Winckelmann, Wolf en wij

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Friedrich Schiller: Esthetica en vrijheid
Advertisements

HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
GESCHIEDENIS VAN HET NEDERLANDS
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Hoofdstuk 4: Pruiken en Revoluties
Pax Romana 30v.Chr tot 192 na Chr..
Cansu - N`ketia - Rick - Tim -
Het socialisme Paragraaf 7..
De Bataafse Revolutie Paragraaf 2.5.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Esthetica - moderne periode I: Kant
Schelling / Hegel: Romantische / idealistische esthetica
Het system der ken-/gemoedsvermogens. Historische context: Winckelmann; Lessing Johann Joachim Winckelmann : Ideeën over de navolging van de.
Racisme Tom Demeestere.
Traditionele Belgische breuklijnen
Omgaan met geschiedenis
Verlichting (18e eeuw) Tegen Absolutisme en standenmaatschappij.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Geschiedenis havo 4 - een introductie
de tijd van burgers en stoommachines
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Over verlichte denkers en hun ideeën
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze
Introductie in de Geschiedenis van de Oudheid
Tijd van Pruiken en Revoluties
18de eeuw Halverwege de 18de eeuw kwam de Verlichting (zie aantekeningen bij hoofdstuk 7 ) Vrijheidsrechten Verlichtingsfilosofen gingen uit van het idee.
Ontwikkeling van politieke rechten.
(niet na de koude oorlog tussen oost en west)!
Nederlandse literatuur
De Eerste Wereldoorlog: oorzaken en aanleiding
Edo-Japan, de wereld van Shinto, Sjogoen en Samoerai
Bronnen Wat is een bron? Een bron vertelt ons iets over het verleden.
Liberalisme en socialisme
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
ROMANTIEK en NEOCLASSICISME
H4:§ 6:p79 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand Benaderen.
Situering in tijd en ruimte
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
H4:§ 6:p79-80 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
VRIJHEID, GELIJKHEID, BURGERSCHAP POLITIEK IN DE GRIEKSE POLIS vakcode 5772IOW11 studiejaar Docent: Dr F.G. Naerebout
ABENTEUER LITERATUR SEITE 24,25 Door Floor en Nathalie.
Tijd van pruiken en revoluties,
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
De doop in de Heilige Geest
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Politieke situatie Europa rond 1800
Eindexamen 2016 Oriëntatie kennis en historisch besef:
Stephan Klein Utrecht, 7 maart 2013 Het nieuwe eindexamen geschiedenis vanaf 2015 Havo - Vwo.
Achtergrondartikel E. D E S MET, Het Onzevader Onverwachts in het Nieuw, in Kerk en Leven, 10 september 2014, p
Onderwijsavond Alfa. KORTKORTKORT : Archeologie in het radarwerk van de KUL Waar zijn wij? –Archeologie: de CC –AKM: de POC –Onderwijs en Onderzoek: De.
Leren kiezen, kiezen leren? Frans Meijers Elzendaal College, Boxmeer Sociaal-cultureel centrum Myllesweerd, Mill November 2012.
Master historische taal- en letterkunde Presentatie donderdag 8 mei 2008.
Tijdvak 7 De tijd van pruiken en revoluties Paragraaf 8.3 Burgers aan de macht.
World Understanding and Peace day
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
de tijd van burgers en stoommachines
Over nut en nadeel van de (Friese) Geesteswetenschap
Geschiedenis 3de jaar.
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Posters voor in het geschiedenislokaal
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Transcript van de presentatie:

