Workshop voor verenigingen 19/11/2009

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Praten met kinderen over de wereld !
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Asymmentrische informatie
De Drama Driehoek.
Time management in het onderwijs
“Hoe kom ik aan klanten?”
Jong VLD Academy. Doelstelling: Voorbereiden en klaarstomen van jong politiek talent voor de verkiezingen van 2012.
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
Woorden en tijd.....
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
• Beste gemeenteleden, • Op de komende pagina’s ziet u de oproepen: vraag en aanbod, van de hartenmap. • Ziet u een vraag of aanbod waar u iets mee kunt?
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Internet webwriting. Leesgedrag Bron: Useit.com.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Sollicitatiegesprek.
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant. Nu horen we de regels van de mannelijke kant. En alles is regel nummer 1.
1 Praktische Richtlijnen. 2 Onthaalmap boekje met vraag boekje met aanbod een lijst met een korte voorstelling van alle verenigingen en bedrijven een.
Try-out Ontbijt van de kast naar de keukentafel TRY OUT.
Beroepsgeheim en cliëntperspectief
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Nieuwsbrief De tijd van je leven! Aanwezigheid meester Hans: Agenda:
Assistent-scheidsrechter
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
B IJEENKOMST NVTZ 26 maart PROGRAMMA  Ontvang en informele ontmoeting  Welkom door Marius Buiting (16.30u)  Introductie door  Alice Makkinga.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Het sollicitatiegesprek
FEEST EERSTE KLASSERTJES Zondag 26 april
Communicatie met ouders
Preek Jakobus 2:
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
LOKALE HUURDERSRAAD HATTEM 20 november GEWOON! Veranderingen in de regelgeving op het gebied van Welzijn en zorg vanaf 1 januari 2015 Afschaffing.
Welkom bij Netwerken voor je loopbaan
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Familiedag ADHD Zaterdag 24 mei van 9:30u tot 12:30u
Voorstelling Win-Winbeurs Win-Winbeurs? De Win-Winbeurs is een evenement waar verenigingen en ondernemingen elkaar twee uur lang ontmoeten en.
Maken van een film Bedenk een verhaal op basis van de situaties (bv: hoe het niet moet en dan hoe het wel moet.) Humor is belangrijk! Bedenk een plaats.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Presenteren en communiceren
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Ik wens u veel personeel Personeel in de Praktijk Tips en Tools Melanie Andriessen, Auto Voskuilen Marleen van Reeden, BOVAG.
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
Nationaal Hockeycongres 25 januari 2014 WORKSHOP SPONSORWERVING DANNY DE GRAAF.
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Landelijke Vereniging Gemeenschappelijk wonen van Ouderen.
Cursus vrijwilligers werven
Duurzaamheid in Gennep
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Duurzame inzetbaarheid
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Het tweede LOS-gesprek
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Workshop voor verenigingen 19/11/2009 ter voorbereiding op de Win-Winbeurs Gent

Praktische afspraken Mobiele telefoons Koffie en water Vragen Af of stil Als u moet telefoneren of iemand wil u spreken, doe dit a.u.b. buiten de zaal Koffie en water Geen pauze, maar bedien u wanneer u zin hebt Vragen Veel mogelijkheid tot het stellen van vragen Doe dit aub niet tijdens de scenes, maar tijdens de bespreking van de scenes Er zijn geen domme vragen (en ook geen domme antwoorden)

Doel van deze workshop We willen u: een antwoord geven op uw vragen over de Beursvloer te denken geven over de beste manier waarop uw vereniging kan deelnemen aan de Beursvloer een set van middelen meegeven om u samen met uw vereniging optimaal voor te bereiden op de beursvloer

Neem papieren uit mapje erbij Vragenblad Takenblad Wat moet ik bespreken? Met wie moet ik dat bespreken? Wanneer ga ik dat bespreken?

