Cawar Consumer Awareness. Doelstellingen  Bepalen wat de omvang van de problemen rond consumptie is.  De kwaliteit evalueren van de informatie die wordt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO.
Advertisements

De communicatie na de brand bij Chemie-Pack Wouter Jong Nederlands Genootschap van Burgemeesters.
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Resultaten SJBN Enquête 2012
A5 Management & Organisatie
van verdragsbepalingen
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Asymmentrische informatie
Vandaag.
Marc Vandercammen September 2003 De jongere als « schoolse » aankoper.
VCA HOOFDSTUK 3 ONGEVAL.
De morning-after pil zonder recept Resultaten internet enquête Stichting Anticonceptie Nederland.
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
20 jaar eerlijke handel Duurzame economie begint met Solidaridad.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
De psychologie van communicatie
voor de zomervakantie tot
waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt.
Begrijpen, Waarheid en Denken..
Het wereldvoedselvraagstuk brengt je zeer snel op het vlak van wereldhandel en duurzame ontwikkeling. Met het softwarepakket ‘Dashboard’ op de cd-rom kun.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Verbrandingstoestellen werkend met bio-ethanol
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie.
Persoonlijke financiële planning
Werkconferentie Duurzaam vlees herkenbaar en betrouwbaar in het schap
5 juni 2007 Marktonderzoek Powder Navigator In opdracht van:
Marktonderzoek Informatie inwinnen.
Zijn de geconsolideerde jaarrekeningen van de Europese beursgenoteerde ondernemingen vergelijkbaar? Vicky Cole.
In samenwerking met de wereldwinkel informeert de werkgroep DUURZAAMHEID van pkn de weide u over fairtrade handel.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
INVLOED VAN MARKETING OP CONSUMENTEN
Duurzaam voedsel, een gezonde keuze (?) Louise O. Fresco 4 april Duurzaam voedsel, een gezonde keuze (?) Louise O. Fresco 4 april 2013.
Systeemtoezicht ‘Vertrouwen is goed, controleren is beter’
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Quality Function Deployment
CVO Step – Oef. Vak Didaktiek
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
Stakeholdersbijeenkomst College voor de Rechten van de Mens Positioneren en framen van mensenrechten in Nederland.
Een man loopt een winkel binnen en ziet er een prachtige handbewerkte houten kat. “Wat kost die kat?” vraagt hij aan de verkoper.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
ENQUETE ORA.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
Commerciële landbouw in de VS
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Voedingscentrum Bachelor’s Award
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
17de eeuw: Wetenschappelijke revolutie
Programma OvRAN Symposium Toekomst Accountant WELKOM uur buffet uur Huub Wieleman, Geert Koster en Corneel Spil, “Verloren vertrouwen.
§ 1.2 Sta je samen sterker? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan.
3.3 Sta jij in je recht? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan moet.
Communicatie en voorlichting Welke informatie bereikt de consument (volledig, voldoende, niet eenzijdig, van wie, etc.) Wat is de achtergrond van de beleving.
Onderzoeksvraag Achtergrond
WELCOME TO OUR LAUNCH EVENT. ONDERZOEK IVOX Perceptie, behoeften, prioriteiten en gedrag mbt duurzaamheid bij de Belgen meten en beter begrijpen 1000.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
Monitoring De Nieuwe Band Resultaten monitoringsonderzoeken 2010.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Consumentenrecht Alle regels en wetten die de consument beschermen bij de aankoop van producten van bedrijven De consument moet als ‘zwakkere’ partij beschermd.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Consumentenrecht Alle regels en wetten die de consument beschermen bij de aankoop van producten van bedrijven De consument moet als ‘zwakkere’ partij beschermd.
GRIP OP GROEI Resultaten 0-meting
HACCP.
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Transcript van de presentatie:

Cawar Consumer Awareness

Doelstellingen  Bepalen wat de omvang van de problemen rond consumptie is.  De kwaliteit evalueren van de informatie die wordt ontvangen over:  de voedselkwaliteit, voedselveiligheid, smaak, GGO’s  de rechten van de consumenten, de kwaliteit van de ontvangen informatie, de informatie over de prijzen in €.

Methodologie  498 kwantitatieve interviews (30’-35’) via persoonlijke gesprekken (België).  Field : mei  Aselecte gelaagde gecorrigeerde steekproef.  De resultaten hebben de aangepaste statistische verwerkingen ondergaan (  2, KOLMOGOROV-SMIRNOV, Student en normale wet).  De totale foutmarge op de steekproef bedraagt 4,4 %.

