Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Café brein, Oss 14 juni. en Uden, 29 mei
Advertisements

Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
WELKOM Presentatie ‘Depressie onder ouderen ’
Niet DIPPEN maar DIMMEN
WRAP Wellness Recovery Action Plan Annette Furnemont Saskia Storimans
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Hogescholen in Dialoog
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Workshop Relationele en seksuele vorming
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
A LS JE NIET KUNT ZIEN DAN BEKIJK JE HET MAAR Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid en openheid op stigmatisering.
Drugs- en alcoholverslaving
CURSUS ONDERLUITENANT Lesgever: Lt De Groeve Luk
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
RISICOTAXATIE-INSTRUMENT (RITI-schaal)
Studieadviseurs Technische Geneeskunde
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Autismespectrumstoornis
Je herkent het pas als je het kent
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
DIGITALE COLLAGE ESTHER
5 manieren van praten over de dood
Naam workshopleiders Naam workshop Naam instelling Kies Kleur in Groen Workshop Diversiteit Aequor 31 oktober 2012 Kies Kleur in Groen Wij, zij, hen en.
Research on stage - Awel, ik zie het niet meer zitten Verdiepende reactie 9 oktober 2014 Kirsten Pauwels Directeur Centrum ter Preventie van Zelfdoding.
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
Psychosociale begeleiding bij kanker
Liefde en relaties.
De rol van de huisarts in de laatste levensfase
Mindfulness in de hulpverlening
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Methodiek: Plancyclus
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
JOB coaching niveau 3 studenten Financiële Beroepen december 2015 Joost Craenen.
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Informatie over gezondheidsrisico’s Hebben mensen hier iets aan? Ja Begrip van huidige gezondheid en verwachte gezondheidsproblemenBegrip van huidige.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Week 3 CAT vragen oefenen Dr. U.M.H. Klumpers (cursuscoördinator, psychiater) Psychisch Functioneren 2016.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Klik om de stijl te bewerken Een voldoende halen, of laten zien wat je kan? Welkom! studiemiddag voor leden van examencommissies VH, 26 mei 2016.
Do’s en don’ts in het eerste studiejaar Hermien Miltenburg en studenten.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
WELKOM Presentatie ‘Depressie onder ouderen ’
Info verbredingsstage Geestelijke gezondheidszorg
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 5
SCHIZOFRENIE GGZ, H10 (behalve de par. over zorg en beg. en communicatie)  Schooltas blz VVT2, H3, H6 Schooltas blz
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Er zijn kinderen in het spel
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Schizofrenie Jenniviëne Gosepa Ailnairis Belefanti Trejani Emerencia.
Participatie door onderwijs voor jongeren
Suïcidepreventie Amsterdam
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Spoedeisende psychiatrie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Neuropsychiatrische syndromen na een beroerte.
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen I. Herkennen van psychische problemen bij studenten Studeren met steun voor studenten met psychische problemen

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Programma Workshop •Welkom en kennismaking •Doelstelling workshop •Omvang psychische problemen •Vroegtijdig reageren op signalen; waarom eigenlijk? •Reageren op studenten met psychische problemen •Pauze •Oefeningen •Evaluatie en afsluiting

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Doelstelling Workshop Onderwijskundig personeel: •bekend maken met, en •herkennen van psychische problemen bij studenten, en •wat te doen?

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Bespreek met uw buurman het volgende: •In de pauze komen een paar studenten naar u toe. Ze uiten hun zorgen naar u over een medestudente die steeds meer afvalt en ook tijdens de lunchpauze nauwelijks mee-eet. Ze ziet er steeds slechter uit. 1.Wat gaat u doen? 2.Wat denkt u dat er aan de hand is?

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Wat kan er aan de hand zijn? •De studente heeft last van c hronische gastritis (Een ontstekingsproces van het maagslijmvlies gekenmerkt door o.a. het volgende symptomen: een vol gevoel, geen eetlust)

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Signaleren

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Een ander voorbeeld: Student Jan •Is onrustiger dan eerder het geval was •Gaat al snel na de les weg •Zit regelmatig te staren •Heeft zijn hoofd er niet bij •Is energiek, maar ziet er moe uit •Heeft nu hele andere kleding aan dan zijn onverzorgde uiterlijk eerder

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Jan is verliefd !! Jan

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Carla •Zit er de laatste tijd stilletjes bij •Neemt minder initiatief dan ze eerder deed •Ziet er vermoeider uit •Heeft haar hoofd er niet bij •Gaat contact uit de weg •Heeft nu hele andere kleding aan dan haar verzorgde uiterlijk eerder

