Infosessie Sector Hoger Onderwijs Brugge, 14 oktober 2013 Gent, 21 oktober 2013 Bilzen, 22 oktober 2013 Brussel, 24 oktober 2013 Antwerpen, 25 oktober.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Leonardo project : EuroVITO Tsjechië België.
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Van LLP Grundtvig naar Erasmus Onder voorbehoud van officiële goedkeuring door het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie.
KA 1 Credit Mobility Hoger Onderwijs Joy Plokker.
Erasmus for All Sector Hoger Onderwijs Leuven, 23 mei 2013.
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
4. Opleiding Seminarie: de Belgische arbeidsmarkt 6 oktober 2010 Gepresenteerd door Martine Druant Departement Studiën Auteurs:Philippe Delhez Jan De Mulder.
Welkom en introductie Annemarie de Ruiter. Erasmus+ Hoger Onderwijs  Presentatie team NA  Plannen 2014 
1 Lifelong Learning Programme GRUNDTVIG Multilateral project INTEGRA Integratie kit voor Migranten – Basis taalvaardigheden om te kunnen omgaan met financiële.
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
Strategische partnerschappen PO/VO
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
ERASMUS+ in onderwijs en opleiding. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren (+ Youth in Action) :
Programma 09:00uOnthaal 09:30uStrategische partnerschappen: wat? Doelstellingen Budget Activiteiten Financieringsmodel 09:55uStrategische partnerschappen:
Werken aan het beroep van morgen
Erasmus infodagen juni 2004-Oostende ECTS AAN DE UNIVERSITEIT GENT van 1989 tot nu Geneviève Cochez Afdeling Internationale Betrekkingen.
Strategische partnerschappen Erasmus+ Actielijn 2 - Samenwerking voor innovatie en goede praktijken Versie november 2013.
Beurzen voor personeel Training Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Beurzen voor personeel Lesopdrachten Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Voorlichtingsbijeenkomst Erasmus+ International Office, 5 september 2013.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Erasmus for All Het nieuwe EU-programma voor onderwijs en jeugd Judith Dayus-Brouwer – Europees Platform Peter van Deursen – CINOP Internationaal.
ERASMUS+. GRUNDTVIG ERASMUS + ERASMUS+ : ‘Adult Learning’ Formeel & non-formeel & informeel leren Een Leven Lang Leren.
Comenius monitoring dagen oktober, Alden Biesen 6 november, Brugge.
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
Comenius monitoring dagen 8/10/2008, Alden Biesen 13/11/2008, Brugge.
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
1 Mobiliteit duurzaam maken GRENSVERLEGGERS 2012 professionalisering door internationale mobiliteit. Onderwijsinspectie.
INTERNATIONALISERING VAN A TOT Z Gent, 24 april 2009.
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
De bijdrage van de eerste lijn aan kwaliteit en betaalbaarheid van gezondheidszorgsystemen de resultaten van een Europees onderzoek Dr. Dionne Sofia Kringos.
Knowledge Alliances & Sector Skills Alliances
KA2 Sectoroverstijgende samenwerking
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
Pressure Line voert nationale en internationale projecten uit op het gebied van ontwerp, communicatie, promotie en educatie.
Pressure Line is een bureau voor visuele en creatieve communicatie. Onze specialisatie is grafisch ontwerp, maar ook voor opdrachten op het gebied van.
Youth Guarantee Youth Guarantee? 2 Wat is het? Hoe wordt het in België aangepakt? (Synerjob) Hoe wordt het in Vlaanderen aangepakt?
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
BEURZENPROGRAMMA’S VOOR HBO5. BEURZENPROGRAMMA’S Generieke beurzen Specifieke beurzen: - Transition Fellowship Programme.
Infosessie HBO5 Brussel, Ellipsgebouw 26 januari 2015.
Welkom. Programma Welkom Keynote Debat Project-resultaten Lunch Workshop 1,2,3 Slot Receptie.
Aanvragen van een KA2/S2S-partnerschap in het schoolonderwijs (2015)
ERASMUS+ KERNACTIE 2. ERASMUS+ SCHOOL ONDERWIJS BEROEPS OPLEIDING HOGER ONDERWIJS VOLWASSENEN ONDERWIJS JEUGDSPORT.
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
ERASMUS+ STARTVERGADERING KA1.
REISBEURZEN 2007 studenten reizen naar het Zuiden VLIR-UOS / K.U.Leuven.
Infosessie HBO5 Brussel, Ellipsgebouw 26 januari 2015.
De school in Europa - Europa in de school
ERASMUS+ CLIL en Internationalisering. ERASMUS+ : subsidieprogramma.
Erasmus december 2015 Pieter Tratsaert. Programma – Verwelkoming en inleiding – Kernactie 1 (KA1) Koffiepauze
ERASMUS+ KERNACTIE 1. ERASMUS+ SCHOOL ONDERWIJS BEROEPS OPLEIDING HOGER ONDERWIJS VOLWASSENEN EDUCATIE JEUGD SPORT.
VOLWASSENENEDUCATIE GENT, 27/10/2015 ERASMUS +. ERASMUS VET Volw vorming Volw vorming Hoger Ond School Ond JeugdSport KA1 Nascholing / Leermob.
VOLWASSENENEDUCATIE BRUGGE, 14/01/2016 ERASMUS +.
CP4: De mate van bescherming van zwart-witmerken “Harmoniseren van de verschillende interpretaties van de omvang van de bescherming van merken die zijn.
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
Erasmus + Geneviève Cochez.
Workshop internationalisering
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Informatiebijeenkomst KA103 Call 2019
VERWACHTE UITKOMST VERWACHTE IMPACT DOELGROEPEN
Transcript van de presentatie:

Infosessie Sector Hoger Onderwijs Brugge, 14 oktober 2013 Gent, 21 oktober 2013 Bilzen, 22 oktober 2013 Brussel, 24 oktober 2013 Antwerpen, 25 oktober 2013

KA1 – Leermobiliteit voor individuen ActieWaar aanvragenWanneer aanvragen Mobility projects for higher education students and staff NA17 maart 2014 Joint Masters DegreesEACEA17 maart 2014 Master student loan garantee Financial intermediairies

KA2 – Samenwerking voor innovatie en goede praktijken ActieWaar aanvragen?Wanneer aanvragen? Strategic partnershipsNA30 april of 1 oktober 2014 Knowledge alliancesEACEA3 april 2014 Sector skills alliancesEACEA3 april 2014 Capacity building in HE with partner countries

KA1- Mobiliteitsprojecten in het hoger onderwijs (1) • Wie kan een aanvraag doen? – Instellingen voor hoger onderwijs (HEI) • Uit een programmaland • Met een Erasmus Charter for Higher Education (ECHE) – Nationaal Mobiliteitsconsortium • Coördinerende organisaties uit een programmaland • Met een Mobility Consortium Certificate

KA1- Mobiliteitsprojecten in het hoger onderwijs (2) • Welke activiteiten? – Studentenmobiliteit voor studies (SMS) – Studentenmobiliteit voor stages (SMP) – Stafmobiliteit voor lesopdrachten (STA) – Stafmobiliteit voor training (STT)

KA1- Mobiliteitsprojecten in het hoger onderwijs (3) • Aantal deelnemende organisaties? – Slechts 1 aanvrager: HEI of Mobility Consortium Coordinator – Tijdens de uitvoering: minstens 2 organisaties (zendende en ontvangende organisatie)

KA1- Mobiliteitsprojecten in het hoger onderwijs (4) • Duur van het project? – 1 of 2 jaren

KA1- Mobiliteitsprojecten in het hoger onderwijs (5) • Studentenmobiliteit – Voor studenten in een HEI die een opleiding volgen die tot een graad of erkende kwalificatie leidt – Voor pas afgestudeerden die binnen één jaar na afstuderen een stage willen doen – HEI uit programmalanden (nog geen mobiliteiten buiten Europa)

KA1- Mobiliteitsprojecten in het hoger onderwijs (6) • Studentenmobiliteit voor studies – Mobiliteiten van 3 tot 12 maanden – Minstens in het tweede jaar ingeschreven zijn – Zendende en ontvangende instelling met ECHE – Student kan beurzen krijgen voor een totaal van 12 maanden per studiecyclus (bachelor, master, doctoraat) – Beursbedragen: ?

