Leesbevordering en taalbevordering in de basisschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Advertisements

Welkom op de informatieavond van groep 7!
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Groep 1: Thematiseren “Fietswinkel”
Informatieavond groep 3 / 5b september 2013
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Informatieavond groep
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Collectief portfolio groep 3
Project “De Babbelladder”
Informatie Groep 1 / 2 Schooljaar
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Voorlichtingsavond groep 3
Welkom in de groepen 6a en 6b
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Heidi.
Infoavond groep 4.
Welkom op de informatie avond van groep 5/6
Infoavond 4de leerjaar WELKOM!.
Welkom in groep 3 en 4.
Welkom op de informatieavond voor groep 3b
Even voorstellen : Groep 3b
preek over Deuteronomium 6:20-25
Groep 4.
Presentatie Bijeenkomst 2
Informatieavond groep 4
Onderwerpen van deze avond
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Schatkist Ouderavond.
Woordenschat groep 5, thema 6, les 5
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
Informatieavond groep de kikkers basisschool Prins Constantijn
Informatieavond Groep 8
Basisschool Op De Horst
Welkom! Informatieavond september en januari schooljaar Groep 3
Welkom op de informatie avond van groep 5/6
Welkom op de informatie avond van groep 4
Informatieavond groep 3
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Groep 5/6 René Hellingman
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Kennismakingsavond groep 1-2 B
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Informatieavond 21 augustus 2013 Programma:  Voorstellen  Vakken en lesstof:  Huiswerk en toetsen  Weektaak  Diverse zaken en extra activiteiten.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? Samen: leefklassen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama, … -bewegingsopvoeding -levensbeschouwe-
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Groep 4. Groep 4 (17 leerlingen) Aldiana en Sara.
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Welkom! Informatieavond september en 17 januari schooljaar Groep 3.
Welkom in groep 6/7!.
Informatiemiddag groep 5
Passend onderwijs.
Welkom! Informatie avond groep september en 16 januari schooljaar
Voorlichtingsavond groep 3
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Info-avond 2018 Juf Karen.
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Welkom in groep 6/7!.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Welkom in groep.
Welkom in groep 6/7!.
Welkom in groep 4.
Transcript van de presentatie:

Leesbevordering en taalbevordering in de basisschool BSGO De Letterboom Vilvoorde Schooljaar 2011-2012

Verteltafel

Wenskist

Mobiele leesplek

Taalronde

Verteltafel kleuters Het verhaal aanbrengen Kaft bespreken Materiaal/scène uit het verhaal namaken door de kleuters Verhaal vertellen door de juf en de kleuters spelen het na Kleuters spelen het verhaal na

Verteltafel lagere Het verhaal wordt verteld in de klas Materiaal uit het verhaal wordt gemaakt De leerlingen spelen het verhaal na

Wenskist Bij een speciale gelegenheid kunnen de kinderen een kaart knutselen (verjaardag, geboorte, ziekte, …) In de wenskist vinden de kinderen tekeningen, gedichten, materialen om de kaart te versieren

Mobiele leesplek Plaatsgebrek in de school (geen apart lokaal), daarom in team besloten om een mobiele leesplek te maken. Oplossing: Mobiele leesplek Budget vrijgemaakt Attributen toegevoegd om taal en leesplezier te ondersteunen (letters en cijfers, verkleedkledij, stiften en papier). In samenspraak met kleuterteam boeken aangekocht Kan zo ook gebruikt worden in de naschoolse opvang. We gaan op reis met onze fantasie in de boekjes die hier aangeboden worden.

Doelen Leesplezier bevorderen Taalvaardigheid stimuleren Interactief leren door begrijpend luisteren

Regels en afspraken bij de kleuters Een schriftelijke neerslag voor de gebruikers voorgesteld op de personeelsvergadering Kar steeds bij de boekenjuf terugbrengen op de leesplekparking Formulier invullen …

Voorstelling De boekenjuffen gingen van klas tot klas met de kar om een boek voor te stellen. Op een plezante manier (verkleden, muziek, licht,…) Voorgelezen door de boekenjuffen. Verder uitgewerkt door de klasleerkracht.

Bedoeling Na de pre-instructie wordt de methode door het kleuterteam overgenomen zoals bij de vorige werkvormen (verteltafel, wenskist, taalronde,…)

Lager onderwijs - leesplek De mobiele leesplek dient enkel als aankleding Werken met leesbakken die gelinkt worden aan WO - thema’s (informatieve en leesboeken) Leeshoek/lokaal in opbouw Tijdens de middag 2 keer een leesmoment creëren onder toezicht. Dit is nog in opbouw, wegens plaatsgebrek denken we aan een leescaravan

Taalronde Het verhaal wordt voorgelezen in de klas De leerlingen vertellen het verhaal na en halen er onderwerpen uit (gevoelens, thema’s, …) De leerlingen maken een tekening over hun ervaringen rond het onderwerp en schrijven het kort op

Einde