Digitale leermiddelen in het mbo Willem-Jan van Elk (w.vanelk@kennisnet.nl)
Agenda Voorgeschiedenis over LiMBO over ECK Programma implementatie ECK visie en doelen roadmap Strategische verkenningen (Optioneel) Programma van Eisen inventarisatie ontwikkelingen technologie en business financiële aspecten leermiddelenmarkt MBO handreiking juridische kwesties
aanleiding en voorgeschiedenis LiMBO
Over LiMBO
van knelpunt naar ambitie logistiek gedoe digitaal leermateriaal complexe keten, verschillende oplossingen geen afspraken en standaarden te weinig vraagarticulatie en regie ambitie: “aanmerkelijke verbetering” leveranciersonafhankelijke omgeving … voor bestellen & betalen alle leermiddelen … vanuit schoolomgeving, single sign-on … per 1/9/2012 werkend
techniek is generiek - verschillend aan voorkant - gelijk aan achterkant
aanleiding en voorgeschiedenis ECK
Over ECK Over ECK
Ambitie ECK De docent in staat stellen om maatwerk en gepersonaliseerd onderwijs te bieden aan zijn leerlingen/studenten, doordat hij: eenvoudig leermateriaal kan vinden om een verantwoorde leermiddelenmix te maken van methoden-, open en eigen leer- en toetsmateriaal digitaal leermateriaal direct en drempelloos kan inzetten de resultaten van zijn leerlingen die werken met digitaal leer- en toetsmateriaal kan gebruiken om het leren te volgen.
iECK: van visie naar doel context nieuwe technologische mogelijkheden nieuw aanbod, veranderende vraag prioriteiten onderwijs opbrengstgericht werken flexibel/eigentijds onderwijs beheersbare kosten (randvoorwaarde) daartoe benutten mogelijkheden digitaal leermateriaal samenwerking publieke en private partijen
iECK: van doel naar resultaat praktische doelstelling toegang tot digitaal leermateriaal verbeteren privacy van gebruikers beter waarborgen strategische doelstelling ruim aanbod leermaterialen, passend bij veranderende vraag open markt voldoende keuze, goede prijs/prestatie, geen lock-ins beoogd resultaat beheerste implementatie ECK Distributie & Toegang in VO en MBO implementatie standaards voor uitwisselen leerresultaten standaardisatie is een middel !
Roadmap
Digitale leermiddelen in het mbo Willem-Jan van Elk