Ontdek met UiT wat in je zit Evaluatie UiTcampagne 2009 │ 28/10/2009
Inhoud 1.UiTcampagne Cijfers 3.Conclusies 4.Vooruitblik op UiTcampagne Jouw tips en suggesties? 6.CultuurNet in 2010 en later
UiTcampagne 2009
Doelstellingen campagne • Imagovorming • Opbouwen merk UiTinVlaanderen.be • Identiteit versterken van UiTpartners • Versteviging marktpositie • Impact bereiken via de juiste mediamix • Multiplicatoreneffect lokale en nationale campagnes
UiTcampagne 2009 Ontdek met UiT wat in je zit De Jakke Cool Kid KobeArty Alice
UiTcampagne 2009 Mediaplan •Mix tussen impact en herkenning/herhaling •Twee golven: •Golf 1: “Toon zetten” Inzetten op krachtige start laatste week augustus, grootste deel van budget (70%) •Golf 2: “Bestendigen” Werken op herhaling en herkenning (sept) •Tussen twee golven: “radiostilte”
UiTcampagne 2009 Golf 1: Impact (1) 1. TV spots •Eén, Canvas, EXQI sport en EXQI cultuur •Inzetten op herhaling: spots gebundeld op paar dagen •Zoveel mogelijk vertoningen in kortste formaat (15 sec.) 2. Advertentie in groot formaat in kranten en tijdschriften •De Standaard, De Morgen, Het Laatste Nieuws, Het Belang van Limburg en De Gazet van Antwerpen, Het Nieuwsblad Magazine, Staalkaart
UiTcampagne 2009 Golf 1: impact (1) 3.Free publicity activeren •Exclusief interview De Morgen 26/09 •UiT met Alice, Kobe &Jakke in Metro •Algemeen persbericht •Lokaal persbericht 4.Free publicity effecten •De Jakke in Villa VanthiltDe Jakke in Villa Vanthilt •Artikels in nationale media •Artikels in lokale media
UiTcampagne 2009 Golf 2: herhaling (1) 1. Advertenties in kleinere formaten in kranten •De Standaard, De Morgen, Het Laatste Nieuws, Het Belang van Limburg en De Gazet van Antwerpen, Nieuwsblad, HUMO •Kleinere formaten, vb. Pavé (100 x 2 kol) •Gespreid over 2 e en 3 e week september 2. Radiospots •Radio 2: spot met lokale UiTpartnersRadio 2: spot met lokale UiTpartners •Studio Brussel: 1 spot met centrumstedenStudio Brussel: 1 spot met centrumsteden •3 spots per dag gedurende 2 weken
UiTcampagne 2009 Golf 2: herhaling (2) 3.Online banners •De Standaard, Het Nieuwsblad, De Morgen, HUMO, Sherpa, Gazet van Antwerpen, Belang van Limburg, e-zines GVA/HBVL 4.In de openbare ruimte •Permanente strook in netwerk Agrafa en header Aeolusrekken •Affiches van UiTinVlaanderen.be in netwerk Agrafa •Postkaartenactie in Aeolusrekken
UiTcampagne 2009 Lokale UiTcampagnes • Gezamenlijke start met partners • Na afloop mediacampagne communicatie vooral door partners gedragen
UiTcampagne 2009 Lokale UiTcampagnes •38 deelnemende UiTpartners •Incl. 10 centrumsteden •Verdeeld over heel Vlaanderen en Brussel •Antwerpen: 6 •Limburg: 6 •Oost-Vlaanderen: 11 •Vlaams-Brabant: 6 •West-Vlaanderen: 8 •Brussels Hoofdstedelijk Gewest: 1
UiTcampagne 2009 UiT in regio Kortrijk •Basisset affiches •Campagnebeelden op cover september en oktober
UiTcampagne 2009 Hasselt •Basisset affiches •Speciale affiches met groter logo langs stadsring
UiTcampagne 2009 Gent •Basisset affiches •“Kobe” op Gent.be als link naar UiTinGent.be •Artikel op Gent.be •Artikel in nieuwsbrief •Artikel in Laatste Nieuws: Gent UiTpartner
