Hoe pak je een ‘tekst’ aan?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Schrijfvaardigheid en argumentatie
God in zijn leven brengen.
Schema en synthese van een zakelijke tekst
Verborgen vormen van pesten
Actualisering eindtermen ERK en lerarenopleiding
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
Persoonlijk worden.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Zakelijk lezen Nederlands.
Ingenieursvaardigheden
Na de verschillende «grappen » die we mekaar toesturen om te kunnen lachen,is dit een beetje anders. Het is niet de bedoeling je aan het lachen te brengen,
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Mail Extra uitleg. aan In het filmpje zag je waar aan stond een adres word gezet dat adres bepaalt naar wie het word gestuurd.
PRESENTATIETECHNIEKEN
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: divergeren en convergeren.
De eerste presentatie voor Nederlands
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Communicatie BBL-draagvlakdag 5 oktober Wat is communicatie?
Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
POL 2014/2015= Praten over boeken!
Een leesstrategie: toepassing
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Communicatie en relatie
Lezen Nu Nederlands.
PROJECT ALGEMENE VAKKEN
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Tekstsoort en tekstdoel
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Begrijpend leesstrategieën, verbanden, signaalwoorden
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Onderwijs met Rap: Hip-Hop Headlines. ‘We starten de Week in Rap september vorig jaar te helpen studenten krijgen aangesloten op actuele gebeurtenissen’
Begrijpend lezen, voorbij de toets Lezen zonder motivatie …. kan dat wel? 19 november, 21 november, 29 november 2012 Bert de Vos,
Leesvaardig Examentraining.
De tekstsoorten en hun kenmerken 1. HET BETOOG Doel = publiek overtuigen van een mening of activeren om iets te doen (=overhalen / tot handelen aansporen)
Groepssessie 1: Curriculum Aan de slag Deel 1 Enkele mogelijke oplossingen Filmfragment Nederlands 1.
Groep 6 Begrijpend lezen
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
KRITISCH DENKEN 9 Een Betoog schrijven © Kritisch Denken.
Cursus Leesvaardigheid
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
SET schrijfvaardigheid H5
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Bronnen en onderzoeksvragen
Tekstsoort en tekstdoel
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
H1 Media en communicatie
Betoog Hoe herken ik een betoog en hoe weet ik hoe de schrijver mij probeert te overtuigen? NU Nederlands 2F.
Informatieve teksten Hoe herken ik informatieve teksten en weet ik waarover de schrijver mij wil informeren? NU Nederlands 2F.
4 havo Schrijflijn les 2
Posters voor in het geschiedenislokaal
De schrijver mee op Reis
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Transcript van de presentatie:

Hoe pak je een ‘tekst’ aan? Een handleiding gebaseerd op de vakgebonden eindtermen ‘moderne talen’

Een vraagje! Vind je deze cartoon grappig? Waarom (niet)? Hoe pak je een tekst aan?

Vertrekpunt bij elke ‘tekst’: het communicatiemodel bericht via een medium (3) inhoud over iets: thema (6) wordt er iets gezegd: boodschap (7) vorm op een bepaalde manier: stijl (8) zender (1) doel (2) ontvanger (4) reactie (9) in een bepaalde context (5) Hoe pak je een tekst aan?

Vraag je telkens af: (1) zender: Van wie komt dit bericht? Wat kom je over de zender te weten? Individu of organisatie? Staat de naam vermeld? Beroep? Leeftijd? ... (2) doel: Wat is het hoofddoel van z'n bericht? (3) medium: Welk communicatiemiddel werd er gebruikt? Kranten hebben allerlei soorten teksten: artikels, advertenties, lezersbrieven, zoekertjes, strips ... (4) ontvanger: Voor wie is het bericht bestemd? Kun je een profiel schetsen van de beoogde luisteraar/lezer? Leeftijd? Klasse? Interesses? ... (5) context: In welke omstandigheden kwam de communicatie tot stand? (6) thema: Wat is het onderwerp van het bericht? (7) boodschap: Wat wordt er duidelijk gemaakt over het onderwerp? (8) stijl: Hoe werd het bericht verpakt? (9) reactie: Hoe zou de ontvanger reageren op dit bericht? Hoe pak je een tekst aan?