KA1- Mobiliteitsprojecten in het hoger onderwijs (7) • Studentenmobiliteit voor stages – Mobiliteiten van 2 tot 12 maanden – Zendende instelling met ECHE – Student kan beurzen krijgen voor een totaal van 12 maanden per studiecyclus (bachelor, master, doctoraat), stage als afgestudeerde inbegrepen – Beursbedragen: ?

KA1- Mobiliteitsprojecten in het hoger onderwijs (8) • Stafmobiliteiten – HEI of bedrijven/organisaties uit programmalanden (nog geen mobiliteiten buiten Europa)

KA1- Mobiliteitsprojecten in het hoger onderwijs (9) • Stafmobiliteit voor lesopdrachten – Mobiliteiten van 2 dagen tot 2 maanden – Minimum 8 lesuren per week – Zendende instelling met ECHE of een bedrijf/organisatie – Ontvangende instelling: HEI met ECHE – Beursbedragen: ?

KA1- Mobiliteitsprojecten in het hoger onderwijs (10) • Stafmobiliteit voor training – Mobiliteiten van 2 dagen tot 2 maanden – Persoonlijke ontwikkeling via gestructureerde cursussen of job shadowing/observatie periodes – Geen conferenties – Zendende instelling met ECHE – Ontvangende instelling: HEI met ECHE of een bedrijf/organisatie – Beursbedragen: ?

KA1- Mobiliteitsprojecten in het hoger onderwijs (11) • Toekenningscriteria – Geen kwaliteitsbeoordeling – Enkel ontvankelijkheidscontrole – Toekenning van subsidies op basis van past performance, aangevraagde mobiliteiten, beschikbaar budget

KA1- Mobiliteitsprojecten in het hoger onderwijs (12) • Inter-institutionele akkoorden – Template: erasmus-plus-preparation_en.htm erasmus-plus-preparation_en.htm – Nieuwe elementen • Multilaterale akkoorden • Afspraken over taal en andere vereisten • Kalender met afspraken tussen HEI • Website/contacten ivm verzekeringen, visa, … • Informatie over grading systemen

KA2- Strategische partnerschappen (1) • Algemene kenmerken – Sectorale en intersectorale gestructureerde samenwerking – Van kleinschalige tot grootschalige projecten – Volledig gedecentraliseerd management

KA2- Strategische partnerschappen (2) • Brede waaier aan activiteiten – Ontwikkelen, testen, aanpassen en implementeren van innovatieve praktijken – Uitvoering van activiteiten die de erkenning en certificering van vaardigheden en competenties vergemakkelijken – Samenwerking tussen regionale autoriteiten met het oog op de ontwikkeling van onderwijs, opleiding, en jeugdsystemen – Transnationale activiteiten ter bevordering van (sociaal) ondernemersschap en actief burgerschap – Onderwijs- en opleidingsactiviteiten van individuen voor zover een toegevoegde waarde hebben voor de doelstellingen van het partnerschap

KA2- Strategische partnerschappen (3) • Ontvankelijke onderwijs- en opleidingsactiviteiten – Blended mobility (fysieke mobiliteit korter dan 2 maanden + virtuele mobiliteit) – Intensieve programma’s – Langlopende onderwijsopdrachten en training (2 tot 12 maanden) – Kortlopende gezamenlijke trainingsactiviteiten voor staf (5 dagen tot 2 maanden)

KA2- Strategische partnerschappen (4) • Wie kan deelnemen en aanvragen? – HEI (  ) – Onderzoeksinstellingen – Scholen, onderwijsinstellingen – NGOs – KMOs – …  HEI moet altijd een ECHE hebben !

