Kijk op Talent Ouderbijeenkomst 1 22-02-12.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Op reis langs de voorzieningen
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Praten met kinderen over de wereld !
De nieuwste uitspraken
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
• Beste gemeenteleden, • Op de komende pagina’s ziet u de oproepen: vraag en aanbod, van de hartenmap. • Ziet u een vraag of aanbod waar u iets mee kunt?
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Welkom in de ……….. Check uw adres……... Waarom een plusklas? Tevens de doelen van plusklas: Top-down denken. Realistisch zelfbeeld ontwikkelingen.
Nieuwsbrief 31 mei 2013 Agenda: Dinsdag 11 juni: Groep 5 en groep 6 naar de Blijde Wei Vrijdag 14 juni: Techniekmiddag Zondag 16 juni: Vaderdag Vrijdag.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Toepassingen 5L week 1: ‘Een nieuwe start’
Presenteren voor starters
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
IS ER MEER? ONTDEK HET ZELF!.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Projectweek.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Groot geloof 1.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
1. Levensbeschouwing en communicatie
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Centraal Examen op ‘t Aletta 2013 HAVO 5 & Vwo 6.

Kinderen en hun sociale talenten
Informatieavond schooltijden
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
De gezonde school en genotmiddelen
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
aangename ont - moeting
Les 3: Verkeer TOETS.
Netwerken voor ondernemers Minor ondernemerschap
Centrummaten en Boxplot
JOUW WERELD MIJN WERELD
Informatie avond groep 8A
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
ZijActief Koningslust
Bloemschikken Modeshow bloemschikken in kleding.
10 januari 2013 bijbelstudie nr. 3 Vanaf hoofdstuk 1:19.
2 juni 2013 Rotterdam 1. Galaten 4 21 Zegt mij, gij, die onder de wet wilt staan, luistert gij niet naar de wet? 2.
Ontdek je talenten bij de brede school Bekijk de nieuwe activiteitenkalender.
Heel interessant !.
Nieuwsbrief 7 december 2012 Agenda: 11 december: groep 7 en 7/8 excursie havenmuseum 14 december: kerst creamiddag 19 december: kerstviering vanaf
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Het is vandaag Girlsday!
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Transcript van de presentatie:

Kijk op Talent Ouderbijeenkomst 1 22-02-12

Beelden Wetenschap & Techniek Welk beeld (associaties) heeft u van (beroepen in) Wetenschap en Techniek? Heeft u dit beeld altijd al gehad? Is dit beeld in de loop der tijd veranderd? 22-02-12

Beelden van W&T-beroepen: zo?

Of zo?

Programma 00-10 Introductie; associaties W&T 10-35 Uitleg project 35-50 Pauze; talentenlijsten & kaarten 50-65 In gesprek over uw W&T-beroep 65-80 In gesprek over W&T in uw beroep 80-90 Terugkoppeling associaties 90-95 Afsluiting 22-02-12

Achtergrond en doelstellingen Ouders betrekken Talentenkijker Achtergrond en doelstellingen Ouders betrekken Het project talentenkijker Onderdelen talentenkijker Talenten 22-02-12

Achtergrond Talentenkijker Leerlingen hebben geen (goed) beeld van ruime mogelijkheden in W&T Leerlingen hebben stereotiepe opvattingen over W&T Jongens en meisjes hebben verschillende houding t.a.v. W&T 22-02-12

Doelstellingen Talentenkijker Leerlingen krijgen beter & breder beeld van (beroepen in) W&T door leerlingen: in contact brengen met W&T beroepen laten onderzoeken wat hun talenten zijn laten ontdekken dat W&T voor jongens en meisjes is

Waarom ouders betrekken bij Talentenkijker? Hebben invloed op beeldvorming W&T Hebben invloed op schoolloopbaankeuzes Krijgen zelf ook een beter beeld van W&T Kunnen een bijdrage leveren aan het project 22-02-12

Het project Talentenkijker Voor leerlingen uit groep (6), 7 & 8 Leerlingen gaan op zoek naar hun talenten Leerlingen maken kennis met beroepen uit de wereld van W&T Leerlingen ontdekken welke talenten je nodig hebt voor W&T-beroepen Leerlingen krijgen een beter en breder beeld van beroepen in W&T Stereotiepe beelden van beroepen in W&T worden tegengegaan 22-02-12

Basismodule Oudermodule Activiteiten Tijd (min) Leerkrachten-training Informatie over project, gender en W&T en talenten Middag Ouderbijeenkomst Ouders/verzorgers informeren over project en vertellen welke rol W&T in eigen werk speelt Avond Les 1 Inleiding project 85 Les 2 Talenten benoemen en verzamelen 70 Les 3 Voorbereiding bezoek beroepsbeoefenaar 45 Les 4 Bezoek beroepsbeoefenaar 60 Les 5 Voorbereiding bezoek volgende beroepsbeoefenaar 45 + 60 Les 6 Presentatie van W&T-beroep 100 Les 7 Favoriete talenten selecteren en inlijsten 50 Les 8 Bijeenkomst met ouders in actieve rol Afsluitende bijeenkomst met ouders Middag/ 15-02-12

Les 1: stereotypen aan de kant Architect tekenen Foto’s architecten Meer inzicht in eigen seksestereotiepe W&T-associaties Beroepenkwartet Kennis maken met W&T-beroepen Wat is talent? Welke talenten nodig voor W&T beroepen? 15-02-12

