Europa in de klas voor het basisonderwijs Ryckevelde vzw, beweging voor Europees burgerschap.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
2 De grote wereldblokken en staten
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Hoofdstuk 1A: Europeanen
ACTIEF OUDER WORDEN? VRIJWILLIGEN! Kathy Louagie Stafmedewerker Vlaamse Ouderenraad.
10 mei 2014 Studiedag ‘Vlaams-Brabant drinkt ’ BEZOEKERSCENTRUM DE LAMBIEK ALSEMBERG Spreker Maryse Decuyper.
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Inleiding: Werelddelen en oceanen Wereldblokken
Ouderenweekcampagne Actief ouder worden, een leven lang • Ouderenweek 2012: november • Europees Jaar 2012 ‘Actief ouder worden en solidariteit tussen.
Hogere denkvaardigheden
Creatieve workshops om de Nederlandse taal te stimuleren bij jongeren
1.  ° 17 november 1963 te Poperinge 2  Hoogleraar aan de universiteit van Gent in psychologie en pedagogie 3  Schreef verschillende boeken zoals ‘Digitaal.
Hoofdstuk 11deel 2 handel en marketing
De wereldkaart: continenten en oceanen
APPLETS VOOR WISKUNDE hoe vind je de juiste applets,
De EU en meertaligheid. Een beetje achtergrond De EU telt 23 officiële talen. Waarom zoveel? » Vanaf het begin opgenomen in de verdragen: lijst van officiële.
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Frankrijk Een mooi vakantieland !.
Middelen voor je buurt, je dorp je streek? Over oproepen, fondsen en projectrekeningen in de schoot van de Koning Boudewijnstichting Ludwig Forrest 23/03/10.
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
1.1 Werelddelen en oceanen op de wereldkaart
WIE BEZOEKT DE WEBSITES VAN DE POLITIEKE PARTIJEN?
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Veerle Vandelacluze KATHO
INTERNATIONALISERING VAN A TOT Z voor het secundair onderwijs Gent, 12 mei 2009.
Herken je volgende situaties?
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Buitenlands Beleid - Beleidsbrief 2003 ontvangst federale stagiair-attachés 14 maart 2003.
Datum Naam school Naam presentator
Succes- en faalfactoren
2011 International Year of Chemistry Het bestuur van het departement Scheikunde laat een scheikunde game ontwikkelen voor 2011 International Year of Chemistry.
De allerslimste groep ter wereld!
Ongelijkheid in toegang tot digitale systemen Twee voorbeelden Invloedsfactoren Statistieken en Bronnen Alexandre Vantomme.
Ouderavond Schooljaar
Gemaakt door: Julie,Brend en Azamat.
Kinderrechten als brug
WOORDPAKKET 5.16 (E)LIJK(E) EE ALS É GESCHREVEN SAMENSTELLINGEN MET AARDRIJKSKUNDIGE NAMEN.
5 DE LEERJAAR VERSIE 1 Woordpakket 16 Kijk goed en schrijf het woord. www. Sclera.be.
Annick Colson Stefanie De Pestel Silvie Vansteelant Elien Wyers.
Landschappen en wereldkaart
Begrijpend lezen VS.
Medmec04 les 1 Engagement.
Global e-Society Complex Societal Re-engineering Platform Europa België Regio Vlaanderen Gemeente ABC Project Renovatie Herbestemming.
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Kunstmap Riemke Jentink VR1A.
Duid de provincie aan op de kaart van België
8.2 Hebben we baat bij de EU? In deze PowerPoint-presentatie leer je over: Europese interne markt Harmonisatie Monetaire Unie © Noordhoff Uitgevers 2012.
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Aardrijkskunde Hoofdstuk 2 – les 3.
Wij zijn allemaal wereldburgers Nummer zes miljard.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Europa Mijn thuis.
Presentatie vakdidactiek 3
Europa Mijn thuis.
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
Examen ma2 N.a.v. het SE P7.
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
§5.4 Samenwerken in Europa
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
VersterktTalen Onderwijs Duits op het Valuascollege
Toolbox EP2019 mbo entree en niveau 2
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Verkiezingen Europees Parlement 2019
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
Van laag naar hoog in europa en in de wereld
Hallo ! Ontdek onze gemeenschappelijke ruimte: de Europese Unie
Toolbox Europese Parlementsverkiezingen 2019 – mbo entree en niveau 2
Transcript van de presentatie:

Europa in de klas voor het basisonderwijs Ryckevelde vzw, beweging voor Europees burgerschap

