Kansarmoede in de bassischool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loverboys alles over loverboys.
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
Kansarmoede Omgaan met kansarmoede in de basisschool
ASSISTENTIE bij leerlingen. 3 In de praktijk Assistentie Assistentie bij leerlingen 1 De kern van het preventief systeem van Don Bosco 2 In het opvoedings-
1. Wat is het Kinderrechtenverdrag?
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Welkom bij Leefstijl.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Levensvragen Over geluk…..
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Onderwijs en kinderarbeid
De school en het onderwijs
Schoolgruiten Hannie Poletiek, GGD Groningen 13 september 2010.
Onderwijspsychologie
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Autismespectrumstoornissen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Kinderrechtencoalitie Vlaanderen Open Fora 2008 Huiswerk als zichtbare indicator van kansarmoede op school.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Psychotherapie en armoede
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Crisis en het domino-effect
Aanpak problematisch gedrag
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Armoede is … Sieg Monten
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Inzicht in ZIEN!. Wat kun je verwachten? ZIEN!-dimensies De scores en normering Relaties tussen de vaardigheden Overzichten Informatief.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Dit is Dorcas Dorcas is een christelijke hulporganisatie die mensen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika helpt die door grote armoede,
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Introductieworkshop Rinelle van den Top. Een opwarmer!
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Samen ‘neen’ zeggen tegen armoede
Eind september 2015 stelden de Verenigde Naties de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen voor.
H2 Een leven lang leren.
Omgaan met meerdere talen
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Kansarmoede in de kleuterschool
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
het katholiek basisonderwijs
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Kato bruyneels, Lore Driessens
Gezondheidseffecten van armoede op jeugd; wat weten we ervan en wat zijn aangrijpingspunten?
Doubleren.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Doubleren.
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Kansarmoede in de bassischool Pijnpunten - beleving - aanpak Kansarmoede in de bassischool

Risicofactoren Geldgebrek Kansarmoede als cultuurvariant Een minder school ondersteunend schoolklimaat Stigmatisering en negatieve verwachtingen Minder positieve relaties met de klasgroep en een lagere betrokkenheid Een gebrekkige dialoog

Geldgebrek Gratis onderwijs? Basisonderwijs is in principe gratis. De realiteit is anders. Er zijn heel wat bijkomende kosten: boekentas, tijdschriften, schoolgerief,…

De kleren maken de man Kinderen uit een gezin waar de ouders het financieel niet zo breed hebben, dragen soms niet even mooie kleren als de anderen. Of soms juist wel, maar dan komt hierop een golf van commentaar, die de ouders veroordeelt tot geldverspillers. Terwijl de ouders net een grote inspanning hebben gedaan om hun kinderen er te laten bijhoren. Gebrekkige hygiëne en lichaamsverzorging kan ook een probleem vormen. Een apart probleem zijn luizen. Meestal hebben de ouders het geld niet voor alle dure producten om luizen te bestrijden.

Brood op de plank Mensen die het financieel niet breed hebben, besparen dikwijls op voeding. Daardoor verschilt de eetcultuur met die van een welgestelder gezin. Ze kopen veel blik en diepvriesvoeding want die is goedkoper. ! Toch komt deze eetcultuur niet alleen voor bij mensen in armoede. Ook bij anderen komt het voor. Alleen worden deze eetgewoonten bij armen extra uitvergroot en worden ze een bron van misprijzen!

Met zes in één kleine kamer Meestal moet er in een beperkte ruimte geleefd worden. Dit zorgt voor heel wat problemen. De sanitaire voorzieningen laten soms te wensen over. Er is bijvoorbeeld geen warm water. Vandaar het gebrek aan hygiëne en gezondheid. Ook zorgt deze situatie voor weinig sociale contacten. Er worden geen vriendjes uitgenodigd, de vriendjes mogen er niet naar toe van hun ouders,…

Kansarmoede als cultuurvariant Andere omgangsvormen De levensstijl van kansarme kinderen geeft dikwijls aanleiding tot stereotypes en denigrerende houding. De vele problemen thuis geven aanleiding tot spanningen, die zorgen dan voor conflicten binnen het gezin. Met gevolg dat de kinderen deze problemen meenemen naar school en daar dan als brutaal worden aanzien. Op school wordt nl. verwacht dat ruzies worden uitgepraat. Het terrein van sociale vaardigheden is eenzijdig en zwak.