UiTcampagne 2009 Leuven •Basisset affiches •Extra affiches •Digitale banners
UiTcampagne 2009 Lochristi •Basisset affiches •Skyscraper op UiTpagina •Artikel in infoLochristi
UiTcampagne 2009 Zottegem •Basisset affiches •UiTkijker 06/09 •Artikel Het Laatste Nieuws: 'Stad promoot cultuur' •Artikel Het Nieuwsblad: 'UiT in Zottegem, in samenwerking met CultuurNet Vlaanderen' •Artikel Het Laatste Nieuws: 'Activiteiten in uit-kalender zetten'
UiTcampagne 2009 Maldegem •Basisset affiches •Affiche voor avondmarkt met burgemeester als Charlie Chaplin •UiTkijker: infobalie op avondmarkt •Artikel Laatste Nieuws: ‘Website met Uit-tips’
UiTcampagne 2009 Sint-Truiden •Basisset affiches •Statisch campagnebeeld met link naar agenda •Fruit- en Cultuurmarkt: fotoactiefotoactie •Fruit- en Cultuurmarkt: affiche •Fruit- en Cultuurmarkt: folder •Advertentie in "Primeur" •Artikel in UiT in Sint-Truiden •Artikel op blogsite truineer.be •Artikel in Het Nieuwsblad: 'Sint-Truiden zet schouders onder campagne UiTinVlaanderen’
UiTcampagne 2009 UiTinVlaanderen.be •Digitale banners •Identikit + UiTtips van Arty Alice, Cool Kid Kobe en De JakkeIdentikit •Maak een eigen UiTaffiche aan + persbericht en post je via Facebook of je blogMaak een eigen UiTaffiche aanFacebook •Probeer je vrienden te herkennen in de UiTgalerij.UiTgalerij •Schrijf je in voor de tweewekelijkse UiTmail en ontvang een exclusief UiTsleutelhoesjeontvang een exclusief UiTsleutelhoesje •Is jouw gemeente al UiT?
UiTcampagne 2009
Cijfers
Associatief onderzoek UiTcampagne •Onderzoeken via associatieve online bevraging (iVox) •Representatieve steekproef Vlaamse surfer (n= 1000) •Vragen: •Welke associaties met campagnebeelden? •Welke associaties met campagnebeelden + slogan? •Media-associaties: bij welke krant / tijdschrift past dit beeld? •Vind je dit een leuke campagne?
Cijfers Associatie beeld Voor wat is dit beeld reclame? Voor wat is dit beeld en deze slogan reclame? % van mensenaantalantwoorden Cultuur81,30%274 Vrije Tijd21,40%72 Boeken13,20%45 Geneesmiddelen5,70%19 Voeding4,40%15 Tot.126,00% % van mensenaantalantwoorden Cultuur 62,90%212 Vrije Tijd 47,80%161 Boeken 17,70%60 Geneesmiddelen 5,10%17 Voeding 4,20%14 Tot. 137,70%337465
Cijfers Merkbekendheid UiT •Na de campagne (tussen 5 en 20 oktober) •Representatieve steekproef Vlaamse surfer (n= 1000) •“Nulmeting”: volgend jaar verder bouwen
Cijfers Merkbekendheid UiT 1.UiTlabel •Herkent u dit logo: 37% van de Vlaamse surfers zegt JA •Dit staat symbool voor: •Van degenen die beweren het label te kennen, weet 78% het correct toe te wijzen als symbool voor ‘infobron voor vrije tijd en cultuur’ infobron voor automobilisten% 3,06% infobron voor reizen% 4,19% infobron voor vrije tijd en cultuur% 40,76% infobron voor hotels en restaurants% 4,34% weet niet% 47,64% Totaaln 1000
Cijfers Merkbekendheid UiT Welke van onderstaande agendasites kent u? Geen van deze 56,87%569 Sherpa.be 44,00%440 UiTinVlaanderen.be 31,64%316 Wattedoen.be 22,63%226 UiTin(naam gemeente of stad).be (bv UiTinAalst.be, UiTinDiest.be,…) 14,32%143 Agenda.be 7,30%73 Netevents.be 3,18%32 Totaal 179,93%