Actuele problemen  Er is veel te doen over problemen die verband houden met de consumptie. Wat vindt u het grootste probleem/de grootste problemen ?  De consumenten vermelden spontaan de kwaliteit van het voedsel (80 %), de voedselveiligheid (73 %), de netheid van het voedsel (69 %), de goede smaak van het voedsel (59 %).  Aanwezigheid van GGO’s, kwaliteit van de informatie die verstrekt wordt door de verkopers en prijzen in € zijn problemen die door minder dan de helft van de consumenten aangehaald worden. Kwaliteit van het voedsel Voedselveiligheid Netheid van het voedsel Consumentenrechten Aanwezigheid van GGO’s Kwaliteit info verstrekt door verkoper Prijzen in € Goede smaak van het voedsel

Kwaliteit van de voeding  Vindt u dat u goed geïnformeerd wordt over de kwaliteit van het voedsel (gezond product, kwaliteitsproduct, zonder scheikundige additieven)  Meer dan 8 consumenten op de 10 vinden zichzelf helemaal niet of onvoldoende geïnformeerd over de kwaliteit van de voedingsproducten. Ja, absoluut Ja, gedeeltelijk Nee, helemaal niet

Kwaliteit van de voeding  Wie informeert volgens u het best de consumenten voor wat betreft…  Een meerderheid van de consumenten vindt dat de consumentenorganisaties het best informeren over de voedselkwaliteit.  Nauwelijks 1 op de 4 vertrouwt de distributeurs en maar 1 op de 20 heeft vertrouwen in de overheid of in de bedrijven. De consumentenorganisaties De grootwarenhuizen, de winkels De overheid De NGO’s, niet-gouvernementele organisaties Niemand De bedrijven, de producenten Totaal > 100 %, meer dere antwoorden mogelijk

Voedselveiligheid  Vindt u dat u goed geïnformeerd wordt over de voedselveiligheid, over het feit dat de producten de gezondheid niet schaden ?  9 consumenten op de 10 vinden dat ze niet voldoende of helemaal niet geïnformeerd worden over de voedselveiligheid van de producten. Ja, absoluutt Ja, gedeeltelijk Nee, helemaal niet

Voedselveiligheid  Wie informeert volgens u de consumenten het best in verband met …  Een meerderheid van de consumenten vindt dat de consumentenorganisaties het best informeren over de voedselveiligheid..  Nauwelijks 1 op de 4 vertrouwt de overheid, maar 1 op de 10 vertrouwt de distributeurs en slechts 1 op de 25 heeft vertrouwen in de producenten. De consumentenorganisaties De grootwarenhuizen, de winkels De overheid De NGO’s, niet-gouvernementele organisaties Niemand De bedrijven, de producenten Totaal > 100 %, meer dere antwoorden mogelijk

Netheid van het voedsel  Vindt u dat u goed geïnformeerd wordt over de netheid van het voedsel ?  8 consumenten op de 10 vinden dat ze niet voldoende of helemaal niet geïnformeerd worden over de netheid van het voedsel. Ja, absoluut Ja, gedeeltelijk Nee, helemaal niet

Netheid van het voedsel  Wie informeert volgens u de consumenten het best in verband met …  1 consument op de 4 vindt dat niemand informatie verstrekt over de netheid van het voedsel.  Bijna 3 op de 10 denken dat de consumentenorganisaties die rol vervullen; bijna 1 op de 4 denkt de distributeurs en bijna 1 op de 6 denkt de NGO’s.  Minder dan 1 op de 10 vertrouwt de overheid en maar 1 op de 20 heeft vertrouwen in de producenten. De consumentenorganisaties De grootwarenhuizen, de winkels De overheid De NGO’s, niet-gouermentele organisaties Niemand De bedrijven, de producenten Totaal > 100 %, meer dere antwoorden mogelijk

Goede smaak van het voedsel  Vindt u dat u goed geïnformeerd wordt over de goede smaak van het voedsel, over het feit dat voedsel aangenaam is om te consumeren ?  Bijna 8 consumenten op de 10 vinden dat ze niet voldoende of helemaal niet geïnformeerd worden over de goede smaak van het voedsel. Ja, absoluut Ja, gedeeltelijk Nee, helemaal niet

Goede smaak van het voedsel  Wie informeert volgens u het best de consumenten in verband met …  Bijna 1 consument op de 5 vindt dat niemand informatie verstrekt over de goede smaak van het voedsel.  1 op de 3 denkt dat de distributeurs of de consumentenorganisaties die rol vervullen.  Minder dan 1 op de 10 vertrouwt de producenten en slechts 1 op de 50 heeft vertrouwen in de overheid. De consumentenorganisaties De grootwarenhuizen, de winkels De overheid De NGO’s, niet-gouvernementele organisaties Niemand De bedrijven, de producenten Totaal > 100 %, meer dere antwoorden mogelijk

