4. Auschwitz geeft te denken….

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Advertisements

Emeritus Professor Philip G. Zimbardo Geboren : 1933 in New York Internationale stem en gezicht van hedendaagse Amerikaanse psychologie Sinds 1968:
Veemarkt Utrecht Dier en Recht
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Anders omgaan met bewoners
Margo Trappenburg 25 juni 2010
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
Het verleden en de toekomst van muziek.
Schoolkorfbal Iedereen doet mee!.
Thema 6 Gedrag Paragraaf 1 Gedrag
De invloed van voeding op hyperactief gedrag bij kinderen met ADHD
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
Omgaan met Geld 2 Psychologie Sociologie Antropologie Economie.
De toetssteen ‘14-’18.
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
Ontwikkeling van het denken over het leven
Interface en Interaction Design Koffie-automaat
Nature / Nurture: Aangeboren ? Aangeleerd ?
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Onderwijspsychologie
Vrije Tijd Opvoedingsbeleving, sociale vaardigheden en vriendschapsrelaties van adolescenten.
Synthese Artikel Onderwerpsverkenning
A LS JE NIET KUNT ZIEN DAN BEKIJK JE HET MAAR Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid en openheid op stigmatisering.
De Nijl Door Ioan/Michiel.
ZXCVBNZXCVBN. HCI Human Computer Interaction HCI = Designing products people love to use.
Antisociaal gedrag bij kleuters op school
Professionele ontwikkeling
Fascisme en Nationaal-Socialisme
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Jaarthema: 2 Corinthiërs 4:18 ‘en wij niet opmerken wat zichtbaar is, maar wat onzichtbaar is, want het zichtbare is voor een korte era, het onzichtbare.
Paragraaf 2: Socialistische ideeën
Hoofdstuk 3: Het rechte pad? A. Het kwaad…(en het goede)
Welkom in de wereld op zijn kop Deel 2
Heilige Geest Hij is Degene die ervoor zorgde dat taalbarrières tijdens het Pinksterfeest werden opgeheven. Iedereen verstond elkaar. Maar wie is Hij en.
Is vrijheid. een illusie. Bart Engelen. Nacht van de Filosofie
Consciously, we teach what we know;
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Competitieve remuneratie in de social profit Koen Van De Cruys - Gedelegeerd bestuurder BW Leuven Dirk Wijns - Director Legal en Compensation & Benefits.
Social Media.
Links Rechts mensen zijn sociaal en hebben veel voor anderen over mensen zijn vooral gericht op hun eigen belang slecht gedrag komt door de.
Invalshoek: Niet-Europese invloeden
Politieke besluitvorming De toekomst van de Nederlandse politiek
ENQUETE ORA.
Verhalend Ontwerpen Training.
2. Eduscrum als activerende didactiek
De wasrol en de lp.
Snel op gang met brainmapping
Ouder als begeleider.
Ouderavond Groepsorganisatie
Vragen over gelezen stof Wat is een liedboek? Aan welke regels van de 17e eeuw hield de schrijver/dichter van deze liederen zich? Wat is een zeemanslied?
Tijd van televisie en computer, 1950 – 2010
Een DEFINITIE van een christen
Tijd van wereldoorlogen,
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Iedereen gebruikt social media.
Zeer energiezuinige nieuwbouw & koopgedrag Dr. Bert Pol Vennoot Tabula Rasa University of Twente Maastricht University Em. lector Overheidscommunicatie.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Het onbewuste regeert Ap Dijksterhuis
Gedragscode Koninklijke Landmacht
Psychologie Sociale leertheorie
What is the meaning of? Student centered learning
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Profielschets 8 gewelddadige jeugdgroepen
TTT 2018 / 2019.
Verwondering: zon- en schaduwzijde, en ontwikkeling door de tijd heen
Een snel metabolisme, waarom heeft niet iedereen dit?
Transcript van de presentatie:

4. Auschwitz geeft te denken….

4.1. over gehoorzaamheid…. In welke mate zijn mensen bereid de leider van een onderzoek te gehoorzamen? Hoever gaan mensen met het toedienen van elektrische schokken? Hoe verklaren we dit?

Milgram-experiment Hoe snel laten we ons door autoritair gezag overhalen?

Peter Gabriël http://www.youtube.com/watch?v=0PIHgV7TR qM We do what we're told we do what we're told we do what we're told told to do We do what we're told we do what we're told we do what we're told told to do One doubt one voice one war one truth one dream Experiment 1961

Experiment uit 1961 Vaststellingen: Ca 65% ging door tot 450 volt (maximumschock) geen enkele deelnemer stopte voor 300 volt 90% werkte effectief mee (maar ging daarom niet door tot de 450 volt) veel ‘medewerkers’ protesteerden … Proefpersonen vertoonden gestresseerde reacties: beven, stotteren, vreemd gelach, op de lippen bijten …

CONCLUSIE:

http://www.youtube.com/watch?v=dfz6gFATPok Die Welle Min.27’ – 28’

http://www.kuleuven.be/thomas/page/die-welle/ Beïnvloedt het lid zijn van een bepaalde groep het gedrag van mensen ten gronde of slechts in beperkte mate? Gedragen mensen zich anders onder invloed van een leider of aanvaarden ze discipline en gezag niet zo makkelijk? Comformeren mensen zich makkelijk aan de meerderheid of zijn ze te zeer gesteld op hun individuele mening? Is dit experiment pedagogisch te verdedigen of is de leerkracht zijn boekje te buiten gegaan? Is er een ‘verantwoordelijke’ voor wat gebeurde aan te duiden? De leerlingen? De leerkracht?

Das Experiment

Stanford –gevangenisexperiment sociaal-psychologisch experiment 1971 in kelders van de Universiteit van Stanford door Philip Zimbardo 24 studenten werden opgesplitst in twee groepen: gevangenen en bewakers Vertrekpunt: “Wat gaan “goede” mensen doen in “slechte” omstandigheden?” Na korte tijd begonnen de studenten zich naar hun rol te gedragen: gevangenen werden onderdanig en bewakers kwamen in de verleiding om hun macht te misbruiken

4.2. Auschwitz geeft ons te denken over de uniciteit van elke mens

4.3.Auschwitz geeft ons te denken over onze eigen raakbaarheid

4.4. Auschwitz geeft ons te denken over het kleine en het grote kwaad

4.5. Auschwitz geeft ons te denken over God Elie Wiesel – De Nacht