Contactgericht spelen en leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Uitslag enquête over online pesten
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
De Drama Driehoek.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Introductiebijeenkomst
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Sensorische Informatie Verwerking
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Welkom bij Leefstijl.
WRAP Wellness Recovery Action Plan Annette Furnemont Saskia Storimans
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Peter Strawson.
Het leven.
hoe autismevriendelijk ben ik
Woord van Leven Mei 2011.
Geluid aan.
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Interpreteren van data
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Met handen en voeten geloven 1
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
PAD Mindfulness en Yoga
CanDo Coaching.
Mindfulness.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Regels en afspraken.
Welkom.
Woord van Leven Juli 2014.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Aanpak problematisch gedrag
Communicatie en dementie
Heel interessant !.
Woord van Leven Maart 2011.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Welkom. Muziek en zangtalenten Meer dan 300 vrienden op facebook, maar hoe goed kennen die jou eigenlijk als je alleen maar de leuke dingen op facebook.
Kwaliteit van de hulpverlening
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Welkom ik maak me sterk.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Heel gewoon maar toch anders.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Welkom op onze thema-avond
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Talent in Ontwikkeling
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
LOB zeven stappen naar succes

Transcript van de presentatie:

Contactgericht spelen en leren koptekst Contactgericht spelen en leren Stichting HoriSon informatiepunt voor Contactgericht spelen en leren voor kinderen met autisme www.horison.nl 053-4347853

Contactgericht spelen en leren

Contactgericht spelen en leren koptekst Contactgericht spelen en leren Bronnen: Son-Rise© programma van The Autism Treatment Center of America Growing Minds programma van Special Solutions De Option-methode veel Nederlandse ervaring en deskundigheid sinds 1997

Contactgericht spelen en leren is een volledig programma maar is ook te combineren met o.a.: Sensorische integratie Logopedie TEACCH Feuerstein ABA

Contactgericht spelen en leren koptekst Contactgericht spelen en leren Autisme heeft vele gezichten Mensen met autisme hebben moeite met prikkelverwerking en daardoor: zintuiglijke onder- overgevoeligheid planning- en aansturingproblemen spraak- en taalproblemen rituelen ander sociaal inzicht Mensen met autisme zijn in de eerste plaats mensen! Ze hebben net als ieder mens gevoelens. en willen graag contact, maar wel op hun voorwaarden.

Contactgericht spelen en leren Hoe maak je contact met iemand voor wie in-zijn-eigen-wereld-zijn het beste is wat hij kan? Ons antwoord: onvoorwaardelijke acceptatie. geen oordelen geen verwachtingen Dan is er ingang tot contact en kun je samen verder.

Contactgericht spelen en leren Uit ervaring blijkt: dat kinderen met autisme heel sterk aanvoelen of ze onvoorwaardelijk worden geaccepteerd. dat ze naar ons toekomen als we ze onvoorwaardelijk accepteren. dat ze zich terugtrekken als we oordelen over ze hebben.

Contactgericht spelen en leren Geen oordelen en verwachtingen hebben betekent níet dat je met je armen over elkaar gaat zitten en dat je iemand niet verder zult helpen. Je kunt alles doen om iemand uit te nodigen om zich te ontwikkelen, maar jij bepaalt niet hoe die ander er uit moet zien.

Contactgericht spelen en leren Hoe kun je onvoorwaardelijk accepteren en zonder oordelen zijn, als je je niet zo voelt? De Option Methode Jij kiest jouw emoties en reacties op grond van jouw overtuigingen!! Soms gebeurt er daardoor wat je wilt, en soms juist niet. Dan heb je te maken met een niet-effectieve overtuiging. Door bewustwording je overtuigingen, heb jij de keuze te blijven wie je bent of te veranderen.

Contactgericht spelen en leren is liefdevol en effectief Liefdevol: geen oordelen, vanuit hoop en vertrouwen, ontspannen en speels. Effectief: Als een kind in staat is met jou het contact te maken, heb je de meest effectieve ingang tot leren.

