– - +31 20 525 1644 Vraagfinanciering in het hoger onderwijs Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden Utrecht,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drie mythen over flexibele werknemers Gastcollege SZW Congres Den Haag, 25 maart 2013 Arjan Heyma.
Advertisements

Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Pledge schoonmaak Ik beloof mij in te zetten voor: • gewoon goed werk en leefbaar loon voor alle Europese werknemers, zeker aan de onderkant van de arbeidsmarkt,
Beroepsonderwijs tijdens de energie transitie Vergroten uitstroom naar (top)sector energie dankzij unieke samenwerking. : HAN.
Hoofdstuk 2: De overheid om ons heen
De arbeidsmarkt van de metropoolregio - vijf jaar vooruitkijken- Nieuwjaarssymposium Amsterdam, 23 januari.
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
Overheidsfinanciën College 2, 6 mei 2008 Robert Inklaar
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.
Energieke doelgerichte regionale aanpak
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Vorige les: wat is een rechtvaardige inkomensverdeling?
Vraagsturing en marktwerking
Opleiden in het belang van de groene sector Opzet Schets van de tuinbouwsector Vooruitblik tot 2016 Een leven lang leren.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Lesbrief Arbeidsmarkt
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Evolutie wettelijke statutaire pensioenlasten Februari 2010.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Langer doorwerken en later met pensioen: is Nederland er klaar voor?
3 oktober 2011 Peter Brouwer - social return 0 Social return.
VTB Technasium Vakcollege
Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Maatschappelijke Sectoren & ICT
Cursus Onderwijseconomie
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
1 Inhoud Korte introductie Projectdirectie Leren & Werken Hoger kennisniveau Kabinetsmaatregelen i.v.m. crises Gebruik O&O fondsen.
Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
ESF voorlichtingsbijeenkomst
Missie, visie, strategie & jaarplan
Wat nou, pensioencrisis?
Kees Goudswaard WRR conferentie wonen zorg en pensioenen Den Haag, 28 september 2012 Faculteit der Rechtsgeleerdheid Afdeling Economie Solidariteit tussen.
Begrippen kennen Collectieve sector = publieke sector
Remonstranten en Doopsgezinden Vergelijkenderwijs
Werken naar Vermogen In de Drechtsteden G.A. ten Dolle, directeur Dordrecht Projectgroep Wwnv 1 December 2011.
Ontwikkelen werkt. Projectdirectie Leren & Werken Samenwerking ministeries van OCW, SZW, LNV en EZ Doel:Implementatie Leven Lang Leren Doelgroepen: werkenden.
We lko m Van harte welkom!. 19:35 Presentatie resultaten Willem-Peter Kriek 19:30 Opening door Cees Meeuwis 19:00 Ontvangst Programma 20:00 Gastspreker.
Opbrengsten van onderwijs
Kick off project Ontsluiting Werkzoekende bestanden
19 JUNI  Flexibilisering van het onderwijs aan volwassenen kan alleen door het systeem volledig anders te gaan opzetten en is niet gebaat bij het.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Effecten loondoorbetaling bij ziekte
Internationalisering in po en vo
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
Inzet Cao VVT Honderden gesprekken Bijeenkomsten| Enquête onder 2500 Abvakabo leden Kwaliteit van zorg: bewoners krijgen niet de zorg die ze verdienen.
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
Strategische doelen van het hbo: kansen en bedreigingen Jaap de Koning Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op de zaak’, georganiseerd door.
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Economische en demografische aspecten van vergrijzing Roel Beetsma MN Chair in Pension Economics Vice-decaan FEB Universiteit van Amsterdam.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Advies Strategische Agenda Hoger Onderwijs.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie De postinitiële scholingsmarkt SER-ontwerpadvies in hoofdlijnen, maart 2012.
Waar staan we nu met validering? Ervaring telt! 22 maart 2016 Patrick Leushuis.
15-Jul-16 | 1 Financiële organisatie van het Nederlandse zorgsysteem: Welke gezondheidseconomische principes liggen ten grondslag aan het Nederlandse zorgstelsel?
Scholingsvouchers voor werkzoekenden
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet Gemeenteraad Apeldoorn 18 april 2013 Gerrie van Sunder Theo Beijer.
Samen investeren in nieuwe zekerheid
Leven Lang Leren Een Publieke en Private Zorg ? Prof dr Frans Leijnse.
Transcript van de presentatie:

– Vraagfinanciering in het hoger onderwijs Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden Utrecht, 21 maart 2013 Bert Tieben

Vraagfinanciering in het hoger onderwijs  Het belang van hoger onderwijs voor werkenden  Waarom vraagfinanciering?  Marktfalen als knelpunt voor het hoger onderwijs  Vormen van vraagfinanciering  Ervaringen met vraagfinanciering  Effecten van vraagfinancering in het hoger onderwijs

Het belang van hoger onderwijs voor werkenden  Lissabon (2000): EU wordt de meest dynamische kenniseconomie van de wereld  Gemiddeld 3 procent BBP groei per jaar  Investeren in R&D  gemiddeld 3 procent BBP  Focus op leven lang leren  Hoger opgeleiden als concurrentiefactor  EU doel voor 2020: 40 procent van de jarigen heeft een opleiding op HO-niveau  Nederlandse doelstelling: 46 procent van de jarigen heeft een HO-opleiding

Het belang van hoger onderwijs voor werkenden  Het belang van scholing  Belang werknemer: Een extra jaar hoger onderwijs verhoogt het inkomen met 7 tot 9 procent  Belang werkgever: Arbeidsprocessen vragen steeds meer kennisvaardigheden (aansluiting onderwijs- arbeidsmarkt)  Belang maatschappij: positief effect van scholing op volksgezondheid en criminaliteit

Het belang van hoger onderwijs voor werkenden  Positief: trend naar meer scholing (alle onderwijsniveaus)

Het belang van hoger onderwijs voor werkenden  Maar…  Negatief verband met leeftijd: ‘jong’ schoolt meer dan ‘oud’  Werkenden participeren meer in scholing dan niet- werkenden  Positief verband met opleidingsniveau: scholing is vooral voor wie al ‘geschoold’ is  Werknemers in grote bedrijven scholen meer dan werknemers in kleine bedrijven

Het belang van hoger onderwijs voor werkenden  Stijging deelname hoger onderwijs vooral in de voltijdvariant  Knelpunten deeltijd hoger onderwijs?

Het belang van hoger onderwijs voor werkenden  Bij het niet-bekostigd onderwijs stijgt de deelname aan hoger onderwijs wel, voor in de niet-reguliere variant  Aanbod beter afgestemd op de vraag?

Deelname post-initieel onderwijs  Bijna 1,5 miljoen deelnemers aan post-initieel onderwijs (cijfers 2009)  HBO grootste categorie  Nadruk op kortdurend en niet-regulier onderwijs Niveau gevolgde opleiding HBOWOMBOVMBOAndersTotaal Regulier postinitieel Niet-regulier postinitieel Duur langer dan 1 jaar Duur korter dan 1 jaar Totaal postinitieel

Waarom vraagfinanciering?  Vraagfinanciering is een vorm van vraagsturing  ‘wie betaalt bepaalt’  Hoger onderwijs kent een hybride bekostigingsstructuur waar aanbod niet automatisch de vraag volgt  Aanbod is gereguleerd  accreditering, macrodoelmatigheid, enzovoort  Onderwijs is een collectief goed wat financiering uit publieke middelen rechtvaardigt  Maar geldt dit ook voor post-initieel onderwijs?  Publieke belangen analyse  wat is het marktfalen?

Faalt de markt?  Post-initieel hoger onderwijs is een privaat goed  Werknemer ontvangt hoger loon  Werkgever stimuleert de arbeidsproductiviteit  Financiële prikkels voor vraag en aanbod werken in de goede richting  Waar zit dan het marktfalen?  Post-initieel hoger onderwijs is geen collectief goed  Uitsluitbaar  geen collegegeld, geen onderwijs  Rivaliserend  aandacht van de docent is niet oneindig

