Voorstelling leerplan godsdienst kleuter- lager en buitengewoononderwijs enkele klemtonen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerplan RKG - OV1 concretisering.
Advertisements

voor Leonardo Colleges
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Mediërend leren op bs. Theresia
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Geestelijke Verzorging voor mensen met een verstandelijke beperking
Formele evaluatie in het vak godsdienst.
Pastoraal op school.
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Levensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenwerking.
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Voorstelling 6de leerjaar
Echt of nep?.
Voorstellen. Wat is Leven-s-beschouwing (LB)?
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
INTERVENTIES IN GROEPEN
1zorg-route.
Omtrent jurisdisch statuut van het godsdienstonderwijs.
Pasen in de kleuterklas
Ethiek.
terreinen en doelen voor het vak Mechelen, 25/11/2014
Jij, God en je kind.
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
Gera van der Woude – beleidsadviseur cluster care 28 januari 2011
Aanvaarding en tolerantie
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Godsdienstpedagogiek ICBO. Het doel Doel van onderwijs: ontwikkeling  Tussen aanpassing en zelfontplooiing  In de goede richting: groei Doel van levensbeschouwelijk.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
LEVENSBESCHOUWELIJKE VAKKEN IN HET OFFICIEEL ONDERWIJS INFORMATIEBROCHURE.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
M-decreet Een korte toelichting.
Partiële participatie: een nieuw perspectief voor het vak godsdienst en de katholieke dialoogschool? door F RANS H ITCHINSON, Ere-inspecteur-adviseur Rooms-katholieke.
De Post- Kritische Geloofsschaal Cognitieve geloofsstijlen - Diagram preferentiële religieuze attitude op theologische gronden.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Een baan, groei in hun gemeente, kinderen vertellen wie Jezus is: dat zijn de dromen van jonge christenen wereldwijd. Het is Biddag! Bid je mee? Voor.
Dozen als werkvorm in de godsdienstles PAG BuBaO bisdom Hasselt
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Het loopbaangesprek.
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Het catechumenaat Geestig, 7 oktober 2017.
Efeziërs (3) WELKOM 1.
Sterzingen.
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
het katholiek basisonderwijs
Huwelijksformulier Beamteam aanwijzingen: GK2017
Ik geloof in God, de bron van alle leven
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
geloofsgesprek Waarom het ‘geloofsgesprek’ op de agenda van de Ring?
Heb jij ballen voor scrummen?
Transcript van de presentatie:

Voorstelling leerplan godsdienst kleuter- lager en buitengewoononderwijs enkele klemtonen

Elementen van visie In juli 1996 als basis voor leerplannen door de bisschoppen aanvaard De context: een geseculariseerde en gepluraliseerde samenleving, globalisering,levensbeschouwelijke verscheidenheid Binnen deze context groeien kinderen op…

Vraagt om een dynamische visie op het vak RK godsienst Identiteitsopbouw van kinderen verdiepen In communicatie met de kinderen (en kinderen onderling) Verschillende integratie en impact : van kennismaken tot gelovend (mee)beleven

Een schoolvak In alle netten (behalve werkplan godsdienst voor kleuteronderwijs) ‘Leren’ : veel meer dan kennis opdoen. Leerlingen begeleiden om te groeien in kennis, vaardigehden en attitudes

Doel van het vak RKG In de basisschool: kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen identiteit Kinderen helpen om zelf te groeien naar een eigen en verantwoorde beslissing inzake geloven en leven. Gedegen kennismaking met het christendom om te kunnen dieper nadenken over de eigenheid en de originaliteit van het christelijk geloof Communicatieve vaardigheden ivm levensbeschouwing

Inhoud van het vak Alledaagse ervaringen Geloofservaringen in bijbelverhalen en in levensverhalen van christenen vandaag Jezus Christus leren kennen,God op het spoor komen, leren wat voor christenen de kracht van de Geest betekent Gestalte geven aan het evangelie in de kerk, in gebed, liturgie en sacramenten Gesprek met andere godsdiensten en levensbeschouwingen (leren aan en van elkaar)

In een communicatieproces Vanuit de maatschappelijke nood om op te voeden tot volwassenen die met pluraliteit kunnen omgaan. Wisselwerking leerlingen, leerkracht en leerinhoud (woord-woord-Woord) Vraagt om een sfeer van vertrouwen en veiligheid