Contactgericht spelen en leren Spelen in een speelkamer heeft veel voordelen. Die ruimte is prikkelarm, waardoor een kind meer ruimte heeft voor contact en leren. jij meer ruimte hebt voor contact en werken aan doelen een kind zijn eigen veilige wereld kan creëren, in zijn tempo, op zijn voorwaarden. onvoorwaardelijk.

Contactgericht spelen en leren De speelkamer is: prikkelarm afgeplakte ramen observatieraam/webcam speelgoed op planken vloer die tegen knoeien kan en zacht is volspectrum licht

Contactgericht spelen en leren Speeltechnieken om contact te maken: oogcontact expressie controle meedoen Technieken zijn effectiever als ze vanuit de attitude van onvoorwaardelijke acceptatie en vertrouwen komen

Contactgericht spelen en leren Oogcontact als uitnodiging zonder te dwingen, want dan gaan ze door je heen kijken. door alles voor je ogen te houden en op de juiste hoogte vóór een kind te zitten. oogcontact wordt sterker als je er enthousiast op reageert.

Contactgericht spelen en leren Kijk …

Contactgericht spelen en leren

Contactgericht spelen en leren

Contactgericht spelen en leren Mooi gekeken, Jesse!

Contactgericht spelen en leren Expressie: om kinderen met autisme te prikkelen en hun aandacht op mensen te laten richten, zodat ze vooral van mensen meer gaan leren. expressie is niet druk en luidruchtig, maar is steeds afgestemd op het kind.

Contactgericht spelen en leren Expressie!

Contactgericht spelen en leren Expressief!!

Contactgericht spelen en leren ! Speels !

Contactgericht spelen en leren Controle Controle geeft kinderen met autisme de ruimte om een wereld te creëren, die voor hen begrijpelijk en overzichtelijk is. Kinderen controle geven maakt dat ze zich voor je openen. Als een kind meer open is en het contact stevig, kun je ze leren ook met jou rekening te houden

Contactgericht spelen en leren koptekst Contactgericht spelen en leren Meedoen Als een kind met autisme afgesloten is voor contact kun je meedoen met wat hij doet. Het is bijzonder om naar de wereld van een kind te gaan, hoe vreemd die soms ook lijkt. Onvoorwaardelijk: “Waar jij bent, ben ik ook!’ Meedoen en hetzelfde ervaren leert je veel over de unieke wereld van je kind.

Contactgericht spelen en leren Charon houdt van badpak luisteren. Hella doet mee.

Contactgericht spelen en leren

Contactgericht spelen en leren

Contactgericht spelen en leren Als je meedoet ontstaat bijna altijd na verloop van tijd contact. En als je contact hebt, heb je de ingang om weer verder te gaan. Meedoen maakt het rituele gedrag niet sterker, maar juist minder. Een kind voelt zich begrepen en kan zijn rituelen geleidelijk loslaten.

Contactgericht spelen en leren Onno kan helemaal verdwijnen in de autootjes

Contactgericht spelen en leren Maar nu wil hij toch wel zien wat Marije doet.

Contactgericht spelen en leren Contactgericht leren Als er contact is kun je werken aan groeien en leren. in contactgericht leren leer je kinderen vooral de liefde voor vaardigheden. dat kan alleen als je geen dwang gebruikt. Als je een kind uitnodigt tot leren, doet hij het omdat hij dat zelf wil. Accepteer de ‘nee’.

Contactgericht spelen en leren Kinderen met autisme zeggen vaak ‘nee’. Zie ‘nee’ niet als een persoonlijke afwijzing. Als je er ontspannen over kan zijn, heb je de meeste kans dat het een ‘ja’ kan worden.

Contactgericht spelen en leren Contactgericht leren: wil veel, zonder het nodig te hebben. je kunt je doelen hoog stellen, als je het niet nodig hebt dat je kind ze moet halen. maar hoge doelen stellen maakt wel dat je alles aanbiedt en is dus effectief.

Contactgericht spelen en leren Contactgericht leren: Leren gaat sneller als een kind gemotiveerd is. Dus koppel je doelen aan de motivatie van het kind.