Rechten van de consumenten  Vindt u dat u goed geïnformeerd wordt over de rechten van de consumenten ?  Bijna 9 consumenten op de 10 vinden dat ze niet voldoende of helemaal niet geïnformeerd worden over hun rechten. Ja, absoluut Ja, gedeeltelijk Nee, helemaal niet

Rechten van de consumenten  Wie informeert volgens u het best de consumenten in verband met …  Bijna 1 consument op de 10 vindt dat niemand informatie verstrekt over de rechten van de consumenten.  7 op de 10 denken dat de consumentenorganisaties die rol vervullen.  Erg weinig ondervraagden (1 op de 20) hebben vertrouwen in de overheid. De consumentenorganisaties De grootwarenhuizen, de winkels De overheid De NGO’s, niet-gouvernementele organisaties Niemand De bedrijven, de producenten Totaal > 100 %, meer dere antwoorden mogelijk

De aanwezigheid van GGO’s  Vindt u dat u goed geïnformeerd wordt over de aanwezigheid van GGO’s (genetisch gemodificeerde organismen)?  Meer dan 8 consumenten op de 10 vinden dat ze niet voldoende of helemaal niet geïnformeerd worden over de aanwezigheid van GGO’s. Ja, absoluut Ja, gedeeltelijk Nee, helemaal niet

De aanwezigheid van GGO’s  Wie informeert volgens u het best de consumenten in verband met …  Bijna 1 consument op 2 vindt dat de consumentenorganisaties het best informeren over de aanwezigheid van GGO’s en 1 op de 4 stelt de overheid op de eerste plaats.  Minder dan 1 op de 10 vertrouwt de distributeurs, de NGO’s of de producenten. De consumentenorganisaties De grootwarenhuizen, de winkels De overheid De NGO's, niet-gouvernementele organisaties Niemand De bedrijven, de producenten Totaal > 100 %, meer dere antwoorden mogelijk

Informatie verstrekt door de verkoper  Vindt u dat u goed geïnformeerd wordt door de verkopers ?  Meer dan 8 consumenten op de 10 vinden dat ze niet voldoende of helemaal niet geïnformeerd worden door de verkopers. Ja, absoluut Ja, gedeeltelijk Nee, helemaal niet

Prijzen in €  Vindt u dat u goed geïnformeerd wordt over de prijzen in € ?  Meer dan 4 consumenten op de 10 vinden dat ze voldoende geïnformeerd worden en 1 op 2 vindt zichzelf gedeeltelijk geïnformeerd.  Dit resultaat, het beste in deze studie, is een aanwijzing voor de kwaliteit van de acties die de actoren van de consumptiewereld (consumenten- organisaties, overheid, produccnten en distributeurs) op het vlak van informatieverstrekking ondernemen. Ja, absoluut Ja, gedeeltelijk Nee, helemaal niet

Prijzen in €  Wie informeert volgens u het best de consumenten in verband met …  De inspanningen van de distributeurs worden aangehaald door 1 respondent op de 4, gevolgd door die van de overheid, de consumentenorganisaties. De consumentenorganisaties De grootwarenhuizen, de winkels De overheid De NGO's, niet-gouvernementele organisaties Niemand De bedrijven, de producenten Totaal > 100 %, meer dere antwoorden mogelijk

 De actuele problemen  De voeding, en dan vooral de aspecten kwaliteit, veiligheid, netheid en smaak ervan, zijn de grootste zorg onder de consumenten (7 op de 10).  De problemen rond het consumentenrecht en de bescherming van de consumenten komen ook naar voren als een grote bron van bezorgdheid (6 op de 10).  De prijzen in euro en de GGO’s zijn bezorgdheden die bij minder dan 1 consument op 2 voorkomen.  De kwaliteit van de ontvangen informatie  Met uitzondering van de informatie over de prijzen in euro zijn de consumenten weinig of helemaal niet tevreden over de ontvangen informatie. Synthese 1

 De kwaliteit van de ontvangen informatie  De consumenten zijn vooral niet te spreken over het gebrek aan informatie over de voedingsproducten, waar het gaat om hun samenstelling en de risico’s (impact op de gezondheid, gezond en kwaliteitsproduct, zonder scheikundige additieven, de netheid en de GGO’s).  De informatiebronnen  Niet alle informatiebronnen hebben dezelfde waarde in hun ogen.  De consumentenorganisaties zijn het best aangeschreven kanaal voor het verstrekken van informatie, vindt 1 consument op 2.  De andere informatiebronnen scoren minder goed: de distributeurs worden maar genoemd door minder dan 1 consument op de 5, de overheid door 1 consument op 10, de bedrijven en de NGO’s door minder dan 1 consument op de 20. Synthese 2