Cultuur in Beeld Utrecht, 25 november 2013 Gebaseerd op Art and Socialization Ineke Nagel Harry Ganzeboom International Encyclopedia of Social and Behavioral.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
determinanten jeugd & overgewicht
Advertisements

Opvoeden in de stad en in een dorp
Ben Kriechel Lex Borghans
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
De betekenis van vrijwilligerswerk voor kwetsbare ouderen
Overgewicht en lage SES Oost-Groningen
Demografische veranderingen op het platteland
Psychologie en energiebesparing
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007.
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Geschiedenis van DOS en Windows
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Sport en Talentontwikkeling: Lessons Learned!
voorzitter Johan Cruyff Foundation
Dunkers Sportief Seizoen Dunkers Sportief Seizoen
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Langer doorwerken en later met pensioen: is Nederland er klaar voor?
Allochtonen in het hoger onderwijs
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Jongerenwerker moet voldoen aan steeds hogere eisen
Groot HUB’N BUB’N ZATERDAG 23 EN ZONDAG 24 JUNI 2012 FEEST 25 jaar.
Interculturele communicatie
Inburgering in Vlaanderen
Bowling in stilte: naar een versterking van de positie van doven
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
EVC en duurzaam beoordelen Welkom!
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Cultuurparticipatie bij jongeren
UA - 30 april Oprichting –Minister van Cultuur –Vzw –Sinds 2002 –Integratie in 2006 Missie Filosofie Focuspunt Jeugdliteratuur UA - 30 april.
Armoede en Sociale uitsluiting bij kinderen
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24-25/02/2011.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Voorstel onderwijsgebonden onderzoek 2008 Vlaamse Ardennen Dr Frans Thissen Opleiding Sociale Geografie Universiteit van Amsterdam.
Kees Goudswaard WRR conferentie wonen zorg en pensioenen Den Haag, 28 september 2012 Faculteit der Rechtsgeleerdheid Afdeling Economie Solidariteit tussen.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
15 juni 2005 SOCIALE KWALITEIT: VOORZIENINGEN OP MAAT EN OP PEIL.
Halfslachtigheid als grootste bedreiging Arnoud W.A. Boot Universiteit van Amsterdam Amsterdam, 6 november 2009 Amsterdam, 6 november 2009 Arnoud W.A.
Diversiteit, sociale cohesie en veiligheid in Amsterdamse buurtcombinaties 2003 en 2008 (work in progress) Floris Vermeulen Universiteit van Amsterdam.
Wees alert op uiterlijk niet zichtbare beperkingen Jenny Palm – December 2013 Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013.
Jong en oud met elkaar in gesprek
De waarde van cultuur, een onderzoek naar het meetbare en onmeetbare
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
40 jaar Jan de Bakkerschool
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Opvoedbaarheid en jeugdbeleid Henk de Vos Hanzehogeschool Groningen – Lectoraat Integraal Jeugdbeleid 16 september 2010.
Effecten loondoorbetaling bij ziekte
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
1 De pensioensector in een turbulente omgeving Olaf Sleijpen De Nederlandsche Bank.
Vlaanderen Gepeild, Brussel, 1 oktober 2009 Cultuurparticipatie in de levensloop John Lievens Vakgroep Sociologie Universiteit Gent.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Tto: de laatste ontwikkelingen
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Inleiding  Veel negatieve publiciteit Hogere werkloosheid Lagere participatie  Helft allochtonen wel succesvol  Waarom lukt het de 1 wel en de andere.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Jongeren en de digitale wereld. Halt Halt levert een bijdrage aan het voorkomen en bestrijden van jeugdcriminaliteit door middel van: De Halt-straf. Voorlichtingen.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
Preventie van alcoholgebruik van adolescenten door verbeterde ouder-kind alcoholspecifieke communicatie: De “Hou vol! Geen alcohol” pilot studie Suzanne.
Kansarmoede in de kleuterschool
Research Centre for Education and the Labour Market
Research Centre for Education and the Labour Market
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Burgerschap en burgerschapsonderwijs in ontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Cultuur in Beeld Utrecht, 25 november 2013 Gebaseerd op Art and Socialization Ineke Nagel Harry Ganzeboom International Encyclopedia of Social and Behavioral Sciences, second edition SOCIALISATIE IN KUNST EN CULTUUR Ineke Nagel Vrije Universiteit Socologie Amsterdam

