TALENT SCOUTEN EN UITDAGEN Oftewel: Nut en noodzaak van Honourstrajecten Onderwijsmiddag 20 januari 2009 Jeroen Touwen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Advertisements

K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar:
BètaPlus: getalenteerde bètaleerlingen op de overgang vwo/universiteit Ton van der Valk Conferentie Excellence, Research and Development, Maarssen, 23.
1 Honoursonderwijs, wie profiteert? Woudschoten 2013.
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
WMO Praat mee!.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Portfolio’s voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april 2011 Bea Edlinger & Willibrord Huisman IOWO Tekeningen Eva Huisman De dia’s in deze PPT zijn.
Honoursmaster: een nieuw perspectief voor excellentiebevordering? Stan van Ginkel en Pierre van Eijl Albert Pilot.
Utrecht Law College.
VTB Technasium Vakcollege
Longitudinaal cohort onderzoek naar rendementsverandering
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Baanbrekers! Bevordering van participatie arbeidsgehandicapten in >
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
De Nederlandse levensloopregeling: ervaringen en lessen
Welkom! 20:00Introductie: uw kind op het JCU 20:30Naar JCU, daar koffie & thee 20:45Start keuzeworkshops Zaal 322: Het mentoraat op JCU en partnerscholen.
WERELDCAFÉS. WAT ROEPT DIT THEMA BIJ JOU OP? WAT MAAKT HET SPANNEND, LEUK/NIET LEUK, BOEIEND OF UITDAGEND? Wereldcafé 1e ronde.
Wij werken met SIS Excellentieprogramma’s in SIS
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Onderwijsmiddag Geesteswetenschappen. Een eerste aanzet tot een facultaire onderwijsvisie Wim van den Doel.
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Good practice Didactiek voor talentontwikkeling
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
De zelflerende student
Honours communities als motor voor een cultuur van excellentie
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
Honours Programme Delft
Matching en binding Invloedsfactoren op een passende en succesvolle studiekeuze Invloed of invloeds? Geen duidelijk regels voor, wat wil jij?
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Sirius audit commissie: lessons learned Ariana Need.
Honours Programme Delft Aandacht voor talent
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
Studiebegeleidingen huisvestingdentenfinanciën en
Honoursonderwijs in HBO
Honoursprogramma voor propedeusestudenten
Honours Programme Delft
Bachelor/Master-stelsel Een faculteit op weg naar morgen.
Studenten zetten talenten in voor de maatschappij
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Deel: Studiekeuze en LOB
Onderzoeksmaster Rechten 5 november Wat is de onderzoeksmaster? Uniek programma in Vlaanderen Samenwerking met Universiteit Tilburg Afzonderlijke.
WELKOM !! Bij de bachelorvoorlichting Biologie en Medische Biologie 7 november 2015.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Mr. Dr. Alex Corrà GRENZEN VAN ‘MAATSCHAPPELIJK NUTTIGE’ TEGENPRESTATIES NISZ-studiemiddag, Universiteit Utrecht, januari Illustratie Deenfilm, alle.
Ontwikkelingen die leiden tot unieke mogelijkheden voor funderend energieonderzoek en relocatie Rijnhuizen– missie “physics for energy” Samenleving– “sense.
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
Landelijke raad 12 december 2015 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Historische praktijk 3 (BA 3 geschiedenis) Inleiding, Marc Boone 14 mei 2008.
Het BSc Honours Programme
Het BSc Honours Programme
Instructie studieplanning Bachelor 2/3
Pre-University College
Het BSc Honours Programme
Honours communities als motor voor een cultuur van excellentie
Het BSc Honours Programme
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
Onderzoeksmaster Rechten
Transcript van de presentatie:

TALENT SCOUTEN EN UITDAGEN Oftewel: Nut en noodzaak van Honourstrajecten Onderwijsmiddag 20 januari 2009 Jeroen Touwen

5 x vraag •Waarom zou je dat willen, het academisch onderwijs is toch al excellent? •Hoe onderscheiden zich Honours Classes eigenlijk van regulier onderwijs? •Gaan Honourstrajecten niet ten koste van het reguliere onderwijs, ze halen daar immers geld en talent weg? •De universiteit neemt toch al genoeg initiatieven om excellente studenten iets extra’s te geven? •Hoe bepaal je wie er excellent is? Welke maatstaven gebruik je daarvoor?

