Ontdek met UiT wat in je zit Evaluatie UiTcampagne 2009 │ 28/10/2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie doelstellingen
Advertisements

Tracking onderzoek Mandemakers Keukens
Fietsverlichtingscampagne 2011
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
BFB-bier-krat Q
KWALITEITSZORG november 2012
= 1 uur vóór zonsondergang uur
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
verenigings- communicatie
2 Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Landelijke campagne bedrijfstakpensioenfondsen Bpf Bouw, 2 maart 2010 Marjolein Zaal Manager Communicatie VB.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
ZAPPcity Project ZAPPcity • alle evenementen onder één publicitaire paraplu • 28 augustus – 14 september • kunst, cultuur, sport, media • locaties.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
20 jaar Open Monumentendagen 2008 RESULTATEN VAN PUBLIEKE OPINIEPEILING Nobody’s Unpredictable Oktober 2008 IPSOS BELGIUM Waterloo Office Park Drève Richelle,
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
WAK-inspiratiedag Vlaamse Opera, Gent 1 Week van de Amateurkunsten.
7 december 2011 Evolutie van de projecten: de webservices, de toepassing RRNADMIN en de evolutie van het RR naar een relationele databank.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Digitale Week 2013 Infomomenten De Digitale Week is een initiatief van LINC vzw.
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Quizmasters: Sanne Bijlsma Gemeente Zundert Fons Merken Wonen Limburg
Tielkemeijer & Partners Vermogensbeheer BV. Rotterdam, 2 november 2000 ten behoeve van: Opties in de praktijk door: Hans Tielkemeijer.
EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Lineaire functies Lineaire functie
Department of Marketing Faculty of Economics Het vangen van de ongrijpbare consument: Effectiviteit van multi-media campagnes Prof.dr Tammo H.A. Bijmolt.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
UiTcampagne Aanloop naar kernbegrippen: plannen, duidelijk aankondigen, consequent zijn voorbereiding sinds januari 2010 (overleg, retroplanning)
Demonstratie Modulaire agenda (beta). Programma 1.Inleiding – wat & voor wie is de Modulaire agenda 2.De Modulaire agenda in de praktijk – voorbeelden,
Het UiTlabel een herkenbare verbinding tussen de UiTpartners UiTnetwerkdag 1 februari 2008.
UiTcampagne Sint-Truiden Uitwerking van een lokale campagne: deel 1 – de start 2009: Begin UiTpartnerschap Sint-Truiden: doelstellingen 1. Beter.
Het UiTnetwerk en de regionale media UiTnetwerkdag 1 februari 2008.
UiT in Berlare campagne met de kleine c. Wat vooraf ging Op papier UiTpartner sinds najaar 2008 Vertragende factor: lanceren nieuwe berlare.be Van cultuur.
Evaluatie ECTS- en DS-label aanvragen Procedure/ beslissing nieuwe oproep labelaanvragen meegedeeld aan de Nationale Agentschappen.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 7 september 2006 Enschede.
Mobiel Crisisteam Impact
Nederland leeft met water & AGV verkiezingscampagne.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
TED ted BasisonderwijsVoortgezet Onderwijs Hoger Beroepsonderwijs Wetenschappelijk Onderwijs Kidsweek Junior in de Klas Groep 5,6 en 7 Oplage
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Opzet van het onderzoek Merk- en reclamebekendheid
26 februari 2010 “zet mij in cc” invalshoek: het lokaal cultuurbeleid & spreiding van podiumkunsten Andy Vandervoort.
Contact center bij noodsituaties
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
Communicatie & Programmering Stelling van Amsterdam Doelstellingen Vergroten naamsbekendheid van de forten van de Stelling van Amsterdam Bevorderen van.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Evaluatie campagne “Twaalfde Man” Agenda Twaalfde man in vorm –Media (Mindshare) –Concept en plan –Budget –Timing –Partners Campagne 2015.
Campagne taalvaardigheid
Campagneplan Fiets Telweek 2017
Transcript van de presentatie:

