Herodotos: Clash of the Tyrants

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het goede nieuws is: we gaan terug naar af
Advertisements

De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Plaatje vrienden op een bank
De les van de graankorrel
Man  vrouw ( een kort verhaal, verteld door een ? )
Woorden en tijd.....
Wat de Bijbel erover te zeggen heeft
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
I. De setting en aanleiding. Lucas 15: 1 Alle tollenaars en zondaars kwamen hem opzoeken om naar hem te luisteren. 2 Maar zowel de farizeeën als de.
de genezing te Bethesda
Jesaja 55: 1 O, alle dorstigen, komt tot de wateren, en gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet; ja komt, koopt zonder geld en zonder prijs wijn en.
Bestemming God eren ….
Het Brood des levens Niek vorige week gesproken over je vastheid vinden bij God.
De Bataafse Revolutie Paragraaf 2.5.
Een geluksmopje….. Alleen het lezen van deze mop brengt geluk.
De visie is Jezus One for all.
De dood in de pot 2Koningen
1 Samuël 16:1-13 Samuël zalft David
Romeinen Denken en Dienen. En de God van de volharding en van de vertroosting – Israël! Deuteronomium 8:2-5; 29:5 moge u geven hetzelfde gezind.
Bij het kolenvuur Johannes
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Tien treden terug Jesaja 38. tien treden terug Jesaja 38.
Markus En in vele dergelijke gelijkenissen sprak Hij het woord tot hen, naardat zij het konden horen, 1 Op die dag ging Jezus het huis uit.
Wie is mijn naaste? Lucas
Serie: Kom Hoger. 1 Korintiërs 2: 14 Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het.
Het bestuur van de stadstaat
Godsdienst 1 1.
Welkom.
Vanavond gaat het over: Hoe sta jij in het leven?
God zegent je zodat je zult heersen 1.
Bidden: Les 5 God, hoort u mij?
Het meisje dat ging biechten bij de priester.
Op Weg Naar Pasen De Zeven Kruiswoorden
Verlangen naar licht.
Mijn verjaardag..
HET KARAKTER VAN EEN LEIDER
JEZUS DE RUIL JIJ.
Preek Tekst: Johannes 20: 5-9.
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
De vreugde van de HEERE.
14 november 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 9 19 Want hoewel ik vrij sta tegenover allen, heb ik mij allen dienstbaar gemaakt, om er zoveel mogelijk te winnen;
Avondmaal: het nieuwe leven vieren
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
Ds. Ds : Mw. M.Reinders de Haan
In Uw licht zien wij het Licht
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Strijden of sporten Paragraaf 3.4.
? ! Gods gerechtigheid... 1.
Het werk van de Heilige Geest in Rom 8
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
Niets zonder Gods zegen
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een juk over zijn schouders hingen. Eén van de twee kruiken vertoonde een barst. En.
Paulus en Israël Romeinen 9-11.
Even voorstellen God Abr(ah)am Lot Sara(i) Hagar Ismaël Isaak.
Een geluksmopje….. Alleen het lezen van deze mop brengt geluk.
Preek 1 Koningen 16: :16 Elia op de Horeb Grieks orthodox icoon.
O Heer, wat ben ik moe!.
Een voorbeeld dat navolging verdient
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
Jochem Schermers DE PIJN VAN GOD. JEREMIA 2: Het woord van de HEERE kwam tot mij: 2. Ga ten aanhoren van Jeruzalem: Zo zegt de HEERE: Ik denk aan.
Van polis tot keizerrijk
Hebreeen 10: 22 laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof, nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en.
Gods aanwezigheid maakt het verschil. Mozes was gewoon de schapen en geiten van zijn schoonvader Jetro, de Midjanitische priester, te weiden. Eens dreef.
Jozua, de dienaar van de HEER, was gestorven toen hij 110 jaar oud was. Toen ook zijn leeftijdsgenoten met hun voorouders waren verenigd, kwam er een volgende.
Hoofdstuk IV: Griekenland Les 2: Graecia; Perzen en Spartanen
Shema Yisrael … de ENE God…. Shema' Jisrael, Adonai Eloheinu, Adonai echad.
4G Geven Gunst Genade Gratie Geven 4G Geven & ontvangen …
Transcript van de presentatie:

Herodotos: Clash of the Tyrants NKV lezing 15 april 2011

Een actueel thema!