Winckelmann, Wolf en wij Het ontstaan van de oudheidkunde

Het ontstaan van de oudheidkunde De slag bij Jena-Auerstädt (1806) Napoleons machtsuitbreiding Oostenrijk al verslagen; stichting Rijnbond Pruisen intervenieert Jena-Auerstädt (14 oktober 1806) Inname Berlijn; vrede van Tilsit (1807) Wereldhistorische betekenis “Feodaliteit” versus “bourgeoisie” Georg Hegel In Duitsland: crisis Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde Napoleon in Berlijn(1806) Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde C.D. Friedrich, Gräber gefallenere Freiheitskrieger Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde Crisis in Duitsland Andere reacties Kleist, Hermannsschlacht Von Humboldt, Geschichte des Verfalls und Untergangs der griechischen Freistaaten Friedrich Wilhelm III: “Revolution von oben” Scharnhorst, Gneisenau Heinrich F.K. Reichsfreiherr vom und zum Stein Wilhelm von Humboldt: universiteit, gymnasium Friedrich August Wolf De klassieken zullen Duitsland redden Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde Achttiende-eeuwse klassieken Verschillende benaderingen van de Oudheid Academisch (classici, historici) Antiquariërs (verzamelaars) In feite de eerste archeologen Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde Achttiende-eeuwse antiquariërs Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde Achttiende-eeuwse klassieken Verschillende benaderingen van de Oudheid Academisch (classici, historici) Antiquariërs (verzamelaars) In feite de eerste archeologen Verlichters: hypothetische geschiedschrijving Sociaal contract Maatschappelijke vooruitgang In feite de eerste sociaalwetenschappers J.J. Winckelmann Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde Johann Joachim Winckelmann (1717-1768) Schoenlapperszoon uit Stendal Theologie, natuurkunde, kunstgeschiedenis Description des pierres gravées du feu Baron de Stosch (1760) Gedanken über die Nachahmung der griechischen Werke (1755) Geschichte der Kunst des Altertums (1763) Hein van Dolen, Moord in Triëst (1796) Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde Winckelmanns verdiensten Stelling: ontwikkeling van de kunst Bloeide op in Griekenland door klimaat Deze stelling geïllustreerd aan de hand van allerlei voorbeelden Het innovatieve: combinatie van methoden De boodschap: alles draait om vrijheid Vgl. Franse Revolutie Vgl. Napoleon “Der einzige Weg für uns, groß, ja, wenn es möglich ist, unnachahmlich zu werden, ist die Nachahmung der Alten.” Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde Neoclassicisme / Filhellenisme Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde Friedrich August Wolf (1759-1824) Classicus, leerling van Heyne Visie: geschiedenis niet slechts door individuen, maar ook bovenindividueel gemaakt Zeitgeist, Volksgeist Prolegomena ad Homerum (1795) Joodse commentaartraditie Eenmaal aanvaard, vergeten Darstellung der Altertumswissenschaft nach Begriff, Umfang, Zweck und Wert (1807) Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde Darstellung der Altertumswissenschaft Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde Wolfs Darstellung Wat is de Oudheid? Eindgrens: vijfde eeuw n.Chr. Geen aandacht voor Byzantium/Islam Begingrens Bij Homeros; geen aandacht voor oude N.O. Vgl. kennis judaica Scheiding tussen Studie Griekenland/Rome (Grieks en Latijn) Oude Nabije Oosten (Hebreeuws, Arabisch) Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde Wolfs Darstellung Waarom oudheidkunde? Geen materiële winst Geen concreet nut talenkennis (m.u.v. theologen en juristen) Doel in zichzelf: Grieks leren = Griekse Volksgeist aanleren Vgl. Immanuel Kant Doel: even briljant als de Grieken; nieuwe elite Geen aristocratie of volk, maar Bildung Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde Wolfs Darstellung Hoe oudheidkunde? Alles op Volksgeist Dus: Grieks, Latijn, maar ook antiquarisme en geschiedenis, numismatiek, epigrafie enz. Een enorme synthese Ironie: Wolf wilde belangeloze, gedisciplineerde studenten Verkeerde in zijn tegendeel Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde