Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Implementatie van de UNCO-MOB
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Naar het MBO Info over doorstroom van onze leerlingen naar het middelbaar beroepsonderwijs.
Formatief - summatief evalueren
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
De beleidsronde: een verkenningsronde van kabinet vs. lokale erfgoedactoren Erfgoedcel TERF.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
1 Inclusief hoger onderwijs Studienamiddag Vlor Diversiteit in het hoger onderwijs 23 april 2008 Gaspar Haenecaert.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Mia Douterlungne administrateur-generaal
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
0 Centrum WeST: Het Centrum voor Werken en Studeren.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Tellen van het aantal personen uit de kansengroepen in het personeelsbestand vrijwillige registratie Kaat Matthys.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Workshop: actieplan netwerking Netwerk je sterk Nicolas De Baere (BBL)
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Diversiteitstoets Multicampusonderwijs Uitwerking Actieplan 2012 Ass.WG Diversiteit.
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
Inhoud presentatie  Ontstaan TOPGGz  Missie, focus en positionering  Infrastructuur stichting  Planning  Lidmaatschap.
Divers personeel Een aangepaste klantenservice voor een divers doelpubliek Opbouwen van een sterk imago. Verborgen talenten, creativiteit en flexibiliteit.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
kwaliteitsbeleid MNN 22 september 2009 Mentorschap: goed geregeld
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
OCMW Eeklo, Visstraat 150 medewerkers210 medewerkers Stadsbestuur Eeklo, Industrielaan Divers in interesse, opleiding & leeftijd Eeklo als gezonde stad.
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Studiedag ‘Should I stay or should I go ?’ Begeleiden naar remediëren of heroriënteren Diepenbeek, donderdag 26 maart 2015.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn Briefing studenten 9 februari.
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
DAIR Conferentie 3-4 November 2004 IR project gezamenlijke instellingen.
Onderwijsdata DUO -Welke gegevens verzamelt DUO? -Wat kan je van DUO verwachten? -Waar kan je het vinden? -Wat kan je er mee?
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Advies over de prioriteiten van het Belgische EU-voorzitterschap.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Studentenvoorzieningen KU Leuven Studentenvoorzieningen Missie Studentenbeleid/Studentenvoorzieningen Studentenbeleid Ondersteuning en participatie.
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Toelichting biologie in GWW
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Verantwoordelijkheid van Organisaties

Betrokken ouder, tevreden ouder
Fijn dat je voor ons kiest Fijn dat je bij ons blijft
De eerste les Goedgekeurd door CKO
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs Toelichting bij de Vlor-adviezen over de invulling van het Aanmoedigingsfonds en de registratie van kansengroepen Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs

Wat is diversiteit? Diversiteit betekent verscheidenheid Het verschil is geen belemmering voor gelijkwaardige maatschappelijke participatie Een goed diversiteitsbeleid komt de hele populatie ten goede Wegwerken van drempels

Aanmoedigingsfonds Financieringsdecreet: Aanmoedigingsfonds voor beleidsspeerpunten Advies van de RHO: Diversiteit is een opdracht voor elke instelling; Diversiteit moet structureel in de basisfinanciering van de instellingen opgenomen worden; Het fonds is te beperkt. Zinvolle invulling: het uitbouwen van een diversiteitsbeleid met het oog op het realiseren van inclusief hoger onderwijs

Een degelijk diversiteitsbeleid Talenten van alle studenten maximaliseren Hogeronderwijsopleidingen moeten openstaan voor al wie hoger onderwijs wenst aan te vatten en hiervoor de intrinsieke capaciteiten heeft: studie (met inbegrip van opleidingsonderdelen, stage en internationale uitwisseling) studentenleven Specifieke ondersteuningsacties kunnen noodzakelijk zijn Instellingen, overheid en studenten moeten hun verantwoordelijkheid opnemen

Verantwoordelijkheid van de instelling (1) Visie en een instellingsgebonden diversiteitsbeleid Toegankelijkheid verbreden Voorzieningen voor kansengroepen op verschillende niveaus: Instellingsbeleid Onderwijsgebeuren Dienstverlening

Verantwoordelijkheid van de overheid Inclusief hoger onderwijs decretaal verankeren Antidiscriminatiewetgeving moet ook toepasbaar zijn op hoger onderwijs Een gecoördineerd diversiteitsbeleid: Studenten- en personeelsformatie moet de maatschappij reflecteren Ondersteunende acties Aandacht voor scharniermomenten (leerladders en bruggen)

Verantwoordelijkheid van de overheid (2) Voldoende middelen voorzien; ook voor studiefinanciering Rationalisatie en toegankelijkheid Onderzoek coördineren en uitvoeren

Verantwoordelijkheid van de student Zich kenbaar maken Zich houden aan de vooropgestelde procedures

Relatie instelling-overheid (1) Beleidsovereenkomsten: Transparant Met de overheid doorgepraat Doelstellingen, prestaties, tijdspad, wijze van verantwoording, evaluatiecriteria, middelen Inclusief hoger onderwijs integreren Keuze voor een of meerdere kansengroepen expliciteren

Relatie instelling-overheid (2) Resultaatsindicatoren: Eind juni 2008: timing moeilijk haalbaar, evaluatie is aangewezen Geen algemene resultaatsindicatoren, maar per beheersovereenkomst Resultaatsindicatoren moeten vastliggen vanaf de start van de overeenkomst

Relatie instelling-overheid (3) Streefcijfers: M.b.t. in-, door-, uitstroom van kansengroepen Afgesproken met de overheid Minima die de overheid wil nastreven moeten vastliggen Stimuleren van instellingen om deze minima te overschrijden Afwijkende streefcijfers zijn mogelijk

Registratie Aanmoedigingsfonds: inzicht nodig in de beginsituatie en het resultaat van een instelling Gegevens over het rekruteringsgebied zijn noodzakelijk: Moeten door de overheid ter beschikking worden gesteld Gegevens over de populatie aan de instelling zijn noodzakelijk Als men inzicht wil in de tweede democratiseringsgolf, is registratie nodig

Wat is registreren? Betrouwbare info verzamelen met respect voor de privacy Voordelen voor de instellingen, overheid en studenten Inzicht in de populatie studenten hoger onderwijs

Principes voorgestelde registratie Registratie op instellingsniveau bij de inschrijving Registratie opent geen recht op faciliteiten, maar kan wel een voorwaarde zijn om faciliteiten te verkrijgen Gegevens moeten op een geaggregeerd niveau ter beschikking worden gesteld Geen stigmatisering: Zorgvuldigheid en vertrouwelijkheid Duidelijke communicatie tav de student

Uitgangspunten Minimale gemeenschappelijke registratie Eenvormig Transparant

Groepen (1) Studenten met een functiebeperking; Allochtone studenten; Nieuwkomers; Internationale studenten; Anderstalige studenten; Werkstudenten; Beursstudenten; Studenten uit een kortgeschoold milieu; Studenten met een niet-traditionele vooropleiding; Herintreders; Studenten met gezinslast.

Groepen (2) Elk van deze groepen heeft specifieke kenmerken en behoeftes die beleidsmatig een andere aanpak vragen Definities, indicatoren, vragen voor de vragenlijst in het advies Vragen: Duidelijke vragen Gesloten vragen Eén vragenlijst met voor alle studenten dezelfde vragen

Tot slot De raad vraagt de overheid om het voorgestelde systeem Te implementeren; Uit te testen; Te evalueren.