Ontdek met UiT wat in je zit Evaluatie UiTcampagne 2009 │ 28/10/2009

Inhoud 1.UiTcampagne Cijfers 3.Conclusies 4.Vooruitblik op UiTcampagne Jouw tips en suggesties? 6.CultuurNet in 2010 en later

UiTcampagne 2009

Doelstellingen campagne • Imagovorming • Opbouwen merk UiTinVlaanderen.be • Identiteit versterken van UiTpartners • Versteviging marktpositie • Impact bereiken via de juiste mediamix • Multiplicatoreneffect lokale en nationale campagnes

UiTcampagne 2009 Ontdek met UiT wat in je zit De Jakke Cool Kid KobeArty Alice

UiTcampagne 2009 Mediaplan •Mix tussen impact en herkenning/herhaling •Twee golven: •Golf 1: “Toon zetten” Inzetten op krachtige start laatste week augustus, grootste deel van budget (70%) •Golf 2: “Bestendigen” Werken op herhaling en herkenning (sept) •Tussen twee golven: “radiostilte”

UiTcampagne 2009 Golf 1: Impact (1) 1. TV spots •Eén, Canvas, EXQI sport en EXQI cultuur •Inzetten op herhaling: spots gebundeld op paar dagen •Zoveel mogelijk vertoningen in kortste formaat (15 sec.) 2. Advertentie in groot formaat in kranten en tijdschriften •De Standaard, De Morgen, Het Laatste Nieuws, Het Belang van Limburg en De Gazet van Antwerpen, Het Nieuwsblad Magazine, Staalkaart

UiTcampagne 2009 Golf 1: impact (1) 3.Free publicity activeren •Exclusief interview De Morgen 26/09 •UiT met Alice, Kobe &Jakke in Metro •Algemeen persbericht •Lokaal persbericht 4.Free publicity effecten •De Jakke in Villa VanthiltDe Jakke in Villa Vanthilt •Artikels in nationale media •Artikels in lokale media

UiTcampagne 2009 Golf 2: herhaling (1) 1. Advertenties in kleinere formaten in kranten •De Standaard, De Morgen, Het Laatste Nieuws, Het Belang van Limburg en De Gazet van Antwerpen, Nieuwsblad, HUMO •Kleinere formaten, vb. Pavé (100 x 2 kol) •Gespreid over 2 e en 3 e week september 2. Radiospots •Radio 2: spot met lokale UiTpartnersRadio 2: spot met lokale UiTpartners •Studio Brussel: 1 spot met centrumstedenStudio Brussel: 1 spot met centrumsteden •3 spots per dag gedurende 2 weken

UiTcampagne 2009 Golf 2: herhaling (2) 3.Online banners •De Standaard, Het Nieuwsblad, De Morgen, HUMO, Sherpa, Gazet van Antwerpen, Belang van Limburg, e-zines GVA/HBVL 4.In de openbare ruimte •Permanente strook in netwerk Agrafa en header Aeolusrekken •Affiches van UiTinVlaanderen.be in netwerk Agrafa •Postkaartenactie in Aeolusrekken

UiTcampagne 2009 Lokale UiTcampagnes • Gezamenlijke start met partners • Na afloop mediacampagne communicatie vooral door partners gedragen

UiTcampagne 2009 Lokale UiTcampagnes •38 deelnemende UiTpartners •Incl. 10 centrumsteden •Verdeeld over heel Vlaanderen en Brussel •Antwerpen: 6 •Limburg: 6 •Oost-Vlaanderen: 11 •Vlaams-Brabant: 6 •West-Vlaanderen: 8 •Brussels Hoofdstedelijk Gewest: 1

UiTcampagne 2009 UiT in regio Kortrijk •Basisset affiches •Campagnebeelden op cover september en oktober

UiTcampagne 2009 Hasselt •Basisset affiches •Speciale affiches met groter logo langs stadsring

UiTcampagne 2009 Gent •Basisset affiches •“Kobe” op Gent.be als link naar UiTinGent.be •Artikel op Gent.be •Artikel in nieuwsbrief •Artikel in Laatste Nieuws: Gent UiTpartner

