Groeien doe je samen Pedagogische en theologische vergezichten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Het goede nieuws is: we gaan terug naar af
Univ.-Prof. Dr. Bert Roebben
Het seminarie Waar ik aan denk? Jezus zei: Als je bidt, wees dan niet als de hypocrieten, die opstaan in de kerk en op de hoek van de straat, zodat iedereen.
“Het is allemaal toch maar gedoe”
De beroemdste persoon die er is …
Visie, missie en kernwaarden
Xtreme 2011 Get Alive!. Wie laat je binnen,als je Jezus binnenlaat?
Zevende –Dags – Adventisten SABBAT SCHOOL Zevende –Dags – Adventisten SABBAT SCHOOL S S SABBAT 16 NOVEMBER Het Hemelse Heiligdom “Gods woonplaats...”
Geloof in werking GEMEENTE DOK MARCEL GENEZING GAVEN VAN DE GEEST.
Betuigd door een vuurkolom.. Exodus 3:2 Daar verscheen hem de Engel des HEREN als een vuurvlam midden uit een braamstruik. Hij keek toe, en zie, de braamstruik.
Jezus over het koninkrijk 1. Marcus 1: 14. Nadat Johannes gevangen was genomen, ging Jezus naar Galilea, waar hij Gods goede nieuws verkondigde 15 Dit.
BEKERING IN EEN POSTMODERNE CONTEXT EZA RAADSVERGADERING 10 OKTOBER 2011 MIRANDA KLAVER I once was lost?
Wat is het verschil tussen onze God en een totempaal?
Pastoraal op school.
Dag 3. Dag 3 Hallo jongens en meisjes, Dag 3 van het dagboek Hallo jongens en meisjes, Daar ben ik weer. En hoe is het bij jullie? Zijn jullie al bezig.
Ik leg mijn leven af.
In het Nederlands antwoord je vaak heel kort:
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
Interrogative sentences
De visie is Jezus One for all.
1. Ha André, (...) verrassend en vooral hoopgevend. Kortom, na een periode van grote aarzeling spreekt deze benadering me erg aan. Waar ik echter ook.
Wie is mijn naaste? Lucas
Gods geschenk vindt altijd zijn plaats!
Serie: Kom Hoger. 1 Korintiërs 2: 14 Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het.
Verpakt.
Het is volbracht … Tegen zombies & plaaggeesten ! - VYA 18 mei
Wie nodig je als eerste uit?
Thema voor vanavond is:
BEÏNVLOEDEN Marketing van beïnvloeders BEÏNVLOEDER BEÏNVLOED WORDEN Aäron op een bepaald moment, iemand die beïnvloed wordt Saul zei van zichzelf dat.
‘voor de kinderen’.
Dromen van een witte Kerst
Proviand voor onderweg Verder aan de slag met de visietekst Dekenale avonden voor team 2013 Powerpoint bij de slotbezinning.
Geloven als ‘dankbare rede’ Bert Roebben Theologische Faculteit Tilburg.
Overdenking 17 januari 2010 Vissen met Jezus n.a.v. Lukas 5:1-11.
Persoonlijke voornaamwoorden
Doopdienst 10 november 2013 Koen Minderhoud
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
Bronvermelding Alle schriftgedeelten zijn – tenzij anders vermeld - uit de NBG Bijbelvertaling Alle citaten - tenzij anders vermeld – die worden.
Verlangen naar licht.
Waar gaat het nou toch om?!
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
Ds. Ds : Mw. M.Reinders de Haan
Openb. 4: Ik, Johannes, had een visioen. Er stond een deur open in de hemel. En een stem zei: ‘Klim hierheen op, dan laat ik je zien wat er hierna.
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Markus 5: 41 En Hij vatte de hand van het kind…..
Kom hoger #1. Jozua Terwijl zij nu voor Israel vluchtten en zij juist op de helling van Bet- choron waren, wierp de HERE uit de hemel grote stenen.
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Op heterdaad... Johannes
Van boven bekeken Mind of Christ Want wie kent de zin des Heren, dat hij Hem zou voorlichten? Maar wij hebben de zin van Christus. (Jes.55:9)
Welkom in deze kerkdienst
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Zondag 29 maart 2015 Welkom Voorganger: Mv. B. Woord Ouderling van dienst: Jenny Boersma Orgel: Anne Kroeze Lezing: Joh. 12:
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Een voorbeeld dat navolging verdient
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
Laatste zondag van het kerkelijk jaar
Genesis 1:1-6:8 (5) WELKOM. Psalm 119: 1  Welzalig wie de rechte wegen gaan, wie in de regels van Gods wijsheid treden.  Zalig wie zijn getuigenis verstaan,
Cursus Bijbelverklarende Prediking Zaterdag 8 oktober 2016
Justice Gerechtigheid
Salt & Light Zout & Licht
God's Familie... How to Live? Love, Grace! Have FUN!
De taaltaak
Vreugde Joy.
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Transcript van de presentatie:

Groeien doe je samen Pedagogische en theologische vergezichten Univ.-Prof. Dr. Bert Roebben Technische Universität Dortmund www.seekingsense.be Identiteitsdag VKO, 13 november 2013

“Don’t ask what the world needs “Don’t ask what the world needs. Ask what makes you come alive, and you do it. Because the world needs people who have come alive” Howard Thurman (1899-1981) Geestelijk raadsman van Martin Luther King Jr.

Overzicht Het waartoe van de groei: de menswording van de mens achter/in de leerling Groeien doe je niet alleen: steeds in gedeelde humaniteit Samen scholen voor het leven: als leerkrachten krachtig nadenken en spreken over wat je verbindt De school in verhalen verdicht: leesbaar in waarden/normen, godsbeelden en grondhoudingen Scholen met een verhaal: uitzicht op een nieuwe samenleving, op een Nieuw Wij?

