Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding
• Door variatie • Door betrokkenheid • Door hoge activiteitsgraad • Door motivatie • Door continuïteit • Door humor (gepaste)
Variatie Bereid uw trainingen grondig voor ! Zorg voor voldoende variatie in –O–Opwarmingsoefeningen –T–Tussenvormen –S–Spelvorm naar doel of niet Eentonigheid gaat vervelen en creëert vervelende kinderen !
Betrokkenheid • Betrek de spelers bij probleemstellingen. Laat de spelers naar oplossingen zoeken. • Creëer betrokkenheid bij de ouders, door ze bv. te laten helpen bij het organiseren van externe activiteiten. (niet door ze de opstelling van de ploeg te laten regelen)
Hoge activiteitsgraad • Zorg ervoor dat de spelers niet stilstaan, daardoor bekom je aandacht. • Wees creatief als er meer of minder spelers aanwezig zijn dan gepland. • Neem actief deel aan de training, door oefeningen voor te doen, … Dit wil niet zeggen dat je in concurrentie moet treden met de spelers, sta hier boven.
Motivatie • Door positieve feedback (soms gaan we voorbij aan de dingen die de spelers goed doen en staren we ons blind op de dingen die verkeerd lopen) Dit wil niet zeggen dat je de spelers moet bepamperen, maar geef regelmatig een schouderklopje. • Leg je eisen niet te hoog, pas ze aan aan de leeftijd.
• Je hebt een voorbeeld functie, leef de regels zelf voor ! • Wees consequent in wat je zegt en wat je doet. (geen favoritisme) • Zijn er problemen met een speler, isoleer het probleem (zonder dat je hem/haar wegzendt)
• Wees niet koppig / haatdragend toon geen rancune, maar wees af en toe een vriend. • Sportiviteit begint bij de trainer ! De algemene gedragsregels vind je in het jeugdplan.
• Bereid jouw trainingen en wedstrijden goed voor. • Gebruik de juiste voetbaltaal. • Zorg voor continuïteit in de trainingen, in de ploeg (als je vervangingen doet). • Gebruik de techniek van het FREEZEN !!
• Hou gezag over de ploeg (zonder autoritair te zijn ), hou de bovenhand. • Herhaal, zonder te vervelen. Verschillende technieken kan je in meerdere oefeningen laten terugkomen.
• Probeer je in te leven in de denkwereld van de speler (leeftijd) EN in het niveau van de speler. Leg de lat niet te hoog • Verzorg een goede communicatie met : - ouders - afgevaardigde - ouders - spelers - collega’s (incl. het bestuur, terreinverzorgers, kantinepersoneel)
• Wees zelf begeesterd in wat je doet, dat straal je dan ook uit. • Laat ruimte voor de creativiteit van de spelers. • Creëer ontspanningsmomenten - tijdens de training - buiten de training externe activiteiten
• Laat zien dat je mens bent. • Vergeet de rol van de afgevaardigde niet : soms zijn zij het aanspreekpunt van ouders of spelers.
• Naar ouders : – Hou rekening met de dynamische driehoek; als er thuis problemen zijn, of op school, dan straalt zich dit af op de training of wedstrijd. Durf dit bespreekbaar te maken, informeer eens bij de ouders,… – Maak duidelijke afspraken in het begin van het seizoen.
• Naar afgevaardigde : – Gebruik hem/haar niet alleen als zwarte piet. – Maak ruimte voor inspraak bij bv het organiseren van extra activiteiten buiten het seizoen. (de opstelling van de ploeg gebeurd echter door de trainer) – Geef hem/haar waardering.
• Naar de speler : – Wees duidelijk, laat geen ruimte voor interpretatie. – Ga geen discussie aan met spelers (zeker niet in groep) – Zet de lijn uit in het begin van het seizoen.
• Naar collega’s : – Durf spelers vragen als je er te weinig hebt. – Maak onderling afspraken over eventuele uitwisseling van spelers. – Steun elkaar. – Durf te adviseren als bv het niveau van de speler wat lager is om naar de gemengde ploeg te gaan of dat ze op tijd in bed moeten liggen, …
• Met jezelf : – Durf jezelf in vraag te stellen om zo zelf tot een hoger niveau te komen.
Met dank aan Dany