Workshop: Jij en je toekomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Workshop 2: Innovatieve trends Deel A.
Workshop 3 deel 1: Marketing
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
toolbox deco-procedure
Sollicitatiegesprek.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Jezelf waarmaken Laat je ZIEN in je sollicitatiebrief Lezing voor Meppel United, 30 oktober 2013.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
plaats datum naam trainer
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
UVW LinkedIn Presentatie
Ondernemen moet je doen
Motiverende gespreksvoering Irina Nojoredjo. Wat gaan we doen?  Video’s bekijken van elkaar en feedback geven  Regisseurs  Casussen bekijken  Kwaliteitenspel.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Deel 1 Oriëntatie op het starten van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 1 Wat voor ondernemer ben ik?
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Jouw bedrijf in 10 seconden 1 Aleid Overbeek | Businesscoach 45+ | jouwbedrijfin10sec6okt2015.
INSPIRATIEWORKSHOP AANGEBODEN DOOR ASERTO TRAINING BERNADETTE VRIJLING
Talent in Ontwikkeling
Wat schrijf je wel en niet op jouw website?? door Mart Rienstra.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
AtyJean & Kracht On Tour Samen on Tour in Goes op 12 oktober 2016.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Green Presents: Samen leren groen ondernemen
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
Laat jezelf ZIEN bij je sollicitatie
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Talent in Ontwikkeling
Een vergadering organiseren
LOB Presenteer je stagebedrijf
What will you do to change the
© UNIEK IN DE KLAS.
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Vergadering Personeelsdienst
Duurzame inzetbaarheid
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Duurzame inzetbaarheid
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Transcript van de presentatie:

Workshop: Jij en je toekomst Green Presents Workshop: Jij en je toekomst

Programma Cursus hoofdzaken Kennismaking Ondernemende houding = kansen zien Wat past bij jou? Pauze Wat heb je te bieden? Superman Afronding

Cursus hoofdzaken Ondernemen, Marketing, Presentatie, Verkooptechniek Eigen ondernemersidee ontwikkelen Contacten met bedrijven, praktijk Combinatie les – internet – bedrijfsbezoek

‘Onderwijsnetwerk’ AOC-Oost vestiging Almelo – Edwin Vos Wellantcollege vestiging Gouda – Peet Stolwijk AgriHolland – Aleid van der Kolk & Harrie Kootstra Aequor – Henk Bruggink 4 hoveniersbedrijven: Donker Hengelo Welhuis Landschapsadvies, Rossum Van Ginkel West-Nederland, Leiderdorp Van der Spek Hoveniersbedrijf, Zoetermeer VHG – Jeroen Zijlmans

Ondernemen = kennis inzetten Wat wil de markt van jou Wat wil je zelf (en wat kun je) Hoe kom je op ideeën voor diensten of producten Hoe onderbouw je een ondernemend idee Voor wie en hoe / marketing Hoe presenteer je dat / presentatie & media Hoe breng je een idee over / verkooptechniek Ondernemerschap en financiële zaken

Programma cursus

Programma cursus

Kennismaking in je groep Je hebt een naamkaart in een bepaalde kleur gekregen. Ga in groepen met dezelfde kleur zitten. Stel je voor aan groepsgenoten die je niet kent: Naam, school, welke studie, Waarom je dit bent gaan studeren Hoe het je bevalt tot nu toe Kom je van een groen bedrijf? Let in je groep hoe anderen reageren

Workshop 1: ‘Jij en je toekomst’ Ontwikkelingen in de sector o.a. minder banen meer eisen: regels, arbo, milieu klant is koning groen = gezond duurzaamheid andere manier van communicatie en verkoop (internet, online-verkopen, mail, mobiel)

Dus als werker in de groensector: Flexibel zijn, om je heen kijken, meebewegen Je kunnen verplaatsen in je gesprekspartner/klant Weten wat je wilt zodat je kansen kunt herkennen Jezelf en je ideeën kunnen presenteren

Ondernemende houding Zelfstandig ondernemerschap: veeleisend en past niet bij iedereen Ondernemend gedrag: actief en resultaatgericht, voor iedereen bruikbaar: Sollicitaties Klantencontact Aansturen medewerkers Sportclub etc.

Ondernemend 3 belangrijke eigenschappen voor succes: Proactieve houding: inspelen op veranderingen en behoeften Verantwoorde risico’s durven nemen: niet afwachten, minder bevestiging van anderen nodig Innovatie: ontwikkelen nieuwe producten of diensten "Hoe kan ik dit, waarmee ik nu bezig ben, slimmer doen?”

Ondernemende houding Ondernemende houding = om je heen kijken, kansen zien en herkennen Kansen zien = je markt en klanten leren kennen De arbeidsmarkt en de veranderende rol van de groenvoorziener

Wat past bij jou? Hoe wordt je ondernemender? Oefenen met ideeën die je interesseren ‘Out-of-the-box’ durven denken Kies de stijl die bij je past

Bedrijfsstijlen en doelgroep dia 1 Opdracht 1 Je gaat bij dia 3 van deze opdracht enkele bedrijfsfilmpjes kritisch bekijken Doel van film voor ondernemer: nieuwe klanten werven deskundigheid tonen herkenning, inleven, vertrouwen wekken Film geeft je info: hoe denkt deze ondernemer

Bedrijfsstijlen en doelgroep dia 2 Op welk soort klanten richten deze ondernemers zich (de doelgroepen) Welke werkzaamheden vind je aantrekkelijk Waar zou je willen werken en waar niet. Waarom? Welke video meest geschikt om klanten te werven?

Bedrijfsstijlen en doelgroep dia 3 Bedenk zelf tijdens de filmpjes Overleg met je groep over je mening Stel eventueel je mening bij Hoveniersbedrijf Andre van der Eijk Van Sleeuwen Hoveniers Van Vlierden - Daktuinen - Tuinaanleg - Hoveniersbedrijf

Wat wil jij bereiken? Opdracht 2 Beeld van jezelf opbouwen, in aantal stappen 1. Waar zie jij jezelf over 5 jaar? Waar werk je dan, soort bedrijf, soort werkzaamheden

Wat interesseert je? 2. Wat vindt je interessant, omcirkel 1 in elke rij 3. Hobby’s. Vertel aan je groep welke hobby’s je hebt en/of welke ervaring in je privéleven je goed kunt gebruiken als je gaat werken bij een hoveniersbedrijf, groenvoorziener of andere onderneming. Schrijf ze ook op.

Kwaliteiten Opdracht 3 Welke eigenschappen karakteriseren jou? Iedere groep krijgt een setje kaarten. Op deze kaarten staan kwaliteiten, eigenschappen, sterke of zwakke punten. Kies 4 kaarten die bij jou passen en houd deze bij je.

Ondernemend gedrag? Hoe loste jouw groep het op? Meer personen met zelfde kaartjes: Onderhandelen wie kaartje krijgt, wie wint er? Bij andere groep kaartje vragen = ondernemend gedrag

Superman!! Opdracht 4 Stel: Je krijgt met de groep waarin je nu zit een superman tot je beschikking. Verzin een naam voor deze superman. Geef met de kaarten uit het kwaliteitenspel aan welke kwaliteiten je superman moet hebben. Presenteer dit aan de andere groepen op een leuke, pakkende manier

Afronding Vandaag gedaan: Ondernemende houding Arbeidsmarkt ‘Interesseprofiel’ van jezelf gemaakt Creatief denken Volgende keer terugkijken op interesseprofiel. Neem deze dan weer mee!