Inhoud van deze lezing Op zoek naar de politieke gezindheid van Herodotos ‘... Herodotus was an admirer of Pericles and the Athenian democracy’ (Harvey 1966) ‘... refuses to inter-pret facts in the light of a theory, political, moral, philosophical, or religious’ (Waters 1972)

Een fictieve discussie Monarchie Oligarchie Democratie Otanes tegen - monarch ongeremd - machtswellust geen mening voor gelijke rechten allen functies verantwoord brede beslissingen Mega-byzos - beste besluiten van beste mannen grilligheid/willekeur geen expertise Dareios beste man aan macht plannen veiligst leidt to monarchie - traditie onderlinge ruzie - leidt tot monarchie criminaliteit

Lof voor de democratie ‘De macht van Athene nam dus steeds meer toe. Hiermee is eens te meer bewezen dat politieke vrijheid (isogoriê) in alle opzichten een zaak van belang is. Want toen de Atheners nog onder de tirannie gebukt gingen, waren zij op het slagveld nooit succesvoller dan hun nabuurstaten, maar sinds hun bevrijding zijn ze onverslaanbaar gebleken. Dit toont aan dat zij in een afhankelijke positie opzettelijk hun plicht verzaakten, net als slaven die noodgedwongen voor een meester (despotês) werken. Maar na het verkrijgen van de vrijheid was iedere Athener bereid zich volledig in te zetten voor zijn eigen belangen.’ (Historiën 5.78)

Punten van kritiek In de woorden van Megabyzos en Dareios: ‘Niets is zo grillig als de massa ‘Het volk kan niet nadenken’ ‘Wanneer het volk de macht heeft, is criminaliteit (kakotês) niet te vermijden’ Spanbord bij het studentenprotest van afgelopen dinsdag 12 april

Kwinkslag of politiek credo? ‘Hierdoor blijkt maar weer dat het veel eenvoudiger is de massa (pollous) om de tuin te leiden dan de eenling, want Aristagoras was niet in staat geweest de Spartaan Kleomenes te misleiden, terwijl hem dat bij dertigduizend Atheners geen moeite kostte...’ (Historiën 5.97)

De Kwestie Thasos 493: gedwongen overgave; vernietiging stadsmuren 463: vijandige overname; vernietiging stadsmuren Het eiland Thasos (nu Thassos) ligt in het noorden van Griekenland en werd als één van de eerste Griekse poleis aangevallen door de Perzen.

Alleenheersers in Herodotos 1. Koningen van niet-Griekse volkeren (prototype: de Koning der Koningen) 2. Tirannen over Griekse volkeren Over de turannos: waarde-vrije term (maar turannis kan slecht worden ingevuld!) heeft niet per se de macht gegrepen (maar meestal wel!)

Het despotisch profiel 1. Hard, zelfzuchtig en onbenaderbaar ‘... daarbij werd bepaald dat niemand rechtstreeks toegang tot de koning had, maar dat elk contact via tussenpersonen moest lopen. Geen mens mocht een blik op de koning slaan en het was iedereen streng verboden in zijn bijzijn te lachen of te spuwen.’ (Historiën 1.99) Een belangrijke reden voor de volksopstand in Egypte was het feit dat president Mubarak jarenlang niets deed met klachten over armoede, ziekte en werkloosheid.

2. Gebrek aan controle Prototype: de waanzinnige vorst Kambyses ‘... hij zei triomfantelijk tegen de vader: ‘Zeg me eens eerlijk: heb jij wel eens iemand met zo’n vaste hand zien schieten?’ Prexaspes begreep dat de man krankzinnig was. Hij vreesde voor z’n hachje en zei: ‘Heer, volgens mij kan zelfs de godheid niet zo nauwkeurig mikken.’ (Historiën 3.35) Silvio Berlusconi, l’intoccabile (‘de onaantastbare’). De premier en miljardair sleepte zich zonder een veer te laten door tientallen processen. Zou hij ook de Ruby-affaire ongeschonden overleven?