Levensbeschouwelijke en religieuze groei Binnen de identiteitsgroei 4 belangrijke componenten: A: fundamtele bestaansconditie: basisvertrouwen - mogelijkheden en beperkingen B: verbondenheid met zichzelf, anderen, gemeenschappen, natuur en cultuur C: groeien in gevoeligheid voor goed en kwaad D: openkomen voor symboliek: geloofstaal, rituelen, vieringen

Hoe levensbeschouwelijke en religieuze groei bevorderen? In de kleuterschool: per belangstellingscentra werken aan één of meerdere componenten; het godsdienstaanbod zoveel mogelijk integreren In buitengewoon onderwijs: een project uitwerken door aan één of meerdere componenten te werken In lager onderwijs: in elke cyclus komt elke component minstens één maal aan bod. Door de uitwerking van het onderwerp levens-beschouwelijke groei van kinderen stimuleren

Keuze van de onderwerpen vanuit identiteitsopbouw van kinderen én met kansen tot zin-geving van eigen ervaringen. om christelijk geloven en symboliek te verkennen (D-component)

Elk onderwerp is uitgewerkt met 3 of 4 doelen met telkens Kern en Uitbreiding Je kan systematisch 1 doel vinden rond ervaringen en belevingen van kinderen 1 doel rond verscheidenheid in samenleving, religies e.d. 1 doel rond christelijk geloven

Flexibel te gebruiken Gespreid over 2 jaar 10 onderwerpen, zelf in een schooljaar te plaatsen Integratiekansen met lessen kerkelijk jaar Integratiekansen met lessen Wero en muzische vakken verhalencyclus

Flexibel te gebruiken Binnen elk onderwerp kan de leerkracht de volgorde van de doelen zélf bepalen Vanuit de handboeken moet de vertaling naar DEZE kinderen nog gemaakt worden maw nog meer vanuit en met de kinderen werken door het leerproces bewuster te kiezen

Welk leerproces bevordert levensbeschouwelijke groei ? Wat komt de klas binnen ? Het kind in zijn wereld Christelijke visie op levensbeschouwelijk en religieus groeien Het kind in zijn levensbeschouwelijke en religieuze groei Communicatie tussen de kinderen, inhoud, leerkracht, bijbel,…

Fasen in het leerproces Fase 1: verkennen en aanknopingspunten zoeken (assimilatie) Fase 2: verdiepen en confronteren (accommodatie) Fase 3: verwerken en integreren - verwerken - verankeren - integreren (groep) en individueel oriënteren

Doel van dit leerproces …gericht op levensbeschouwelijke en religieuze groei: identiteit groepsvorming handelingsbekwaamheid

Didactiek De visie op levensbeschouwelijke groei en leerproces vragen om communicatieve werkvormen. Kinderen kansen geven om op een actieve manier aan hun eigen identiteitsgroei én levensbeschouwelijke groei te werken.

Didactiek Kinderen ernstig nemen met hun vragen bijvoorbeeld vragen van 5-6 jarigen ivm dood en leven na de dood. Uiteraard telkens op hun niveau behandelen. De vraag teruggeven ‘Wat denk je zelf’? Een gelovig antwoord geven en durven doorvragen. Gericht op een symbolisch omgaan met geloofstaal.

Cognitieve geloofsstijlen (post-kritische geloofsschaal) Letterlijk Letterlijk geloof Externe kritiek Objectivisme Geloof Ongeloof Post-kritisch geloof Relativisme Tweede naiviteit Subjectivisme Symbolisch

Leerkrachtstijl De leerkracht als begeleider van dit leerproces Nood aan een ontmoetende leerkrachtstijl Kunnen omgaan met levensbeschouwelijke verscheidenheid Verdieping nastreven (durven doorvragen) Professionaliteit Authenticiteit gevraagd….

Gelovige leerkracht Dimensies van godsdienstigheid: 1. Kennisdimensie: inhoud kennen 2. Affectieve dimensie : persoonlijk betrokken 3. Ethische of morele dimensie 4. Symbolische dimensie: rituele of liturgische dimensie van een godsdienst 5. Groepsdimensie of structurele dimensie