Competenties bij de Vlaamse overheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Aan de slag met vakmanschap! Teammanagers & medewerkersseptember - oktober 2013.
COMPETENTIEONTWIKKELING
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Wie is La Fontaine? Anneke van Doorn Jolanda van der Steen
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Een niveau hoger? Presentatie 11/03/ Overgangsselecties Historiek: tot einde jaren ‘90 Voor de hogere niveaus vooral kennisgerichte proeven, met.
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Tim Versluijs Leerdoelen.
Oplossingsgericht coachen
Nieuwe loopbaanvisies
Achtergrond Individueel Ontwikkel Plan
HRM beleidsplan & Strategisch competentiemanagement
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Proces en Product.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Functioneringsgesprek nieuwe stijl
Leiderschap en organisatie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
CanDo Coaching.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Personeelsessie LOKO.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming Ontwikkel je loopbaan op het juiste spoor… infosessie potentieelinschatting 20 en 21/01/03 Gerda.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
HRM - netwerk 03 september 2004 Personeelsresultatenonderzoek 2004.
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
De 360° feedback = insteek voor persoonlijke ontwikkeling niet voor de formele evaluatie Wat wel kan meespelen in de evaluatie van de kaderfuncties,
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Maak je persoonlijke veranderverhaal
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Werkt voor u De woningcorporatie standaard voor functieopbouw, functiewaardering, mobiliteit en ontwikkeling. Doet u mee? Resultaatgebieden binnen woningcorporaties.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Vergadering Personeelsdienst
Duurzame inzetbaarheid
Werken aan werkvermogen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Loopbaanpaden Een verkenning.
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Competenties bij de Vlaamse overheid Hoe te ontwikkelen en te evalueren Presentatie: Raymond François, P&O consulent bij AgO Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

inhoud Competenties bij Vlaamse overheid Evaluatie van competenties Ontwikkeling van competenties: aanleidingen, invalshoeken Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Competenties Vlaamse overheid Een inleiding Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Wat is een competentie? Een observeerbare eigenschap onder de vorm van kennis, kunde of een gedragsvaardigheid die bijdraagt tot een succesvol functioneren in een specifieke rol of functie. Zowel gedragscompetenties als technische competenties. Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Een competentiewoordenboek 32 competenties verdeeld over 7 clusters 4 waardegebonden competenties voor elke functie nodig Telkens een definitie en daaronder niveaus van moeilijkheid die concreet gemaakt worden in gedragsindicatoren Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Waarom werken met een competentiewoordenboek Gemeenschappelijke taal duidelijk zicht op gewenst gedrag Duidelijk zicht op verschil in moeilijkheid binnen een competentie basis voor de opmaak van een functiebeschrijving (=wat of resultaten & hoe of competenties) Vergelijkbaarheid binnen de Vlaamse overheid Bv klantgerichtheid Voor klantgerichtheid zal van een leidinggevende niet alleen verwacht worden dat hij vriendelijk reageert (=niv I) maar ook dat hij acties onderneemt om oplossingen te zoeken voor minder voor de hand liggende problemen (=niv II) en dat hij acties onderneemt om de dienstverlening te optimaliseren (= niv III) Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Generieke cpts voor de de graden Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Insteek competentieprofiel voor controlefuncties van niveau 1 Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Voordelen van een Competentieprofiel Schept duidelijkheid over de eisen voor een functie en dus wat de organisatie (leidinggevende) verwacht van u Veelzijdig gebruik oa bij een vacature, bevordering, planningsdocument, evaluatiegesprek ,vorming Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Competenties Vlaamse overheid Evalueren Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Meten van competenties Observeren Omzetten naar gedragsvoorbeelden Oordelen Afwegen vereiste competentieniveau van de functie tov aanwezige niveau bij de functiehouder Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Feedback over competenties 4 G Gedrag dat ik vaststel Gevoel dat ik daar bij heb Gevolgen die ik zie Gewenst gedrag dat ik wil zien Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Evaluatie van competenties bij prestatiemanagement (PLOEG) P = plannen op basis van een functiebeschrijving met daarin wat of resultaten, jaardoelen en hoe of competenties L = leidinggeven O = opvolgen E = evaluatie G = gewaardeerd worden Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Evaluatie van competenties bij prestatiemanagement (PLOEG) Bij de evaluatie worden de zwakke en sterke punten van de functiehouder bekeken Zwakke punten: wat mist de functiehouder eventueel nog om de functie succesvol uit te oefenen (KT) Sterke punten: waar kan de functiehouder een overschot aan competenties inzetten (LT) Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Evaluatie van competenties bij prestatiemanagement (PLOEG) Zwak ontwikkelde competenties: samen met de leidinggevende bekijken op korte termijn : in hoeverre de zwakke punten kunnen ontwikkeld worden bij de functiehouder hoe daaraan zal gewerkt worden TIP: formuleer SMART & neem deze punten op als ontwikkelingsgerichte doelstellingen zodat ze opgevolgd worden Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Evaluatie van competenties bij prestatiemanagement (PLOEG) Sterke punten: bekijken waar deze op langere termijn kunnen ingezet worden: Andere uitdaging of rol in bestaande functie Uitbreiding van de functie Groeipad naar een andere functie Groeipad naar een andere functie in een andere organisatie Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Evaluatie van competenties bij een selectieprocedure Vraag feedback over uw optreden in een selectieprocedure en bekijk: Wat je nog mist om de begeerde functie uit te oefenen en hoe je deze punten kunt ontwikkelen Je sterke punten en hoe je die best kunt gebruiken (bv in je huidige functie, in een andere vacature …) Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Evaluatie van competenties, zelfinschatting Wil je voor jezelf nagaan hoe succesvol je bent voor een aantal competenties: Vraag hulp aan je chef of een P&O’er die je kan helpen om het gewenste gedrag te scoren TIP: gebruik naast je eigen inschatting ook het oordeel van een andere bv een collega, je chef, een vriend Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

