Context Praktijkervaring Monitoraat op maat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Stage bij Technische Informatica
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Welke eis stel je aan de ondergrond als je aan uitwendige hartmassage begint Dat deze hard is.
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Schema en synthese van een zakelijke tekst
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Uiterlijke structuur aanbrengen
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Fysica van elementair belang
- Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO)
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !

‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
24/05/06 | pag. 1 BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN FACULTEIT WETENSCHAPPEN VAKGROEP BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN INFOCONTACTNAMIDDAG 24 mei 2006.
Ingenieursvaardigheden
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Blok 2 les 1.
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Onderzoeksvaardigheden
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
SCHRIFTELIJK STUDIEMATERIAAL INLEIDING Annemie Borremans, maart 2005.
Al doende leren training docenten
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Leerlijnen in de lerarenopleiding
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Hogeschool PXL – Elfde-Liniestraat 24 – B-3500 Hasselt Wegwijs in Gopress Handleiding voor het gebruik van de databank.
3/23/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Klassieken en Oude Geschiedenis.
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Samenvatting Havo 5.
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Vraag 1: Wat is het thema van de kinderboekenweek?
Werkstukken en rapporten
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Centraal Examen Nederlands
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Groep 6 Begrijpend lezen
Cursus Leesvaardigheid
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Vwo 4 – periode
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
Infographics Wat is de functie van infographics en hoe haal ik belangrijke informatie uit ze? NU Nederlands 2F.
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Transcript van de presentatie:

Lezen begint bij goed kijken Over functionele leesvaardigheid CNO en NDN - 8 mei 2009 Hilde Rombouts Monitoraat op maat

Context Praktijkervaring Monitoraat op maat = taalondersteuning academisch Nederlands = persoonlijke studentenbegeleiding Literatuur (zie bijlage)

Inhoud taalbegeleiding leesvaardigheid: bepalende factoren methode

Nood bij studenten - lange teksten - onderscheid hoofd- en bijzaken begrip van het geheel tijdrovend geen woordenboek - onderscheid hoofd- en bijzaken - interpretatie afbeeldingen of grafieken

Functionaliteit bij examens: open vragen en meerkeuzevragen bij studeren : syllabus en handboek, hand-outs en notities bij papers en presentaties: vakliteratuur bij vaktypische opdrachten: wetteksten in RECH; romans, poëzie en theaterstukken in TFL; handleiding bij labopracticum in BIO, …

Vakspecifiek materiaal grote aanpassing t.o. secundair onderwijs = kloof door lengte van de tekst grote hoeveelheid: meerdere teksten over 1 onderwerp vakspecifiek en wetenschappelijk taalgebruik

Kenmerken strategisch lezen de lezer is actief begrijpend tekstgericht de begeleiding verloopt interactief instructiemodel Voor-tijdens-na Van breed naar smal

Taak taalbegeleider bewustmaken: leesgedrag? activeren: lezen is arbeid leesstrategie aanleren

Voorspel stilstaan bij de titel en het thema (=voorkennis activeren) voorspellingen maken bij titel(s) en illustraties de tekst doorbladeren en bekijken: auteur, bron? foto’s, figuren, voetnoten, trefwoorden in marge, nummering, cursivering etc. percipiëren inhoudstafel inspecteren tussentitels registreren

De daad bij het woord voorspelling controleren tekst skimmen a.h.v. inleiding, besluit bijsturen? tekst skimmen Kernzinnen Signaalwoorden, structuurmarkeerders Themawoorden tekst lezen Voorkeurplaatsen Verbindingswoorden en verwijswoorden

De daad bij het woord van breed naar smal interactie met voorkennis voorspelling leesdoel dubbele aandacht inhoudelijk structureel

Naspel Verwerking: in functie van leesdoel Verankering: uitbreiden of wijzigen van voorkennis