Eigen talenten ontdekken Les 2: talenten Eigen talenten ontdekken Benoemen eigen talenten Benoemen talenten door leerkracht, medeleerlingen en ouders/verzorgers Eigen talenten worden bewaard op school 15-02-12

Les 3: voorbereiding beroepsbeoefenaar in de klas Kennismaken met W&T-beroepen W&T is voor vrouwen en mannen Leren interviewvragen opstellen Beroepsbeoefenaar selecteren en uitnodigen 15-02-12

Les 4: W&T-beroepsbeoefenaar op bezoek in de klas Beroepsbeoefenaar vertelt over haar/zijn beroep over talenten die bij dat beroep goed van pas komen over voorwerpen die bij dat beroep worden gebruik Ik ben afgelopen vrijdag naar een basisschool geweest voor het project ‘Talentenkijker’. Het was ontzettend leuk om te doen. Zo enthousiast als die kinderen zijn, zowel jongens als meiden. Eén van de kinderen zei dat het net leek of ik ook een spreekbeurt moest doen. En het cijfer voor mijn ‘spreekbeurt’ was een 8,5 van groep 6/7 en van groep 8 kreeg ik een 9,5. Dus het was zeer geslaagd. Ik hoop dat de kinderen net zoveel plezier aan de gastles hebben beleefd als ik. De leerkracht had het project heel goed uitgewerkt. De kinderen hadden zich, zo kon ik merken, echt verdiept in mijn beroep en de talenten die je in dit beroep kunt gebruiken. De leerlingen kwamen met leuke en originele vragen. Ik kijk terug op een geslaagd project. 15-02-12

Les 5: tweede W&T beroeps-beoefenaar op bezoek in de klas Mogelijkheden: Er worden meerdere W&T-beroepsbeoefenaars uitgenodigd in 1 les Er worden meerdere lessen ingepland waarin beroepsbeoefenaar op bezoek komt 15-02-12

Les 6: voorbereiden presentaties Verwerkingsles Groepjes leerlingen maken presentatie van één W&T-beroep waarmee ze kennis hebben gemaakt 15-02-12

Les 7: talentenlijstjes maken Leerlingen kiezen favoriete talenten Leerlingen lijsten talentenlijstje in 15-02-12

Leerlingen presenteren Les 8: Eindpresentatie Leerlingen, leerkrachten, ouders en beroepsbeoefenaars worden uitgenodigd Leerlingen presenteren ‘Verbeeldingen’ van een W&T-beroep Talentenlijstjes Iedereen breder/realistischer beeld W&T 15-02-12

Talent Wat wordt in dit project verstaan onder Talent? Een (deels) tot ontwikkeling gebrachte begaafdheid of aanleg. Dat wil niet zeggen dat je alleen talent hebt als je tot de top binnen een bepaald gebied behoort. (Je hebt talent voor voetballen, want je speelt in het nationale elftal.) Talent gebruiken we in dit project niet in relatie tot anderen, maar in relatie tot jezelf. (Je hebt talent voor voetbal, want dit kun je beter dan turnen of hoogspringen) 22-02-12

42 Talenten in Talentenkijker 30-01-2013

Geen definities maar geschreven met een ‘Talentenkijker- bril’. Waarom deze talenten? De talenten zijn gebasseerd op de 16 beroepen uit de W&T die ook in het beroepenkwartet zitten. Geen definities maar geschreven met een ‘Talentenkijker- bril’. 30-01-2013

Talentenkaartjes Talentenkaartje Talenten worden toegelicht a.d.h.v. talenten-kaartjes (42 talenten in totaal) Leerlingen krijgen kaartjes van leerkracht en medeleerlingen Ouders benoemen uniek talent van hun kind Talentenkaartje Voor: Gekregen van: Jouw talent is: Dat vind ik, omdat: 22-02-12

Kunt u iets zeggen over uw talent en over het talent van uw kind? Talenten koesteren Kunt u iets zeggen over uw talent en over het talent van uw kind? Talenten van kinderen kunnen verschillen van die van de ouders Koester deze verschillende talenten 22-02-12

Pauze Talentenlijsten en talentenkaarten ter inzage Wie wil er iets vertellen over zijn/haar W&T-beroep? 22-02-12

Ouders met een W&T beroep Wat houdt uw beroep in? Welke talenten heeft u nodig in uw beroep? Werkt u veel met anderen samen? Wat is het nut van uw werk voor de maatschappij? Wat vindt u het leukste aan uw beroep? 22-02-12

Op welke manier speelt W&T een rol in uw werk? Rol W&T in werk Wat houdt uw beroep in? Op welke manier speelt W&T een rol in uw werk? Denk aan: computer, ov-chipkaart, telefoon, auto etc. W&T is overal en speelt een rol in ieder beroep! 22-02-12

Associaties & Tips Vaak komen associaties die we (onbewust) hebben niet overeen met werkelijkheid We geven onbewust associaties door aan onze kinderen Zorg dat kinderen schoolloopbaankeuzes maken op grond van talenten (en niet op grond van associaties omgeving) Praat thuis met uw kind verder over de rol van W&T in uw werk/in de maatschappij 22-02-12

Bedankt voor uw aandacht! We zien u graag terug op de slotbijeenkomst. Meer informatie: www.talentenkijker.nl 15-02-12