WAT GING VOORAF WAT GING VOORAF •Experimenten Geschiedenis  RUIM BAAN VOOR TALENT •Facultaire taskforce “Leertrajecten voor excellente studenten” •Universitaire Sirius-aanvraag

Onderdelen bij Geschiedenis •BA Honours Class (vanaf 2005/2006) •BA Honours Tutorial (vanaf 2006/2007) •BA Honours Research Seminar (in ) •Honours Class ‘Het Crayenborgh College’ (vanaf 1994) Daarna: •Europaeum MA ‘Leiden-Oxford-Paris MA-programme in European History’. •MPhil – Tweejarige onderzoeksmaster (!)

BA Honours Class Gesch. •20 EC •In tweede studiejaar (in de propedeuse is geen Honours-onderdeel) •Honoursdocenten worden gerekruteerd uit de reguliere staf en van buiten •Wekelijks vragen en stellingen inleveren •Toetsing: participatie, optreden als discussieleider, presentatie van paper •2006: Workshop in Cambridge – discussie met prof.dr. Chris Bayley

Selectie •De beste 5-10 % •Op basis van •motivatie •belangstelling •studieprestaties •Studenten dienen zelf te solliciteren •Beoordeling door afzonderlijke commissies (stafleden) •Studenten scouten en benaderen!

Onderwijsvormen (1) •Kleine groepen •Betrokken en enthousiasmerende begeleiding •Studenten functioneren als ‘zelflerende teams’ •Gezamenlijk en interactief problemen benaderen of onderzoeken •Kolom van sem III tot sem VI •Belangrijk: rondom een thema

Onderwijsvormen (2) •Appelleren aan doorzettingsvermogen en ‘academisch leiderschap’ –bijdrage organisatie en voorbereiding van samenkomsten –zelf benaderen van academische grootheden om met hen van gedachten te wisselen –Uitdagende extra studielast –Kruisbestuiving door gemotiveerde groep –Over de grenzen van het vak heenkijken

Facultair voorstel : Het domeingerelateerde aanbod in schema Propedeuse:  oriëntatie door studenten  scouting, selectie Tweede jaar: Honours Class 20 ec Derde jaar: 10 ec min. verplicht & individueel  deelname colloquium (verplicht voor de Honours-studenten)  per instituut gezamenlijke afsluiting (verplicht) individuele keuze van de student uit de volgende activiteiten:  participatie in onderzoek (optioneel, 5 of 10 ec)  tutorgroep (optioneel, 5 ec)  uitbreiding BA-werkstuk (optioneel, 5 ec)

5 x scepsis ??? •Wederom worden geprivilegieerde studenten extra bevoorrecht!? •Zonder extra geld gaat dit ten koste van het reguliere onderwijs! •De status van het reguliere onderwijs degradeert hierdoor! •Talent dat niet opvalt valt buiten de boot! •Bij het reguliere onderwijs geldt toch al: een goede docent prikkelt en daagt uit!?

5 x doelen 5 x doelen 1.Het ontdekken en ontwikkelen van talent is een centrale doelstelling in het strategisch beleid van de Leidse universiteit 2.Recht doen aan de individuele vaardigheden en interesses van getalenteerde studenten

5 x doelen (vervolg) 3. Meerwaarde van academic community (  talent benutten) “Ze stuwen elkaar op” 4. Een hounrstraject is belangrijk om keuzemogelijkheden voor de betere student goed zichtbaar te maken en te ontsluiten 5. Warm maken voor wetenschap? Ook voor maatschappelijke loopbaan

Enkele conclusies van workshop 21 januari 2009 •Naamsbekendheid van het Honours moet ertoe leiden dat studenten elkaar óók aansporen er aan deel te nemen •Activiteiten inbouwen in het programma die arbeidsmarkt-gericht zijn •Bestudeer het juridische ‘mordanate’…: eg. etentjes bij de professor thuis zijn inspirerend !