Wat is spinnenzijde? “Spinrag is gemaakt van het vezeleiwit fibroïne, dat verwant is aan collageen en keratine (…)” “Voor wetenschappelijke en industriële toepassingen gebruikt men vooral de dragline, die zeer sterk is. Dat is de draad waaraan de spin hangt als ze zich laat vallen (…)”

“Spinrag is gemaakt van het vezeleiwit fibroïne, dat verwant is aan collageen en keratine (…)” “Voor wetenschappelijke en industriële toepassingen gebruikt men vooral de dragline, die zeer sterk is. Dat is de draad waaraan de spin hangt als ze zich laat vallen (…)”

Groepen nemen doorgaans betere besluiten dan individuen Groepen nemen doorgaans betere besluiten dan individuen. Ze doen er alleen langer over. […] Eén van de belangrijkste redenen is dat er meer kennis en informatie aanwezig is: […] Een tweede reden is dat er een groter aantal mensen participeert in de probleemoplossing. Als de hele groep heeft kunnen meedenken, ontstaat meer begrip voor het uiteindelijke resultaat. […] Bovendien stimuleren de groepsleden elkaar […].

Groepen nemen doorgaans betere besluiten dan individuen Groepen nemen doorgaans betere besluiten dan individuen. Ze doen er alleen langer over. […] Eén van de belangrijkste redenen is dat er meer kennis en informatie aanwezig is: […] Een tweede reden is dat er een groter aantal mensen participeert in de probleemoplossing. Als de hele groep heeft kunnen meedenken, ontstaat meer begrip voor het uiteindelijke resultaat. […] Bovendien stimuleren de groepsleden elkaar […].

Groepen nemen doorgaans betere besluiten dan individuen Groepen nemen doorgaans betere besluiten dan individuen. Ze doen er alleen langer over. […] Eén van de belangrijkste redenen is dat er meer kennis en informatie aanwezig is: […] Een tweede reden is dat er een groter aantal mensen participeert in de probleemoplossing. Als de hele groep heeft kunnen meedenken, ontstaat meer begrip voor het uiteindelijke resultaat. […] Bovendien stimuleren de groepsleden elkaar […].

Groepen nemen doorgaans betere besluiten dan individuen Groepen nemen doorgaans betere besluiten dan individuen. Ze doen er alleen langer over. […] Eén van de belangrijkste redenen is dat er meer kennis en informatie aanwezig is: […] Een tweede reden is dat er een groter aantal mensen participeert in de probleemoplossing. Als de hele groep heeft kunnen meedenken, ontstaat meer begrip voor het uiteindelijke resultaat. […] Bovendien stimuleren de groepsleden elkaar […].

Les lezen Groepen nemen doorgaans betere besluiten dan individuen. Ze doen er alleen langer over. […] Eén van de belangrijkste redenen is dat er meer kennis en informatie aanwezig is: […] Een tweede reden is dat er een groter aantal mensen participeert in de probleemoplossing. Als de hele groep heeft kunnen meedenken, ontstaat meer begrip voor het uiteindelijke resultaat. […] Bovendien stimuleren de groepsleden elkaar […].

actief dialogeren met de tekst. Goed lezen is … nauwgezet kijken en actief dialogeren met de tekst.

Bronnen Nora Bogaert (e.a.). Aan het werk! Adviezen ter verbetering van functionele leesvaardigheid in het onderwijs, Nederlandse Taalunie, 2008 M. Walraven; Instructie in leesstrategieën. Problemen met begrijpend lezen en het effect van instructie aan zwakke lezers. Paedologisch instituut, Amsterdam, 1995 D. Stalpers en J. Wammes. Leesstrategieën voor studieboeken. Reeks: Studeren in het hoger onderwijs, Nederlands Centrum Buitenlanders, Utrecht, 2003

Contactgegevens Monitoraat op maat – taalondersteuning academisch Nederlands Hilde Rombouts Hilde.rombouts@ua.ac.be Linguapolis, Prinsstraat 8, 2000 Antwerpen Tel. 03 265 48 30 www.ua.ac.be/monitoraatopmaat