 Is deelname aan kunst en cultuur een kwestie van persoonlijke smaak?  Ja  Maar niet alleen:  De deelname aan kunst en cultuur is ook sterk gerelateerd aan sociale positie, met name opleidingsniveau.  Opleidingsverschillen zijn groter dan generatieverschillen. INTRODUCTIE

PODIUMKUNSTEN: VERSCHILLEN NAAR OPLEIDING hoger opgeleiden lager opgeleiden Bron: AVO (SCP, ) Geboortejaar → ↑ Participatie podiumkunsten

CULTUREEL ERFGOED: VERSCHILLEN NAAR OPLEIDING lager opgeleiden Bron: AVO (SCP, ) hoger opgeleiden ↑ Participatie erfgoed Geboortejaar →

POPULAIRE CULTUUR: VERSCHILLEN NAAR OPLEIDING hoger opgeleiden lager opgeleiden Bron: AVO (SCP, ) ↑ Participatie populaire cultuur Geboortejaar →

 De belangstelling voor cultuur ontstaat voor een belangrijk deel in het ouderlijk gezin. OUDERLIJK MILIEU

Analyses Nagel (2002) Bron: AVO (SCP, )

OUDERLIJK MILIEU Analyses Nagel (2002) Bron: AVO (SCP, )

 Belangstelling voor kunst en cultuur ontstaat vroeg in het leven!  Socialisatie:  door ouders,  door school?  door peers, sociale netwerken?  Belangrijke vraag:  In hoeverre kan belangstelling voor kunst en cultuur ontstaan buiten de ouders om? PROBLEEMSTELLING

Culturele reproductie Consequenties  (gunstige) sociale posities worden overgedragen van ouders op kinderen  Stimuleren van kunst en cultuur kan alleen via ouders Culturele mobiliteit  Consequenties  (gunstige) sociale posities zijn bereikbaar buiten ouderlijk milieu om  Stimuleren van kunst en cultuur kan ook via school en andere kanalen dan ouders CULTURELE REPRODUCTIE OF CULTURELE MOBILITEIT?  Bourdieu, De Jager  Belangstelling voor kunst en cultuur kan alleen maar onstaan in het ouderlijk gezin  Belangstelling voor kunst en cultuur heeft maatschappelijke voordelen  DiMaggio  Belangstelling voor kunst en cultuur kan ook buiten het ouderlijk gezin ontstaan: op school of via social netwerken  Belangstelling voor kunst en cultuur heeft maatschappelijke voordelen

 Status theory:  Deelname aan kunst en cultuur levert status of gedragsbevestiging op  Deelname aan kunst en cultuur wordt gestuurd door sociale normen  De norm “kunst en cultuur is belangrijk” :  Wordt in verschillende mate overgedragen door ouders, school en sociale netwerken, vrienden  Is in verschillende mate gangbaar in sociale netwerken  Informatietheorie:  Kunst en cultuur is complexe vorm van informatie  Deelname aan kunst en cultuur vereist cognitiever vaardigheden:  Algemene cognitieve vaardigeheden  Kennis over kunst en cultuur HOE WERKT HET? TWEE THEORIEËN

 Uitkomsten (alle onderzoek):  Grote effecten cultuurparticipatie ouders op cultuurparticipatie onder kinderen en volwassenen ONDERZOEK EFFECTEN OUDERS Onder volwassenen: Ganzeboom, 1982 De Graaf & De Graaf, 1988 Van Eijck 1997 Nagel & Ganzeboom, 2002 De Vries & De Graaf, 2008 Kraaykamp & Nieuwbeerta, 2000; Kraaykamp & Van Eijck, 2010 Yaish & Katz-Gerro, 2010 Onder jongeren: Crook 1997 Sullivan 2001 Van Wel, Couwenbergh-Soeterboek, Couwenbergh, Ter Bogt, Raaijmakers 2006 Jaeger 2009 Damen, Nagel & Haanstra 2010 Nagel, Damen & Haanstra 2010 Lezen: Kraaykamp 2003 Verboord & Van Rees 2003 Notten 2011 Nagel & Verboord 2012

