JE HOORT ERBIJ! Een spel ter bevordering van de integratie en acceptatie van leerlingen met autisme in het basis- en voortgezetonderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Presentaties •Leerjaar 1 Informatiekunde - Presentaties maken.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Gemaakt door Nils Baalmans
Ha! schimmels – Ho! schimmels
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Springcourse 2008 college 1.
INSTRUCTIE 1: Verzamel zoveel mogelijk verschillende soorten gekleurd papier en pakpapier. Vergeet geen zwart en wit papier. Zorg dat ieder van jullie.
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
Op pad naar spe(l)len op het schoolplein.
de ouderbetrokkenheid vergroten
Portfolio
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Idee Generatie Wit Papier, Warcraft 3, Thrall, Hoofdpijn, denken, rare les, Karel aan het ijsberen, Schrijven, Opdracht, Schaken, Stappen, Oplichten, Vooruit.
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 1-2.
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
Zelfstandig werken Groepen 3.
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
Met groep 8 op weg naar de brugklas
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
blij,boos,bang,verdrietig.
Leerlingenraad Wat ging er aan vooraf.
Dit is de spreekbeurt van Esmée!
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
13e Grote Rekendag 2015 Doe jullie handen maar omlaag.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
Madagaskar is een eiland in de Indische Oceaan, 430 km van Mozambique. Zo’n 2000 jaar geleden zetten de eerste bewoners ‘voet aan wal’ op dit eiland.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Solliciteren: wat wil ik?
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Methodiek: Plancyclus
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Ouderraad 7 december.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Kiezen voor keuzedelen
Welkom!! Namens de Ouderraad. Wat is een ouderraad? We zijn een groep enthousiaste ouders die graag iets extra betekenen voor de school en de kinderen.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Muziek maken doe je Zelf! Samenwerking Tegelse Basisscholen en Harmonie Sempre Avanti.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Energiebewuste huurders: Hoe doe je dat? Communicatie en participatie rond energiebesparing en gedrag door woningbouwcorporaties.
Inzicht in ZIEN!. Wat kun je verwachten? ZIEN!-dimensies De scores en normering Relaties tussen de vaardigheden Overzichten Informatief.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Kansverdelingen Kansverdelingen Inleiding In deze presentatie gaan we kijken naar hoe kansen zijn verdeeld. We gaan in op verschillende.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Passend onderwijs.
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Voorstelling Spel Kwaliteit Troef
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
Pythagobord.
Transcript van de presentatie:

JE HOORT ERBIJ! Een spel ter bevordering van de integratie en acceptatie van leerlingen met autisme in het basis- en voortgezetonderwijs

Een uitgave van het Landelijk Netwerk Autisme (LNA) en het Steunpunt Autisme noord Nederland van de Koninklijke Effatha Guyot Groep Bewerking : Sylvia Hasper en Désirée Nobels Illustraties : Auticomics Gebaseerd op: Het ‘Kommerbijspel’ dat in 2004 is ontwikkeld door het G.On.-team BuS.O. Sint-Gregorius, Gentbrugge, België

Het LNA en het Steunpunt Autisme REC Noord Nederland cluster 2 nodigen je uit om eventueel in de toekomst de informatie zelf verder uit te breiden of aan te passen voor andere stoornissen en handicaps. Om dit mogelijk te maken is een Cd-rom met de spelinformatie en de formats van de spelkaarten opgenomen. Op de Cd-rom is het spel ook uitgewerkt voor dove en slechthorende leerlingen.

De doelgroep Leerlingen van groep 7/8 van de basisschool Leerlingen in het 1e jaar van het voortgezetonderwijs Tijdens of na het volgen van de cursus ‘autisme in de klas’ In het schoolteam tijdens een studiebijeenkomst of thematische team vergadering Ons advies is om het spel te laten volgen op een klassenvoorlichting. Bijvoorbeeld ‘Zo is er maar één’ van Johan v.d. Hart en Wilfred Wouters van de Koninklijke Auris groep. Ook kan eerst de dvd ‘Ivo een jongen met Asperger in het VO’ worden gepresenteerd.