Waar en wanneer gaat de beursvloer door? Datum: dinsdag 1/12 Openen deuren: 17u30 Aanmelden vóór 18u Start: 18u10 Afsluit: 20u30

Waar? Locatie: Stadhuis Met openbaar vervoer Bus: 3, 39,38, 5 Tram: 1 en 4 Met auto: P1 Vrijdagsmarkt

De Beursvloer Wat is het? Een markt, waarop dingen gevraagd en aangeboden worden Een ontmoetingsplaats tussen bedrijven en verenigingen

In het kort U komt samen met uw groep U brengt uw vraag en uw aanbod in kaart U gaat met 2 mensen naar de Beursvloer en praat met mensen U gaat naar huis met naamkaartjes, contactgegevens, met of zonder afspraken

Hoe moet ik mij dat voorstellen? Om …… uur starten de gesprekken Er zijn 6 hoeken: Vrijwilligers Materiaal en faciliteiten Publiciteit en vormgeving Opleidingen, cursussen en trainingen Administratieve dienstverlening & advies ICT middelen en dienstverlening Om …… uur stoppen alle gesprekken

De beursvloer in praktijk – Scene 1 Hoe stel ik ons het beste voor? Wat willen bedrijven te weten komen? Is deze persoon of vereniging te betrouwen? Kan deze vereniging onze naam in het gedrang brengen? Hoe kan u zich goed profileren tegenover een bedrijf? Wees beknopt ! Zowel uw tijd als de tijd van uw toehoorder is beperkt. Aandacht hiervoor maakt een goede indruk. Bereidt u voor Denk na over wat relevant is voor uw toehoorder Denken over wat een derde van ons wil weten. Laat zien dat u zich terdege hebt voorbereid. Denk na over wat u echt over uw vereniging kwijt wilt Denken over wat uw vereniging speciaal maakt laat zien dat u echt betrokken bent bij uw vereniging. Tips ! Zorg voor voldoende ondersteunend materiaal, zoals aankondigingen, publicaties, folders, naamkaartjes, het adres van uw website … Indien uw vereniging gebruikt maakt van speciale (dans-, sport-, feest-) kledij, doe dit dan zeker aan op de Beursvloer !

De beursvloer in praktijk – Scene 1 Hoe stel ik ons het beste voor? Activiteit Maak een lijstje wat volgens u belangrijk is om te zeggen over uw vereniging. Stel u voor in 1 minuut

Het gesprek Jullie praten over vraag en aanbod. Komen jullie samen tot een overeenkomst?  Jullie gaan samen naar de secretaris

De secretaris? Op de beursvloer is 1 secretaris. De secretaris maakt een contract op. Wat staat in het contract? Wie (vrager en aanbieder) Wat (overeenkomst) Wanneer (uitvoering) Beide partijen tekenen het contract. Anderen mogen weten wat in jullie contract staat.

Opvolgen overeenkomst U bent zelf verantwoordelijk voor de opvolging van de overeenkomst. Problemen melden jullie aan elkaar. De organisator van de Beursvloer vraagt na enkele maanden naar het verloop van jullie overeenkomst.

De beursvloer in praktijk – Scene 2 Mijn vraag scherp krijgen Activiteit Wat hebben we gezien in “de gele vrachtwagen”?

De beursvloer in praktijk – Scene 2 Mijn vraag scherp krijgen Tijdens de voorbereiding Ontwikkel een paar alternatieven. Kom niet met één enkele vraag! Zorg dat u een voldoende breed mandaat krijgt van uw groep Voor vraag én aanbod Uw groep/vereniging staat in voor de uitvoering van het aanbod, en u gaat een bindend engagement aan: zorg dat u er niet alleen voorstaat ;-) Maak duidelijke afspraken over de ‘grijze zone’ Tijdens de beursvloer zelf Hoe beter de voorbereiding, hoe duidelijker het eigen mandaat Hoe duidelijker het mandaat, hoe eenvoudiger een ja/neen beslissing wordt

De beursvloer in praktijk – Scene 3 Een goede deal voor uw aanbod Activiteit Wat leerden we uit de vorige scene?

De beursvloer in praktijk – Scene 3 Een goede deal voor uw aanbod Tijdens de voorbereiding Wees duidelijk over de waarde van uw aanbod Vaak onderschatten we de relevantie van ons eigen aanbod en overschatten we het aanbod van anderen Denk na over een aantal gelijkwaardige tegendiensten – denk eventueel aan een gelijkwaardige tegendienst per hoek? Identificeer een goede onderhandelaar binnen uw groep Tijdens de beursvloer zelf Een beursvloer is een plaats van onderhandeling Denk uzelf op een oosterse ‘bazaar’: onderhandel en wees niet bang om uw eerste aanbod relatief laag in te steken Onderhandelen is een deel van het plezier Aarzel niet om de hoekmannen om advies en ondersteuning te vragen

Wat neemt u mee naar huis? Openstaande of onbeantwoorde vragen? Rond de tafel Wie heeft welk interessant idee dat nog niet vermeld werd?