Transitie Ouderenzorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Innoveren voor gezondheid
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
Workshop Handelingsgericht werken
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Leer de namen van de noten 1
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Themabijeenkomst Gevaarlijke stoffen in de bouw Workshop ‘Asbest: een adembenemende stof’ Nieuwegein
30 maart 2014 Rotterdam 1. 2 Romeinen 4 17 (...) van die God Voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet.
Nieuwe begroting Wat & hoe.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Veranderingen in de zorg
Welkom in de samenkomst
Een kind inschrijven in een kleuterschool of lagere school in Antwerpen Het centraal aanmeldingsregister.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Maatschappelijk Aanbesteden
Het ontwikkelen van modulaire ouderenzorg
Naar het Jaareinde toe
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Leer de namen van de noten 2
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Workshop contentstrategie
Projectweek.
Professionele ontwikkeling
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Motiverende Gespreksvoering
Structuur 1. Over netwerken tussen hulpverleningsorganisaties
De eerste presentatie voor Nederlands
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = saai! 1. Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = overal! 2.
Handelingsgericht werken
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Congres Appreciative Inquiry
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
WELKOM Jaarvergadering ouderraad
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
KRACHT VAN AANBEVELING DOOR VRIENDEN 1. 2 het bereiken van héle specifieke doelgroepen anonieme organisatie toegankelijk en ‘menselijk’ maken verspreiden.
ZijActief Koningslust
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
Van profielen naar “zorg en service” –paden Ahaus, Van Offenbeek, Broekhuis en Van der Laan, Oktober 2010 Netwerk Ouderenzorg Regio Noord.
Transitie-experiment
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
Parallelsessie Duurzame Inzetbaarheid en Happy Library 22 januari 2015
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Transcript van de presentatie:

Transitie Ouderenzorg dd-mm-jj Transitie Ouderenzorg Van profielen naar “zorg en service” -paden Ahaus, Van Offenbeek, Broekhuis en Van der Laan Oktober 2010 Maximaal 12 slides (afhankelijk van laatste plaatjes)

Inhoud en doel van de presentatie dd-mm-jj | 2 Inhoud en doel van de presentatie Stappen in het transitieproject Ambities Waar staan we nu? en… Hoe gaan we verder? Doel van de presentatie: Informeren en ideeën genereren voor vervolgstappen Nog opener? Wat gaan zorgverleners (organisaties) nu doen met de informatie die beschikbaar komt uit de profielen? Elkaar suggesties aanreiken en ideeen genereren is het doel van vandaag. En kunnen we samen meer bereiken dan wanneer u alleen binnen uw organisatie met de profielgegevens van uw clienten aan de slag gaat?

Stappen in transitieproject Van data naar profielen Van profielen naar ontwerp aanbod Van ontwerp naar werkend “zorg”pad Deels volgtijdelijk, deels parallel

Van data naar profielen dd-mm-jj | 4 Van data naar profielen Gegevens van ouderen Omzetten naar profielen: Kwetsbaarheid Complexiteit Welbevinden Aangevuld met preferenties

Preferenties Niet alleen over wat, maar ook: Hoe geleverd (o.a. face-to-face, mail, E-health) Door wie geleverd en gecoördineerd (o.a. zelfzorg en zelfmanagement) Wie beslist over het wat, hoe... (o.a. zelfregie) Uitleggen wat wij onder preferenties ontstaan. Vraag aan de zaal: Wat kunnen zij hiermee? Wat is hun beeld hierbij, leeft dit?

Ambities Vraaggestuurde zorg Balans maatwerk en kostenbewust (Zorg) en service inhoudelijke visie (evidence based) Levensloopbestendig Balans maatwerk en kostenbewust Transmuraal en integraal Wat vinden wij goede zorg voor deze groep! Allereerst dat de zorg vraaggestuurd is, maar wel verantwoord vanuit de evidence! + Levensloop bestendig, omdat de zorg en service waar de oudere behoefte heeft onderhevig is aan verandering. Vanuit organisatorisch oogpunt moet ook oog zijn voor de balans tussen het vraaggestuurde aspect en de kosten. Als we echt op maat willen leveren dan wordt het allemaal veel te duur. Daarnaast is het van belang dat de oudere als uitgangspunt genomen wordt en niet 1 specifieke organisatie. Dit vraagt om een transmurale en integrale aanpak.

Van profiel naar ontwerp aanbod (1) “Zorg en service” -pad helpt bij het bereiken ambities: Multidisciplinair team Evidence based Voor een gedefinieerd profiel Voor een bepaalde tijdsperiode Afstemming tussen “wat” leveren en “hoe” dit organiseren Een zorgpad is een complexe interventie om de gemeenschappelijke besluitvorming en organisatie van zorgprocessen te verwezenlijken voor een specifieke groep van patiënten gedurende een gedefinieerd tijdskader” (Sermeus et al, 2009)

“Zorg en service”-pad Vrij uit: Sermeus, W., Vleugels, A. (2002). dd-mm-jj | 8 “Zorg en service”-pad Niet langer de blauwe hokjes als uitgangspunt, maar de oranje pijl. Let op! De C staat voor client! Maar: als we dit willen leveren (echt op maat) dan wordt het allemaal veel te duur. Dus een slimme manier creëren om wel op maat te realiseren, maar ook nog zonder dat de kosten de pan uit rijzen. Een voorbeeld van een efficiënt georganiseerd pakket met veel flexibiliteit kunnen we geven door de politiepaden te beschrijven. Vrij uit: Sermeus, W., Vleugels, A. (2002).

