Workshop 2: Innovatieve trends Deel A.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Workshop: Jij en je toekomst
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Workshop 3 deel 1: Marketing
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Geld verdienen met trends
Regiopartnerschappen Schoolbesturen internationaliseren in samenwerking met scholen en andere organisaties in de omgeving Judith Dayus-Brouwer.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Green Presents Workshop 2 Innovatieve trends Deel B.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Het is vandaag Girlsday!
Een startersgids voor innovatie
Innovatie voor kwaliteitskringen
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Workshop Trendwatching&Trendanalyse
Ondernemen na je studie!
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
…… kennisterrein ….. ……naam en functie ……. …… naam bedrijf …….
Een werkstuk maken.
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
 Buren  Nieuw product  Bouw  Varkenshouders  Afnemers Waar staan we nu ?
Do’s en Dont’s voor uw M&T Subsidieaanvraag Paula Meijer Utrecht, 22 mei 2008.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Ondernemen moet je doen
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Praktijkervaring en reflectie
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Deel 2 Oriëntatie op het runnen van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 6 Hoe ziet jouw product eruit?
Opdrachten en eindopdracht
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Een start van jouw groene idee In de duurzaamheidsweek klas 11 Een start van jouw groene idee In de duurzaamheidsweek klas 11 Februari 2016Jan Paul ter.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Cliënt en mediawijsheid Les 8 en 9, Domotica. domotica  Domotica wordt steeds meer toegepast in de zorg, en gebruikt om mensen langer thuis te laten.
De onderneming Hoofdstuk 1 Welk type ondernemer ben ik?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Gezonde fysieke omgeving
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
LOB zeven stappen naar succes
© UNIEK IN DE KLAS.
Les 1: Introductie Marketing
Aanpassingen bij planten
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Duurzaamheidsweek klas 11
Big Data.
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Big Data.
Ondernemen in de Toekomst 15 december 2009 Ron Methorst Arni Janssen
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Art& Design Leerjaar 1 Productvormgeving.
Bemesting klas 2 De Groene Welle.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Project gamemarket Les 1.
GLASTUINBOUW IN BEELD Hier volgen enkele algemene sheets + film met de ambities en cijfers van de glastuinbouw om het kader te schetsen.
Transcript van de presentatie:

Workshop 2: Innovatieve trends Deel A. Green Presents Workshop 2: Innovatieve trends Deel A.

Programma Innovatieve Trends 2 dagen: Eerste dag Voorbeelden van trends om bij aan te sluiten Tweede dag Brainstorm over innovatieve ideeën Keuze ondernemersidee, vorming teams

Programma Eerste dag Waarom is innovatie belangrijk Trends en lange termijn ontwikkelingen Richtingen voor innovatie Voorbeelden van innovaties Hoe zoek je informatie over trends Pauze Opdrachten Je eigen interesse als uitgangspunt

Waarom is innovatie belangrijk Maatschappij ontwikkelt zich razendsnel We verwachten ieder halfjaar iets nieuws, iets beters We gaan meer vergelijken dan vroeger, op kwaliteit, vernieuwende ideeën in techniek, prijs etc. We accepteren minder qua veiligheid, uitstoot, arbo Internationaler, nieuwe Nederlanders Overheid legt meer regels op, NL en EU Spreekt eigenlijk voor zichzelf. Leerlingen doen mee met deze trends (denk aan o.a. nieuwe mobieltjes). In dia 8 komen we erop terug met het thema duurzaamheid. Daarnaast kunt u inspelen op duurzaamheid, de meest genoemde term bij bedrijven in de afgelopen jaren. Duurzaam produceren en vooral aan de buitenwereld laten zien dat men duurzaam bezig is. Dit geldt weer als goede reclame.

Verdiep je in je klant Je ontkomt niet aan vernieuwing! Discussie: ziet een tuin voor een 2e generatie Turks gezin er anders uit dan een tuin voor een van oorsprong Nederlands gezin? Of: Hoe gebruikt een Marokkaans gezin recreatie-natuur anders? En hoe anders communiceer je met zo’n klant? Weet je het? Of wat zou je doen om hierachter te komen? Let op: ga nooit uit van vooroordelen, maar verken je markt! Als hovenier moet je kunnen inleven in de belevingswereld van de klant. Laat leerlingen hier maar eens over nadenken (10-15 min)

Verdiep je in je klant Wat plaatjes om te benadrukken dat je inleven in je klant belangrijk is. Je zou je bijvoorbeeld als hovenier kunnen richten op mensen die hun huis gaan verkopen. Deze willen hun tuin misschien netjes houden om zo hun huis sneller te kunnen verkopen. Maar kijk ook naar het plaatje rechts. Houdt daarbij wel rekening met de smaak van nieuwe bewoners! Niet iedereen zal zo’n heg waarderen.

Trends of lange termijn? Hype, trend of lange-termijn-ontwikkeling? Lange termijn bijv. product- naar vraaggericht, milieu Makkelijk om aan te sluiten bij trend (minder promotie voor jezelf nodig) maar niet noodzakelijk Hype = heel kort, alleen op richten als het precies bij je past, anders ben je te laat Trend = wat langer, paar jaar, interessant Lange termijn ontwikkeling = klant is koning, je aanpassen aan wat je klant wil. Lijkt zo logisch voor ons nu. Maar vroeger leverde iedereen hetzelfde en de klant moest het maar slikken. “Any Colour you like, as long as it is black” is de legendarische uitspraak van Henry Ford bij de introductie van de T-Ford in 1908. Deze eerste in massaproductie vervaardigde was slechts in één kleur verkrijgbaar; zwart.

