Topsport in Limburg Who cares?. Maatschappelijke context  1. Mondiaal  A. Recessie.  B. Oorlogsdreiging  C. Arm/rijk  D. Milieu  Nationaal  A.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Advertisements

Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
Reflecties op het dossier ‘ouderen’ en de ouderenbehoefteonderzoeken in Vlaams Brabant Prof. Dr. D. Verté Vakgroep Agogische Wetenschappen.
Sport en Beweegbeleid 2.0 Platform Weert in Beweging
Verfijning knelpuntenanalyse Mogelijke strategieën
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Ac adviseurs Bijscholing en subsidies, een (on)mogelijke combinatie Osat Symposium 21 juni 2010.
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
Visie op Meedoen Cliënten doen optimaal, vanuit hun eigen kracht mee in de samenleving. Hierdoor ontstaat een beter zelfbeeld en een betere kwaliteit van.
De Waarde van Pop De maatschappelijke betekenis van popmuziek
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Besturen zonder bestuur
Saneren is vooruitzien Onderzoek naar bodemsanering in de provincie Overijssel december 2010.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Wijkmedia onder de loep 19 november 2010 Else Rose Kuiper | lectoraat informatie, technologie en samenleving | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool.
Gemeente en woningbouwcorporatie
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Investeringsstrategie 2010 – 2020 cie Wonen 25 juni 2008.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Versterken van de S van BOS Gwendolijn Boonekamp (NOC*NSF) Chris Donkers (Basketballbolwerk Two-B) 4e ontmoetingsdag Breedtesportimpuls, 27 mei 2004.
SPORT, BEWEGEN EN VEILIGHEID
W. Jacobs 17 maart 2011 De kracht van samenwerking Workshop plattelandsontwikkeling.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Saneren is vooruitzien Onderzoek naar bodemsanering in de provincie Gelderland 15 december 2010.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Tool Strategische Samenwerking Job van de Sande
Sportdorp Maasbree 30 oktober 2014
AANBOD ARBEID IS GROTER DAN DE VRAAG NAAR ARBEID
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
een nieuwe LEADER periode
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Presentatie projectplan werkgroepen
Projectplan <naam project>
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
MFA Nieuw Welgelegen te Utrecht Expertmeeting Sportieve Buurt, 12 december 2011.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Het vormgeven van een revitaliseringsproces Woerden, 10 juni 2010 Robert Jansen, Oranjewoud.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Syntens als duurzame verbinder in de bouw Workshop MVO Kies je MVO kleur Hans Lievense.
Groningse sportevenementen ambitie Sportevenementen.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
Provincie Noord-Holland “Kansen voor waterrecreatie” Sail, 21 augustus 2015 Bram Hulsman programmamanager Provincie Fryslân Het Friese.
Informatiebijeenkomst subsidie- en accommodatiebeleid Gulpen- Wittem, 20,21 en 22 april.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Project: Handen in één voor jeugd met Toekomst Projectleider: Ron van Aggelen.
Complexe Projecten “Een brede verkenningsfase als stevige basis voor de andere fases”
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Een nieuw programma GSOLOGOLGCP Visie Lokale overheden zijn een logisch onderdeel van het Nederlandse beleid van buitenlandse handel en internationale.
Energietransitie in Drenthe Waar wordt U warm van ? Alex Scheper Provincie Drenthe Team Energie.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
Gezonde fysieke omgeving
voor Rotterdamse kinderen
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
The making of: Omgevingsvisie
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Topsport in Limburg Who cares?

Maatschappelijke context  1. Mondiaal  A. Recessie.  B. Oorlogsdreiging  C. Arm/rijk  D. Milieu  Nationaal  A. Veiligheid  B. Gezondheid  C. Economie  D. Integratie  E. Europa

Waar hebben wij het over?  Topsport.  Wie ligt daar nu wakker van?  Waarom moeten we daar nu iets aan doen?  Wie moet daar iets aan doen?  Wie heeft daar geld voor over?  Wat levert het op?

Topsport en het imago van de provincie.  1. Kan Topsport bijdragen in het verbeteren van het imago van:  1. De provincie als economische vestigingsplaats?  2. De provincie als cultureel en sportief bolwerk?

Topsport in Limburg is zwak  Geen duidelijk beleid.  Weinig goede accommodaties.  Ongunstige ligging t.o.v. rest van Nederland  Weinig middel voor acquisitie van evenementen.  Weinig samenwerking tussen partners  Geen sterke landelijk lobby  Geen prestatiecultuur

Sterke punten.  Van oudsher een sterk verenigingsleven  Sterke affiniteit met bepaalde sporten  Ligging met name het heuvelland  Op termijn Eugionale samenwerking

Ervaren knelpunten  Onvoldoende middelen (4)  Tekort aan goede accommodaties (2)  Evenementenkalender ad hoc (1)  Limburgse lobby te weinig succesvol (2)  Organisatie van topsportevenementen is niet altijd professioneel (1)  Geen duidelijk herkaanbaar Provinciaal beleid (6)  Geen probleem eigenaar(2)  Geen heldere doelstellingen(5)  Geen afstemming gemeenten (2)  Geen inzet Limburgse coryfeen (1)

Mogelijkheden.  1. Inbedden topsport in brede programma´s  2. Koppeling aan breedtesport.  3. Koppelen aan promotie van de provincie.  4. Verwantschap met volksgezondheid.  5. Inzichtelijk maken spin/off effecten  6.Samenwerking private en publieke partners

Aanpak  Benoem probleemeigenaar.  Orientatiefase, gesprekken stakehoulders.  Werk de bevindingen uit.  Presenteer deze bevindingen aan beslissingnemers.  Overtuig partners  Formuleer ambitieniveau en beleid.  Go – no go moment.

Project aanpak  Benoem randvoorwaarden, tijd, geld, kwaliteit, informatie en organisatie.  Benoem opdrachtgever/stuurgroep  Projectleider  Werkgroepen  Bepaal doelen  Formuleer mijlpalen  Realiseer projecten  Evalueer