol van examencommissies. Dienst Onderwijs en Onderzoek. Joosten-ten Brink, D., Sluijsmans, D.M.A. & Peeters, A. (2012). De toetsing getoetst. Rapportage van de eerste projectfase gericht op het ontwerp van een methodiek om toetskwaliteit te analyseren, verbeteren en borgen. Nijmegen: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Kratsborn, S. & Berkel, J. van (2012). Meerjarentoetsbeleid Fontys Hogeschool Kind en Educatie. Sluijsmans, D. (2008). Betrokken bij beoordelen. Lectoraat Duurzaam beoordelen in vraaggestuurd leren.