KA2- Strategische partnerschappen (5) • Samenstelling van een partnerschap – Minimum 3 organisaties – Uit 3 verschillende landen • Duur van een project: – 2 of 3 jaren

KA2- Strategische partnerschappen (6) • Waarop worden projecten beoordeeld? – Relevantie (30 ptn) – Kwaliteit van project en uitvoering (20 ptn) – Kwaliteit van het projectteam en gemaakte afspraken (20 ptn) – Impact en disseminatie (30 ptn)

KA2- Strategische partnerschappen (7) • Relevantie – Voor de doelstellingen van KA2 – Voor de doelstellingen van het relevante Europees beleid (bv. voor hoger onderwijs: moderniseringsagenda en Bologna-proces) – Horizontale beleidsprioriteiten • Ontwikkeling van basiscompetenties en transversale competenties (ondernemerschap, digitale vaardigheden, meertaligheid) • Meer ICT gebruik: in 2014 focus op professionele ontwikkeling van staf op vlak van ICT en ontwikkeling en productie van OER in diverse Europese talen • Bevorderen van een grotere coherentie tussen Europese en nationale transparantie- en erkenninginstrumenten

KA2- Strategische partnerschappen (8) • Kwaliteit van project en uitvoering – Duidelijkheid, volledigheid en kwaliteit van het werkprogramma (voorbereiding, uitvoering, monitoring, evaluatie en disseminatie) – Consistentie tussen activiteiten en doelstellingen – Kwaliteit en haalbaarheid van de voorgestelde methode(s) – Aanwezigheid en relevantie van maatregelen van kwaliteitscontrole (om een tijdige uitvoering binnen budget te garanderen) – Kwaliteit van de maatregelen om de erkenning van leerresultaten te garanderen (gebruik van EU instrumenten) – Relevantie van eventuele onderwijs- en opleidingsactiviteiten en het aantal deelnemers

KA2- Strategische partnerschappen (9) • Kwaliteit van het projectteam en gemaakte afspraken – Juiste mix van complementaire organisaties – Verdeling van verantwoordelijkheden en taken – Nieuwkomers in de actie – Mechanismen voor coördinatie en communicatie

KA2- Strategische partnerschappen (10) • Impact en disseminatie – Kwaliteit van de maatregelen om de projectresultaten te meten – Potentiële impact van het project op de deelnemers en derden – Kwaliteit van het disseminatieplan – Duurzaamheid van het project

Financieringsmodel (1) • KA1 studenten Group 1: FR, IT, UK, AT, FI, SE, DK, IE, NO, LI, CH Group 2: ES, DE, TR, NL, BE, CZ, PT, GR, SI, HR, LU, CY, IS Group 3: PL, RO, HU, LT, SK, BG, LV, EE, MT

Financieringsmodel (2) • KA1 staf – Reiskosten: eenheidskost in functie van de afgelegde afstand • km: €180 • km: €275 • km: €360 • … – Verblijfskosten: eenheidskost per dag (3 tarieven)

Financieringsmodel (3) • KA2 – SP – Uitgavencategorieën – Project management en implementatie – Transnationale vergaderingen – Intellectuele producten – Multiplicator evenementen – Transnationale leeractiviteiten – Uitzonderlijke kosten

Financieringsmodel (4) • Project management en implementatie – Project management: bv planning, financiën, coördinatie en communicatie – Virtuele samenwerking en lokale projectactiviteiten – Informatie/promotie/disseminatie activiteiten – Eenheidskost per maand per deelnemende organisatie (hogere tussenkomst voor de coördinerende instelling)

Financieringsmodel (5) • Transnationale vergaderingen – Vergaderingen van de deelnemers aan het project, zoals coördinatievergaderingen – Eenheidskost per deelnemer • Transnationale leeractiviteiten – Leer- en onderwijsactiviteiten die essentieel zijn om bij de te dragen tot de doelstelling van het SP – Eenheidskost per persoon

Financieringsmodel (6) • Intellectuele producten – Nieuwe curricula, pedagogische materialen, IT instrumenten, analyses, studies, … – Eenheidskost per dag per land voor stafkosten (4 cat.: manager, teacher/trainer/researcher, technician, administrative assistant) • Multiplicator evenementen – Conferenties, seminaries, … – Op nationaal of internationaal niveau – Eenheidskost per persoon • Uitzonderlijke kosten – Kosten die niet onder de bovenstaande categorieën vallen – Reële kosten

Financieringsmodel (7) • Special needs – Ex ante te verantwoorden – Reële kosten – Diverse soorten kosten