Faalt de markt?  Wel marktfalen met betrekking tot informatie  Onzekerheid over de kwaliteit van het product scholing (aanbod is onvoldoende transparant)  Kapitaalmarkt kan rendement op studielening slecht inschatten  Baten van scholing zijn niet perfect toerekenbaar  scholingscontract is imperfect  Concurrrent ‘kaapt’ geschoolde werknemer  Werknemer en werkgever ‘gijzelen’ elkaar: beiden willen de opbrengst van extra scholing naar zich toe trekken  Marktmacht: ongelijke positie niet-bekostigd versus(vaak grootschalige) bekostige ho-instellingen via de financiering

Faalt de markt?  Gevolg: de investering van werkgevers en werknemers in scholing is suboptimaal  er kan een reden zijn voor regulering en stimulering door overheid en/of via collectieve arrangementen  Denk aan:  Regulering kwaliteit  NVAO  Leenfaciliteiten/fiscale regelingen  Erkenningsysteem EVC  Laat de HO-consument stemmen met de voeten of de portemonnee  vraagfinanciering  Afweging nodig: interventie mag niet zelf een nog grotere verstoring veroorzaken (en moet effectief zijn)

Vormen van vraagfinanciering  Financiering volgt vraag via de instellingen  Op basis van input- en outputcriteria  Huidige stelsel publieke financiering hoger onderwijs is in deze vorm vraagvolgend  Merk op dat dit alleen geldt voor de bekostigde instellingen  Individuele leerrekening: sparen met bijdragen uit verschillende bronnen (meestal collectief)  Voucher: een leerrecht met een specifieke waarde door de werknemer te besteden  Kostendekkend collegegeld  private markt

Ervaringen met vraagfinanciering  Persoonsgebonden budgetten in de zorg (AWBZ, GZ) en de sociale zekerheid (inkoop WIA-werkvoorzieningen)  Keuzevrijheid verhoogt de ervaren kwaliteit van de dienstverlening doordat deze beter kan worden afgestemd op de hulpbehoefte  Zelf onderhandelen verlaagt de kosten van de dienstverlening  Vraagarticulatie innovatie via vouchers  Tegoedbon € 7500 voor MKB-bedrijf  Versterkt interactie met aanbieders van kennis

Vraagfinanciering in het onderwijs  Experimenten  leerrekeningen voor werkenden en werkzoekenden  2500 mensen in 100 bedrijven, vooral MKB  Bijdrage overheid € 454  Scholingsvouchers  1152 medewerkers installatiebranche krijgen voucher van € 680  1000 medewerkers uit 4 sectoren krijgen voucher van €1000 uit O&O-fonds (92% maximaal mbo)  Zwitserland: willekeurige toewijzing vouchers met waarde 200, 750 of 1500 Zwitserse frank

Vraagfinanciering in het onderwijs  Effecten  Vouchers stimuleren vraag naar scholing  Merk op: effect is niet-lineair (‘drempel’ tot deelname) Bedrag op vouchers (in Zw. Frank) Extra scholing in %- punt (tov controle) Relatieve toename scholing in % (tov controle) 2000,0 7504,814, ,327,5

Vraagfinanciering in het onderwijs  Effecten  Vouchers stimuleren vraag naar scholing  Sterker effect voor laaggeschoolde werknemers  Hooggeschoold: ook zonder de voucher zou de opleiding zijn gevolgd  Leerrekening stimuleert verantwoordelijkheidsgevoel  Vaker zelf initiatief tot deelname aan scholing  Gelijk speelveld aanbieders  Meer concurrentie  prikkel tot kostenbeheersing en innovatie

Vraagfinanciering in het hoger onderwijs  SEO (2012): zet aanbodfinanciering om naar vraagfinanciering via een voucher  Bezuiniging op deeltijd-hbo € 214 tot 321 miljoen  Vouchers voor € 500, € 750 en € 1000  Reguliere/niet-reguliere opleidingen  HBO en/of HBO+WO  Voucher van € 1000 is budgetneutraal en trekt meer deelnemers naar het hoger onderwijs  9 tot 17 duizend extra deelnemers voor HBO variant  12 tot 24 duizend extra deelnemers voor HBO/WO variant  Uitbreiding naar niet-reguliere opleidingen vraagt extra investering

Dank voor uw aandacht! Bert Tieben