Contactgericht spelen en leren Onno houdt van auto’s en leert over kleien

Contactgericht spelen en leren Lucia houdt van springen en leert tellen Onno houdt van auto’s en leert over kleuren

Contactgericht spelen en leren Je kunt spelen afwisselen met tafeltijd. Ook tijdens tafeltijd kan je houding ontspannen en speels zijn, en tegelijkertijd geef je duidelijke instructies.

Contactgericht spelen en leren Doelen kun je op alle gebieden stellen: Contact Taal Cognitieve ontwikkeling Motorische ontwikkeling Fantasiespel Sociale vaardigheden enzovoorts

Contactgericht spelen en leren Onno leert hier o.a.: - over de natuur, - samenwerken, - zijn tactiele weerstand overwinnen.

Contactgericht spelen en leren Hier leert hij over: schilderen verschillende materialen wachten, kijken, samenwerken

Contactgericht spelen en leren Hij leert hier o.a. over: taal cognitieve informatie uitwisselen kiezen luisteren en fantasiespel

Contactgericht spelen en leren en als wat hij doet in de buurt komt van de doelen…. dan is er de grote reactie!!!!

Contactgericht spelen en leren Waar geef je reactie op? WEL, en ook afwisselend en interessant: op alle nieuwe stappen NIET: op gedrag wat je niet wilt aanmoedigen

Contactgericht spelen en leren Ouders kunnen ‘Contactgericht spelen en leren’ thuis gebruiken en zo zelf weer de verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen gezin en kind. Stichting HoriSon organiseert basiscursussen en ondersteuning om de methode te kunnen gebruiken.

Contactgericht spelen en leren Er zijn gezinnen die besluiten alleen hun houding te veranderen en meer effectief te reageren. Er zijn gezinnen die besluiten een intensief programma voor hun kind op te zetten. Maar wat je ook kiest… je doet het beste wat je kunt.

Contactgericht spelen en leren Een thuisprogramma is alleen goed als het goed is voor het hele gezin, dus ook voor de broertjes en zusjes. De houding en technieken werken ook, en zelfs veel sneller, voor de broertjes en zusjes. Broertjes en zusjes kunnen meedoen, maar hebben ook behoefte aan aandacht voor zichzelf. Spelen is ook voor hen heerlijk!

Contactgericht spelen en leren CSL kan ook worden gebruikt buiten het gezin, bv. in een instelling, kinderdagverblijf, bij logopedie, speltherapie, dagactiviteiten, fysio/ergo/SI therapie, ter ondersteuning van het contact of als volledig programma. Stichting HoriSon organiseert basiscursussen en ondersteuning om de methode te kunnen gebruiken

Contactgericht spelen en leren Ouders en begeleiders kunnen, als ze dat willen, het programma nog effectiever maken door spelers te gebruiken. Spelers leren graag over onvoorwaardelijk contact maken. Op de basiscursus leer je hoe je spelers kunt werven en opleiden.

Contactgericht spelen en leren Met dank aan zoveel spelers: Delia, Hella, Sanne, Louise, Astrid, Anne, Jose, Wendy, Annelies, Cindy, Marianne, Viola,Angelique, en nog veel meer…

Contactgericht spelen en leren koptekst Contactgericht spelen en leren De resultaten: Elk kind ontwikkelt zich vanuit zijn eigen unieke mogelijkheden. Alle kinderen kunnen meedoen met contact gericht spelen en leren. Er is geen voorselectie.

Contactgericht spelen en leren De resultaten van de kinderen zijn dus zeer veelzijdig en op alle gebieden, maar vooral in: meer contact meer taal meer cognitieve ontwikkeling betere zintuiglijke verwerking betere emotionele verwerking meer plezier in sociale omgeving meer sociaal inzicht betere motoriek een meer ontspannen en blij kind

Contactgericht spelen en leren Deze diavoorstelling is gemaakt door Anneke Groot en Max van Hooren Max is 14 jaar en de broer van Onno.