Team: EMA | buddy: 14.09.2012.  landschappelijke setting  visiemogelijkheden  persoonlijke fascinatie  vervoersproblematiek  identiteit van de dorpen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Advertisements

Levensbeschouwelijke identiteit van samenwerkingsscholen.
Groei van hof ter weide Informatie geven Vragen beantwoorden
Kulturhus Oudehaske Presentatie voor bewoners (participanten) in Oudehaske Ontleend aan rapport “Projectbureau Kulturhus d.d. 20 januari 2006” Stuurgroep:
De Drie Ballonnen Opvang van 0 – 12 jaar
Siem de Jong Funsports Leerplan Bsc 6 ‘Initieel Ontwerp’ Door: Robert Schneider.
Netwerken. Wat is een netwerk? Je spreekt van een netwerk van zodra twee of meer computers met elkaar verbonden zijn. Je kan thuis een klein netwerkje.
Op reis naar een privé vakantie-eiland. Recron ongerust Bungalowverhuursector staat komende jaren voor grote uitdagingen Sector.
Informatieavond.
Rijnwoude Kernberaad 2008 Koudekerk aan den Rijn Peter Bakker 30 september 2008.
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Dorpen Vroeger Nu Later
Veranderingen in de zorg
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Op de foto – reportage van mijn buurt
BAARLO februari 2006 Baarlo ligt in Nederlands Limburg; ten zuidwesten van Venlo en vlakbij de Duitse grens. De steden Eindhoven en Maastricht.
Nationale Conferentie Kleine Scholen  De Weebosch - Bergeijk 14 december 2013.
passend onderwijs en zorgplicht
Een Prachtkans voor Sint Pancras
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Een gezamenlijke uitdaging!
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Streven naar meer levensecht leren in de brede school Uitwisselingsdag Proefprojecten Brede School Vlaanderen en Brussel, 4 oktober 2007 Drs. Marja Valkestijn.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Praktische Opdracht CKV
(1) het gebouw, de ruimte of de locatie die nodig is om
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
KAREL DOORMANPLEIN.
Voorontwerpbestemmingsplan “Stationskwartier” Welkom op deze informatieavond Woensdag 11 september 2013.
Onze scholen in de toekomst
IKC Doetinchem Noord en Overstegen
Zwembadcomplex De Bosselaar naar een hoger niveau
Welkom bij Woonzorg De Berkenhof Kerkenveld en Ansen.
Leerplan Centrum Den Hoorn Eindwerkstuk RE&H Opsteller: Remko Bentvelsen Mark den Heijer Docent:H. Vande Putte Datum:
Regionale samenwerking Geïntegreerde kindvoorziening Dhr. van Gelder wethouder De Marne Mw. Hartman-Togtema wethouder Loppersum.
MASTERPLAN LEEUWS GEBOUWENPATRIMONIUM. Doel van het plan? Invulling en visie gebouwensites Visie op het hele patrimonium Afweging nut Financieel verantwoord.
Voorzieningen in Ezinge
Verkenning locatie uitbreiding onderwijshuisvesting Nijmegen noord-oost concept afweging locaties.
Rondrit van GOL naar Beter Drunen West. Overzichtskaart rondrit start.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Opvang asielzoekers. Holsbeek (60) ✚ Gaan kinderen naar school? ✚ Nee, gelet op het zeer tijdelijk verblijf in het centrum. ✚ Wel les Nederlands in noodopvangcentrum.
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
SCHOOLTIJDEN op De Kastanjelaar Informatieavond 1 februari 2016.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Oplossingsrichtingen onderwijshuisvesting Reek.. Ontwikkelingen Stichting Maashorst ambieert naast uitbreidingsmogelijkheden van de Vlinder, ook.
1 Gorinchem bouwt aan onderwijs Presentatie strategische keuzes onderwijshuisvesting 2 februari 2010.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Spaans leren met de taalscholen in Barcelona Source: taalscholen-in-barcelona/
: nordinfra Woningbouwlocatie Hulsberg : Verkeerskundige aspecten Themabijeenkomst voor gemeenteraad 12 mei 2009 ing. Nordine Bouchiba, verkeerskundig.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
Bredeschool te Schinnen 16 november sprekers dhr. drs. L.A. Hendriks - projectleider Bredeschool mevr. W.A.C. Adriaans –wethouder onderwijs e.a.
Informatiebijeenkomst ‘Scholentransformatie te Middelstum’ GBS de Klim-Op, CBS Wicher Zitsema, OBS de Wilster & kinderopvang Kids2b 30 maart 2016.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Het Carré Een nieuwe visie op het historisch centrum De Heerenveense School 11 juli 2012.
toekomst basisonderwijs Vriescheloo
ACCOMMODATIEBELEID KERN ZEELAND
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
IKC Doetinchem Noord en Overstegen
Ontwikkelingen Peuterspeelzaal
Locatiestudie brede school kern Zeeland
Discussiegroep Erfgoed(koepel) Hoeksche Waard
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Transcript van de presentatie:

team: EMA | buddy:

 landschappelijke setting  visiemogelijkheden  persoonlijke fascinatie  vervoersproblematiek  identiteit van de dorpen  huisvestingskwaliteit gekozen locatie: LOPPERSUM

traject 3 algemene scenario`s gebied analyse concept CLUSTERSCHOOL ↑↓ RIJDENDE SCHOOLDIGITALE SCHOOL ↑↓ + BESTAANDE SCHOLENOMLIGGENDE VOORZIENINGEN ↑↓ =

MOBIEL  verplaatsbaarheid  Mensen: leerlingen, docenten en personeel gaan naar school  Onderwijs: specifiek programma voor specifieke plek + een rijdende bibliotheek  Huisvesting: Verplaatsbare containers gekoppeld aan bestaande school en/of lokaal bestaande voorzieningen La scuola mobile

CLUSTER  programma`s koppelen  Bestaande school: modules van containers geplugged aan bestaande scholen om een basis programma te accomoderen  Flexibel en adaptief  Bestaande accomodaties/voorzieningen: cluster van containers naast bestaande voorzieningen om specifieke programma`s te accomoderen Resultaat: -IDENTITEIT van het onderwijs (specifiek programma)  sluit aan op en versterkt de IDENTITEIT van het dorp -De relatie met en kennis van kinderen over de omliggende omgeving wordt versterkt

DIGITAAL  onderwijs op maat differentiëren  virtueel: Digitaal onderwijsprogramma  individueel: onderwijsprogramma op maat  verbinden: In verbinding met leerlingen en docenten via intranet-systeem tussen clusters en vanaf thuis  verkleint afstanden en niet altijd reizen

DIGITAAL MOBIEL CLUSTER

# 8 Openbaar / # 552 leerlingen # 1 Gereformeerd vrijgemaakt / # 87 leerlingen # 4 Protestant Christelijk / # 374 leerlingen BESTAANDE SCHOLEN 5Km 10Km0Km Loppersum Middelstum Westeremden Zeerijp Oosterwijtwerd Stedum Garrelsweer Wirdum `t Zandt Zijldijk Garsthuizen Huizinge Westerwijtwerd Eenum Leermens

5Km 10Km0Km BESTAANDE VOORZIENINGEN Loppersum Middelstum Westeremden Zeerijp Oosterwijtwerd Stedum Garrelsweer Wirdum `t Zandt Zijldijk Garsthuizen Huizinge Westerwijtwerd Eenum Leermens BESTAANDE SCHOLEN

5Km 10Km0Km MOGELIJK SCENARIO Loppersum Middelstum Westeremden Zeerijp Oosterwijtwerd Stedum Garrelsweer Wirdum `t Zandt Zijldijk Garsthuizen Huizinge Westerwijtwerd Eenum Leermens BASISPROGRAMMA CULTUURONDERWIJS SPORTONDERWIJS NATUURONDERWIJS GODSDIENSTONDERWIJS

referenties

team: EMA | buddy:

Bestaande scholen GBS prof. Holwerdaschool- MIDDELSTUM Monumentaal pand op eigen eiland vlakbij het hart van Middelstum. Door zijn voormgeving en ligging zijn de mogelijkheden tot herontwikkeling tot een moderne basischool/kindervooziening beperkt OBS De Wilster- MIDDELSTUM Voor de komende tien jaar is een gechikt gebouw maar het blijft te klein om openbaar en christelijk onderwijs samen in onder te brengen. De locatie biedt nog wel ruimte voor herontwikkeling. CBS Wicher Zitsema- MIDDELSTUM Het gebouw is niet best. Achter de school ligt een gymzaal die slecht is. Deze gehele locatie zou ruimte kunnen bieden aan een school die groot genoeg is ook voor alle drie de huidige scholen _______________________________________________________________________________________________________________________________ CBS De Roemte- LOPPERSUM Heeft inmiddels vele uitbreidingen en verbouwingen ondergaan en vult op dit moment de locatie maximaal. Hierdoor is de buitenruimte op dit moment al krap. Ontsluiting en parkeergelegenheid niet optimaal, zeker voor een school met streekfunctie. OBS Prinses- LOPPERSUM Nog vrij gaaf en goed herkenbaar. In 2004 uitgebreid met een gedeelte voor kinderopvang. De kwaliteit van de kinderopvanggedeelte is op dit moment goed. De eerste tien jaar kan het nog prima vooruit _______________________________________________________________________________________________________________________________ OBS De Bongerd- STEDUM Het gebouw is een van de drie vrijwel identieke catalogusscholen die op zich geen bijzondere cultuurhistorische waarde heeft. De staat is matig. CBS De Crangeborg- STEDUM Het is fraai gedetailleerd en ondanks de latere aan- en verbouwing nog goed herkenbaar. Het is zeer de moeite waard dit gebouw te bewaren voor de toekomst. Als locatie voor een kindervoorziening die heel Stedum moet gaan bedienen is het echter ongeschikt. Het gebouw is duidelijk opgezet voor klassikaal onderwijs. _______________________________________________________________________________________________________________________________ Boerderijschool- ZIJDIJK Particuliere school met streekfunctie. Het trekt kinderen tot uit Groningen. Samenhangend met de speciale onderwijsvisie maakt slechts een beperkt aantal kinderen uit het dorp gebruikt van deze school. _______________________________________________________________________________________________________________________________

Bestaande scholen OBS De Zandplaat en CBS De Wegwijzer- `T ZANDT Twee scholen naast elkaar geschieden door een gymzaal. Direct erachter liggen de overige sportvoorzieningen van `t Zandt. Het gebouw van de Wegwijzer is van de twee relatief het best maar niet meer als school in gebruik. Het is vorige zomer precies op haar eeuwfeest gesloten _______________________________________________________________________________________________________________________________ OBS De Wilgenstee- ZEERIJP Op dit moment is al enigszins te klein voor de huidige bezetting. _______________________________________________________________________________________________________________________________ OBS Dieftil- EENUM,LEERMENS,OOSTERWIJTWERD Het is cultuurhistorisch hoog te waarderen. Te klein en excentrisch om zich zinvol te kunnen ontwikkelen voor het oostelijk gebied _______________________________________________________________________________________________________________________________ Ten Post en Winneweer- GARRELSWEER, WIRDUM, WIRDUMERDRAAI CBS De Klimop- GARRELSWEER, WIRDUM, WIRDUMERDRAAI Het gebouw staat oorspronkelijk uit 1957 en heeft nog veel van de oude charme bewaard. Het bezit een aantal prachtige details die zeker de moeite van het bewaren waard zijn. OBS Wirdumerdraai- GARRELSWEER, WIRDUM, WIRDUMERDRAAI Het gebouw is evenals de Dieftil eind jaren `30 ontstaan als reactie op een oproep om tot samenvoeging van scholen te komen. Het is een eigenzinnig ontwerp dat nog in 2000 nog is aangepast aan de modernere onderwijsinzichten. Op dit moment wordt een deel van het pand verhuurd. _______________________________________________________________________________________________________________________________ OBS Abt Emo- WESTEREMDEN Het huidige gebouw voldoet voor de huidige bezetting. Er is relatief veel overcapaciteit in het pand waardoor ventilatieproblemen wat minder urgent zijn. Met een beperkte investering kan dat ook al verbeterd worden en die verdient zich binnen vijf jaar terug. _______________________________________________________________________________________________________________________________ Geen school in GARSTHUIZEN

VOORZIENINGEN GARRELSWEERGARSTHUIZENHUIZINGELEERMENSLOPPERSUMMIDDELSTUMOOSTERWIJTWERDSTEDUM`t ZANDTWESTEREMDENWESTERWIJTWERDWIRDUMZEERIJPZIJDIJK kinder voorzieningen peuterspeelzaal x xx xx speeltuin x x xxx buitenschoolse opvang xx gymzaal x xx x recreatie dorpshuis x xx x xxxxxx ontmoetingscentrum x sport zwembad xx sporthal x tennispark xx x ijsbaan x xxxxx x xx sportvelden xx xx x honden training x paardensport x cultuur | geloof | info bibliotheek xx museum x x gemeentehuis x kerken x x x x x toeristisch informatiepunt (VVV) x x dorp voorzieningen zorg / hulpdiensten x huisarts xx x x x x tandarts xx politiebureau brandweer xx supermarkten x x x postkantoor xx xx bank xxx x x x x xx kapsalon xx x x x hotel xx x xxx x restaurant / cafetaria x x x x x x pizzeria bakkerij xx slagerij x x vishandel x babywinkel xx boekenwinkel x videotheek pomp station Bestaande voorzieningen