Cijfers UiTinVlaanderen.be •Stijging unieke bezoekers tijdens campagne: + 40% MaandUnieke bezoekers Maart April Mei Juni Juli Augustus September
Cijfers UiTinVlaanderen.be •UiTaffiches gepubliceerd in UiTgalerij: 556 •Aangevraagde sleutelhoesjes: •UiTmail: stijging abonnees tijdens campagne (tot ) •Tevredenheidscore UiTinVlaanderen.be: van 7,50/10 naar 7,86/10
Cijfers UiTagenda’s partners •Widgets en search API •Registratie van aantal zoekopdrachten (calls) •Veel recente partners, weinig vergelijkingsmateriaal > risico irrelevante conclusies •Geen info over unieke bezoekers en XML-partners > OPROEP indienen cijfers in december •Volgende jaren vergelijken •Evolutie doorheen het jaar •Evolutie van jaar op jaar tijdens campagneperiode •Benchmarks per type gemeente (inwonersaantal) •Evolutie benchmarks
Cijfers UiTagenda’s partners: trendlijn gebruik widgets/API •Barometer voor populariteit UiTagenda bij inwoners vd UiTgemeenten •Ratio: totaal aantal calls, gecorrigeerd met aantal meetbare agenda’s en inwonersaantal betrokken gemeenten •Piek in juli = impact lancering UiTinLeuven.be > invloed andere grote steden zonder widgets/API? •Piek UiTinVlaanderen.be aug-sep niet te zien bij partners > volgend jaar: partners ook inzetten op traffic
Conclusies
Positieve punten •Veel mensen hebben de campagne opgemerkt •Goed opgepikt door de media •Meer dan 1/3 van de UiTpartners deed mee •Sommige UiTpartners heel creatief met materiaal •Acties UiTinVlaanderen.be activeerde veel deelnemers •Duidelijke impact op bezoekcijfers UiTinVlaanderen.be •Stijgende trend populariteit widgets/API •Grotere zichtbaarheid UiTnetwerk: veel nieuwe aavragen
Conclusies Punten ter verbetering •Start + inspiratiegids was (te) laat •Pakket werkmateriaal nog niet op punt •Veel partners gebruikten enkel de gratis affiches > impact beperkt •Deelname Cultuurmarkt geen succes •Doorstroming UiTinVlaanderen.be naar UiTpartners beperkt •Meting impact op partnerkanalen moet herhaald en uitgebreid worden, mét hulp partners
Vooruitblik op UiTcampagne 2010
Campagneconcept •Merkopbouw kost meerdere jaren > inzetten op herhaling •Zelfde periode •Zelfde slogan •Opnieuw netwerkcampagne •Nieuwe beelden in dezelfde stijl, nieuwe UiTfiguren •Vergelijkbaar mediaplan
Vooruitblik op UiTcampagne 2010 Campagneconcept •Lokale UiTcampagnes •Vroeger starten met voorbereiding •Voluit inzetten op multimediale aanpak + traffic > NIEUW: aanreiken van basis communicatieplan •UiTagenda’s aantrekkelijker maken > lokale differentiatie = redactie, tips, wedstrijden... > goede reden voor link vanuit UiTinVlaanderen.be •Free publicity heeft gewerkt, dus zeker herhalen
Vooruitblik op UiTcampagne 2010 Praktische aanpak •Oktober ‘09: evaluatie editie 2009 •December ‘09: verzameling cijfermateriaal gebruik kanalen UiTpartners •Maart ‘10: inspiratiegids + infosessie campagneconcept •Mei ‘10: bekendmaking campagnebeelden + bestellen materiaal + infosessie •Eind augustus ‘10: UiTcampagne 2010 •Eind oktober ‘10: evaluatie editie vooruitblik 2011
Jouw tips en suggesties?