Masterclass ‘Taal werkt!’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Korte Quiz over Armoede
Advertisements

Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Presentatie Laaggeletterdheid
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Laaggeletterdheid herkennen en aanpakken
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
24 april 2013 Zichtbaar ondernemen door kleinere (thuis)zorgorganisaties.
Welkom bij de World Vision Quiz.
Stichting Lezen & Schrijven
Vitaal langer doorwerken… Werkgever en werknemer aan zet voor een leven lang werkplezier en resultaat Dennis Lindeboom 20 september 2011.
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
HGW en gesprekken met leerlingen
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
CFES Stimulering en Sturing van Innovatie Willem Pieterson, PhD May 26th, 2009.
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Ouderavond Alcohol, Energydrankjes en Gezonde Voeding
Wet inburgering Heleen Veringa
De kop in het zand? functioneel analfabetisme onvoldoende kunnen lezen en schrijven om redelijk deel te nemen aan het maatschappelijk leven en arbeidsproces.
Werkgroep Laaggeletterdheid Rotary Noord-Nederland
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Doel middag Programma Actie A Actie J1 Actie J2 Nieuwe werkwijze Juni 2010 Actie A & J Voorlichting Nieuwe tijdvakken ESF Actie A & J.
Samen komen we verder! Stimuleringsprogramma Mentorprojecten 13 november 2007 Niels van Zeben.
Een haperend geheugen.
Ouderavond 3 mavo 16 september Programma - Informatie over dit schooljaar - Uw reactie op een aantal stellingen - Afsluiting.
op de informatieavond over de middenbouw van Het Groene Hart.
Aan de slag met een 6 Minuten Zone!
De start * 2010 * Initiatief: NIGZ (CBO),NHG, LHV, Pharos, AMC, NIVEL, Stichting Lezen & Schrijven *Intentieverklaring ondertekend door 30 organisaties.
Bibliotheken als parelduikers Stichting Lezen & Schrijven
Workshop stakeholdermanagement & Netwerkborrel 19 september 2013 Bereik de 18 e hole en vier het succes op de 19 e !
Aanpak laaggeletterdheid in de zorg
Herkennen laaggeletterdheid
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Laaggeletterden herkennen en dan?
Met taal versta je elkaar
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Workshop ‘visieversneller’
Clarine van Ommeren Stichting Lezen & Schrijven
Zorgbelang Gelderland & aanpak laaggeletterdheid
Laaggeletterdheid in de zorg
Stichting Lezen & Schrijven. Even voorstellen Wie bent u? -Pedagagisch medewerker -Leidinggevende -Beleidsmedewerker -…….?
Taalakkoord: Zet in op Taal!.
Wat te doen bij (vermoeden van ) dementie?
Laaggeletterdheid & De apotheek
Informatie voor cliëntondersteuners Wmo. Inhoud 1.Cijfers en feiten. 2.Wat is vergeetachtigheid en wat is dementie? 3.Hoe herken ik dementie? 4.Verschillende.
Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
‘De interne aanpak’ Karlien Zomer
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Presentatie Laaggeletterdheid Project Lang zullen ze lezen Inge Schouwink BWI Het Palet Schijndel Schijndel, 2 februari 2009.
Taalakkoord: Zet in op Taal!. Teksten begrijpen Hoeveel van een tekst moet je begrijpen om de inhoud te snappen? A. 70% B. 90% C. 100% Bron:
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Stoornis/beperkingen Laaggeletterdheid Thema 8 les 3
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
Het Taalakkoord is een initiatief van ministerie SZW
Lage gezondheidsvaardigheden en laaggeletterdheid
Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden
Aanpak van laaggeletterdheid
Laaggeletterdheid in Nederland
Ook wij als Wijkracht!?.
Laaggeletterden, migranten & De apotheek
Cliëntenraad als aanjager van cliëntenparticipatie
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Masterclass ‘Taal werkt!’ Willem Berghoef, Aimee Dekker & Sanne Elbrink Doetinchem, 13 september 2013

Stichting Lezen & Schrijven initiatief van H.K.H. Prinses Laurentien Doel: het voorkomen en verminderen van laaggeletterdheid op zowel korte als lange termijn.

Wie bent u? Communicatieadviseur Teamleider Opleidingscoordinator Wethouder ………?

