Nut en noodzaak van evaluatieonderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Effectieve sociale interventies: wat werkt?
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
Aspecten van evaluatieonderzoek
Hogere denkvaardigheden
Evalueren is een verzamelnaam van:
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Psychiatrische verpleegkunde: Een vak apart!
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Sofokles Sector WO Duurzame Inzetbaarheid van Medewerkers
Onderzoek en de PMT Onderzoek naar onderzoek (en scholing) in de Psychomotorische Therapie Kenniscentrum Gezondheid en Welzijn Windesheim lectoraat Bewegen,
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Wat doen ze me nou...? Jan Bransen Publiekslezing, 7 april 2010.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Inleiding tot marktonderzoek
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
MVO en intern management
Project Informatiekunde werkgroepsbijeenkomst 17 april 2003.
School-als-organisatie en schoolcultuur
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Gezondheid! Hoe dan? Hans Krosse, sept 2008
RENN 4 Federatie Vaktherapeutische Beroepen
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Wat je zelf vindt, weet je beter
Klinisch redeneren en evidence based practice
@Vise Business Consultancy Author: Hans Groen
Dossier Empowerment.
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Ontbijtseminar Vrijwilligers en dan? Door Saskia Henze en Akram Ghorbani.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
De maatschappelijke opbrengst van de bibliotheek
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Zorgvernieuwing vraagt om anders organiseren.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Verpleegkundig redeneren
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Reflecteren.
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
Vormgeven en uitvoeren van een op de gemeenschap gerichte aanpak bij zorgmijding.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
De Nieuwe Kans Rotterdam.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Disclosure belangen NHG spreker
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Welkom VWO 5..
Xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Onderzoek in een professionele master: terug naar het leren van een beroep Workshop conferentie kwaliteit van professionele masters.
Zonder context geen bewijs
Actieonderzoek.
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Evaluatieonderzoek.
Evaluatieonderzoek.
Info klinisch onderwijs
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Nut en noodzaak van evaluatieonderzoek Jurriaan Omlo

Opbouw Alledaags vs. wetenschappelijk evalueren Nut en noodzaak van evalueren Evidence based practice

Alledaags evalueren “Evalueren is niets bijzonders. We doen het altijd en overal in de waarneming en in ons denken; ons dagelijks gedrag is er op gebaseerd. Als de wekker onze ochtendrust verstoort, zijn we geneigd meteen uit bed te springen dan wel nog even rustig te blijven liggen, al naar gelang onze evaluatie van de situatie: we voelen ons fris of nog slaperig, we moeten tijdig ergens zijn of we kunnen ons permitteren te blijven liggen.”

Wetenschappelijk evalueren Evaluatieonderzoek is gebonden aan criteria en er is sprake van: een duidelijk geformuleerde probleemstelling; een doordacht ontwerp voor een onderzoek; een systematische dataverzameling en - analyse; een rapportage van de resultaten van een evaluatie.

Politiek-maatschappelijke context Onvrede over projectencarrousel Stevige kritiek over prestaties van uitvoeringsinstanties Schaarste van publieke middelen

Maatschappelijk relevante kennis Inzicht in of, hoe en onder welke voorwaarden interventies werken Inzicht in onvoorziene effecten (schadelijke effecten & bijvangsten) Explicitering van praktijkkennis

Iedereen is gebaat bij kennis over wat werkt Burger wil zo goed mogelijk geholpen worden Professionals voelen zich vanuit beroepsethiek geroepen om professioneel te ondersteunen Managers moeten gekozen interventies naar opdrachtgever verantwoorden Bestuurder moet kunnen laten zien dat geld goed wordt besteed. Professionele uitstraling van de sector en het werk legitimeren.

Direct praktisch nut Evaluatie kan leerprocessen en verbeteringen direct stimuleren. Doelstelling aanscherpen en tot consensus komen. Daagt uit tot kritische reflectie op eigen vooronderstellingen Helpt beslissen over voortzetten, verbeteren of beëindigen interventie

Weinig onderzoek beschikbaar Grote kennisleemtes Te vaak gebaseerd op gezond verstand, goed gevoel en gewoonten Groeiende belangstelling voor evaluatieonderzoek Spanning tussen evidence based werken en community based werken?

Evidence Based Practice Smalle benadering EBP Kritiek Brede benadering EBP

Tot slot: Evalueren gaat niet alleen over effectiviteit! Effectiviteitsvraag ‘werkt het?’ (instrumentele doelmatigheid) Morele vraag ‘hoort het?’ (maatschappelijke aanvaardbaarheid) Uitvoeringsvraag ‘past het?’ (institutionele haalbaarheid en uitvoerbaarheid) Juridische vraag ‘mag het?’ (constitutionele rechtmatigheid)