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Carla is somber

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Omvang studenten met psychische problemen •6% van de studenten in het HBO en WO ( )* •4% geeft aan extra ondersteuning nodig te hebben om de studie vol te houden * Verwey-Jonker instituut, 2001

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Waarom aandacht voor studenten met psychische problemen? •Jong volwassenheid heeft een hoger risico om psychische problemen te krijgen? •De meeste psychische aandoeningen ontstaan tussen 17 – 25 jaar

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Factoren die de geestelijke gezondheid van studenten beïnvloeden •Ouderlijk huis verlaten •Voor zichzelf zorgen •Hoge verwachtingen / hoge eisen •Gebrek aan sturing / eigen verantwoordelijkheid •Sociale contacten / sociaal isolement •Seksuele relaties / identiteit •Financiële problemen •Drugs en alcohol •Gebrek aan slaap •Er met niemand over praten

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Herkennen van signalen 1 •Slechte concentratie •Afname in de kwaliteit van het werk •Achterdocht - dat tot ongepast gedrag of tot agressie kan leiden •Depressiviteit •Angst, spanning, gebrek aan motivatie •Irritatie, agitatie of gebrek aan emotie

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Herkennen van signalen 2 •Terugtrekken van of opvallende verandering in het contact met studiegenoten •Verminderde aanwezigheid of een veranderd patroon van aanwezigheid •Praten of schrijven over dingen die onbegrijpelijk zijn of ongewoon zijn •Wanen of hallucinaties – die zich kunnen voordoen als ongerichtheid, “afwezig zijn” of gebrek aan betrokkenheid

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Herkennen van signalen 3 Bij het beoordelen van het gedrag moet de context van het gedrag in ogenschouw worden genomen. Algemene uitingen geven aan dat er “iets aan de hand is“, maar er zijn meerdere factoren naast psychische aspecten die de oorzaak kunnen zijn.

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Herkennen van signalen 4 Ondanks dat er andere oorzaken kunnen zijn, kunnen de genoemde uitingen een teken zijn van een psychische ziekte; het is daarbij belangrijk om niet te lichtvaardig conclusies te trekken. Als je er onzeker over bent adviseer dan toch om hulp te zoeken.

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Omgaan met de student met psychische problemen 1 •Vertrouwelijk gesprek aangaan over uw observaties •U kunt de eerste zijn die zich realiseert dat er iets niet in orde is •Niet in aanwezigheid van anderen => stigmatisering, achterdocht, afname zelfwaardering

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Omgaan met de student met psychische problemen 2 •Uit uw bezorgdheid; laat de diagnose en behandeling over aan anderen •Achterhaal of de student kennis heeft van beschikbare hulpverlenings- en ondersteuningsmogelijkheden •Als het gedrag van de student onacceptabel is in de klas, bespreek dit dan privé met de student => •Het is uw verantwoordelijkheid dat andere studenten niet de dupe worden van ongepast gedrag

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Verwijzen 1 Wanneer verwijs ik een student met psychische problemen? •Als de communicatie verstoord raakt •Wanneer je je bezorgd maakt over de veiligheid van de student •Als de problemen je deskundigheid en/of tijdsinvestering te boven gaan •Je je ongemakkelijk voelt met een bepaald onderwerp •Je over-betrokken raakt bij de problemen van de student •Je onzeker bent over wat te doen

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Verwijzen 2 Naar wie verwijs ik een student met psychische problemen? •Decaan •Studentpsycholoog •Huisarts •GGz-instelling •Steunpunt “Studie & Handicap”

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Stelling De stageplaats moet weten van de psychische problemen van de student

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Pauze

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Casus Hand out Oefening Nabespreking

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Achtergrondinformatie

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Publicaties 1 Brochures over: •Succesvol studeren met ADHD •Succesvol studeren met borderline •Succesvol studeren met een stemmingsstoornis •Succesvol studeren met een eetstoornis •Succesvol studeren met schizofrenie •Succesvol studeren met psychiatrische problematiek. Ervaringen van studenten

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Publicaties 2 Brochures over: •Openheid geven •Omgaan met stress •Om ondersteuning vragen •Om aanpassingen vragen •Feedback geven

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Publicaties

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Evaluatie en afsluiting

Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Tot Slot Stoplicht op rood, oranje of groen, er is op dit gebied van alles te doen!