Programma Introductie laaggeletterdheid - Quiz - Feiten & cijfers Taalambassadeur Henk Schoolderman vertelt Workshop 1: In gesprek met een laaggeletterde Workshop 2: Aan de slag in uw organisatie Borrel

Wat is laaggeletterdheid? Iemand is laaggeletterd of functioneel analfabeet als hij of zij niet in staat is gedrukte of geschreven informatie te gebruiken om optimaal te kunnen functioneren in de samenleving. ≠ analfabeet ALL, IALS, PISA,

Wat is laaggeletterdheid? In de praktijk: Niet goed functioneren in de samenleving Niet goed functioneren op de werkplek Eigen doelstellingen niet realiseren Eigen kennis en ontwikkeling niet realiseren

Wat denkt u? Hoeveel procent van de woorden van een tekst moet je kunnen lezen om die tekst te kunnen Begrijpen? A. 60% B. 75% C. 90% Quiz moet er denk ik omwille van de tijd uit… 8

60% Het -- is de -- die aan -- -- -- en -- -- geeft over een gezonde, veilige en meer -- -- . Het -- -- gezonde en meer -- voeding bij -- en -- het -- tot een meer -- --. 9

75% Het -- is de -- die aan consumenten wetenschappelijk -- en onafhankelijke informatie geeft over een gezonde, veilige en meer -- -- . Het -- -- gezonde en meer -- voeding bij consumenten en -- het -- tot een meer -- -- . 10

90% Het Voedingscentrum is de -- die aan consumenten wetenschappelijk onderbouwde en onafhankelijke informatie geeft over een gezonde, veilige en meer -- voedselkeuze. Het Voedingscentrum -- gezonde en meer -- voeding bij consumenten en -- het bedrijfsleven tot een meer verantwoord voedselaanbod. 11

100% Het Voedingscentrum is de autoriteit die aan consumenten wetenschappelijk onderbouwde en onafhankelijke informatie geeft over een gezonde, veilige en meer duurzame voedselkeuze. Het Voedingscentrum bevordert gezonde en meer duurzame voeding bij consumenten en stimuleert het bedrijfsleven tot een meer verantwoord voedselaanbod.

Vraag Hoeveel laaggeletterden tussen 16 en 74 jaar zijn er in Nederland? A. 0,8 miljoen B. 1,1 miljoen C. 1,5 miljoen

Vraag Hoeveel laaggeletterden tussen 16 en 65 jaar zijn er in Nederland? A. 0,8 miljoen B. 1,1 miljoen C. 1,5 miljoen

Vraag Welk percentage van de laaggeletterden is van autochtone afkomst? A. 23% B. 52% C. 67%

Vraag Welk percentage van de laaggeletterden is van autochtone afkomst? A. 23% B. 52% C. 67%

Vraag Hoeveel % van de laaggeletterden werkt? A. 10% B. 50% C. 65%

Vraag Hoeveel % van de laaggeletterden werkt? A. 10% B. 50% C. 65%

Laaggeletterdheid: feiten en cijfers 1,5 miljoen volwassenen zijn laaggeletterd 250.000 volwassenen zijn analfabeet 10% van de volwassen bevolking 67% is autochtoon 35% diploma lager onderwijs 26% vbo- of mavo-diploma 30% mbo-diploma Bronnen: IALS, 1999; W. Houtkoop, 1999 15 jarigen: PISA 2009

Het leven van Lisa LINK: http://www.vimeo.com/29490613 Ook verkrijgbaar op DVD bij Stichting Lezen & Schrijven. Illustreert de ‘ketenfilosofie’. 20

Combinatie van oorzaken Welke oorzaken kunt u bedenken? Thuissituatie en sociale omgeving Het onderwijs Individuele factoren

Herken de signalen Stuurt geen e-mails Verzoekt herhaaldelijk om instructies Beweegt ogen niet over tekst of formulier Moeite met formuleren van vragen of eigen mening Stelt vragen terwijl die schriftelijk zijn uitgereikt “Ik schrijf zo onleesbaar, doet u dat maar voor me.” “Oh, ik dacht dat de afspraak morgen was.” “Dat formulier vul ik thuis wel in.”

Herkennen en dan? Herken mensen die laaggeletterd zijn Check en vraag door bij een vermoeden Bespreek uw vermoedens Verwijs en help mensen naar een taalcursus bv. via Graafschapcollege: taalschool (bijvoorbeeld cursus taal op de werkvloer) Nationale Bellijn: 0800-023 44 44 Zelfstandig oefenen via www.oefenen.nl

Workshops Groep 1: Groep 2: Mariet Vredegoor Wilma Ratering Barbera Becker Linda Draijer Luke Seegers-Beeftink Suzan Wisselink Xandra Veltman Marijke Melsert Marleen Oldenhave Martje Postma Jorien Bakx Monique Wijnhoven Lammert Bosma Leonie van Stiphout Marchien Oosterhuis Wilma van Bruchem Peter Bob Peerenboom Carola Steentjes Sunay Nuraydin Marjolein Sluis Thea Berendsen Mardian van Raaij Annelies Rouwmaat Mehmet Kaplan Ingrid Wolsing Corine Sluiter-Kuilwijk

Contact Willem Berghoef, Aimee Dekker & Sanne Elbrink Tel: 070 – 302 26 60 Mail: willem@lezenenschrijven.nl aimee@lezenenschrijven.nl sanne@lezenenschrijven.nl Twitter: @lezenschrijven @gezondheidsvaardig www: www.gezondheidsvaardigheden.nl www.taalwerkt.nl