Van profiel naar ontwerp aanbod (2) Maar we gaan een stap verder… Vraaggestuurde zorg (De verantwoordelijkheid voor het maken van de keuze voor een bepaalde (zorg)service ligt bij de cliënt) Levensloopbestendig Belangrijk om te weten! Verschil tussen vraaggestuurde zorg en vraaggerichte zorg! Vraaggestuurd (onze ambitie!): De verantwoordelijkheid voor het maken van de keuze voor een bepaalde (zorg)service ligt bij de cliënt. De cliënt geeft zijn of haar wensen, behoeften en preferenties aan. Na uitgebreid geïnformeerd te zijn over de mogelijkheden, maakt de cliënt de uiteindelijke keuze voor een bepaalde zorg/service Vraaggericht: De verantwoordelijkheid van het maken van de uiteindelijke keuze voor een service of zorg ligt bij de professional. Levensloopbestendig: een pakket van zorg en service leveren welke flexibel is om aan de veranderen behoeften en preferenties van de oudere te voldoen.

Vraaggestuurd (en kostenbewust) Profiel + preferenties zijn uitgangspunt Binnen deze verschillende stappen in het zorgproces kan het volgende onderscheid gemaakt worden: Generiek niveau: de basis zorg en service is hetzelfde voorde ouderen uit een bepaald profiel Profiel niveau: deze basis zorg en service bestaat uit verschillende modulen/bouwstenen van zorg en service die gemixt en matcht kunnen worden om zo flexibel met de behoeften en preferenties van de ouderen om gegaan kan worden. Deze modules kunnen vanuit verschillende zorg en service verleners aangeboden worden Individueel kunnen er specifieke bouwstenen aan toegevoegd worden waardoor de zorg en service “op maat” wordt

Vraaggestuurd en levensloopbestendig Ieder stapje in het zorgpad wordt zo anders voor iedere oudere (verschillende letters) = op maat en vraaggestuurd Van belang is wel dat wanneer de oudere niet meer binnen een profiel behoort dat er een singaleringsfunctie wordt ingebouwd die de oudere naar een ander zorgpad helpt (zonder dat de oudere dit zelf in de gaten heeft!!!!) (rode blokjes)(levensloopbestendig) Belangrijk: Dit plaatje laat de organisatie van de service niet zien!

Ontwikkeltraject Ideeën Selectie Ontwerp en Implementatie Zorg dd-mm-jj | 12 Ontwikkeltraject Ideeën Selectie Ontwerp en Implementatie Zorg Services Organisatie Strategie Mensen en organisatie Selectie van ideeën en op basis van deze ideeën over een aanbod van zorg en service met bijbehorende organisatie moet gekeken worden wie daar bij betrokken worden. Dit hoeven niet perse organisaties te zijn die nu al mee werken aan dit project, maar kunnen ook nieuwe organisaties zijn. Vrij uit: Oke, A., 2007

Vervolgstap Visie Output Input dd-mm-jj | 13 Vervolgstap Visie Ideeën Output Ideeën voor pakket van zorg, service en organisatie Input Herkenbaar profiel Preferenties Creativiteit!

Tot ziens in café ouderenzorg! Aan de slag met een profiel dd-mm-jj Tot ziens in café ouderenzorg! Aan de slag met een profiel

Van profiel naar ontwerp aanbod dd-mm-jj Van profiel naar ontwerp aanbod Welkom in café Ouderenzorg

Doel Voor een bepaald profiel concreet maken welke dd-mm-jj | 16 Doel Voor een bepaald profiel concreet maken welke zorg en service deze mensen zouden willen hebben Ideeën generen, uitwisselen en op papier zetten Resultaat: ‘rich pictures’ postkaarten

Voorbeeld rich picture Capaciteits- probleem op een verpleegafdeling Van der Werf, J. & Siebens, M., 2010

Opzet (1) Profiel: kwetsbare oudere met multi-problematiek dd-mm-jj | 18 Opzet (1) Profiel: kwetsbare oudere met multi-problematiek Ronde 1 (15 min.): Van welke zorg en service maken deze ouderen gebruik en waar lopen ze tegen aan? Teken/schrijf uit op tafelkleed Ronde 2 (10 min.) 1 persoon blijft aan tafel De anderen lopen bij de andere tafels langs om ideeën uit te wisselen Huidige situatie: Wat voor ouderen zijn dit, waar lopen ze tegenaan, wat kunnen en willen ze nog, Gwenste situatie: bij welke zorg zouden deze ouderen mee gebaat zijn? Hoe moet die bij de oudere komen? Wat zou het meest belangrijk zijn om goed voor elkaar te hebben? Wat is daarvoor nodig? Welke partijen/stakeholders zouden om de tafel moeten om dit te organiseren? We kunnen eventueel sturing geven aan de rondes door zelf postcards te sturen met teksten als: “Vergeet welzijn niet!”

Opzet (2) Ronde 3 (15 min.): Denkend aan dit profiel, wat zou idealiter mooi zijn om aan te bieden aan zorg en service? Teken/schrijf uit op kaarten gericht aan ons Ronde 4 (15 min.) : Plenair Ideeën worden kort samengevat

Café-etiquette Concentreer je op wat van belang is Draag gedachten uit dd-mm-jj | 20 Café-etiquette Concentreer je op wat van belang is Draag gedachten uit Spreek vrij uit Luister om te begrijpen Voeg ideeën samen en leg verbanden Luister samen naar inzichten en verdiepende vragen Tekenen en schrijven op het tafelkleed wordt aangemoedigd Amuseer je

Profiel kwetsbare oudere Multi-problematiek: lichamelijk en psychosociaal Partner vaak ook hulpbehoevend of niet aanwezig Zelf niet of beperkt in staat de toegang tot de juiste zorg te vinden

Groepsgesprek resultaten Wat heeft het opgeleverd? Hoe was het om zo te werken? Hoe verder?

Bedankt voor uw bijdrage dd-mm-jj Bedankt voor uw bijdrage