1. Het waartoe van de groei Moderne onderwijsdiscours hebben het over leerlingen en competentieontwikkeling, Bildungsstandards, informatiesnelwegen en leerplatformen allerhande. Er schuilt echter een mens achter/in de leerling. Hebben we die in al onze pedagogische ijver gezien, waar-genomen en ernstig-genomen? Doel van de groei is menswording: meer mens worden (vgl. de begrippen „humaniora“ voor secundair en „universitas“ voor tertiair onderwijs), d.w.z. uit één stuk worden ondanks alle onvolkomenheid. Dus: Oog hebben voor verschilligheid en kwetsbaarheid Oog hebben voor de totale ontwikkeling van het kind

2. Groeien in gedeelde humaniteit Dit is Bildung: persoonlijkheidsvorming, iemand worden, je eigen verhaal op het spoor komen. Dit is het leven: „het leven op zoek naar een verteller“ (Paul Ricoeur), op zoek naar iemand die in de kring van fellows verantwoordelijkheid wil dragen voor his/herstory en zo bijdraagt aan het geheel (J. Dewey). Dit is gedeelde humaniteit: wat ons met en tot elkaar verbindt zijn onze verschilligheid en onze onvolkomenheid („Het is normaal anders te zijn“). Dit is een fundering voor participerend leren (Hermans 2001): de metafoor van de boom kan ons inspireren…

3. Samen scholen voor het leven Pedagogische visies zijn altijd verankerd in schoolontwikkelingsconcepten en identiteitsopvattingen. Leraren moeten hiervoor zorg dragen, in overleg met kinderen, ouders en de samenleving. Zij moeten krachtig nadenken en spreken over wat hen verbindt. „Mensen zoeken geen zuilen meer, maar fundamenten“ (J. de Hart). De tijd van de grote verhalen is voorbij, komen we nieuwe zinstichtende verhalen op het spoor? Het belang van het overleg en de dialoog in de drie portretten: spiritual learning communities?

4. De school in verhalen verdicht Leren om niet zozeer óver het katholieke vormingsproject te spreken, dan wel opnieuw katholiek met elkaar te (leren) spreken over wat ons in dit project verbindt en ernaar handelen. “In de toewijding aan de dialoog over wat mensen ten diepste bezielt, kan religieuze waarheid aan het licht komen” (Erik Borgman) In de portretten worden christelijke waarden gethematiseerd (vgl. de werkwoorden). Zijn er ook godsbeelden en religieuze grondhoudingen afleesbaar? Deze grondhouding is gekenmerkt door overgave, door ‘lege handen’: decentrering en toewijding. Is die er?

Een evangelieverhaal… “De volgende dag stond Johannes er weer met twee van zijn leerlingen. Toen hij Jezus voorbij zag komen, zei hij: ‘Daar is het lam van God.’ De twee leerlingen hoorden wat hij zei en gingen met Jezus mee. Jezus draaide zich om, en toen hij zag dat ze hem volgden, zei hij: ‘Wat zoeken jullie?’ ‘Rabbi,’ zeiden zij tegen hem (dat is in onze taal ‘meester’), ‘waar logeert u?’ Hij zei: ‘Kom maar mee, dan zul je het zien.’ Ze gingen met hem mee en zagen waar hij onderdak had gevonden; het was ongeveer twee uur voor zonsondergang en ze bleven die dag bij hem” (Joh. 1, 35-39).

5. Uitzicht op een nieuw Wij? Aanboren van diepere lagen van mens-wording! Groeien in gedeelde humaniteit (solidariteit), paradoxalerwijze door de inspiratie van religieuze tradities te cultiveren (Charles Taylor, Luc Ferry, Jürgen Habermas)! Een appèl: als het zo is dat het evangelie ons in vorming, opvoeding en onderwijs ten diepste kan inspireren, als blijkt dat we nog steeds warm worden van de onderstroom van menselijkheid die uit het verhaal van Jezus de Levende spreekt, waarom maken we dan aan de basis niet gewoon meer werk van een radicale herbronning van de humaan-christelijke gestalte van katholiek onderwijs?

Concreet: Dompel je onder in de rommeligheid van de onderwijswerkelijkheid, maar doe het met de lens van de hoop, de lens van het evangelie. Wees niet bang om daarbij je eigen identiteit en die van je school te verliezen, maar laat jezelf en je school op-nieuw vinden – in de ontmoeting met fellows – met collega’s en vrienden die eveneens op zoek zijn naar het bezielde verband in hun werk met kinderen en jongeren. Daar vindt open-baring plaats…

“If one has the answers to all the questions — that is the proof that God is not with him. It means that he is a false prophet using religion for himself. The great leaders of the people of God, like Moses, have always left room for doubt. (…) Our life is not given to us like an opera libretto, in which all is written down; but it means going, walking, doing, searching, seeing. (…) We must enter into the adventure of the quest for meeting God; we must let God search and encounter us” (Interview with Pope Francis, New York Times, 19/11/2013).

Dank je wel voor je aandacht! Verder lezen? C. Hermans, Participerend leren. Grondslagen van religieuze vorming in een globaliserende samenleving, Budel, Damon, 2001. C. Hermans & Th. van der Zee (red.), Identiteit als verhaal van de school, Budel, Damon, 2009. B. Roebben, Godsdienstpedagogiek van de hoop. Grondlijnen voor religieuze vorming, Leuven, Acco, 2007. B. Roebben, Scholen voor het leven. Kleine didactiek van de hoop in zeven stappen, Leuven, Acco, 2011.