Inkoop als schakel in de voortbrengingsketen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Inkoop, ontwikkeling en kwaliteitszorg
Management, financial en cost accounting NEFEB Bijeenkomst 17 juni 2009.
Meeting Inkoop mei 2003.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Renco Bakker BPMConsult
5. Het inkoopmanagementproces
Marketing voor verkeerskunde
Customer service en planvorming
4 P´s en 3 R-en MK01.
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
Business Marketing Sabine Vermuyten
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Management en logistiek
Facility management en inkoop
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
H8: Distributie.
H3: Koopgedrag van organisaties
H7: Productmanagement.
Logistiek management: begrippen en principes
Wat is Customer Relationship Management?
Business Marketing Management
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Hoofdstuk 5 Relatie ao/ic (biv) en logistiek
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
© de vries business consultancy, 2008
3. Koopgedrag van particulieren en bedrijven
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Nike Supply Chain Management
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Presentatie titel Logistiek 1 Inkoop Rotterdam, 00 januari
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Supply Chain Management
Les: Inkoop & Productmanag ement Keuzevak Marketing Groen Ondernemen Coen van Wetering NazorgSpecificerenSelecterenContracterenBestellenBewaken.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Internationaal ondernemen Hoofdstuk 4 Management & Organisatie in een internationale omgeving (Strategisch Management) Wat is er nodig: om het internationalisatie.
Internationale marketing
Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN
3.1 PRODUCTIE.
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
13 oktober Hoofdstuk 2 Meer over logistiek en groothandel Teamleiders.
Internationale marketing
Goederenstroombeheersing
Les 1: Brainstorm en kennismaken
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Vakman ondernemer – Commercieel plan
Checklist for Savings & Added Value
Hoofdstuk 5 Strategieën voor leveringen en
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Hoofdstuk 5 Strategieën voor leveringen en
Transcript van de presentatie:

Inkoop als schakel in de voortbrengingsketen Analyse HOOFDSTUK 1 Inkoop als schakel in de voortbrengingsketen Hoofdstuk 1

Programma Inleiding Plaats van de inkoopfunctie in de waardeketen Definiëring en begripsafbakening Het belang van de inkoopfunctie Inkoopgoederenclassificatie Nieuwe ontwikkelingen in inkoop Conclusies Hoofdstuk 1

Inleiding Steeds meer bedrijven richten zich op hun kernactiviteiten Duurzaam, onderscheidend concurrentievoordeel Steeds groter deel productkosten gerelateerd aan ingekochte materialen en diensten Rol van inkoop neemt daarmee toe Wat is nu de rol en betekenis van de inkoopfunctie in ondernemingen? Hoofdstuk 1

Veranderingen in het bedrijfsleven De mondialisering van de handel Oorzaken: Deregulering in veel bedrijfstakken Interculturele homogeniteit en daaruit volgend de homogenisering van klantenbehoeften De vorming van handelsblokken (NAFTA, GATT, EEC) Verbeterde transportmogelijkheden Moderne informatie- en communicatietechnologie Hoofdstuk 1

Veranderingen in het bedrijfsleven De informatiemaatschappij Meer economische waarde door informatie te genereren, te gebruiken en te verkopen (klantenkaarten, on-line transacties via het Web) Moderne verkoop- en productiesystemen, die klantordergestuurde productie mogelijk maken Xerox: ‘Pay On Production’ (alleen betalen voor componenten op basis van wat er in de productie werkelijk is verbruikt) Albert Heijn: ‘ Vandaag voor Morgen’…alleen betalen voor produkten die vandaag verkocht zijn Verandering consumentenpatronen Klanten eisen steeds vaker koopgemak, aftersalesservice, betrouwbaarheid, uniekheid, kwaliteit, enz. De klanten zijn de baas; zij vertellen de producent wat ze willen, wanneer, hoe en wat zij ervoor willen betalen Dit leidt ertoe dat innovatie en service constant onderwerp van gesprek zijn Hoofdstuk 1

Invloed op strategieën en structuren Waardeketenmanagement Elke organisatie moet in principe worden gezien als een verzameling van kern- en ondersteunende waardeactiviteiten die worden uitgevoerd om producten die waardevol zijn voor klanten (Porter) te ontwikkelen, te produceren, op de markt te brengen, af te leveren en in stand te houden. Concurrentievoordeel hangt in de eerste plaats af van de vaardigheid om de organisatie op de juiste plaats in de waardeketen te positioneren ten aanzien van haar: Klanten Concurrenten Leveranciers Organisaties moeten zich richten op hun kernactiviteiten. Niet kernactiviteiten worden uitbesteed. Daardoor worden bedrijven steeds inkoopgevoeliger. Hoofdstuk 1

Invloed op strategieën en structuren Procesoriëntatie Van een functionele organisatie naar een procesorganisatie Proces betekent in dit geval: die activiteiten die waarde creëren voor een klant Procesmanagement heeft betrekking op het integreren van interne zowel als externe processen Uitbesteden en het ontwikkelen van leveranciersnetwerken van wereldklasse Specialistische leveranciers kunnen de uitbestede activiteiten vaak goedkoper uitvoeren dan de klant zelf en er een hogere waarde aan toevoegen Waar het om gaat is dan de allerbeste leveranciers op wereldschaal te vinden (‘World Class Suppliers’) Hoofdstuk 1

Plaats van de inkoopfunctie in de waardeketen Uitgangspunt is de waardeketen (Porter, 1985) Waarde, marge Primaire activiteiten (5 typen) Ondersteunende activiteiten (4 typen) Totale waarde moet groter zijn dan kosten Porter ziet inkoop als ondersteunende activiteit Hoofdstuk 1