Europa in de klas Lesgeven over Europa… Hoe begin ik er aan?... En vermijd ik dit effect?…

Educatieve principes 1. Doelgroepgericht  Rekening houden met:  Leeftijd en voorkennis van de kinderen  Leefwereld van de kinderen

Educatieve principes 1.Doelgroepgericht  Ingebed in het curriculum: 4. Wereldoriëntatie – Maatschappij – politieke en juridische verschijnselen ET 4.16 De leerlingen weten dat Vlaanderen één van de gemeenschappen is van het federale België en dat België deel uitmaakt van de Europese Unie. Ze weten daarbij dat elk een eigen bestuur heeft waar beslissingen worden genomen. 6. Wereldoriëntatie – Ruimte – Oriëntatie en kaartvaardigheid ET 6.2 De leerlingen kunnen in een praktische toepassingssituatie op een gepaste kaart en op de globe evenaar, de polen, de oceanen, de landen van de Europese Unie en de werelddelen opzoeken en aanwijzen. Sociale vaardigheden – leergebiedoverschrijdende vaardigheden – domein relatiewijzen ET 1.6 De leerlingen kunnen kritisch zijn en een eigen mening formuleren.

Educatieve principes 1.Doelgroepgericht  Ingebed in het curriculum en vertaald in leerplan, bv. GO!: 4. Wereldoriëntatie – Maatschappij – politieke en juridische verschijnselen ET 4.16 De leerlingen weten dat Vlaanderen één van de gemeenschappen is van het federale België en dat België deel uitmaakt van de Europese Unie. Ze weten daarbij dat elk een eigen bestuur heeft waar beslissingen worden genomen. Leerplan Go!  Met eigen woorden omschrijven wat de Europese Unie is. Concretisering van de inhoud: • In West-Europa ontstaat een groeiende samenwerking tussen een aantal landen die zal leiden tot de Europese Unie. België hoort bij de landen die er vanaf het prille begin bij zijn. • De Europese unie wordt steeds groter en wint aan belang. Sommige landen gaan over op een gemeenschappelijke munt: de euro.  Met voorbeelden illustreren hoe beslissingen van de overheden hun leven beïnvloeden.

Educatieve principes 1.Doelgroepgericht  Ingebed in het curriculum en vertaald in leerplan, bv. GO!: 4. Wereldoriëntatie – Maatschappij – politieke en juridische verschijnselen ET 4.16 De leerlingen weten dat Vlaanderen één van de gemeenschappen is van het federale België en dat België deel uitmaakt van de Europese Unie. Ze weten daarbij dat elk een eigen bestuur heeft waar beslissingen worden genomen. Leerplan Go!  Met eigen woorden omschrijven wat de Europese Unie is. Concretisering van de inhoud: • In West-Europa ontstaat een groeiende samenwerking tussen een aantal landen die zal leiden tot de Europese Unie. België hoort bij de landen die er vanaf het prille begin bij zijn. • De Europese unie wordt steeds groter en wint aan belang. Sommige landen gaan over op een gemeenschappelijke munt: de euro.  Met voorbeelden illustreren hoe beslissingen van de overheden hun leven beïnvloeden.

Educatieve principes 1.Doelgroepgericht  Ingebed in het curriculum en vertaald in leerplan, bv. GO!: 6. Wereldoriëntatie – Ruimte – Oriëntatie en kaartvaardigheid ET 6.2 De leerlingen kunnen in een praktische toepassingssituatie op een gepaste kaart en op de globe evenaar, de polen, de oceanen, de landen van de Europese Unie en de werelddelen opzoeken en aanwijzen. Leerplan Go!  Plaatsen lokaliseren op de kaart van Europa  Aangeven dat België in Europa ligt.  De buurlanden van België opsommen en vlot situeren op een kaart en hun hoofdsteden benoemen.  Een tiental lidstaten van de Europese Unie vlot situeren op een kaart van Europa.  De Noordzee en Middellandse Zee situeren op de kaart van Europa.  De continenten/werelddelen situeren op een globe en kaart (Noord-Amerika, Zuid- Amerika, Europa, Azië, Afrika, Oceanië en Antarctica).

