REFLECTIE OP REFLECTIE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Edushock leerfestival
een didactiek voor opleiden op school
Conferentie ‘Kwaliteit van studieloopbaanbegeleiding en reflectie’
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Onprofessionele Professionalisering
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Zelfsturing en executieve functies.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
Integreren van onderzoek in onderwijs
Biografie Boosheid onder vrienden bij autochtoon-Nederlandse kinderen en Marokkaans-Nederlandse kinderen.
Levensecht leren is dialogisch leren
Inleiding politieke sensitiviteit
Informeel leren en….. social media
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Professionaliteitsontwikkeling
Jean Piaget Programma’s hebben een grote effectiviteit als die in het basisonderwijs rekening houden met de ontwikkelingsfasen van Piaget (hattie, 2010)
Wat is actieonderzoek? Reflecteren op eigen handelen en de situatie waar dat handelen plaatsvind Op basis van de verkregen inzichten het handelen verbteren.
Ronde tafel 22 oktober ‘Waar het echt om gaat, is met het blote oog niet te zien’ ( Antoine de Saint-Exupery, Le Petit Prince)
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Reflectie.
Op zoek naar het geheim van een innovatieve schoolleider
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
Competentiegericht leren vmbo
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Klinisch redeneren en evidence based practice
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Noelle Aarts, WUR / Universiteit van Amsterdam
Honoursonderwijs in HBO
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Leren van lastige kwesties
Workshop Reflecteren.
Eerstejaarsproblemen
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Toekomstgericht onderwijs
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Begeleiding bij Werkplekleren
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Do’s en don’ts van empoweren via hulp
Toetsing Vakdidactiek 2.
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Doelgroepen Adolescentie
Transcript van de presentatie:

REFLECTIE OP REFLECTIE Geert Kinkhorst Hogeschool Utrecht 2013 geert.kinkhorst@hu.nl

Praktijkobservaties Veel studenten hebben een hekel aan reflectie en leren er weinig of niets van Portfolio’s docenten: reflectie niet veel beter dan bij studenten Reflectieve leeractiviteiten worden niet als zodanig herkend Beoordeling reflectie is problematisch Geslaagde reflecties leiden tot krachtige en duurzame leerresultaten

Waarom hebben studenten vaak een hekel aan reflectie ? Resultaat is niet interessant: op het verkeerde moment (mosterd na de maaltijd) niet over interessante ervaringen geen eigen vraag of doel geen nieuw gezichtspunt dat cognitieve spanning oproept; blijven hangen in wat je al weet je leert er niet van: weinig of geen feedback op resultaat Proces is moeizaam: onduidelijkheid over activiteiten, resultaten en criteria

Vragen rond reflectie Kunnen studenten reflecteren ? Hoe wordt reflectie zinvol en spannend ? Welk niveau kun je verwachten en hoe toets je dat ?

Kunnen studenten reflecteren ? Cognitieve ontwikkeling

Functies prefrontale cortex Planning en programmering van het eigen gedrag: cognitieve controle Probleemoplossend gedrag Zelf geïnitieerd zoeken Impulsremming, filtering Cognitieve flexibiliteit: het wisselen van concept Zelfevaluatie in relatie tot gestelde doelen en sociale normen Evaluatie van intenties en beleving van anderen Kiezen op grond van sociale, emotionele en rationele criteria Bron: Jolles, J., et al., Brain Lessons. A contribution to the international debate on Brain, Learning & Education. NOW, 2006.

Ontwikkeling prefrontale cortex Functionele ontwikkeling als controlecentrum voltooit zich in de adolescentie, ± 16-25 jaar rijping bij jongens later dan bij meisjes individuele verschillen in tempo ontwikkeling niet autonoom: omgeving van invloed op effectiviteit en efficiëntie Bron: Jolles, J., et al., Brain Lessons. A contribution to the international debate on Brain, Learning & Education. NOW, 2006.

Hoe wordt reflectie zinvol en spannend ? Helderheid over (deel)activiteiten, resultaten en criteria, uitgewerkte voorbeelden van reflectie Betekenisvolle ervaringen als object van reflectie Cognitieve spanning die prikkelt tot reflectie Dialoog: deskundige en/of uitdagende feedback Beschikbaarheid nieuwe, geobjectiveerde perspectieven: analysemodellen Mogelijkheid om reflectieresultaat productief te maken: geen mosterd na de maaltijd

Reflectie : definitie Reflectie is het onderzoek van ervaringen naar het handelen en de onderliggende oordeelsvorming met als doelen: beter in je vak te worden, vakexpertise te ontwikkelen (methodiekreflectie) je persoonlijke effectiviteit te vergroten, door zelfkennis meer bewuste keuzes en regie (zelfreflectie)

Gedrag en aannames Ons gedrag gestuurd door aannames Grotendeels op automatische piloot Reflectie is overgaan op handbediening Voorbeeld docent reageert op vraag student

Tacit knowledge Reageren op vraag van student: Vraag beantwoorden Andere vraag beantwoorden Vraag terugspelen Vraag doorspelen Vraag afwijzen Vraag bevragen Vraag herformuleren Vraag in stelling omzetten

