Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Energie uit het heelal”
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Praten met kinderen over de wereld !
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
Evaluatie van mentorprojecten
Leer de namen van de noten 1
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Op zoek naar de ware This material is freely provided to help you build your own Power Point presentation to meet the needs of your group. 1 Based on eBook:
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Kringloop Organisatie Tynaarlo een jonge maatschappelijke organisatie ontstaan door de belangstelling van inwoners van de gemeente Tynaarlo. 112 januari.
Discipelschap.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom 1.
Welkom in de samenkomst
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Klaar met school en dan…? Kansen op de arbeidsmarkt en hoe pak je die? Jos Sanders, TNO.
4 De kracht van de Geest.
Naar het Jaareinde toe
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Leer de namen van de noten 2
Persoonlijk worden.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Workshop contentstrategie
Suïcide Dagelijks sterven in Vlaanderen drie mensen door zelfdoding Minstens éénmaal per week pleegt een leerling zelfmoord.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
HEER, U bent mijn lamp en mijn luchter,
Van de GENADE vervallen.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
1 Bedrijven zouden geen gegevensbanken mogen aanleggen.
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Wat willen we vandaag doen?
Handelingsgericht werken
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Watervogels herkennen
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Even voorstellen : Groep 3b
Groep Colruyt en ‘participatie’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Diepteanalyse tbv typologieën van samenwerkingsverbanden
Wanneer gij dan bijeenkomt, is dat niet het eten van de maaltijd des Heren... 1Korinthe
De Waerden op Texel.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
TOOL – team afspraken IN TEAM AUTHENTIEK ZIJN IN ONZE WAARDEN
Transcript van de presentatie:

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!

Hoe blijven onze leerkrachten .... ? 2

gepassioneerd ze zijn verdraaid zot van onderwijs niet zot gedraaid van onderwijs 3

getalenteerd ze zijn innovatieve onderwijs-ontwikkelaars geen instructeurs die voor hen 'voorbedacht' onderwijs serveren 4

professioneel ze besteden hun tijd voor het overgrote deel aan hun kernopdracht en niet aan bureaucratische bepamper-assen 5

ondernemend ze zijn IBALO 's (ik ben altijd aan het leren en ondernemen) geen SNIMF 's (staat niet in mijn functiebeschrijving 6

teamspelers met hun collega's werken ze samen rond een groep van cursisten of leerlingen geen geïsoleerde vakleerkrachten of solo slims die voor de klas hun nummertje opvoeren 7

teamspelers onze school is gebouwd zoals een zeester en niet zoals een spinnenkop 8

HET IS NIET MOEILIJK OM WILDE EENDEN TAM TE KRIJGEN, MAAR EENS TAM IS HET MOEILIJK OM ZE WEER WILD TE KRIJGEN 9

HOE KRIJGEN Wij DIT GEORGANISEERD? 10

Visiegedreven organiseren wordt mijn school even visiegedreven als Greenpeace, Amnesty International, Artsen zonder grenzen, ... de Colruyt? de leraren streven dezelfde dingen na als wat de school ambieert onze school heeft zijn eigen identiteit en onderscheidt zich van de anderen Welke waarden typeren ons en noodzaken ons tot discipline? wat willen we bereikt zien? Waarom? Voor wie? 11

Teams zijn de bouwstenen van de organisatie Vanuit de visie over onze kernopdracht is het duidelijk wie met wie werkt om samen wat te doen 12

Teams zijn de bouwstenen en ze kennen een sterke onafhankelijkheid in het team zijn de medewerkers sterk afhankelijk 13

In de teams zijn de medewerkers samen verantwoordelijk het team is onafhankelijk en heeft gestructureerde vrijheid om het onderwijsproces in goede banen te leiden wat de kwaliteit van ons werk sterk beïnvloedt kunnen wij zelf beslissen 14

In de teams blijven de medewerkers competent leerkrachten leren van en met elkaar leerkrachten zijn samen competent 15

Er is heel veel horizontale en weinig verticale afstemming de teams zorgen ervoor dat ze, vanuit de visie, op elkaar zijn afgestemd aangezien we gepassioneerd zijn van de visie is verticale controle beperkt 16

De cultuur van de school ondersteunt onze werking en maakt ons uniek 17

De leerkrachten zoeken samen naar ondersteunende leersystemen die hen helpen in hun kernopdracht 18

Ambitieus doel het onderwijs slim organiseren .... uit liefde voor het vak vanuit een visie die gedragen wordt door de belanghebbenden transparant om leerkrachten te boeien en jongeren en cursisten te ontplooien en die toelaat een antwoord te geven op de complexe uitdagingen van vandaag en morgen 19

De rondetafelconferentie 14 februari

Doel welke prestatie-eisen kent het onderwijs vanuit het perspectief van de verschillende stakeholders? de conclusies van de RTC zijn een voedingsbron om de visieoefening van iedere school invulling te geven

Doel (2) de RTC leren kennen als een instrument om belanghebbenden te betrekken in de visieontwikkeling van de school