Educatieve principes 1. Doelgroepgericht  Rekening houden met:  Leeftijd en voorkennis van de kinderen  Leefwereld van de kinderen  Inbedding in het curriculum / leerplan  Op basis daarvan aanpak (vorm) en inhoud bepalen

Educatieve principes 2. Eigen EU-kennis  Voldoende kennis resulteert in een enthousiasme

Educatieve principes 2. Eigen EU-kennis  Beschikken over een basiskennis van de EU  Via websites:  Europese Unie: information/index_nl.htmhttp://europa.eu/about-eu/basic- information/index_nl.htm  Ministerraad: 60-years?lang=nlhttp:// 60-years?lang=nl  Europese Beweging België: europeen.be/index.php?option=com_k2&view=item&layo ut=item&id=88&Itemid=64&lang=nlhttp:// europeen.be/index.php?option=com_k2&view=item&layo ut=item&id=88&Itemid=64&lang=nl  SP Nederland:  Europa Nu: europa-nu.nl

Educatieve principes 2. Eigen EU-kennis  Via brochures/infopunten:  Vertegenwoordiging van de Europese Commissie in België  Europe Direct Antwerpen  Europe Direct Limburg  Europe Direct Oost-Vlaanderen  Europe Direct Vlaams-Brabant  Europe Direct West-Vlaanderen  Informatiebureau van het Europees Parlement in België

Educatieve principes 2. Eigen EU-kennis  Via brochures/infopunten:

Educatieve principes 3. Verlaag de drempel  Imago van ‘Europa’ =  Saai  Moeilijk  Ver-van-mijn-bed

Educatieve principes 3. Verlaag de drempel  Hoe?  Gebruik een ‘teaser’  Een quiz: bv. ‘Ontdek Europa’: corner/index_nl.htmOntdek Europahttp://europa.eu/kids- corner/index_nl.htm  Memoryspel: bv. ‘Memory’:  Puzzel: bv. 112: me/index_en.htm112 me/index_en.htm  Stripverhaal  Filmpjes: bv. Muppets:  ….

Educatieve principes 3. Verlaag de drempel  Hoe?  Vereenvoudigen mag!

buren vrienden Wat is de EU?

Waarom de EU? Samen!

Educatieve principes 3. Verlaag de drempel  Hoe?  Vb.: Werk eerst rond de EU-landen  Stickerkaart  Landmarks: ‘In verscheidenheid verenigd’

Educatieve principes 3. Verlaag de drempel

Educatieve principes 3. Verlaag de drempel  Hoe?  Werk eerst rond de landen van de EU  Stickerkaart  Landmarks: ‘In verscheidenheid verenigd’  Werken rond culturele gebruiken: bv.  Werken rond de talen, bv., Lingoland: Lingoland  Werken rond clichés/vooroordelen, bv. Kleine Europeanen nen nen  Verhalen  ….

Educatieve principes 4. Eigentijds en creatief  Kies de methodiek die bij jou en je leerlingen past  Interactieve game:

Educatieve principes 4. Eigentijds en creatief  Kies de methodiek die bij jou en je leerlingen past  Brochure/werkboekje

Educatieve principes 4. Eigentijds en creatief  Kies de methodiek die bij jou en je leerlingen past  Educatief spel : Grensweg (CIS), speldoos  Online spel: bv. Toporopa: Kids’ corner: corner/index_en.htm, webquest: …Toporopa Kids’ cornerhttp://europa.eu/kids- corner/index_en.htmwebquest Grens-wegGrens-weg: x.php?spel=781 x.php?spel=781

Educatieve principes 4. Eigentijds en creatief  Kies de methodiek die bij jou en je leerlingen past  Bezoek, bv. Parlamentarium  ‘Gewone les’  Koffer, bv. Europakoffer, …  Workshops

Educatieve principes 4. Eigentijds en creatief  Kies de methodiek die bij jou past  Workshops

Educatieve principes 4. Eigentijds en creatief  Kies de methodiek die bij jou past, via  Teachers’ corner: corner/index_en.htm Teachers’ cornerhttp://europa.eu/teachers- corner/index_en.htm  Databank ‘Europa in de klas’: Databank ‘Europa in de klas’  Check of het materiaal up-to-date is

Educatieve principes 4. Eigentijds en creatief

Educatieve principes 5. Interactief  Werk naast kennis, ook aan vaardigheden, bv. Meningsvorming: pa_direct/bezoekformules/Meningsvorming pa_direct/bezoekformules/

Educatieve principes 6. Concreet  Linken aan leefwereld kinderen:  De 24 uur van Europa  EU-verwezenlijkingen: ver_de_eu/achtergrondinfo/eu_verwezenlijkingen -379.html EU-verwezenlijkingen ver_de_eu/achtergrondinfo/eu_verwezenlijkingen -379.html

Europa in de klas

Ryckevelde vzw Ryckevelde vzw, beweging voor Europees burgerschap