UiTcampagne 2009 Leuven •Basisset affiches •Extra affiches •Digitale banners

UiTcampagne 2009 Lochristi •Basisset affiches •Skyscraper op UiTpagina •Artikel in infoLochristi

UiTcampagne 2009 Zottegem •Basisset affiches •UiTkijker 06/09 •Artikel Het Laatste Nieuws: 'Stad promoot cultuur' •Artikel Het Nieuwsblad: 'UiT in Zottegem, in samenwerking met CultuurNet Vlaanderen' •Artikel Het Laatste Nieuws: 'Activiteiten in uit-kalender zetten'

UiTcampagne 2009 Maldegem •Basisset affiches •Affiche voor avondmarkt met burgemeester als Charlie Chaplin •UiTkijker: infobalie op avondmarkt •Artikel Laatste Nieuws: ‘Website met Uit-tips’

UiTcampagne 2009 Sint-Truiden •Basisset affiches •Statisch campagnebeeld met link naar agenda •Fruit- en Cultuurmarkt: fotoactiefotoactie •Fruit- en Cultuurmarkt: affiche •Fruit- en Cultuurmarkt: folder •Advertentie in "Primeur" •Artikel in UiT in Sint-Truiden •Artikel op blogsite truineer.be •Artikel in Het Nieuwsblad: 'Sint-Truiden zet schouders onder campagne UiTinVlaanderen’

UiTcampagne 2009 UiTinVlaanderen.be •Digitale banners •Identikit + UiTtips van Arty Alice, Cool Kid Kobe en De JakkeIdentikit •Maak een eigen UiTaffiche aan + persbericht en post je via Facebook of je blogMaak een eigen UiTaffiche aanFacebook •Probeer je vrienden te herkennen in de UiTgalerij.UiTgalerij •Schrijf je in voor de tweewekelijkse UiTmail en ontvang een exclusief UiTsleutelhoesjeontvang een exclusief UiTsleutelhoesje •Is jouw gemeente al UiT?

UiTcampagne 2009

Cijfers

Associatief onderzoek UiTcampagne •Onderzoeken via associatieve online bevraging (iVox) •Representatieve steekproef Vlaamse surfer (n= 1000) •Vragen: •Welke associaties met campagnebeelden? •Welke associaties met campagnebeelden + slogan? •Media-associaties: bij welke krant / tijdschrift past dit beeld? •Vind je dit een leuke campagne?

Cijfers Associatie beeld Voor wat is dit beeld reclame? Voor wat is dit beeld en deze slogan reclame? % van mensenaantalantwoorden Cultuur81,30%274 Vrije Tijd21,40%72 Boeken13,20%45 Geneesmiddelen5,70%19 Voeding4,40%15 Tot.126,00% % van mensenaantalantwoorden Cultuur 62,90%212 Vrije Tijd 47,80%161 Boeken 17,70%60 Geneesmiddelen 5,10%17 Voeding 4,20%14 Tot. 137,70%337465

Cijfers Merkbekendheid UiT •Na de campagne (tussen 5 en 20 oktober) •Representatieve steekproef Vlaamse surfer (n= 1000) •“Nulmeting”: volgend jaar verder bouwen

Cijfers Merkbekendheid UiT 1.UiTlabel •Herkent u dit logo: 37% van de Vlaamse surfers zegt JA •Dit staat symbool voor: •Van degenen die beweren het label te kennen, weet 78% het correct toe te wijzen als symbool voor ‘infobron voor vrije tijd en cultuur’ infobron voor automobilisten% 3,06% infobron voor reizen% 4,19% infobron voor vrije tijd en cultuur% 40,76% infobron voor hotels en restaurants% 4,34% weet niet% 47,64% Totaaln 1000