 Deelname aan cultuureducatie vroeger is aan respondenten gevraagd:  Voordeel: effecten cultuureducatie over hele onderwijsloopbaan  Nadeel: retrospectieve vertekening  Uitkomsten:  Relatief grote effecten cultuureducatie onder volwassenen  Maar niet altijd rekening gehouden met ouders (Kracman, Chistin) … dus effecten mogelijk overschat ONDERZOEK CULTUUREDUCATIE 1: RETROSPECTIEF Onder volwassenen: Kracman 1996 Christin 2008 Lezen: Kraaykamp 2003

 Deelname aan cultuureducatie is via administraties vastgesteld:  Voordeel: onafhankelijke meting (geen retrospectieve vertekening)  Nadeel: slechts mogelijk voor specifieke cultuureducatie (CKV)  Uitkomsten:  Relatief kleine (of geen) effecten cultuureducatie onder volwassenen  Positieve effecten vaak binnen dezelfde kunstvorm ONDERZOEK CULTUUREDUCATIE 2: PROSPECTIEF Onder volwassenen: Ranshuysen & Ganzeboom 1993 (Kunst -kijkuren en muziekluisterlessen) Nagel, Ganzeboom, Haanstra & Oud 1997 (examens kunstvakken) Nagel, Damen & Haanstra 2010 (CKV) Lezen (literatuurlessen): Verboord & Van Rees (2003) Verboord (2005)

 Uitkomsten (alle onderzoek):  Grote effecten opleidingsniveau op cultuurparticipatie onder kinderen en volwassenen  Effecten zijn vergelijkbaar met die van ouderlijk milieu  Maar:  Opleidingsniveau reflecteert ook cognitieve vaardigheden, die al vóór de schoolperiode aanwezig zijn  Het effect van opleidingsniveau kunnen we niet zomaar interpreteren als de bijdrage van school ONDERZOEK OPLEIDINGSNIVEAU 1: CROSS-SECTIONEEL Zonder rekening te houden met ouders: DiMaggio & Useem 1978 Kracman 1996 Christin 2008 Rekening met ouders: Ganzeboom 1982 Nagel & Ganzeboom 2002 De Graaf &De Graaf, 1988 De Vries & De Graaf 2008 Kraaykamp &Nieuwbeerta 2000 Kraaykamp & Van Eijck 2010 Yaish & Katz-Gerro 2010

 De bijdrage van opleidingsniveau vastellen  oplossing 1: cognitieve vaardigheden (vooraf) meten)  oplossing 2: culturele participatie vooraf meten en na de schoolperiode opnieuw  Uitkomsten:  Opleidingsverschillen bestaan deels al in het begin van het voortgezet onderwijs  Opleidingsverschillen nemen toe van adolescentie tot jong volwassenheid  Dit geldt alleen voor cultuurparticipatie, niet voor leesfequentie ONDERZOEK OPLEIDINGSNIVEAU 2: DYNAMISCH ONTWERP Met meting cognitieve vaardigheden: Dynamisch ontwerp: Nagel & Ganzeboom 2002 Nagel 2010 Nagel, Damen & Haanstra 2010 (CKV) Nagel & Verboord 2012

 Ouders en school zijn belangrijke determinanten van deelname aan kunst en cultuur.  Niet alleen in de jeugd, maar ook in de volwassenheid  Opleidingsverschillen worden relatief belangrijker. OUDERS VERSUS SCHOOL IN DYNAMISCH PERSPECTIEF Nagel en Ganzeboom (2002)

 Cultuurparticipatie ontstaat vroeg in het leven, vooral in het ouderlijk gezin  School is minder belangrijk  Opleidingsverschillen ontstaan niet allemaal op school  Kunsteducatie draagt relatief weinig bij aan cultuurparticipatie  Maar: School draagt wel bij aan cultuurparticipatie  Opleidingsverschillen ontstaan deels tijdens de onderwijsloopbaan  Is normoverdracht de verklaring? CONCLUSIE

 Contact:  Ineke Nagel  Vrije Universiteit Amsterdam  Afdeling Sociologie    Bedankt voor uw belangstelling! VRAGEN?