Europa in de klas voor het basisonderwijs Ryckevelde vzw, beweging voor Europees burgerschap
Europa in de klas Lesgeven over Europa… Hoe begin ik er aan?... En vermijd ik dit effect?…
Educatieve principes 1. Doelgroepgericht Rekening houden met: Leeftijd en voorkennis van de kinderen Leefwereld van de kinderen
Educatieve principes 1.Doelgroepgericht Ingebed in het curriculum: 4. Wereldoriëntatie – Maatschappij – politieke en juridische verschijnselen ET 4.16 De leerlingen weten dat Vlaanderen één van de gemeenschappen is van het federale België en dat België deel uitmaakt van de Europese Unie. Ze weten daarbij dat elk een eigen bestuur heeft waar beslissingen worden genomen. 6. Wereldoriëntatie – Ruimte – Oriëntatie en kaartvaardigheid ET 6.2 De leerlingen kunnen in een praktische toepassingssituatie op een gepaste kaart en op de globe evenaar, de polen, de oceanen, de landen van de Europese Unie en de werelddelen opzoeken en aanwijzen. Sociale vaardigheden – leergebiedoverschrijdende vaardigheden – domein relatiewijzen ET 1.6 De leerlingen kunnen kritisch zijn en een eigen mening formuleren.
Educatieve principes 1.Doelgroepgericht Ingebed in het curriculum en vertaald in leerplan, bv. GO!: 4. Wereldoriëntatie – Maatschappij – politieke en juridische verschijnselen ET 4.16 De leerlingen weten dat Vlaanderen één van de gemeenschappen is van het federale België en dat België deel uitmaakt van de Europese Unie. Ze weten daarbij dat elk een eigen bestuur heeft waar beslissingen worden genomen. Leerplan Go! Met eigen woorden omschrijven wat de Europese Unie is. Concretisering van de inhoud: • In West-Europa ontstaat een groeiende samenwerking tussen een aantal landen die zal leiden tot de Europese Unie. België hoort bij de landen die er vanaf het prille begin bij zijn. • De Europese unie wordt steeds groter en wint aan belang. Sommige landen gaan over op een gemeenschappelijke munt: de euro. Met voorbeelden illustreren hoe beslissingen van de overheden hun leven beïnvloeden.
Educatieve principes 1.Doelgroepgericht Ingebed in het curriculum en vertaald in leerplan, bv. GO!: 4. Wereldoriëntatie – Maatschappij – politieke en juridische verschijnselen ET 4.16 De leerlingen weten dat Vlaanderen één van de gemeenschappen is van het federale België en dat België deel uitmaakt van de Europese Unie. Ze weten daarbij dat elk een eigen bestuur heeft waar beslissingen worden genomen. Leerplan Go! Met eigen woorden omschrijven wat de Europese Unie is. Concretisering van de inhoud: • In West-Europa ontstaat een groeiende samenwerking tussen een aantal landen die zal leiden tot de Europese Unie. België hoort bij de landen die er vanaf het prille begin bij zijn. • De Europese unie wordt steeds groter en wint aan belang. Sommige landen gaan over op een gemeenschappelijke munt: de euro. Met voorbeelden illustreren hoe beslissingen van de overheden hun leven beïnvloeden.
Educatieve principes 1.Doelgroepgericht Ingebed in het curriculum en vertaald in leerplan, bv. GO!: 6. Wereldoriëntatie – Ruimte – Oriëntatie en kaartvaardigheid ET 6.2 De leerlingen kunnen in een praktische toepassingssituatie op een gepaste kaart en op de globe evenaar, de polen, de oceanen, de landen van de Europese Unie en de werelddelen opzoeken en aanwijzen. Leerplan Go! Plaatsen lokaliseren op de kaart van Europa Aangeven dat België in Europa ligt. De buurlanden van België opsommen en vlot situeren op een kaart en hun hoofdsteden benoemen. Een tiental lidstaten van de Europese Unie vlot situeren op een kaart van Europa. De Noordzee en Middellandse Zee situeren op de kaart van Europa. De continenten/werelddelen situeren op een globe en kaart (Noord-Amerika, Zuid- Amerika, Europa, Azië, Afrika, Oceanië en Antarctica).