De Indo-Europese talen Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde Wilhelm Freiherr von Humboldt (1767-1835) Taalkundige / Historicus Geschichte des Verfalls und Untergangs der griechischen Freistaaten Minister van Onderwijs Gymnasia + universiteiten Indeling Letterenfaculteit op talige grondslag Semitische talen Indo-Europese talen Gescheiden instituten Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde De gevolgen Tegelijk staatshervormingen; Napoleon verslagen; classicistische architectuur (Schinkel) Ontstaan van een Bildungselite, die het vervolgens als privilege opvat Wetenschappelijk specialisme, professionalisering Nadelen: Taalfilosofie onjuist Onderschatting Nabije Oosten Onderschatting archeologie Relatie tot het verleden Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde Tweede hoofdprobleem: oost en west Gescheiden, talige instituten Indo-Europees Grieks Latijn Letterenfaculteit Semitisch Hebeeuws Arabisch Faculteit der godsdienstwetenschappen Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde Tweede hoofdprobleem: oost en west Gescheiden, talige instituten Indo-Europees Grieks Latijn Letterenfaculteit: humanistisch Semitisch Hebeeuws Arabisch Faculteit der godsdienstwetenschappen: religieus Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde Tweede hoofdprobleem: oost en west Gescheiden, talige instituten Indo-Europees Grieks Latijn Letterenfaculteit: humanistisch Semitisch Hebeeuws Arabisch Faculteit der godsdienstwetenschappen: religieus Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde Tweede hoofdprobleem: oost en west Institutionele indeling leidt dus tot verschillende benadering van hetzelfde tijdvak Idee dat west humanistisch is, en oost religieus Eerste spijkerschriftteksten: alleen het religieuze materiaal (“Und die Bibel hat doch recht”) Bestaat nog steeds Paul Cartledge over de Perzische Oorlogen en huidige War on Terror Tom Holland 300 Pagden, Worlds at War (eveneens War on Terror antieke wortels) Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde Derde hoofdprobleem: archeologie Archeologie als hulpwetenschap Nieuwe vondsten vooral om opmars naar de vrijheid te illustreren Vernieuwing kwam uit de prehistorische archeologie Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde Eerste hoofdprobleem: taalfilosofie Worden als een Griek door de taal Probleem 1: niet-talige gedachten Probleem 2: waren die Grieken wel zo briljant? Frazer, Golden Bough (c.1900) Cambridge Ritualists Dodds, Pagan and Christian in an Age of Anxiety (1965) Dodds, The Greeks and the Irrational (1951) Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde Vierde hoofdprobleem: relatie tot het verleden Als taalfilosofie niet werkt… … dan continuïteiten In Griekenland ontstaan vrijheid Wij daarvan de erfgenamen Dus geen Nachahmung, maar claim dezelfden te zijn J.S. Mill: “de slag bij Marathon, zelfs als een gebeurtenis in de Engelse geschiedenis, belangrijker is dan de slag bij Hastings” Geproblematiseerd door sociale wetenschappen Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde En nog een vijfde hoofdprobleem Verouderde informatie Diverse interpretatiewijzen PR sinds Schliemann En recent: Data-explosie Internet Studenten te kort opgeleid Maar daaraan kan Wolf niets doen Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde Kortom… Met F.A. Wolf ontstaat de oudheidkunde Professionalisering, duidelijk doel Ook onverstandige keuzes Begint na twee eeuwen sleets te worden Fundamenteel probleem: de subsidiëring Oudheidkunde moet relevant zijn Nuttig door taalfilosofie Nuttig door continuïteit Nuttig door vaderlandse identiteit (NHM) Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde Wat is geschiedenis wel? Henry Houssaye (1848-1911) Iéna et la campagne de 1806 (1915, postuum) In tranen Geschiedenis/oudheidkunde is een sensatie, een ervaring, een kick, een soms fysieke schok Het Prokroustesbed Het oosten eraf Onhoudbare continuïteiten erbij We moeten eens een discussie aangaan Titel cursus

Het ontstaan van de oudheidkunde Meer weten? Titel cursus