Richtingen voor innovatie Een aantal belangrijke richtingen, er zijn er natuurlijk veel meer!! Kort noemen, straks voorbeelden geven, nu een richting daaruit nemen voor uitgebreider behandeling = duurzaamheid

Duurzaamheid Wat is duurzaamheid eigenlijk? Vraag vanuit consumenten, gemeenten, organisaties Noodzakelijk kwaad, marketing of inspiratiebron? Voorbeelden Leerlingen vragen wat zij denken dat duurzaamheid is (milieu-, lange termijn behoud aarde, afval, hergebruik etc.) Duurzaamheid lijkt een wens vanuit burgers en overheid die niet snel over zal gaan, dus beter maar op leren reageren Hoe ziet een ondernemer duurzaamheid – als bedreiging en noodzakelijk kwaad, het moet nou eenmaal. Of als kans voor marketing, laten zien dat je voorloper bent. Of echt van binnen uit geloven dat het die kant op moet, als inspiratiebron zien, in je hele onderneming laten doorwerken, van de plastic bekertjes die gecomposteerd moeten komen worden en de T-shirts van de werknemers tot hergebruik van stenen en sociaal samen met burgers ontwerpen en beheren van groen. Daar ook grote raakvlakken tussen groenvoorzieners en deskundigen in bodem en water, de en weet wat de klant wil, de ander weet wat er technisch mogelijk is.

Voorbeelden per richting Zie voorbeelden op www.greenpresents.nl/innovatievetrends Doorklikken naar de site en dan bij het leerlingendeel stuk voor stuk richtingen bespreken en een of enkele voorbeelden aanklikken

Opdracht 1: Richtingen Innovatie Ga naar www.greenpresents.nl, workshop innovatieve trends, en bekijk de voorbeelden die nog niet getoond zijn. Welke van de gevonden trends sprak jou het meest aan? Schrijf dit op je antwoordenformulier. Leerlingen zelf laten kijken, 10 minuten

Opdracht 2: Je eigen interesse als uitgangspunt Kijk naar je interesseprofiel van vorige keer: Welke trends vind je meest interessant? Schrijf dit op je antwoordformulier. Techniek?? Of Marketing??

Hoe zoek je informatie over trends Vakbladen Internetsites Kijken bij ondernemers, vragen Bladen/websites die je doelgroep leest (van Libelle tot de Telegraaf) Afleiden uit andere vakgebieden (voor de echte voorlopers, trendwatchers)

Internet www.groeneruimte.nl Zoek in nieuws bijvoorbeeld op: tuintrends innovatie* +innovatie + water +duurzaam* +bodem +gezondheid (inloggen: greenpresents – student) Site uitleggen hoe je kunt zoeken Klik in linkermenu op nieuws - zoeken in nieuws en voer aantal van bovenstaande trefwoorden in. Laat leerlingen zelf de andere termen intypen. Bij ouder nieuws moet je eenmalig inloggen. De log-in staat in de pagina.

Links Groeneruimte.nl Tuin en Landschap Waterinnovatie Rijkswaterstaat www.groeneruimte.nl Tuin en Landschap www.tuinenlandschap.nl Waterinnovatie Rijkswaterstaat www.rijkswaterstaat.nl/water/innovatie_en_onderzoek Milieutechnologie www.senternovem.nl/milieutechnologie/projecten/index.asp Links waar informatie kan worden gevonden, u mag natuurlijk altijd zelf links toevoegen.

Opdracht 3 Zoek uit via internet: Wat is het concept ‘groene stad’? of Wat is de innovatieregeling Mooi Nederland? en noem 2 innovatieve ideeën die in dit kader zijn ontwikkeld Laat leerlingen een van de opdrachten kiezen en in groepjes uitzoeken mbv internet

Opdracht 4 Zelf voorbeelden bij trends zoeken: Zoek bij elke genoemde trend in de groene cirkels 2 voorbeelden in jouw vakgebied, via internet, vakbladen, ervaring, stageplek etc.. Omschrijf ze in paar zinnen, ook op wie de innovatie gericht is (doelgroep). In te vullen op formulier

Welke trends Noem per trend de gevonden voorbeelden. Ben je richtingen voor trends tegengekomen die nog niet genoemd zijn in het schema? Groepjes hun resultaten kort laten noemen. Bespreek de resultaten in de klas.

Opdracht 5: Verdiep je in je toekomst Klimaatverandering in NL: geleidelijke temperatuurstijging, langere periodes van droogte, extreme regen en kou maar ook vaker extreem hoge temperaturen, incidentele watertekorten. Gevolgen voor bijvoorbeeld: Aan te planten soorten Waterafvoer – bijv. wadi’s of retentiegebieden Beheer Bedreiging maar ook kans! Hoe speel je hierop in?

Opdracht 6: Huiswerk Bedenk een nieuw idee voor een product of dienst die samenhangt met jouw interesses en wat nog niet toegepast wordt. Bijv: vissen en natuur = soort vistrap Voetbal en groenvoorziening = soort kunstgras Kort omschrijven. Zet op papier en lever voor het tweede dagdeel van deze workshop in. Deze huiswerkopdracht moet voor de volgende bijeenkomst worden uitgewerkt. Deze opdracht zal namelijk het startpunt zijn van Deel B van deze workshop.

Afronding Vandaag gedaan: Trends Koppeling met wat bij jou past, je ‘interesseprofiel’ Volgende keer: Brainstorm over ondernemende ideeën welke kun je zelf bedenken Vorming van teams om idee samen uit te werken