ONDERPRESTEREN Waar komt het vandaan? Door: Renata Hamsikova

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

Edushock leerfestival
Evaluatie van mentorprojecten
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Startbijeenkomst pilot 9 januari 2012
Welkom bij Leefstijl.
De “ leraar” als rolmodel
Interventie en implementatie
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Te slim om veters te strikken
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Ronde tafel 22 oktober ‘Waar het echt om gaat, is met het blote oog niet te zien’ ( Antoine de Saint-Exupery, Le Petit Prince)
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Docentontwerpteams en self-efficacy
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Welkom op onze thema-avond
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
J OBTEVREDENHEID The interaction of Job Satisfaction, Job Search, and Job Changes Cornelißen, T. (2009). The Interaction of Job Satisfaction, Job Search,
Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Wat is belangrijk om te leren?
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
English and IPC How to teach content through English.
Kanjertraining..
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Capturing Kids’ hearts
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Coaching bij onderpresteren (van leerlingen én ouders) Maria van Groenestijn SLOMaria van Groenestijn
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
Motiveren: de ins en outs!
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Proefielproduct Wander Sprenger (begeleider)
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
De Mindset voor Presteren in het Klaslokaal
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Onterechte overtuigingen
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
Onderpresteerders of selectieve consumenten ?
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

ONDERPRESTEREN Waar komt het vandaan? Door: Renata Hamsikova Specialist in Educating the Gifted IeKu Advies

Wat is het probleem? Karakteristieken van onderpresteerders Karakterproblemen Zelfdiscipline Verantwoordelijkheid voor zichzelf accepteren Geen offers brengen voor hun toekomst Afhankelijkheid in hun werk Bang zijn voor gevoelens van persoonlijke verantwoordelijkheid Het maken van excuses waardoor ze onverantwoordelijk blijven Liegen tegen zichzelf en anderen Gebrek aan zelfbeheersing Het ontbreken van inzicht en zelfkenis

De rol van de ouders Dingen die niet helpen 1. Logika 2. Lekkermakertjes 3. Privé lessen en andere onderwijsaanpassingen 4. Laat ze de consequenties voelen Basisprinciepes voor ouders

Oorzaken van onderpresteren op school Structuur Competitie Labeling Negatieve aandacht Verveling Individualisatie versus conformeren

Wat kunnen de ouders doen Opvoedfilosofie De volledig positieve ouder benadering Stoppen met liegen over school De “het werk moet af” benadering Geen cijfers lager dan C Krachtmeting tussen weerstand en afhankelijkheid – wie is de baas? Socratische gesprekstechniek

Hoe kun je onderpresteren keren met behulp van het Trifocal model Assesment Communicatie Aanpassing van verwachtingen Identificatie met rolmodel Aanvullen/verbeteren van ontbrekende vaardigheden Aanpassingen op school en thuis

Soorten onderpresteerders Afhankelijke onderpresteerder Dominante onderpresteerder

Wat kun je doen voor afhankelijke onderpresteerder: Ouders (zelfvertrouwen, gevoelens tonen, niet bang zijn voor competitie, sociale vaardigheden, activiteiten met intrinsieke interesse aanmoedigen, leren eerst denken dan praten, zelf huiswerk maken, leren zich te concentreren) Leerkracht (zelfvertrouwen, aangepaste instructies, werk op school en thuis afmaken, aandacht vragen, leren om doelen te stellen, organisatiestrategiën leren, straffen en belonen)

Wat kun je doen voor dominante zich aanpassende onderpresteerder: Ouders (monitoring spiegelen, competentie, intrinsieke motivatie, boodschappen, gevoeligheid, kritiek accepteren) Leerkracht (schoolprestaties centraal houden, uitdaging en competitie, versnelling, kritiek, intrinsieke motivatie)

Wat kun je doen voor dominante zich niet aanpassende onderpresteerder: Ouders (terugdraaien van vroege dominantie, wensen-willen-werken-wachten, ADHD, vermijden van confrontatie, emotionele ups en downs, kind alleen laten zijn, het positieve onderhouden, ouders op een lijn, praten over presteren, communiceren met school, peeromgeving, professionele hulp zoeken) Leerkrachten (leerkracht-kind verband vormen, gedragsproblemen en ADHD, routine zonder redentwisten, hen macht en publiek geven, manipulaties vermijden, verandering in groepen, competentie leren, open deur houden)

Stappen om Trifocal Model toe te passen op school Administratieve ondersteuning Geschreven plan Opleiden van leerkrachten Identificatie en screening - screening voor onderpresteren in het algemeen - screening voor intelectueel behaafde onderpresteerders - screening voor benadeelde onderpresteerders - screening voor onderpresterende meisjes 5. Praten met de ouders 6. De rol van de omgeving (rolmodellen) 7. Evaluatie

Referenties Baum, S., Olenchak F.R. & Owen, S.V. (1998) – Gifted students with attention deficits: Facts and/or fiction? Or, can we see the forest for the trees? Gifted Child Quarterly, 42(2), 96-104. Bloom, B.S. (1985) – Developing Talent in Young People. New York: Ballantine. Davis, G.A. & Rimm, S.B. (1998) Education of the Gifted and Talented (4e editie). Boston: Allyn and Bacon. Felton, G.S. & Biggs, B.E. (1977) – Up from underachievement. Springfield, IL: Charles C. Thomas. Fine, M.J. & Pitts, R. (1980) Intervention with underachieving gifted children: Rationale and strategies. Gifted Child Quarterly, 24, 51-55. Jackson, R.M., Cleveland, J.C. & Mirenda, P.F. (1975) – The longitudinal effects of early identification and counseling of underachievers. Journal of School Psychology, 13, 119-128. Perkins, J.A. & Wicas, E.A. (1971) – Group counceling with bright underachievers and their mothers. Journal of Counseling Psychology, 18, 273-278. Reis, S.M. & Purcell, J.H. (1993) – An analysis of content elimination and strategies used by elementary classroom teachers in the curriculum compacting process. Journal for the Education of the Gifted, 16(2), 147-170. Rimm, S.B. – Why bright kids get poor grades and what can you do about it (ISBN 0-517-70062-X, 1995). New York: Crown. Whitley, M.D. – Bright Minds, Poor Grades (ISBN 0-399-52705-2, 2001) Rimm, S.B. – Keys to parenting the gifted Child (ISBN 0-910707-74-X, 2007) Rimm, S.B. & Lovance, K.J. (1992) – The use of subject and grade skipping for the prevention of underachievement. Gifted Child Quarterly, 36, 100-1005. Selingman, M.E. (1975) – Helplessness: On depression, development and death. San Francisco: Freeman. Weiner, B. (1980) – Human motivation. New York: Holt. Whitmore, J.R. (1980) – Giftedness, conflict and underachievement. Bostn: Allyn and Bacon.