Leven in de prehistorie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De prehistorie van Nederland
Advertisements

DE TIJD VAN JAGERS EN BOEREN
Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
België Onze geschiedenis.
De tijdsband Door de eeuwen heen….
inhoud waar en wanneer leefden de Azteken Eten en drinken De kleding
Archeologie voor pakket++s
prehistorie Dit doen wij omdat we het over de prehistorie hebben.
4.3 De cultuur van het Rijk.
Pluimpje gaat naar de zee
Hoofdstuk 1A: Europeanen
Romeinse tijd De Romeinen.
Het leven in de Steentijd
Crabbehof dopt z’n eigen boontjes In Dordrecht, in wijk De Crabbehof helpen mensen elkaar.
Godsdienst en wetenschap
Hoofdstuk 2 de tijd van jagers en boeren
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
De oude Grieken Auteurs: Arzo en Nils.
De Romeinen.
Van oerwoudbewoner tot boer
Paragraaf 1.4 Bouwen en graven..
Pharos, deel 1, overleven in de natuur
De steenhouwer Bewerkt door Toon, Brent en Arto Niveau 6.
De gouden eeuw.
Godsdienst 1.
Hoofdstuk 3.
Machtige heren, halfvrije boeren
Het oude Griekenland.
Bewoning tot aan het eind van de IJstijd
Oud Egypte Door Jasper en Simon.
Paragraaf 2.2 Een nieuwe manier van leven
Godsdienst.
*Ella en Nienke* *6a abbs podium*
H4 Aan het werk Groep 6.
Een stad verandert Aardrijkskunde H3 Groep 5. H3 Les 1: Vroeger en nu Les 2: Soorten werk Les 3: De stad is van iedereen Les 4: Herhalingsles Les 5: Toets.
Wat weten we er allemaal al van?.  Hoe kwamen we aan informatie?
‘De Klomp Draait Door’ Rosalie Blok Klas CE2C.
De watersnoodramp van 1953.
Ridders en Horigen Feniks Hoodstuk 4.3.
Ontstaan van het heelal en de aarde
Godsdienst. Jezus is 12 jaar Een gewone jongen? Zijn jouw ouders wel eens bezorgd geweest?
Het ontstaan van de mens:
Het jungle feest.
Paragraaf 2.3 Amerika vóór Columbus.
Gemaakt door : Jaimy, Lennart, Daan en Dylano
Wat de Nederlandse Opstand is
Paragraaf 1.3 Geen vaste woonplaats.
Baas boven baas.
Herinneringskamp Westerbork
Paragraaf 1.2 De eerste mensen.
Even voorstellen God Abr(ah)am Lot Sara(i) Hagar Ismaël Isaak.
Archeologie voor pakket ++s Les 1: Inleiding tot de archeologie.
De robot en de uitvinder! Geschreven door de kinderen van groep 3 en 4a!
Door Arian den Hollander IT15AMO1B
De gelaagde samenleving
Prehistorie.
Geschiedenis Thema 1 Les 2 Je leert dat mensen vroeger leefden van jagen en verzamelen.
Geschiedenis Thema 1 Les 4 Je leert over hunebedden.
Prehistorie.
Steentijd, Bronstijd en IJzertijd
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren.
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 2 BK Lesweek 2
Grafheuvels in de provincie Utrecht
Onze geschiedenis.
Tijd van jagers en boeren
Door Veerle Melanie van Deelen
§1.3 Bouwen en graven In deze paragraaf leer je over: Hunebedden
TIJD VAN JAGERS EN BOEREN. FILM: BC BC is een film over het leven van een jager verzamelaar, hij is zeer onrealistisch maar dat neemt niet.
Transcript van de presentatie:

Leven in de prehistorie De prehistorie had meerdere klimaten waardoor er ook verschillende groepen geleefd hebben.

Prehistorie Hoe kwamen we aan informatie?

Tijdens de prehistorie Leek ons land op toendra’s : grote, kale vlaktes. Wat kun je vertellen over de rendierjagers die toen leefden? Alles was voor iedereen. Ze deelden alles. Ze moesten zelf voor alles zorgen.

Het klimaat veranderde Het werd warmer in Nederland en de rendieren trokken naar koudere gebieden. De rendierjagers trokken met hen mee. In Nederland kwamen toen de bosjagers.

De bosjagers Ze trokken ook in kleine groepen rond. Het zijn voedselverzamelaars. Op welke manieren deden ze dat? Tijdens de tijd van de bosjagers was er een overvloed aan voedsel. Vooral veel: bessen, vruchten, paddenstoelen, dieren en vogeleieren. Ze deelden alles.

Trechterbekervolk / Hunebedbouwers Vooral bekend om de hunebedden (=grafheuvels) We weten nog steeds niet of het voor alle mensen gebouwd werd of alleen voor de belangrijkste mensen. Bij het bouwen ervan zijn trekdieren en sterke mannen ingeschakeld. De stenen komen uit de ijstijd.

Hunebedden bouwers Je kunt ze nog vinden in Drenthe. Welke functie hadden ze? Als begraafplaats Als afbakening van een stuk land. (vruchtbaar) Ze hielden dieren en verbouwden op akkers.

Wat is een archeoloog? De geschiedenis zo goed mogelijk in beeld te brengen. Wat doet een archeoloog allemaal? Een vondst is belangrijk, maar je moet wel kunnen plaatsen uit welke tijd het kwam.

Filmpjes http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20060314_steent ijd04 http://www.ntr.nl/player?id=10553475&ssid=269