Twee soorten oordeelsvorming Reflectie en oordeelsvorming Twee soorten oordeelsvorming Perceptie Intuïtie Redeneren Proces Snel Automatisch Parallel Moeiteloos Associatief Inflexibel Emotioneel Traag Gecontroleerd Serieel Inspannend Regel gestuurd Flexibel Neutraal Inhoud Percepties In hier en nu Gebonden aan stimuli Conceptuele representaties Over verleden, heden en toekomst Kunnen door taal worden opgeroepen Blinde vlekken Overgeneralisaties Rationalisaties Naar D.Kahnemann in http://nobelprize.org/nobel_prizes/economics/laureates/2002/kahnemann-lecture.pdf

Twee soorten reflectie Methodiekreflectie Zelfreflectie Kennisontwikkeling: vakmanschap Persoonlijke effectiviteit: zelfsturing Betreft grotendeels bewust handelen Betreft grotendeels onbewust handelen Expliciete, formele kennis, handelingen en redeneringen Impliciete ervaringskennis, automatisch gedrag en intuïtieve oordeelsvorming Hypothesetoetsing Open zoektocht Ervaring betekenis geven vanuit theorie Bewustwording en onder regie brengen van gedrag

Zelfreflectie Reflectie Episode Ervaring Werkmodel Ervaring Feiten | Beleving Eigen aandeel Doel of vraag 1. Beschrijven Ervaring 3. Analyse vanuit nieuwe perspectieven Bewustzijn Aannames Oordelen Opvattingen Emoties Normen Waarden Alternatieven 2. Evalueren Feedback Analysemodellen Feedback 5. Consequenties verkennen Ervaring Bijgestelde aannames Gedragsalternatieven Werkmodel 4. Generaliseren

Reflectie vraagt: Boodschappenlijstje operationalisering een ontworpen leerproces een dialogisch proces cognitieve spanning geobjectiveerde perspectieven

Leeromgevingen Expliciete reflectiedemonstratie in theorielessen Reflectieopdrachten koppelen aan praktijkleren Dialogische omgevingen: intervisie/supervisie/casuïstiekbesprekingen/reviews halverwege projecten Workshops over deelvaardigheden en analysemodellen Afschaffen van open, individuele, schriftelijke reflectieopdrachten aan het eind van een taak Reflectie vooral gericht op uitbreiding gedragsrepertoire, minder of niet op motieven en verantwoording

Stappen, niveaus en criteria zelfreflectie Startniveau Eindniveau Beschrijving Onduidelijk afgebakend incident: kluwen Geen scheiding tussen feiten en beleving. Eigen aandeel onduidelijk Duidelijk afgebakend incident. Scheiding tussen feiten en beleving Eigen aandeel duidelijk Evaluatie Betekenis en impact onduidelijk Geen expliciete criteria Externe attributie Ongerichte vraag of doel Betekenis en impact helder Expliciete criteria Gerichte vraag of doel Analyse Subjectief , ongewijzigd perspectief Beperkt tot handelingsniveau Jumping to conclusions Een of meer geobjectiveerde perspectieven: feedback, analysemodellen. Analyse van oordeelsvorming om aannames te onderzoeken en aan te passen Generalisering Beperkt zich tot incidentele ervaring Formuleert globaal inzicht en/of voornemen Thematiseert n.a.v. vergelijkbare situaties Formuleert keuzes in oordeelsvorming en gedrag Verkent consequenties

Aanbevolen literatuur Argyris C.,(1991) Teaching smart people how to learn. Harvard Business Review. http://pds8.egloos.com/pds/200805/20/87/chris_argyris_learning.pdf Argyris C. & D.Schön, (1974)Theory in practice: Increasing professional effectiveness. San Francisco: Jossey-Bass Publishers. Dijksterhuis A., (2007) Het slimme onbewuste. Amsterdam: Uitgeverij Bert Bakker Gilovich, T., D. Griffin & D. Kahneman (Eds.), (2002) Heuristics and biases. Cambridge: Cambridge University Press Gladwell, M. (2005) Blink. Little Brown and Company, Kegan, R. & L.L.Lahey. (2001)How the way we talk can change the way we work. San Francisco: Jossey-Bass Publishers. Kinkhorst, G.F., (2010)‘Didactische ontwerpregels voor reflectie onderwijs’. Onderwijsinnovatie. Heerlen: Open Universiteit. http://www.educatie.onderzoek.hu.nl/~/media/sharepoint/Lectoraat%20Beroepsonderwijs/2010/artikel%20OI%20Reflectie.pdf Schön, D. A. (1983) The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books Inc. Websites http://nobelprize.org/nobel_prizes/economics/laureates/2002/kahneman-lecture.html http://www.infed.org/thinkers/argyris.htm http://www.infed.org/thinkers/et-schon.htm

We moeten expliciete reflectiedemonstratie in theorielessen gaan geven Leeromgevingen We moeten expliciete reflectiedemonstratie in theorielessen gaan geven

Leeromgevingen Open, individuele, schriftelijke reflectieopdrachten aan het eind van een taak moeten we afschaffen

Leeromgevingen Reflectieopdrachten moeten we, als dat mogelijk is, altijd koppelen aan praktijkleren