OK , ik weet nu waar ik sta Maar wat doe ik met al deze informatie? Bedenk dat bij het horen van zwakke punten of een afwijzing voor een sollicitatie je mogelijks volgende proces doorgaat: Ontkenning, agressie Verstarring Depressie Acceptatie realiteit Herwinnen zelfvertrouwen Actie Eerste terugslag succes Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Competenties Vlaamse overheid ontwikkelen Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Competenties ontwikkelen Stelling: Is ontwikkeling van competenties de verantwoordelijkheid van het individu ? Neen Ja Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Competenties ontwikkelen Uitgangspunt Vlaamse overheid: het individu is in de eerste plaats verantwoordelijk voor zijn ontwikkeling Dit betekent zelfsturing, een onafhankelijk individu dat zelf op zoek gaat mogelijkheden in dialoog met de leidinggevende in een organisatie die een aanbod van instrumenten en ondersteuning biedt Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Competenties ontwikkelen Wat mag je verwachten van je leidinggevende (uit de managementcode): Personeelsleden krijgen voldoende kansen om door te groeien naar andere functies en hun inzetbaarheid te verruimen Personeelsleden die inspanningen leveren om hun inzetbaarheid te verruimen krijgen voldoende kansen om tijdens hun loopbaan zinvol ingezet te worden Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Competenties ontwikkelen: waarom Win-win situatie voor individu en organisatie Individu Blijvend inzetbaar Gemotiveerd Eigenwaarde Organisatie Resultaten met beschikbare mensen Dynamisch inspelen op veranderingen Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Competenties ontwikkelen: succes verhoogt als Medewerker betrokken is Planmatig Transfer op de werkplek (=toepassen van het geleerde) Mentoring en monitoring, liefst door coaches die daarvoor een opleiding genoten hebben Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Competenties ontwikkelen: hoe Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Competenties ontwikkelen: leervormen Vanuit ervaring, doen Jobrotatie Nieuwe taken, rollen Doorgroeiopdrachten Wisselleren Vanuit experimenteren Intervisie Leernetwerken Wisselleren: idee om dienstverlening te verbeteren verder verkennen via uitwisselstage Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Competenties ontwikkelen: leervormen Vanuit bezinning coaching, feedback, supervisie, loopbaanbegeleiding Vanuit begripsvorming Trainingen: open aanbod, maatopleiding, extern Studiedagen E-leren en afstandsonderwijs Langdurige opleidingen Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Competenties ontwikkelen: ondersteuning Bij je leidinggevende (dialoog waarin je kenbaar maakt wat je kunt, in functie van noden van de organisatie) Loopbaanwerkboek: wat kan ik, wat wil ik, wat doe ik graag, wat plan ik, welke acties onderneem ik Site www.agoweb.be Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Ik wens jullie een boeiend leertraject Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09

Competenties ontwikkelen en evalueren voor ACV seminarie 25 sep'09