Ander consumptiegedrag Om er bij te horen, kopen kansarme gezinnen vaak het nieuwste van het nieuwste. Het is een manier van ‘psychisch overleven’. Natuurlijk geeft dit soort van aankopen opnieuw aanleiding tot heel wat vooroordelen. ‘Ze kunnen zich plots wel heel dure dingen aanschaffen, ze verspillen hun geld, …’

Een minder schoolondersteunend klimaat Andere opvoedingsgewoonten Ouders willen een betere toekomst voor hun kinderen dan ze zelf hebben gehad. Daardoor kan de opvoeding zeer wisselend zijn. Enerzijds worden de kinderen verwend om het tekort aan liefde te compenseren, anderzijds zijn sommige ouders ervan overtuigd dat enkel een zeer strenge opvoeding goede kinderen kan voortbrengen.

Een gebrek aan structuur In sommige gezinnen houden ze zich niet aan een vaste structuur. Deze vorm van structuurzwakheid is meteen een grote risicofactor voor een goed gedijen en functioneren van kinderen op school. Als je emotioneel niet in orde bent, heb je het moeilijk om orde te scheppen.

Minder stimulerende impulsen De leefwereld van sommige kinderen in kansarme situaties staat ver af van de wereld dan die de school bij de kinderen veronderstelt. Minder spelen met kinderen, spelenderwijs leren,… De school verwacht dat de ouders hun kinderen ondersteunen bij hun schoolse activiteiten. Voor sommige kansarme gezinnen is dit niet haalbaar.

Een ‘andere’ taal Taal vormt vaak een barrière tussen ouders en school. De taal in kansarme gezinnen is vaak totaal verschillend. Men pleegt meer streektaal te gebruiken. Soms is de woordenschat van de kinderen ook zeer beperkt. Die taalbarrière zorgt soms ook wel voor de afwezigheid van bepaalde ouders op bv. Een oudercontact. Die afwezigheid zorgt dan voor verkeerde conclusies. De school denkt nl. dat de ouders ongeïnteresseerd zijn.

Stigmatisering en negatieve verwachtingen Vele vooroordelen hebben een invloed op de verwachtingen die mensen hebben. Vaak zijn dat negatieve verwachtingen. Kinderen zullen zich dan ook naar dit beeld gedragen; ze antwoorden minder, werken minder mee,… Vaak denken leerkrachten dan dat de kinderen niet geïnteresseerd zijn. Op deze manier is de cirkel rond. Wat men verwachtte is realiteit geworden!

Minder positieve relaties met de klasgroep en een lagere betrokkenheid Kinderen uit kansarme gezinnen zijn vaak het mikpunt van pesterijen. Ze worden niet geïntegreerd in de klasgroep. Ze worden uitgesloten. Een ander obstakel is de verschillende omgangsvormen. Sommige kinderen uit kansarme gezinnen missen bepaalde sociale competenties. Tegelijk beschikken de kinderen die niet kansarm zijn, niet steeds over de nodige sociale competenties om met de diversiteit in de klas om te gaan.

Risico op lagere betrokkenheid. Omdat deze kinderen een armer repertoire aan activiteiten vertonen, worden ze ook minder vaak betrokken in klas. Tegelijk is voor sommige kinderen de expressie- en taalvaardigheid te beperkt om echt te kunnen meedoen in verbaal gerichte activiteiten.

Een gebrekkige dialoog De communicatie tussen kansarme ouders en de school is vaak gekleurd door een gebrek aan informatie-uitwisseling. Leerkrachten weten vaak niet hoe het er aan toe gaat thuis, terwijl ouders vaak geen zicht hebben op de vele extra inspanningen die de ouders leveren voor hun kinderen. Deze onwetendheid vanuit beide fronten zorgen vaak dat de partijen afhaken.