Educatieve principes 1. Doelgroepgericht Rekening houden met: Leeftijd en voorkennis van de kinderen Leefwereld van de kinderen Inbedding in het curriculum / leerplan Op basis daarvan aanpak (vorm) en inhoud bepalen
Educatieve principes 2. Eigen EU-kennis Voldoende kennis resulteert in een enthousiasme
Educatieve principes 2. Eigen EU-kennis Beschikken over een basiskennis van de EU Via websites: Europese Unie: information/index_nl.htmhttp://europa.eu/about-eu/basic- information/index_nl.htm Ministerraad: 60-years?lang=nlhttp:// 60-years?lang=nl Europese Beweging België: europeen.be/index.php?option=com_k2&view=item&layo ut=item&id=88&Itemid=64&lang=nlhttp:// europeen.be/index.php?option=com_k2&view=item&layo ut=item&id=88&Itemid=64&lang=nl SP Nederland: Europa Nu: europa-nu.nl
Educatieve principes 2. Eigen EU-kennis Via brochures/infopunten: Vertegenwoordiging van de Europese Commissie in België Europe Direct Antwerpen Europe Direct Limburg Europe Direct Oost-Vlaanderen Europe Direct Vlaams-Brabant Europe Direct West-Vlaanderen Informatiebureau van het Europees Parlement in België
Educatieve principes 2. Eigen EU-kennis Via brochures/infopunten:
Educatieve principes 3. Verlaag de drempel Imago van ‘Europa’ = Saai Moeilijk Ver-van-mijn-bed
Educatieve principes 3. Verlaag de drempel Hoe? Gebruik een ‘teaser’ Een quiz: bv. ‘Ontdek Europa’: corner/index_nl.htmOntdek Europahttp://europa.eu/kids- corner/index_nl.htm Memoryspel: bv. ‘Memory’: Puzzel: bv. 112: me/index_en.htm112 me/index_en.htm Stripverhaal Filmpjes: bv. Muppets: ….
Educatieve principes 3. Verlaag de drempel Hoe? Vereenvoudigen mag!
buren vrienden Wat is de EU?
Waarom de EU? Samen!
Educatieve principes 3. Verlaag de drempel Hoe? Vb.: Werk eerst rond de EU-landen Stickerkaart Landmarks: ‘In verscheidenheid verenigd’
Educatieve principes 3. Verlaag de drempel
Educatieve principes 3. Verlaag de drempel Hoe? Werk eerst rond de landen van de EU Stickerkaart Landmarks: ‘In verscheidenheid verenigd’ Werken rond culturele gebruiken: bv. Werken rond de talen, bv., Lingoland: Lingoland Werken rond clichés/vooroordelen, bv. Kleine Europeanen nen nen Verhalen ….
Educatieve principes 4. Eigentijds en creatief Kies de methodiek die bij jou en je leerlingen past Interactieve game:
Educatieve principes 4. Eigentijds en creatief Kies de methodiek die bij jou en je leerlingen past Brochure/werkboekje
Educatieve principes 4. Eigentijds en creatief Kies de methodiek die bij jou en je leerlingen past Educatief spel : Grensweg (CIS), speldoos Online spel: bv. Toporopa: Kids’ corner: corner/index_en.htm, webquest: …Toporopa Kids’ cornerhttp://europa.eu/kids- corner/index_en.htmwebquest Grens-wegGrens-weg: x.php?spel=781 x.php?spel=781
Educatieve principes 4. Eigentijds en creatief Kies de methodiek die bij jou en je leerlingen past Bezoek, bv. Parlamentarium ‘Gewone les’ Koffer, bv. Europakoffer, … Workshops
Educatieve principes 4. Eigentijds en creatief Kies de methodiek die bij jou past Workshops
Educatieve principes 4. Eigentijds en creatief Kies de methodiek die bij jou past, via Teachers’ corner: corner/index_en.htm Teachers’ cornerhttp://europa.eu/teachers- corner/index_en.htm Databank ‘Europa in de klas’: Databank ‘Europa in de klas’ Check of het materiaal up-to-date is
Educatieve principes 4. Eigentijds en creatief
Educatieve principes 5. Interactief Werk naast kennis, ook aan vaardigheden, bv. Meningsvorming: pa_direct/bezoekformules/Meningsvorming pa_direct/bezoekformules/
Educatieve principes 6. Concreet Linken aan leefwereld kinderen: De 24 uur van Europa EU-verwezenlijkingen: ver_de_eu/achtergrondinfo/eu_verwezenlijkingen -379.html EU-verwezenlijkingen ver_de_eu/achtergrondinfo/eu_verwezenlijkingen -379.html
Europa in de klas
Ryckevelde vzw Ryckevelde vzw, beweging voor Europees burgerschap