Even illustreren: 1 zender: ZAK, huiscartoonist van De Morgen, een Vlaamse krant de lezer aan het lachen brengen, en aan het denken, kortom: een geslaagde spotprent maken een cartoon in een krant Deze cartoon is vooral gericht op lezers met interesse voor politiek je moet wat voorkennis hebben(?) de 'lezer' ziet deze cartoon op pagina twee van z'n ochtendkrant op 23 maart 2006, net onder het standpunt van de hoofdredacteur. de recente vraag om na de werkvloer ook de horeca (café’s, restaurants ...) rookvrij te maken. dit is een goed initiatief via een absurde omkering - rokers zijn kwaad dat niet-rokers kunnen ‘meegenieten’ in het restaurant van hun (dure) sigaretjes. (vul zelf maar in) 2 doel: 3 medium: 4 ontvanger: 5 context: 6 thema: 7 boodschap: 8 stijl: 9 reactie: Hoe pak je een tekst aan?

Achterhaal zo vlug mogelijk zender & doel ... 1 - INFORMATIEF 3 - ARGUMENTATIEF 2 - PRESCRIPTIEF 4 - NARRATIEF Sprookje Er was eens een man die altijd rechtvaardig was. H. de Coninck 5 - ARTISTIEK-LITERAIR Hoe pak je een tekst aan?

1 - Informatieve teksten het overbrengen van informatie voorbeelden schema, tabel,nieuwsitem,mededeling, folder, verslag, formulier, brief, e-mail, documentaire, interview, gesprek ... Hoe pak je een tekst aan?

EEN PRESCRIPTIEVE TEKST Hoe pak je een tekst aan?

2 - Prescriptieve teksten Het rechtstreeks sturen van het handelen van de ontvanger Voorbeelden: instructie, opschrift, waarschuwing, handleiding,gebruiksaanwijzing, publieke aankondiging ... Hoe pak je een tekst aan?

3 - Argumentatieve teksten het opbouwen van een redenering voorbeelden: pamflet, betoog, essay, discussie, debat ... Hoe pak je een tekst aan?

het verhalend weergeven van feiten en gebeurtenissen 4 - Narratieve teksten het verhalend weergeven van feiten en gebeurtenissen voorbeelden: reportage, scenario, relaas, interview, hoorspel, verhaal, film, feuilleton, reisverhaal ... Hoe pak je een tekst aan?

5 - Artistiek-literaire teksten Sprookje Er was eens een man die altijd rechtvaardig was. H. de Coninck 5 - Artistiek-literaire teksten expliciete aanwezigheid van een esthetische component voorbeelden: gedicht, kortverhaal, roman, toneel, stripverhaal, songtekst ... Hoe pak je een tekst aan?

Misschien zijn er nog wel andere bedoelingen ... Iemand aan het lachen willen brengen bijvoorbeeld of een ander emotie die je wil overbrengen ... emotieve teksten (?) En natuurlijk kunnen zenders (schrijvers, sprekers, tekenaars ...) niet één maar meerdere bedoelingen hebben met een ‘tekst’. Je vraagt je dan best af wat je als het dominante kenmerk ervaart. Hoe pak je een tekst aan?

TAALTAKEN Of wat je met een tekst moet doen in klas Taaltaken op beschrijvend niveau Taaltaken op structurerend niveau Taaltaken op beoordelend niveau Hoe pak je een tekst aan?

1 Het globale onderwerp bepalen 2 De hoofdgedachte achterhalen 3 Een spontane mening of appreciatie vormen 4 De gedachtegang volgen 5 Relevante informatie selecteren 6 De tekststructuur en -samenhang herkennen 7 Informatie (summier) beoordelen Hoe pak je een tekst aan?

Vanuit het communicatiemodel bekeken 1 Wie is de zender? 2 Wat is z'n doel? 3 Via welk kanaal communiceert hij? 4 Wie is de ontvanger? 5 In welke context? 6 Waarover gaat het? HET GLOBALE ONDERWERP BEPALEN 7 Wat zegt hij erover? DE HOOFDGEDACHTE ACHTERHALEN DE GEDACHTEGANG VOLGEN RELEVANTE INFORMATIE SELECTEREN 8 Hoe zegt hij het? DE TEKSTSTRUCTUUR & SAMENHANG HERKENNEN EN OP OVERZICHTELIJKE WIJZE ORDENEN 9 Hoe reageert de ontvanger? EEN SPONTANE MENING OF APPRECIATIE VORMEN INFORMATIE BEOORDELEN Globaal lezen Globaal lezen Intensief lezen Selectief lezen Intensief lezen Hoe pak je een tekst aan?

Het communicatiemodel reconstrueren Even herhalen ... Het communicatiemodel reconstrueren Tekstsoort bepalen Taaltaak Sprookje Er was eens een man die altijd rechtvaardig was. H. de Coninck Good luck! Vaardigheid Hoe pak je een tekst aan?