3. Van kwaad tot erger Otanes: ‘machtsmisbruik groeit met de voorspoed die iemand ten deel valt’. Kyros → Kambyses, Kypselos → Periander, Peisistratos → Hippias Idi Amin, ‘de slachter van Afrika’. Zijn grenzeloze ambitie kostte aan vele duizenden Afrikanen het leven. Op een gegeven moment noemde hij zich zelfs ‘koning van Schotland.’

Despotisme als kapstok Vorst Overschrijding Militaire mislukking Einde Kroisos Moord op Kandaules Zelfoverschatting Steekt Halys over Veldtocht tegen Perzen Slaafje van Kambyses Kyros - Steekt Araxes over Slag met Massageten Onthoofd Kambyses Doodt broer Trouwt met zus Trekt woestijn in Veldtocht tegen Ethiopië Sterft door gangreen Dareios Doodt Intafrenes Steekt Donau over Veldtocht tegen Skythen Sterft met incompleet rijk Xerxes Doodt familie Wreedheid Steekt Hellespont over Veldtocht tegen Grieken - (voorbij scope van Herodotos)

‘Het imperialistisch manifest’ ‘Ik heb immers van de ouderen onder ons gehoοrd dat wij Perzen nog nooit hebben stilgezeten sinds Cyrus Astyages van de troon heeft gestoten en wij de heerschappij van de Meden hebben overgenomen. Wij staan onder goddelijke leiding en omdat wij ons daaraan zo nauwgezet houden, gaat het ons steeds voor de wind. De veroveringen van Cyrus, Cambyses en mijn vader Darius zijn u genoegzaam bekend. Wat mij betreft, al sinds mijn troonbestijging ben ik erop bedacht om in deze eervolle positie niet bij mijn voorgangers achter te blijven en om de macht van het Perzische rijk net zo te vergroten als zij dat hebben gedaan. Welnu, ik heb een mogelijkheid gevonden om voor ons volk niet alleen roem te verwerven, maar ook een land dat zeker zo groot en rijk is als Perzië en misschien wel vruchtbaarder. Bovendien kunnen we in één moeite door onze gram halen…’ (Historiën 7.8a)

Kiest Herodotos partij? Er is veel aandacht voor de ‘slachtoffers’: - beschrijvingen van vreemde volkeren - omkering van traditionele triomfverhaal Ramses II behaalt de overwinning in de Slag bij Kadesh (1274 v.C.). De muren naast dit fraaie wand-reliëf in de tempel van Abu Simpel staan vol met heroïserende beschrijvingen van de zegevierende farao – en dat terwijl hij die slag verloren heeft!

‘Nomos is koning’ Volgens Herodotos (Historiën 3.38) zijn de Kallatische Indiërs kannibalen: ze eten hun vaders na hun dood op. De Grieken vinden dat afschuwelijk, maar Herodotos merkt neutraal op: ‘Zo is elk volk ervan overtuigd dat de eigen zeden niet te overtreffen zijn.’

Vorsten en tirannen hetzelfde Oosterse Koning Griekse Koning/Tiran eros - naar macht Deiokes, Xerxes Pausanias - naar sex Kambyses, farao, Xerxes Ariston beheersen lichaam zweep Kambyses, Dareios, Xerxes Kleomenes mutilatie Pheretime, Skythenvorst Periander, Pausanias vertrappen nomoi Kandaules, Kambyses Peisistratos, Periander

De boodschap van de Historiën?

Bibliografie Cartledge, P.: Herodotus and “the other”: a meditation on empire, in EMC/CV 34 n.s. 9:27-40 (1990). Dewald, C.: Form and Content: The Question of Tyranny in Herodotus, in K.A. Morgan (ed.) Popular Tyranny: Sovereignty and Its Discontents in Classical Athens, Austin 2002, pp. 25-58. Hartog, F.: The Mirror of Herodotus. The representation of the other in the writing of history. London 1988. [Een vertaling door Janet Lloyd van het oorspronkelijke Le miroir d’Hérodote. Essai sur la représentation de l’autre. Parijs 1980.] Harvey, F.D.: The Political Sympathies of Herodotus, Historia 15:254-55 (1966). Payen, P.: Comment résister à la conquête. Temps, espace et récit chez Hérodote, REG 108:308-38 (1995). Waters, K.H.: Herodotus and Politics, G&R n.s. 19:136-50 (1972).