Busramp in Zwitserland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

Uitslag enquête over online pesten
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Over: ‘Wapen jezelf met woorden’
presentatie NPV 10 oktober 2012
Verborgen vormen van pesten
Veilig internet Mediawijsheid
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
TitelWorkshop: Mijn patient heeft stressklachten! Wat nu
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
Tips voor een vlotte start!
Wiegendood Oorzaak van verdriet of trauma?
Mijn stage bij : C1000 Hans Kok
De 10 geboden Ik ben de Here God. Ik ben jouw God. Ik wil altijd voor jou zorgen. Hou daarom van Mij het meeste. Maak geen beeld van God. Gebruik de naam.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Godsdienst.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Mantelzorg, ook zelfzorg
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Kinderen en hun sociale talenten
Mediales 1 Overdragers van informatie. Bijvoorbeeld internet, televisie, krant, tijdschrift.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Zo ga ik door.
PAD Mindfulness en Yoga
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Regels en afspraken.
Advent 2014 Logo school.
Een werkstuk maken.
Patiënten kunnen artsen beter
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Basiservaringen.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Rouw & Verlies Les 3.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
De kracht van positief opvoeden
DoeMeeDienst GemeenteGroeiGroep 28 februari 2016 Thema: Als kinderen andere wegen gaan…. Welkom!
Heel gewoon maar toch anders.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
Talent in Ontwikkeling
info spreekbeurt over warcild
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Speltherapie: als er emotionele problemen zijn
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Welkom 9/19/2018.
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Slaap wanneer je het nodig hebt...
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Inspelen op innovaties
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

Busramp in Zwitserland

Algemene tips bij een klasgesprek over de busramp Stel de leerlingen gerust Vraag de leerlingen wat ze precies gehoord en gezien hebben en hoe ze zich daarbij voelen. Zo kan je het klasgesprek beter laten aansluiten bij wat er leeft in de groep Geef aan dat de leerlingen erover kunnen praten, ook na de les, en dat ze vragen kunnen stellen als ze dat willen Ga vragen niet uit de weg en wees duidelijk Vertel geen leugens. Geef toe dat je niet op alle vragen een antwoord weet

Algemene tips bij een klasgesprek over de busramp Luister naar de gevoelens achter de vragen Elke leerling gaat anders om met rouwen. Hou hier rekening mee Toon gerust je eigen gevoelens als je daartoe bereid bent De meeste kinderen hebben genoeg veerkracht om samen door tragische gebeurtenissen te gaan. Sommige niet. Zij zijn bang, hebben last van nachtmerries, trekken zich terug en blijven verdrietig of somber. Raadpleeg dan de huisarts of overleg met de leraar of het CLB Kinderen kunnen altijd terecht op de Kinder- en jongerentelefoon op het gratis nummer 102 (Vrij naar http://www.klasse.be/ouders/29375/hoe-praat-je-over-de-busramp)

Samen de krant lezen Geef aan dat de overheid, de politie, de brandweer en de ziekenhuizen alles doen wat mogelijk is. Leg uit dat mensen elkaar altijd helpen als dit nodig is Jouw reactie is erg belangrijk. Overdrijf niet. Als je zelf bang, angstig, boos bent, neemt de leerling dat gedrag over. Je mag je gevoelens tonen, maar blijf rustig Probeer alles in perspectief te zien. Dergelijke ongevallen komen heel zelden voor. De wereld is relatief veilig. Vertel dat ook als je leerling straks bang is om in een bus te stappen Kinderen verwerken ernstige gebeurtenissen vaak in spel of tekeningen; ook schrijven, muziek maken enz. kunnen uitlaatkleppen zijn (Vrij naar http://www.klasse.be/ouders/29375/hoe-praat-je-over-de-busramp)

De verschillende sites van Klasse besteden aandacht aan het busongeval en het proces van rouwverwerking. Klik op de foto’s voor de artikels bij Klasse voor Leraren, Klasse voor Ouders,  Maks! en Yeti.

Hoe ervaren leerlingen de dood? Zes- tot negenjarigen beseffen stilaan dat de dood onomkeerbaar is en dat ze zelf ook kunnen doodgaan. Ze kunnen zich daardoor onveilig voelen. Deze kinderen zijn nog sterk afhankelijk van hun omgeving. Laat ze voelen dat je nabij bent Tien- tot twaalfjarigen willen vaak bij het stervensproces en de begrafenis zijn. Soms beschermen ze anderen en onderdrukken ze hun eigen pijn en verdriet. Tieners hebben vaak hulp nodig om hun gevoelens te uiten. Dertien- tot achttienjarigen willen het liefst zelfstandig leven maar zoeken tegelijkertijd veiligheid en bescherming. Ze praten niet gemakkelijk over hun gevoelens met een volwassene. Wel met hun vrienden. Maar die weten ook niet altijd hoe je met iemands verdriet kan omgaan. (Bron: http://www.klasse.be/ouders/21410/%C2%ABwaar-is-opa-nu%C2%BB/ )