Leesbevordering en taalbevordering in de basisschool BSGO De Letterboom Vilvoorde Schooljaar 2011-2012
Verteltafel
Wenskist
Mobiele leesplek
Taalronde
Verteltafel kleuters Het verhaal aanbrengen Kaft bespreken Materiaal/scène uit het verhaal namaken door de kleuters Verhaal vertellen door de juf en de kleuters spelen het na Kleuters spelen het verhaal na
Verteltafel lagere Het verhaal wordt verteld in de klas Materiaal uit het verhaal wordt gemaakt De leerlingen spelen het verhaal na
Wenskist Bij een speciale gelegenheid kunnen de kinderen een kaart knutselen (verjaardag, geboorte, ziekte, …) In de wenskist vinden de kinderen tekeningen, gedichten, materialen om de kaart te versieren
Mobiele leesplek Plaatsgebrek in de school (geen apart lokaal), daarom in team besloten om een mobiele leesplek te maken. Oplossing: Mobiele leesplek Budget vrijgemaakt Attributen toegevoegd om taal en leesplezier te ondersteunen (letters en cijfers, verkleedkledij, stiften en papier). In samenspraak met kleuterteam boeken aangekocht Kan zo ook gebruikt worden in de naschoolse opvang. We gaan op reis met onze fantasie in de boekjes die hier aangeboden worden.
Doelen Leesplezier bevorderen Taalvaardigheid stimuleren Interactief leren door begrijpend luisteren
Regels en afspraken bij de kleuters Een schriftelijke neerslag voor de gebruikers voorgesteld op de personeelsvergadering Kar steeds bij de boekenjuf terugbrengen op de leesplekparking Formulier invullen …
Voorstelling De boekenjuffen gingen van klas tot klas met de kar om een boek voor te stellen. Op een plezante manier (verkleden, muziek, licht,…) Voorgelezen door de boekenjuffen. Verder uitgewerkt door de klasleerkracht.
Bedoeling Na de pre-instructie wordt de methode door het kleuterteam overgenomen zoals bij de vorige werkvormen (verteltafel, wenskist, taalronde,…)
Lager onderwijs - leesplek De mobiele leesplek dient enkel als aankleding Werken met leesbakken die gelinkt worden aan WO - thema’s (informatieve en leesboeken) Leeshoek/lokaal in opbouw Tijdens de middag 2 keer een leesmoment creëren onder toezicht. Dit is nog in opbouw, wegens plaatsgebrek denken we aan een leescaravan
Taalronde Het verhaal wordt voorgelezen in de klas De leerlingen vertellen het verhaal na en halen er onderwerpen uit (gevoelens, thema’s, …) De leerlingen maken een tekening over hun ervaringen rond het onderwerp en schrijven het kort op
Einde