Doelstellingen Bevorderen van de acceptatie en/of integratie van de leerling met autisme in het basisonderwijs en voortgezetonderwijs. Informatie verstrekken over een bepaalde handicap of stoornis. In dit specifieke geval: informatie verstrekken over leerlingen met autisme. Bijkomende doelstellingen: Kennis maken met autisme spectrum stoornissen (ASS) Kennis maken met de eigenheid van leerlingen met een ASS Bewustwording van anders zijn Kunnen discussiëren over de aangeboden onderwerpen Leren rekening te houden met de leerling met een ASS Handreikingen aanbieden om een leerling met een ASS te helpen

Spelers Je hoort erbij’ kan worden gespeeld met een groep van minimaal vijf en maximaal tien spelers. Een spelleider (leerkracht of begeleider) houdt de handleiding met de antwoorden bij de hand en bewaakt het groepsproces.

De inhoud van het spel Een doos met spelopdrachten rond de integratie van leerlingen met autisme + dobbelsteen. Een handleiding met alle vragen/opdrachten en de antwoorden op de kennis- en multiple choice vragen. Bepaalde onderwerpen worden in de handleiding nader toegelicht. Een Cd-rom met de digitale formats en bestanden van de spelopdrachten voor de doelgroepen autisme en dove en slechthorende kinderen en de handleiding.

De duur van het spel Tijdens één lesuur Over meerdere lesuren of dagen verspreid afhankelijke van het aantal doelgroepen

Beginsituatie spelleider Het is belangrijk dat diegene die het spel begeleidt zelf voldoende kennis heeft van ASS, zodat er altijd extra toelichting kan worden gegeven indien nodig.

Spelregels In een kring aan een tafel Kaartjes op kleur op stapeltjes Gooien met de kleuren dobbelsteen Beantwoordt de vraag die correspondeert met de kleur van de dobbelsteen. Als je wit gooit mag je zelf een categorie kiezen In dit spel vallen geen punten te behalen

De vragen De vijf categorieën vragen/opdrachten en hun kleuren zijn: Kennisvragen - Oranje Doe-opdrachten - Geel Stellingen - Groen Multiple choice-vragen - Rood Situaties - Blauw

Belangrijk om te weten De spelleider heeft de handleiding bij de hand met alle antwoorden en achtergrond informatie Multiple choice (rode kaartjes): De spelleider heeft de antwoorden op papier Discussiepunten (groene kaartjes): de leerlingen zijn er mee eens of niet, maar moeten telkens een gemotiveerd antwoord geven. Doe-opdrachten (gele kaartjes): sommige opdrachten worden alleen uitgevoerd door de leerling die de dobbelsteen geworpen heeft, andere opdrachten worden door de hele groep uitgevoerd. Kennisvragen (oranje kaartjes): De spelleider heeft de antwoorden op papier. Situaties (blauwe kaartjes): hier geven de leerlingen eigen antwoorden.

Evaluatie Twee manieren om te evalueren De discussiestoel Mogelijke verwerkingsvragen/stellingen: Wat hebben we geleerd? Wie wil iets vertellen over het spel? Wat deed je het liefst tijdens het spel? Waarom? Ik kijk nu anders naar een leerling met autisme. Leg uit waarom. Flappen evaluatie Hoe sta je nu tegenover autisme in het algemeen? Zal je houding veranderen ten opzichte van een leerling met een stoornis of handicap in je klas? Hoe? Wat leerde je uit deze activiteit? Welke info die je nu kreeg, zou iedereen hier op school moeten krijgen? Wat betekent autisme nu voor jullie? Waarom? Welke extra inspanningen gaan jullie nu doen om beter contact te krijgen met de leerling met autisme die in de klas zit?

Veel succes met het spel!!