De rol van inkoop Aangestuurd door primaire en ondersteunende processen Projectmatige en routinematige aanschaffingen en diensten Dit heeft gevolgen voor inrichting en verankering van inkoop Onderscheid in activiteiten: Directe inkoop Indirecte inkoop Aspect Inkoopfunctie primaire activiteiten Inkoopfunctie ondersteunende activiteiten Assortiment Aantal leveranciers Omzet Aantal orders Gemiddeld orderbedrag Beheersbaarheid DMU Beperkt - groot Beperkt, te overzien Heel groot - aanzienlijk Aanzienlijk Hoog Afhankelijk van productieplanning Engineering-, productiespecialisten zijn dominant Zeer groot Beperkt Gering Beperkt, vaak werken met schattingen Gefragmenteerd, hangt af van product of service Hoofdstuk 1

Definiëring en begripsafbakening Inkoop: Zorg dragen voor beschikbaarheid van grondstoffen, hulpstoffen, componenten an andere goederen en diensten Beschikbaarheidsaspect Commercieel aspect Bestellen: Rechtstreeks uit catalogus plaatsen van een opdracht tot levering onder acceptatie van prijs en overige voorwaarden Kopen: Op basis van specificatie, aanvragen van offertes van verschillende leveranciers, onderhandelen over condities Purchasing: Specificeren, selecteren, contracteren, onderhandelen, bestellen en bewaken. (Functionele) specificaties centraal in discussies Procurement: Bevat ook materiaalbehoeftenplanning, voorraadbeheer, inklaren, transportdocumenten, transport en magazijnbeheer. Inkopen op basis van Total Cost of Ownership Hoofdstuk 1

Defeniëring en begripsafbakening Sourcing: Marktonderzoek naar leveringsbronnen, continuïteit van levering, zoeken naar alternatieve bronnen, selectie van beste leverancier wereldwijd, updaten van inkoopmarktkennis Supply Chain Management/Keten management Optimaliseren van activiteiten tussen partners in dezelfde voortbrengingsketen gericht op behoeften van eindconsument Value chain management Creëren van maximale waarde voor de eindafnemer Hoofdstuk 1

Definiëring en begripsafbakening Hoofdstuk 1

Het belang van de inkoopfunctie Hoofdstuk 1

DuPont analyse Effect van inkoop-besparingen op rendement Reduceren inkoop-uitgaven verhoogt marge Omloopsnelheid werkzaam vermogen verbeteren Verminderen werkzaam vermogen Inzichtelijk maken van inkoopuitgaven vormt groot probleem

Inkoopgoederenclassificatie Grondstoffen; goederen die nog geen of minimale transformatie hebben ondergaan en die als basismateriaal dienen voor een productieproces. Hulpstoffen; goederen die niet fysiek in het eindproduct worden opgenomen. Halffabrikaten; producten die al één of meer bewerkingen hebben ondergaan en die in een later stadium nog verder zullen worden bewerkt. Componenten; geproduceerde goederen die geen fysieke verandering meer ondergaan, maar door samenvoeging met andere componenten worden opgenomen in een systeem, waarmee een functionele relatie bestaat. Hoofdstuk 1

Inkoopgoederenclassificatie Gereed product; alle producten die worden ingekocht om, na verwaarloosbare toegevoegde waarde, te worden verkocht al of niet tezamen met andere gerede en/of zelf gefabriceerde goederen. Investeringsgoederen of kapitaalgoederen; goederen die niet onmiddellijk worden afgeboekt, maar waarvan de boekwaarde over langere tijd wordt afgeschreven. Indirecte goederen of verbruiksgoederen (MRO goederen); goederen die noodzakelijk zijn voor het functioneren van de organisatie in het algemeen en voor herstel en onderhoud in het bijzonder. Diensten; arbeidsintensieve, niet-stoffelijke activiteiten uitgevoerd op contractbasis door derden. Hoofdstuk 1

Trends en ontwikkelingen in inkoop Coördinatie van inkoopbehoeften Ook voor computers, kapitaalgoederen, diensten Uitbesteding, global sourcing en offshoring Internationalisering, risico’s nemen toe Integratie inkoop in supply chain management Inkoopsystemen, planningssystemen Integratie inkoop en leveranciers in productontwikkeling Vroegtijdig betrekken van inkoop en leveranciers Total Quality Control en Just-in-time productie Kwaliteitsprogramma’s gebaseerd op zero defects Reciprociteitsafspraken Inkopen bij klanten aan wie de onderneming verkoopt Duurzaam inkopen Bijdrage aan ‘People, Planet, Profit’ Hoofdstuk 1

Conclusies Het werkterrein van de inkoopfunctie strekt zich uit van de inkoopmarkt tot binnen de bedrijfspoort. De inkoopfunctie is een heel belangrijke schakel in de voortbrengingsketen van organisaties. De inkoopfunctie richt zich op het verwerven van alle goederen die nodig zijn voor de bedrijfsuitoefening, de bedrijfsvoering en het bedrijfsonderhoud. Er moet onderscheid worden gemaakt tussen de inkoopfunctie en de inkoopafdeling. Inkoopmanagement is de activiteit gericht op systematisering van het inkoopproces en het gericht verbeteren van dit proces door gericht sturing te geven aan leveranciersrelaties. De inkoopfunctie verandert continu. Hoofdstuk 1