Cijfers Merkbekendheid UiT Welke van onderstaande agendasites kent u? Geen van deze 56,87%569 Sherpa.be 44,00%440 UiTinVlaanderen.be 31,64%316 Wattedoen.be 22,63%226 UiTin(naam gemeente of stad).be (bv UiTinAalst.be, UiTinDiest.be,…) 14,32%143 Agenda.be 7,30%73 Netevents.be 3,18%32 Totaal 179,93%

Cijfers UiTinVlaanderen.be •Stijging unieke bezoekers tijdens campagne: + 40% MaandUnieke bezoekers Maart April Mei Juni Juli Augustus September

Cijfers UiTinVlaanderen.be •UiTaffiches gepubliceerd in UiTgalerij: 556 •Aangevraagde sleutelhoesjes: •UiTmail: stijging abonnees tijdens campagne (tot ) •Tevredenheidscore UiTinVlaanderen.be: van 7,50/10 naar 7,86/10

Cijfers UiTagenda’s partners •Widgets en search API •Registratie van aantal zoekopdrachten (calls) •Veel recente partners, weinig vergelijkingsmateriaal > risico irrelevante conclusies •Geen info over unieke bezoekers en XML-partners > OPROEP indienen cijfers in december •Volgende jaren vergelijken •Evolutie doorheen het jaar •Evolutie van jaar op jaar tijdens campagneperiode •Benchmarks per type gemeente (inwonersaantal) •Evolutie benchmarks

Cijfers UiTagenda’s partners: trendlijn gebruik widgets/API •Barometer voor populariteit UiTagenda bij inwoners vd UiTgemeenten •Ratio: totaal aantal calls, gecorrigeerd met aantal meetbare agenda’s en inwonersaantal betrokken gemeenten •Piek in juli = impact lancering UiTinLeuven.be > invloed andere grote steden zonder widgets/API? •Piek UiTinVlaanderen.be aug-sep niet te zien bij partners > volgend jaar: partners ook inzetten op traffic

Conclusies

Positieve punten •Veel mensen hebben de campagne opgemerkt •Goed opgepikt door de media •Meer dan 1/3 van de UiTpartners deed mee •Sommige UiTpartners heel creatief met materiaal •Acties UiTinVlaanderen.be activeerde veel deelnemers •Duidelijke impact op bezoekcijfers UiTinVlaanderen.be •Stijgende trend populariteit widgets/API •Grotere zichtbaarheid UiTnetwerk: veel nieuwe aavragen

Conclusies Punten ter verbetering •Start + inspiratiegids was (te) laat •Pakket werkmateriaal nog niet op punt •Veel partners gebruikten enkel de gratis affiches > impact beperkt •Deelname Cultuurmarkt geen succes •Doorstroming UiTinVlaanderen.be naar UiTpartners beperkt •Meting impact op partnerkanalen moet herhaald en uitgebreid worden, mét hulp partners

Vooruitblik op UiTcampagne 2010

Campagneconcept •Merkopbouw kost meerdere jaren > inzetten op herhaling •Zelfde periode •Zelfde slogan •Opnieuw netwerkcampagne •Nieuwe beelden in dezelfde stijl, nieuwe UiTfiguren •Vergelijkbaar mediaplan

Vooruitblik op UiTcampagne 2010 Campagneconcept •Lokale UiTcampagnes •Vroeger starten met voorbereiding •Voluit inzetten op multimediale aanpak + traffic > NIEUW: aanreiken van basis communicatieplan •UiTagenda’s aantrekkelijker maken > lokale differentiatie = redactie, tips, wedstrijden... > goede reden voor link vanuit UiTinVlaanderen.be •Free publicity heeft gewerkt, dus zeker herhalen

Vooruitblik op UiTcampagne 2010 Praktische aanpak •Oktober ‘09: evaluatie editie 2009 •December ‘09: verzameling cijfermateriaal gebruik kanalen UiTpartners •Maart ‘10: inspiratiegids + infosessie campagneconcept •Mei ‘10: bekendmaking campagnebeelden + bestellen materiaal + infosessie •Eind augustus ‘10: UiTcampagne 2010 •Eind oktober ‘10: evaluatie editie vooruitblik 2011

Jouw tips en suggesties?